Pagina 1 van 2
radiator
Geplaatst: 19.06.2013 - 21:30
door Botjo
hallo dan,
ik had dus een hele kleine lekkage onder bij mn radiator, daar lopen 2 slangen maar zijn dus van mijn airco , ben er dus als het goed is achter gekomen dat mijn radiator lek is.
nou wil ik eigenlijk zelf de boel vervangen en is /zijn mijn vragen;
iemand advies waar of welke merk radiator ik kan halen en waar ik op moet letten? kom regelmatig een Nissens tegen van ongeveer € 160,-
wat is het werk er aan ?
een garage rekent ongeveer een uur werk
iemand bekend dus met het uit/inbouwen van een radiator van een volvo 960 , 2.5 liter uit 1995.
alvast bedankt en alle info is welkom
Geplaatst: 19.06.2013 - 22:22
door Msuidgeest
Dat vervangen is wel heel eenvoudig. Je moet alleen zorgen dat je de koelwaterventilator even los neemt en opzij legt.
En voor materialen even zoeken op
www.winparts.nl op basis van kenteken.
Geplaatst: 19.06.2013 - 23:24
door admiral
Vorige week zaterdag ook gedaan, op mijn gemakkie iets meer dan een uur werk. Ik heb mijn koelwaterslangen met lijmtangen en stukjes hout afgekneld en het vullen heb ik gedaan via de slang van het expansie vat. Hou wel je expansie vat in de gaten want die vult zich van onderaf. en voor je het weet zit ie te vol.
Geplaatst: 20.06.2013 - 06:51
door Botjo
ok , maar volgens mij moet toch alleen de koelwater ventilator over gezet worden? of nog meer?
Geplaatst: 20.06.2013 - 08:44
door admiral
Botjo schreef:ok , maar volgens mij moet toch alleen de koelwater ventilator over gezet worden? of nog meer?
Hoe bedoel je, je moet de koelwater vent. los maken van de rad (paar torx parkers) en dan kun je hem zo naar het motor blok brengen en heb je ruimte genoeg om je lekkende rad te vervangen. Er zit ook nog een kunstof afwerkplaat die ook los moet, deze verbergd de arico en daar zitten de torx om je koelwater rad. De rede dat ik mijn slangen afgeknepen heb heeft te maken met het voorkomen van luchtbellen in het systeem. Als je rad zit dan de onderste rad slang monteren en de slangklem vastzetten, dan de koelwaterslang van de turbo aansluiten, dan de slang van het expansievat. Laat de bovenste rad slang los en neem bij het expansievat de slang los en vul hem rustig zodat de luchtbellen via de bovenste slang aansluiting van de rad kan ontsnappen. Op een gegeven moment loopt daar koelvloeistof uit en dan sluit je ook deze slang aan en vul je hem nog even bij. Neem dan 1 voor 1 de lijm klemmen los, het koelwaterpeil zal weer even een stukje zakken dus weer even bijvullen. Sluit je expansie slang weer aan op je expansievat, doe de dop erop en start de auto, let op zet je kachel kraan vol op warm. Laat de motor stationair warm draaien en hou de meter en je koelvloeistof peil in de gaten. Knijp af en toe even in de bovenste rad slang want er kan nog altijd een klein luchtbelletje zwerven.
Suc6
Geplaatst: 20.06.2013 - 18:07
door Botjo
bedankt voor de info maar even , ik heb geen turbo maar evengoed een duidelijk verhaal
Geplaatst: 22.06.2013 - 15:46
door Botjo
heb ik een nieuwe radiator besteld geven ze mij eentje voor een automaat bak, ik zeg hallo das de verkeerde , nee zegt de leverancier want het maakt niks uit alleen er zitten wat meer koppelingen en/of plugen op maar dat maakt niks uit want je kan zo de boel inbouwen , nou volgens mij mooi niet want er zitten zowiezo 2 koperen slang koppelingen op en die zou ik dan moeten afdichten met een stop of iets dergelijks , en verders zitten er nog 2 aansluitingen die ik bij de orginele ook niet heb , ook kom ik volgens mij niet uit met het plaatsen van de koelventilator want dan zitten die koperen slangkoppelingen in de weg,
snap er nou helemaal niks meer van.
wie o wie
Geplaatst: 22.06.2013 - 15:55
door lint
Volgens mij is er verschil tussen een radiateur voor handbak en automaat.
Maar als het goed is moet het wel passen, alleen de niet gebruikte openingen moeten worden afgedopt.
