Pagina 1 van 1

Kosten opladen van de accu (plugin hybrid)

Geplaatst: 22.06.2013 - 07:56
door Paddy43
Ik heb de plugin besteld maar kan nergens vinden wat de reele kosten zijn om de accu volledig op te laden.
Is er iemand die hier een antwoordt op kan geven?

Geplaatst: 22.06.2013 - 08:09
door WouterJ
11,2 kwh capaciteit
1 kwh kost zo'n 22 cent dus ca € 2,50

Geplaatst: 22.06.2013 - 08:26
door YoVol
En dat is dan minimaal 5 cent per kilometer. Diesel 10 cent?

Geplaatst: 22.06.2013 - 08:29
door Marc Apeldoorn
mmm, lpg 5,9 cent???

Geplaatst: 22.06.2013 - 09:30
door JeroenV60PHID
Maar voor deze plug in voorlopig geen MRB..

Geplaatst: 22.06.2013 - 09:51
door v60pih
WouterJ schreef:11,2 kwh capaciteit
1 kwh kost zo'n 22 cent dus ca € 2,50
Het is wel iets gunstiger.

Een li ion wordt nooit tot 100% geladen maar ongeveer 95%. Volle accu is dan 10,65 kWh.
Daarnaast worden ze nooit helemaal ontladen omdat ze dan kapot gaan, de auto bewaakt dat. Max. ontlading is ca. 70%.

Maximaal moet dan bij volledig toegestane ontlading ca. 7,5 kWh worden bijgeladen.
Er treedt tijdens het laadproces verlies op (laadapparatuur, omgevingstemperatuur). Het laadrendement is ca. 85%. Dus van elke 1 kWh uit het net komt 0,85 kWh daadwerkelijk in de accu terecht.

kWh benodigd is dan 7,5/0,85 = 8,8 kWh.

8,8 kWh * € 0,22 = € 1,95.

Scheelt toch weer een paar dubbeltjes per lading :)

Geplaatst: 22.06.2013 - 10:55
door RichieB
Mijn kWh meter gaf aan dat een volle lading 11 kWh heeft gekost. Dat was wel toen ik de PIH net had. Ik zal het nu nog eens aflezen.

Geplaatst: 22.06.2013 - 11:52
door Paddy43
RichieB, Jij hebt inmiddels ervaring ben hier toch wel benieuwd naar, als het namelijk lood om oud ijzer is....... of je elektrisch rijdt of gewoon op diesel

Geplaatst: 22.06.2013 - 12:12
door RichieB
Elektrisch is tot 80 km/u prima, dan mis je het extra vermogen van diesel niet. Daarboven wordt het steeds lastiger de diesel motor niet aan te laten slaan. Ik wil vaak sneller versnellen dan de elektromotor met 70 pk aankan. Maar als je geen haast hebt merk je niet of je op diesel of elektra rijdt.

Geplaatst: 08.10.2013 - 15:18
door goukcher
Ik heb tot nu toe van elke rit alle gegevens bijgehouden.
Gemiddeld verbruik:
1,72 liter per 100 km
21,3 kWh per 100 km

Van alle ritten waarbij de enkele reisafstand meer is dan 50 km, en het dieselverbruik minder dan 0,5 liter is het accuverbuik gemiddeld 9,0 kWh

Verder heb ik de ritten die ik vanuit huis gereden heb vergeleken met de kWh meter van de groep waarop ik de laadkabel aansluit. Daaruit is gebleken dat het verlies zo'n 12,5 % is.

Gemiddeld komt het aantal kWh per (volledige) laadsessie uit op 10,1 Kwh

Geplaatst: 21.10.2013 - 16:16
door Autowina
Ik heb nog geen accu helemaal leeggereden, dus kan niet helemaal vergelijken. Is dit 9,0 KWh met of zonder regeneratie?

Zelf zit ik op:

1,30 liter per 100 kilometer (ik rijd tot nu toe kleinere afstanden)
20,78 Kwh per 100 kilometer (verbruik minus regeneratie)
23,67 Kwh per 100 kilomter (verbruik exclusief regeneratie)

Geplaatst: 21.10.2013 - 20:35
door RoaldH
RichieB schreef:Elektrisch is tot 80 km/u prima, dan mis je het extra vermogen van diesel niet. Daarboven wordt het steeds lastiger de diesel motor niet aan te laten slaan. Ik wil vaak sneller versnellen dan de elektromotor met 70 pk aankan. Maar als je geen haast hebt merk je niet of je op diesel of elektra rijdt.
Ik sluit me hierbij aan.

Re: Kosten opladen van de accu (plugin hybrid)

Geplaatst: 30.07.2019 - 15:46
door Giant2000
Oude discussie, maar nog wel actueel. Op dit moment kost diesel €1,28 en een KW stroom thuis €0,23
Laten we eens een ritje van 40 km maken. Puur diesel rijden op basis van 6,8l/100km kost dan €3,48, hetzelfde ritje puur elektrisch (0,25KW/100 km) komt op €2.30. Ik vind dit verschil wel erg minimaal. Helemaal als je onderweg zou willen "bijtanken" wat vaak 36 cent/KW kost, dan is hetzelfde ritje €3,60 en dus duurder dan diesel rijden.
Nou heb ik 12 zonnepanelen op het dak en dat maakt het laden natuurlijk wel weer goedkoper.

