Pagina 1 van 2

Auto aan een accu-oplader (gelijkrichter)

Geplaatst: 12.06.2013 - 10:13
door PeerTronic
Ik overweeg een accu oplader (of druppellader / gelijkrichter, weet ook niet de officiële benaming) aan te schaffen, altijd handig en nu vooral met het oog op de update van de navigatie (tot wel 8 uur vertelde de dealer mij).

Kan iemand mij vertellen waar ik precies op moet letten en eventueel een suggestie voor een merk? Lijkt me nogal kritisch omdat ik ja natuurlijk niets om de zeep wil helpen.

Weet niet of het er toe doet maar ik heb dus een XC70 mj2012 met sensus 3.0

Zijn ze duur? Alles heeft z'n prijs dus graag een goede oplossing.

Dealer kan het ook doen maar daarvoor moet de auto binnen worden gebracht, vind ik een beetje overdreven, kan zelf ook nog wel wat :-)

Geplaatst: 12.06.2013 - 11:28
door FRANQ
Ik heb een acculader van RING
Bij conrad te vinden onder artikelnummer 090329 - 89

Ben uitermate tevreden over deze lader.
Zullen vast nog wel betere te vinden zijn, maar deze voldoet voor mij.

Mvg,
Frank

Geplaatst: 12.06.2013 - 11:31
door PeerTronic
Thanks!
Moet me ik me ergens zorgen overmaken met betrekking tot de auto elektronica als ik de user manual van Volvo volg?

Geplaatst: 12.06.2013 - 13:40
door gsx750r
Ik gebruik al vrij lang de laders van CTEK. Op dit moment een MXS10

En niet voor het of ander maar aan een Zweedse auto hang je toch een ........Zweedse lader :wink:

Rob

Geplaatst: 12.06.2013 - 13:40
door FRANQ
Ik heb niks gevonden in de manual voor wat betreft bovenstaande acculader.
Wel over een "fast charger" maar daar valt deze denk ik niet onder.

Mooie van deze lader is dat hij eerst de status checkt.
Ook controleert hij kortsluiting en dergelijke.
Dan begint hij langzaam met laden en laat de amperes langzaam oplopen.
Als de accu bijna vol is bouwt hij ook weer langzaam af.
Misschien dat hij daarom ook smartcharger heet.

Alles is goed te volgen op het display, en je kan ook met de knopjes aangeven dat hij maar met 2A,4A,6A of 12A mag laden.

Hier is hij overigens veel goedkoper:
http://www.reichelt.nl/Chargers-for-Lea ... &OFFSET=16&

Even zoeken op internet levert misschien nog meer op.

Mvg,
Frank

Geplaatst: 12.06.2013 - 18:55
door PeerTronic
Oke, nu loop ik het risico als lui of noob te worden uitgemaakt.
Wat heb ik eigenijk voor type Accu in mijn XC70 mj2012, D5 automaat?

Onderhoudsvrij mag ik aannemen, maar gel?

Bij het druppelladen hoeven die dopjes met een kruis erop toch niet los?

Geplaatst: 12.06.2013 - 19:24
door gsx750r
PeerTronic schreef:Onderhoudsvrij mag ik aannemen, maar gel?
Als er dopjes op zitten die je er af of uit kunt draaien is het geen onderhoudsvrije accu en ook geen gel accu want die beide typen zijn gesloten.

Rob

Geplaatst: 12.06.2013 - 20:20
door PeerTronic
gsx750r schreef:
PeerTronic schreef:Onderhoudsvrij mag ik aannemen, maar gel?
Als er dopjes op zitten die je er af of uit kunt draaien is het geen onderhoudsvrije accu en ook geen gel accu want die beide typen zijn gesloten.

Rob
Eeehh, dan moet ik eens kijken

Geplaatst: 12.06.2013 - 20:31
door Gast

Geplaatst: 12.06.2013 - 20:39
door PeerTronic
dbosker schreef:ik heb deze http://www.ctek.com/nl/nl/chargers/MXS%205.0%20v1

Bevalt me prima.
Is die niet te licht?