Geplaatst: 22.06.2013 - 16:14
door Botjo
en dat bedoel ik dus , ik heb er in ene 4 openingen bij waarvan 2 behoorlijke groote koperen slangkoppelingen op de foto hier dus 2 koperen doppen
Geplaatst: 22.06.2013 - 16:32
door Botjo
nog een keer maar dan met de juiste foto van de radiateur die ik heb gekregen
Geplaatst: 22.06.2013 - 18:55
door lint
Ja, daar moeten dus stoppen op als je deze aansluitingen niet nodig hebt.
Geplaatst: 22.06.2013 - 21:08
door admiral
Ik heb ook een rad van een automaat in mijn 940 LPT met 5 bak. Die aansluitingen van messing kun je gewoon open laten, er stroomt geen water uit als je gaat vullen. Inwendig zitten deze 2 messing aansluitingen met elkaar verbonden. Het gekoelde water loopt langs die olie leiding en zo wordt de automaat bak olie gekoeld door je koelwater van de motor.
Past dus geen probleem, en geloof je me niet dan maak ik wel even foto van mijn radiateur.
Er zijn meer 940's met automaat verkocht dan met handbak vandaar dat de radiateur van een hand bak bijna niet te krijgen is. Qua prijs ontlopen ze mekaar niet zoveel. Ik was 146 euro kwijt.
Geplaatst: 23.06.2013 - 00:24
door Botjo
admiral schreef:Ik heb ook een rad van een automaat in mijn 940 LPT met 5 bak. Die aansluitingen van messing kun je gewoon open laten, er stroomt geen water uit als je gaat vullen. Inwendig zitten deze 2 messing aansluitingen met elkaar verbonden. Het gekoelde water loopt langs die olie leiding en zo wordt de automaat bak olie gekoeld door je koelwater van de motor.
Past dus geen probleem, en geloof je me niet dan maak ik wel even foto van mijn radiateur.
Er zijn meer 940's met automaat verkocht dan met handbak vandaar dat de radiateur van een hand bak bijna niet te krijgen is. Qua prijs ontlopen ze mekaar niet zoveel. Ik was 146 euro kwijt.
ok , maar waar is dat andere aansluitinkje voor dan , wat tussen die 2 messing aansluitingen zit m, want die heb ik ook niet op mn ouwe radiateur, en geloof je graag maar ben toch wel heel erg benieuwd , dus als het niet teveel is voor een foto , heel graag
Geplaatst: 23.06.2013 - 12:33
door admiral
Die is voor de turbo die moet je wel afdoppen want daar stroomt wel koelwater uit als je gaat vullen. Zal ff een foto schieten.
Als die eerste foto qua maatvoering voldoet dan kan je die gebruiken.
Geplaatst: 23.06.2013 - 19:46
door leidsekade
Die je hebt gekocht is normaal gesproken duurder, want zit oliekoeler voor de automaat in
Geplaatst: 23.06.2013 - 19:52
door lint
Beter iets duurder en leverbaar dan helemaal niet leverbaar!
Geplaatst: 23.06.2013 - 20:26
door leidsekade
Hoezo niet leverbaar?
Geplaatst: 23.06.2013 - 21:43
door lint
Niet leverbaar is niet helemaal waar maar wel moeilijker leverbaar.
Geplaatst: 24.06.2013 - 21:10
door Botjo
ok , ik ben dr uit, de meeste automaterialen zaken verkopen tegenwoordig , zeg maar , universele radiateuren, die kan je zowel voor handbak/turbo, automaat/turbo gebruiken en dat zijn de radiateuren zoals op foto twee , dus we gaan maar is inbouwen van de week , en admiral krijg ik nog een foto? alvast bedankt
Geplaatst: 24.06.2013 - 22:16
door admiral
Botjo schreef:ok , ik ben dr uit, de meeste automaterialen zaken verkopen tegenwoordig , zeg maar , universele radiateuren, die kan je zowel voor handbak/turbo, automaat/turbo gebruiken en dat zijn de radiateuren zoals op foto twee , dus we gaan maar is inbouwen van de week , en admiral krijg ik nog een foto? alvast bedankt
Klopt, maar accu is leeg

en zonder lader (was hem ff kwijt) kreeg ik deze niet vol maar hij staat nu te laden dus wordt morgen als je het niet erg vindt. Heb sinds kort zo'n apple telefoontje en moet nog even uitvogelen hoe ik die foto's op mijn laptoppie krijg anders had ik de foto's al op het forum gezet.