Pagina 1 van 3
Olie stuurbekrachtiging
Geplaatst: 07.06.2013 - 13:20
door Andrew82
Mijn S60 uit 2001 lek een klein beetje langs de dop en zweet soms wat tussen de lasnaad van het stuurbekrachtigingsreservoir.
Ik heb al veel informatie kunnen vinden op dit forum, bijvoorbeeld dat er groene synthetische olie in hoort en geen rode minerale olie. Helaas heb ik het antwoord op mijn vraag nog niet kunnen vinden;
Nu is het geval dat er bij mij heldere, remolie-achtige vloeistof in zit.
Mijn vraag is, hoe kan ik deze olie het beste vervangen door de groene voorgeschreven olie? Met andere woorden is het afdoende om het reservoir leeg te halen en dan weer te vullen met de voorgeschreven olie? Er blijft natuurlijk altijd wat van de huidige olie in de leidingen achter, kan dat kwaad?
Tevens lijkt het mij handig om gelijk het reservoir te vernieuwen als ik toch bezig ga, moet dan de dikke slang naar de pomp ook vervangen worden?
Alvast bedankt voor jullie reacties
Geplaatst: 07.06.2013 - 22:07
door JeroenSpock
Je hele stuurhuis zit toch vol met dat spul? Is dat ook niet het ding die wel eens geflushed wordt?
Geplaatst: 07.06.2013 - 22:34
door gsx750r
Wat voor kleur die vloeistof heeft weet ik niet maar dit is wat er in het instructieboekje staat:
* Stuurbekrachtigingsvloeistof van het type
Pentosin CHF 11S of iets dergelijks.
Omdat je zo te lezen niet zeker weet wat er nu voor 'olie' in zit zou ik zeker niet gaan mengen maar ook de leidingen loshalen en reinigen zodat het hele systeem met de juiste vloeistof wordt gevuld.
Rob
Geplaatst: 07.06.2013 - 23:16
door JeroenSpock
Mijn tankje was ook lek langs de lasnaad. Schijnt vaker voor te komen en heb een nieuwe in de auto gezet, maar ook deze lekt. En of het nu weer die naad is of de dop, dat weet ik nog steeds niet precies.
Wel kreeg ik er een liter olie bij. Diezelfde olie wordt ook gebruikt in het dak van de C70, en als ATF olie dacht ik.
Kostte 20 euro per liter bij de dealer.
Geplaatst: 07.06.2013 - 23:36
door CeeBee
Rode pakking in de dop is rode olie, groene pakking is groene olie.
Geplaatst: 08.06.2013 - 00:14
door Gast
Groen is Pentosin CHF.
Rood is ATF Dexron
Geplaatst: 10.06.2013 - 13:27
door Andrew82
gsx750r schreef:Wat voor kleur die vloeistof heeft weet ik niet maar dit is wat er in het instructieboekje staat:
* Stuurbekrachtigingsvloeistof van het type
Pentosin CHF 11S of iets dergelijks.
Omdat je zo te lezen niet zeker weet wat er nu voor 'olie' in zit zou ik zeker niet gaan mengen maar ook de leidingen loshalen en reinigen zodat het hele systeem met de juiste vloeistof wordt gevuld.
Rob
Oke goed punt, maar maakt het dan wat uit dat er nog wat van de oude olie in het stuurhuis zit, of is er een manier om dat laatste beetje er ook uit te krijgen?
Geplaatst: 10.06.2013 - 13:29
door Andrew82
JeroenSpock schreef:Mijn tankje was ook lek langs de lasnaad. Schijnt vaker voor te komen en heb een nieuwe in de auto gezet, maar ook deze lekt. En of het nu weer die naad is of de dop, dat weet ik nog steeds niet precies.
Wel kreeg ik er een liter olie bij. Diezelfde olie wordt ook gebruikt in het dak van de C70, en als ATF olie dacht ik.
Kostte 20 euro per liter bij de dealer.
Ohw dus het heeft weinig zin deze ook te vervangen. Hij lekt ook maar een heel klein beetje dus dan laat ik uhm nog maar even zitten.
ATF hoort er juist niet in bij onze wagens Jeroen