Geplaatst: 12.06.2013 - 20:40
door Gast
ik gebruik hem ook hoofdzakelijk als druppellader, dan maakt het op zich niet uit of zo'n programma dan een dag duurt. Daarnaast heb ik voor het wat snellere werk een Ferve lader (die laad wat sneller).

Geplaatst: 13.06.2013 - 13:07
door edraket
Het beste is te zoeken naar een lader die ripple free is. Dat houdt in dat de geleverde spanning constant is zonder rimpel erop. Sommige ouderwetse laders hebben een enorme rimpelspanning bovenop de laadspanning. De gemiddelde spanning is dan welliswaar 13,5 volt, maar de pieken zijn veel hoger. De accu vlakt dit welliswaar af, maar de electronica kan daar heel erg slecht tegen tegenwoordig.

Als je wilt onderhoudsladen (druppelladen) is een CTEK gewoon goed. Als je wilt laden bij een lege accu zijn er betere keuzes. De CTEKs worden dan erg duur of de laadstroom is te laag. Om een accu goed te kunnen laden moet de laadstroom voldoende hoog zijn om de accu weer goed te krijgen, anders gaat de capaciteit achteruit. Alstijd maar aan de druppellader is ook niet zo goed.

Geplaatst: 13.06.2013 - 13:16
door PeerTronic
Ik maak me een beetje zorgen als ik sommige horror verhalen lees over knallende airbags en andere zaken.
Het enige wat ik eigenlijk wil, auto rijdt namelijk vaak genoeg om de accu in goede conditie te houden, is de navigatie updaten.

Misschien gezien de kosten van een goede lader die ik een keer per jaar ga gebruiken verstandiger om dan maar gewoon door te bijten en de update uitvoeren tijdens lange ritten...

Geplaatst: 13.06.2013 - 14:37
door FRANQ
Aan dat vlaggetje te zien woon je vast niet bij hoofddorp in de buurt.
Anders mag je mijn lader namelijk wel lenen. Neem aan dat je niet wekelijks van plan bent te updaten.

Mvg,
Frank

Geplaatst: 13.06.2013 - 14:49
door PeerTronic
FRANQ schreef:Aan dat vlaggetje te zien woon je vast niet bij hoofddorp in de buurt.
Anders mag je mijn lader namelijk wel lenen. Neem aan dat je niet wekelijks van plan bent te updaten.

Mvg,
Frank
Heel erg bedankt, ondanks dat ik op Diesel rij toch nog 759km. :P

Geplaatst: 13.06.2013 - 16:14
door FRANQ
Wanneer kan ik je verwachten? :mrgreen:

Je kan hem mooi updaten tijdens de rit. :mrgreen:

Geplaatst: 13.06.2013 - 17:17
door edraket
Tsja, goed gereedschap kost gewoon geld. Goedkoop is dan duurkoop.

Maar duurt die update echt zo lang? Een nieuwe dvd is bij mij altijd zo gebeurd.

Geplaatst: 13.06.2013 - 20:17
door Schorpioen
Navigatie updaten doe je toch tijdens het rijden?
Als je de auto stil zet stopt de update en gaat weer verder als je gaat rijden.
8 uur voor een update lijkt me trouwens wat lang.
Vorige week een update gedaan en deze duurde 170 minuten.

Geplaatst: 13.06.2013 - 23:08
door Gast
Schorpioen schreef:Navigatie updaten doe je toch tijdens het rijden?
Als je de auto stil zet stopt de update en gaat weer verder als je gaat rijden.
8 uur voor een update lijkt me trouwens wat lang.
Vorige week een update gedaan en deze duurde 170 minuten.
Klopt, er is verschil.
Bij mijn V60 kostte het destijds ook bijna 5 uur.
2 weken geleden bij mijn C70 180 minuten

Geplaatst: 14.06.2013 - 09:10
door Buurtje
Toch treurig om te lezen dat updates met de huidige stand van techniek zó lang moeten duren. En dat je er zelfs een druppellader bij moet(?) kopen om problemen te voorkomen.

Nou zijn rebranded navigatiesystemen sowieso al niet het toonbeeld van technologische en dienstverlenende vooruitgang.