Pagina 1 van 1

Kenmerken defecte/vervuilde EGR 1.6d

Geplaatst: 09.06.2013 - 21:51
door T!M
Ik ben benieuwd naar problemen die jullie ondervonden hebben bij een vervuilde of defecte EGR op een 1.6d. Op internet en dit forum is veel te lezen, maar alle type motoren worden door elkaar genoemd.

Wie van jullie heeft problemen ondervonden, die verdwenen na het vervangen van de EGR? Welke kenmerken hadden deze problemen?

Geplaatst: 10.06.2013 - 10:37
door Jé Lé
Ik heb wel een 2.0...

Toen ik de wagen net had had die 171.000 km op de teller.
Vanwege ik toch wel (te) kleine ritjes doe met men diesel begon ik na een week problemen te hebben.
welbekend 'dipje' bij 2500tr/min, moeilijk starten en enorm roken.
toen zelfs in panne gevallen en EGR laten vervangen (kostte ergens 400 €) dan ff zo rondgereden en problemen kwamen terug...
wat zitten opzoeken en heb dan men EGR fiche uitgetrokken en vervolgens plaatje tussengestoken. Overigen ook het inlaatkanaal uitgekuisd.
Rij nu zo al 2jaar en nog NOOIT probleme gehad sindsdien. Auto rijdt zoveel beter. Geen dipje, amper schokken (enkel bij koude motor), blijft in elk toerental mooi trekken. Nadeel is wel dat je motor minder snel warm wordt...

Geplaatst: 10.06.2013 - 18:46
door T!M
Bedankt. Andere ervaringen? Ik heb namelijk verschillende vermogens-issues... waarvan ik benieuwd ben of anderen die ervaren en hoe het opgelost is:

- Lichte hapering bij indrukken gaspedaal
- Wegvallen vermogen op hoge snelheden met “Anti Skid Service Vereist” melding
- Wegvallen vermogen bij normale snelheid (120 km/u): terugvallen snelheid (door terug te schakelen naar 4e versnelling nog sterkere terugval). Echter wanneer je afremt <50km/u komt het vermogen weer terug. Géén foutmeldingen op dashboard.

Eerder voor dezelfde klachten bij dealer geweest, die brandstoffilter heeft vervangen. Zonder resultaat. Ik begin het vertrouwen in Volvo een beetje kwijt te raken...

Geplaatst: 11.06.2013 - 07:00
door Jé Lé
Vermogen die wegvalt (en verbruik immens stijgt) duid aan dat de motor aan het regeneren is. Dus hij injecteert een speciaal product bij zodat je motor en vooral uitlaat goed warm worden en zo alle vervuiling losbranden.

Lichte hapering is door egr. Je motor krijgt geen 100% propere zuurstof maar zuurstof gemengeld met uitlaatgassen. Daardoor dat welbekend dipje. Welke my heb je ? De prefacelift kan er nog tegen indien je enkel de egr fiche uitrekt. Kan geen kwaad om zo te rijden. Rest het eens. Is de auto aangenamer te rijden kan je de egr softwarematig laten wegschrijven en mechanisch afsluiten.

Geplaatst: 11.06.2013 - 08:14
door Boswachter
Toen ik de auto net had, wat storingsmeldingen gehad, na vervangen niet meer. Wel heb ik nu bij bepaalde toerentallen last van een onrustig rijgedrag (tussen 110 en 120 op cruise control lijkt de auto constant te versnellen en terug te vallen).

Geplaatst: 11.06.2013 - 17:51
door Sjaak1974
Bij mij (1.6D Drive e uit 2009) is de EGR klep vorige week vervangen. Had idd soms last van (licht) inhouden, geen zwaar roken of slecht starten daarentegen. Nu merk ik het verschil wel, trekt beter door. Uitlezen zou toch EGR falen moeten constateren?

Geplaatst: 13.06.2013 - 21:36
door V50-Mart
ik zou mijn turboslang en luchtslang maar eens goed nakijken op scheuren en slechte klemmen...en je brandstoffilter recent al eens laten vervangen?