Het moet de Groene Pentocin CHF11 zijn

Geplaatst: 10.06.2013 - 14:04
door edraket
Je kunt het beste de retourleiding losnemen, en die in een kan leggen. Dan de auto starten en het systeem leeg laten pompen totdat er bubbels uit de komen. Dan het reservoir met de pentosin olie vullen totdat er groene olie uit de retourleiding komt. Het is beter om wat extra olie te gebruiken om te spoelen. Alle ATF of wat er ook in zit moet er wel echt uit. Beter om dit met iemand te doen die de motor meteen stil kan zetten zodat het je niet meteen 3 liter extra olie kost.
Je kunt het reservoir na een poosje controleren. Als het mooi schoon is (geen schuim enzo) is het goed, anders nogmaals herhalen.
Geplaatst: 10.06.2013 - 14:05
door JeroenSpock
Hmm, dat is anders wel de olie die ik van de dealer mee kreeg. Niet gebruikt trouwens, want ik had er nog genoeg olie in zitten.
Ik heb trouwens het idee dat het lekken door de dop komt, maar dat is een nieuwe dop die bij het tankje zat.
Geplaatst: 02.07.2013 - 20:58
door Bover
HA Jeroen, Ed beschrijft de enige goede methode
Geplaatst: 02.07.2013 - 21:07
door Oceanracer
Ik heb er ook rode ATF-olie in en dat al sinds 2002. En ja, ik heb ook zo'n groene afdichtring in de dop. Zegt dus kennelijk ook niet alles. Bij de dealer zeiden ze ook dat er rode olie in moet.
Geplaatst: 02.07.2013 - 21:19
door Andrew82
Ik heb het bij de dealer laten doen, is groene olie in gegaan..
Geplaatst: 02.07.2013 - 21:36
door Oceanracer
Heb je ook gelijk een nieuw reservoir laten plaatsen?
Geplaatst: 03.07.2013 - 21:59
door Andrew82
Nope, alle ervaringen gelezen te hebben lijkt het een producteigenschap te zijn. De rand van het reservoir zweet een klein beetje, zo lang de druppels er niet langs lopen niets aan doen is het devies. Dop tot de "klik" vastdraaien en niet verder. Monteur zag het probleem verder niet echt; "ja het zweet een beetje, maar lekken..nee.."
Ik hou het gewoon in de gaten

Geplaatst: 03.07.2013 - 23:32
door Oceanracer
Hmmm, ik zat nou net aan een nieuwe dop te denken.... Ook maar zo laten dan?
Geplaatst: 04.07.2013 - 22:18
door Andrew82
Tja op zich kost die maar een tientje, ik heb het ook overwogen maar kijk het eerst nog even op deze manier aan. Dus met de dop niet verder dan de "klik" dichtgedraaid.
Als dat niet goed genoeg werkt kan k altijd nog naar een nieuwe dop of reservoir kijken

Geplaatst: 04.07.2013 - 22:31
door Oceanracer
Ik heb hem nu een halve slag andersom geplaatst, misschien helpt dat ook wel... Zo niet, komt er een nieuwe dop op. Want zo'n "zwetende dop" is natuurlijk niet mijn ding! Viel mij wel op dat er in die groene afdichtring een redelijke groef was te zien van de vulopening. Kennelijk hardt die afdichting in de loop der jaren wat uit, waardoor hij niet meer flexibel genoeg is om goed af te sluiten bij drukverschillen. En ik had hem inderdaad ook in die klik-stand gedaan.
Geplaatst: 05.07.2013 - 21:00
door chalith
Auto met de voorwielen van de grond tillen, een zuigpomp in 't reservoir, stuur van links naar rechts bewegen (langzaam) en de zuigpomp inschakelen.
als er nix meer uit de zuigpomp komt 't systeem met de juiste olie vullen en wederom van links naar rechts sturen om 't systeem te vullen.
als er verkeerde (ATF) olie in heeft gezeten behandeling herhalen.
auto starten en stuur bewegen.
olie nivo controleren.
Geplaatst: 05.07.2013 - 22:13
door MarioC70
Oceanracer schreef:Ik heb er ook rode ATF-olie in en dat al sinds 2002. En ja, ik heb ook zo'n groene afdichtring in de dop. Zegt dus kennelijk ook niet alles. Bij de dealer zeiden ze ook dat er rode olie in moet.
Snel spoelen dan,er hoort groene olie in,stuurhuis is daar op aangepast,met rode olie gaan de keerringen lekken in de meeste gevallen..
Groene dop of ring is altijd groene olie en zeker bij een 2002 model..
Dom trouwens van die dealer...