Re: Kosten opladen van de accu (plugin hybrid)

Geplaatst: 30.07.2019 - 15:54
door NielsPHEV
Giant2000 schreef: Oude discussie, maar nog wel actueel. Op dit moment kost diesel €1,28 en een KW stroom thuis €0,23
Laten we eens een ritje van 40 km maken. Puur diesel rijden op basis van 6,8l/100km kost dan €3,48, hetzelfde ritje puur elektrisch (0,25KW/100 km) komt op €2.30. Ik vind dit verschil wel erg minimaal. Helemaal als je onderweg zou willen "bijtanken" wat vaak 36 cent/KW kost, dan is hetzelfde ritje €3,60 en dus duurder dan diesel rijden.
Nou heb ik 12 zonnepanelen op het dak en dat maakt het laden natuurlijk wel weer goedkoper.
De denkfout die je maakt is dat je vergeet dat bij korte ritjes met koude motor de diesel nooit 6,8 liter op 100 km haalt maar een veel hogere verbruik heeft ik rijd veel korte ritten puur electrisch heen en weer en dat is de besparing substantieel hoger. Daarbij maken jou zonnepanelen het niet goedkoper aangezien je zonder auto tocht wel meer zal verbruiken dan de ca 2700 kWh die de panelen je jaarlijks max op zullen leveren. Met andere woorden het verbruik van de auto zul je altijd inkopen en maakt niet dat je kan salderen

Re: Kosten opladen van de accu (plugin hybrid)

Geplaatst: 30.07.2019 - 15:54
door diesel01
RoaldH schreef:
RichieB schreef:Elektrisch is tot 80 km/u prima, dan mis je het extra vermogen van diesel niet. Daarboven wordt het steeds lastiger de diesel motor niet aan te laten slaan. Ik wil vaak sneller versnellen dan de elektromotor met 70 pk aankan. Maar als je geen haast hebt merk je niet of je op diesel of elektra rijdt.
Ik sluit me hierbij aan.
Mijn 36km woon/werk gaat 30km over een 130km/u snelweg waar geen file's staan, daar doe ik met 134km/u 20 minuten over omdat er nooit file's staan.
ik dacht dat de D5 mijn laatste diesel zou worden maar de XC60 T8 die ik afgelopen dagen heb gereden heeft geen antwoord op de snelweg en slingert de verbranding motor aan en de tank daarvan had ik in 3.5 dagen leeg.
Ik ben nog niet om!!

Re: Kosten opladen van de accu (plugin hybrid)

Geplaatst: 30.07.2019 - 16:06
door BasG
Als we het over kosten hebben in het vergelijk plug-in en diesel, nemen we dan ook de afschrijving en het onderhoud mee?

Re: Kosten opladen van de accu (plugin hybrid)

Geplaatst: 30.07.2019 - 18:05
door Giant2000
NielsPHEV schreef:
Giant2000 schreef: Oude discussie, maar nog wel actueel. Op dit moment kost diesel €1,28 en een KW stroom thuis €0,23
Laten we eens een ritje van 40 km maken. Puur diesel rijden op basis van 6,8l/100km kost dan €3,48, hetzelfde ritje puur elektrisch (0,25KW/100 km) komt op €2.30. Ik vind dit verschil wel erg minimaal. Helemaal als je onderweg zou willen "bijtanken" wat vaak 36 cent/KW kost, dan is hetzelfde ritje €3,60 en dus duurder dan diesel rijden.
Nou heb ik 12 zonnepanelen op het dak en dat maakt het laden natuurlijk wel weer goedkoper.
De denkfout die je maakt is dat je vergeet dat bij korte ritjes met koude motor de diesel nooit 6,8 liter op 100 km haalt maar een veel hogere verbruik heeft ik rijd veel korte ritten puur electrisch heen en weer en dat is de besparing substantieel hoger. Daarbij maken jou zonnepanelen het niet goedkoper aangezien je zonder auto tocht wel meer zal verbruiken dan de ca 2700 kWh die de panelen je jaarlijks max op zullen leveren. Met andere woorden het verbruik van de auto zul je altijd inkopen en maakt niet dat je kan salderen
Daar heb ik inderdaad geen rekening mee gehouden.

Kosten opladen van de accu (plugin hybrid)

Geplaatst: 25.03.2021 - 21:50
door HP4VOLVO
Een informatieve site is https://ev-database.nl/auto/1188/Volvo- ... D-Recharge. Voor mijn XC40T5TE heb ik als leidraad deze gegevens als uitgangspunt genomen (Verbruik 224 Wh/km) Ik heb met een digitale unit mijn accu met een capaciteit van 10,9 KW in 4,5 uur thuis opgeladen waarbij ik 9,843 kW kan laden totdat de accu weer volledig is opgeladen. Wellicht doordat mijn hybride Volvo minder weegt dan de Volvo P8 kom ik op een gemiddelde waarde van 203 Wh/km . De laadcycles voor het voorverwarmen van mijn Volvo is 386 W. Tot nu toe heb ik 3355 km gereden, met als gemiddelde prijs per km € 0,082. (benzine en elektriciteit) Ik haal met voorverwarmen meer dan 45 km alleen op elektriciteit, maar heb wel een "fluwelen" rechtervoet.
Mijn vraag aan andere forumleden is hun ervaring over het aantal kW/km, netto laadcapaciteit accu, en wat de afstand is die ze met hun hybride of volledig elektrische XC40 kunnen afleggen ?