Pagina 1 van 1

Bijna 1 op 20 met S40 D5 Geartronic 2008

Geplaatst: 17.06.2013 - 18:01
door Longone
Vandaag na 1136 km getankt en uitgekomen op 1:19,71 met mijn S40 D5 Geartronic 2008.

Uiteraard veel snelweg met "het nieuwe rijden":

- Zoveel mogelijk tussen de 80 en 100 km/u
- Rustig optrekken
- Rustig remmen
- Airco uit
- Bandenspanning op 2,6 Bar

Gereden op standaard diesel van de Makro.

Zonder files (ik had nu een paar korte) en met stadslicht (scheelt 100 Watt) moet ik de 1:20 helemaal kunnen halen.

Wordt vervolgd!

Geplaatst: 17.06.2013 - 18:56
door Autogek
Netjes! En dat zeker met deze auto.

Succes met je i:20

Geplaatst: 17.06.2013 - 19:11
door t5power
Das netjes! Ik heb met onze 2.0D S40 uit 2004 een rit uit Duitsland gemaakt met gemiddeld 120 km/u (met inhalen). Toen 1:19.2 gehaald maar dat was dus 1 lange rit van 250 km (voor en na getankt).

Geplaatst: 17.06.2013 - 23:00
door lint
Dat is wel heel zuinig!
Heb je nog wel een beetje rijplezier met deze manier van rijden?

Geplaatst: 18.06.2013 - 11:10
door Longone
Heel veel plezier, de motor snort net iets boven stationair (1600-2000 rpm), heerlijk relaxed muziekje luisteren met baspijp, bellen of ander entertainment met de iPhone.

Maar het meeste lol zit in je portemonnee, 25% lager brandstofverbruik en 50% lagere slijtage van banden en remblokken. Kans op bekeuringen is ook bijna nul, eigenlijk alleen binnen de bebouwde kom loop je risico.

Geplaatst: 18.06.2013 - 11:20
door Jolly Breeze Racing
Ik kom gemiddeld op 1:14,6 met mijn D5 handgeschakeld
Combinatie rustig (100 km/h) en snelweg (150-160 km/h)

Geplaatst: 18.06.2013 - 12:56
door Nomad
Ik haal zo rond de 1:16 nu. Vind ik een hele nette waarde. Mijn laatste tankbeurt was 800 kom op 50 liter. Toen heb ik wel rustig aan gedaan, maar het belangrijkste is toch wel het gebrek aan post uit het boetepaleis :D

Geplaatst: 18.06.2013 - 21:07
door lint
Waarom koop je dan een D5, met een D2 ben je nog zuiniger in verbruik en ook in aanschaf minder duur.

Geplaatst: 18.06.2013 - 21:33
door Nomad
lint schreef:Waarom koop je dan een D5, met een D2 ben je nog zuiniger in verbruik en ook in aanschaf minder duur.
Omdat er ook wel eens een tank van 1:10 bij zit :D

Geplaatst: 18.06.2013 - 23:33
door lint
Nomad schreef:
lint schreef:Waarom koop je dan een D5, met een D2 ben je nog zuiniger in verbruik en ook in aanschaf minder duur.
Omdat er ook wel eens een tank van 1:10 bij zit :D
Dat is duidelijk, je gebruikt de D5 ook wel eens wat vlotter!

Geplaatst: 19.06.2013 - 00:27
door TomXC60
Als ik idd veel snelweg met "het nieuwe rijden":

- Zoveel mogelijk tussen de 80 en 100 km/u
- Rustig optrekken
- Rustig remmen
- Airco uit
- Ramen dicht
en met xenon uit haal ik met men xc60 d5 1:17 of 6.1/100km

maar echt leuk is anders

Geplaatst: 19.06.2013 - 08:46
door Longone
lint schreef:Waarom koop je dan een D5, met een D2 ben je nog zuiniger in verbruik en ook in aanschaf minder duur.
Dit was mijn eigen leaseauto die ik relatief gunstig kon overnemen.

Historie bekend, probleemloze auto met veel luxe die uiteindelijk per maand net zoveel zou kosten als een "onbekende" D2 die misschien wel afgeragd is en motorische problemen gaat krijgen.

Onderhoudsinterval van 30.000 km spreekt me ook wel erg aan.

Geplaatst: 19.06.2013 - 08:50
door Paul
Keurig man!

Geplaatst: 26.06.2013 - 16:09
door Longone
Nieuwe ronde, nauwelijks files, maar wel gewoon met dimlicht: 1154,8 km met 57,09 liter Makro diesel.

Dus 1 op 20,23. Ben er trots op :)

Geplaatst: 26.06.2013 - 17:58
door t5power
Longone schreef:Nieuwe ronde, nauwelijks files, maar wel gewoon met dimlicht: 1154,8 km met 57,09 liter Makro diesel.

Dus 1 op 20,23. Ben er trots op :)
Goed bezig, wat was je gemiddelde snelheid?

Geplaatst: 26.06.2013 - 19:28
door Longone
68 km/u ...

Geplaatst: 27.06.2013 - 11:11
door dbt
Snelheidsduivel :p

Maar wel netjes!

Geplaatst: 27.06.2013 - 16:16
door Longone
De 68 km/u is gemiddeld, dus een beetje file, stadsverkeer en stoplichten zitten daar ook bij in.

De meeste ritten zijn van Breda naar Utrecht en vice versa. Uiteindelijk is je tijdverlies maar ongeveer 5 minuten per rit, want van het 70 km traject is maar amper de helft een 120 km stuk, waar je dan 100 als maximum aanhoudt. Dus over het snelle stuk doe je nu geen 15 minuten maar 20 minuten. Big deal.

En verder, ach, ik ben in het verleden tweemaal van de weg gehaald achter een "volgen politie" bordje, dus ik heb mijn leven gebeterd :)

Geplaatst: 27.06.2013 - 16:28
door lint
Longone schreef:De 68 km/u is gemiddeld, dus een beetje file, stadsverkeer en stoplichten zitten daar ook bij in.

De meeste ritten zijn van Breda naar Utrecht en vice versa. Uiteindelijk is je tijdverlies maar ongeveer 5 minuten per rit, want van het 70 km traject is maar amper de helft een 120 km stuk, waar je dan 100 als maximum aanhoudt. Dus over het snelle stuk doe je nu geen 15 minuten maar 20 minuten. Big deal.

En verder, ach, ik ben in het verleden tweemaal van de weg gehaald achter een "volgen politie" bordje, dus ik heb mijn leven gebeterd :)
Als je de kosten die voortkomen uit het "volgen politie" bordje meetelt bespaar je met je huidige rijstijl nog veel meer!

Geplaatst: 28.06.2013 - 20:37
door Longone
lint schreef:Als je de kosten die voortkomen uit het "volgen politie" bordje meetelt bespaar je met je huidige rijstijl nog veel meer!
Klopt, was 104 + 149 = 253 Euro, daar kun je 'm 3 maal helemaal voor volgooien met diesel.