Vraag over slangetjes Spruitstuk B18U
Geplaatst: 11.06.2013 - 18:14
Beste Volvo Liefhebbers,
Mn 440 uit '96 die ik sinds December heb, heeft licht last van een vaak omschreven probleem hier op het forum. De motor draait stationair constant en het toerental pendelt niet. Af en toe gaat er wel een lichte klop of dreun doorheen. Je merkt het als de motor stationair draait, maar tijdens het rijden lijk je het soms ook te voelen. Zowel warm als koud, alleen bij het afremmen op de motor voel je het niet.
Het gaat om een 1.8 monopoint injectie met B18u motor met 140.000 op de teller.
Na wat speuren bleek dat een van mijn vaccuum slangetjes zelfs niet eens meer was aangesloten op het inlaatspruitstuk. Dat heb ik in orde gemaakt en een voor de zekerheid maar een andere mapsensor van de sloop geplaatst.
Het probleem is daar nog niet merkbaar mee verholpen, maar het lijkt (na een paar lange ritten) minder te worden.
Maar er zitten meerdere slangetjes op het spruitstuk, naast het slangetje dat naar de mapsensor gaat, zit nog eenzelfde slangetje dat richting het koelvloeistof en ruitensproeierreservoir gaat. Daar houdt het ergens op, maar waar dient dat slangetje eigenlijk voor?
De bougiekabels zijn al aan de oude kant, dus die ga ik deze week vervangen samen met de verdeler en kap. Dat kan geen kwaad dacht ik zo. Misschien niet de oplossing maar wel erg leuk om te doen.
Mn 440 uit '96 die ik sinds December heb, heeft licht last van een vaak omschreven probleem hier op het forum. De motor draait stationair constant en het toerental pendelt niet. Af en toe gaat er wel een lichte klop of dreun doorheen. Je merkt het als de motor stationair draait, maar tijdens het rijden lijk je het soms ook te voelen. Zowel warm als koud, alleen bij het afremmen op de motor voel je het niet.
Het gaat om een 1.8 monopoint injectie met B18u motor met 140.000 op de teller.
Na wat speuren bleek dat een van mijn vaccuum slangetjes zelfs niet eens meer was aangesloten op het inlaatspruitstuk. Dat heb ik in orde gemaakt en een voor de zekerheid maar een andere mapsensor van de sloop geplaatst.
Het probleem is daar nog niet merkbaar mee verholpen, maar het lijkt (na een paar lange ritten) minder te worden.
Maar er zitten meerdere slangetjes op het spruitstuk, naast het slangetje dat naar de mapsensor gaat, zit nog eenzelfde slangetje dat richting het koelvloeistof en ruitensproeierreservoir gaat. Daar houdt het ergens op, maar waar dient dat slangetje eigenlijk voor?
De bougiekabels zijn al aan de oude kant, dus die ga ik deze week vervangen samen met de verdeler en kap. Dat kan geen kwaad dacht ik zo. Misschien niet de oplossing maar wel erg leuk om te doen.