Pagina 1 van 1

Klap automatische versnellingsbak ne telefoon

Geplaatst: 22.06.2013 - 10:30
door Erik D
Heb nu ongeveer bijna 2 maand geleden een V70 2.4T Aut van juni 2002 met 138.000 km gekocht bij de Volvo dealer. Hiervoor hebben we 9 jaar met veel plezier in een Volvo S80 2.4/170pk Aut van 1999 gereden. De reden van overstap naar de V70 is dat we meer bergruimte nodig hadden.
De V70, ik zal later wat foto's plaatsen, bevalt goed. De service van de Volvo dealer is goed maar er zijn twee dingen die niet echt lukken om opgelost te worden. Grootste probleem is dat als we de auto uit de garage rijden, staat in de R, en hierna de versnelling in de D zetten, de versnellingsbak een flinke klap (schok) geeft. Dit komt vooral voor als de auto enkele dagen niet gebruikt is. De Volvo garage kan dit probleem niet reproduceren ookal is de auto hier bijna 1 week geweest.
Heeft iemand hetzelfde probleem? en/of weet iemand wat de mogelijke oorzaak is? of zijn er specialisten die te kunnen analyseren?
Het andere probleem is dat de Volvo garage de ingebouwde Volvo telefoon niet werkend krijgt. Vreemd want de gebruikte duo sim kaart van Vodafone werkt wel in een Volvo telefoon van een collega van mij die ook een V70 heeft (deze is van bouwjaar 2003). Eerste probleem was dat de SIM niet werd gelezen. De garage heeft toen de SIM card reader vervangen. Maar hierna kon er nog niet worden gebeld. Ze hebben toen verder gezocht maar nu doet de telefoon helemaal niets meer. Ik heb Bovag garantie maar volgens de garage is het bijna onmogelijk om de telefoon werkend te krijgen.
Wat zijn jullle ervaringen? Heeft iemand tips?

Geplaatst: 22.06.2013 - 10:40
door mad
Misschien een domme vraag... van R naar D ga je toch "langs" P stand? Hoe snel doe je dat...

Geplaatst: 22.06.2013 - 10:57
door Gast
Vraag hier eens: www.powerflush.nl voor je automaat.
Oja, van R naar D ga je niet via P. Je gaat via N.

Misschien dat @volvotech iets kan zeggen over je telefoon. Ik denk dat het uitbouwen wordt, mooie bekerhouder of zo en een Parrot monteren.
Voor de dealer de goedkoopste oplossing en voor jou de meest betrouwbare, want die dingen blijven storing gevoelig.

Geplaatst: 22.06.2013 - 14:15
door Plof Plof
Als ik mijn V70 van 2003 net gestart heb en de motor nog met verhoogd toerental draait, geeft het in D of R schakelen ook een "klap". Maar als ik enkele seconden wacht, of als de motor gewoon al warm is doet hij dit niet. Ik heb het idee, dat dit door de combinatie van het verhoogde toerental en de nog koude olie komt.

Geplaatst: 22.06.2013 - 14:27
door Johan s60
Ik wacht daarom ook even totdat het toerental gezakt is met inschakelen.

Geplaatst: 22.06.2013 - 15:59
door lint
Als de originele Volvo telefoon defect is kan je beter een Parrot kopen en de ruimte van de telefoon opvullen met een bakje.

Geplaatst: 22.06.2013 - 17:34
door martin arends
nieuwe software laden voor de telefoon, werkte bij mij wel.

Geplaatst: 24.06.2013 - 14:41
door sju_art
automaat bak "probleem" heb ik ook; wissel maar een paar van de D naar de N. Je zult merken dat de klap bijna weg is.

Dit is nu maanden later typisch een gevalletje van mee leren leven; schijnt ie (ook volgens Gery) heel oud mee te kunnen worden.

Gezien de prijzen van revisie, zijn dit de betere probleempjes zeg maar :P...

Geplaatst: 24.06.2013 - 14:50
door ovwest
Plof Plof schreef:Als ik mijn V70 van 2003 net gestart heb en de motor nog met verhoogd toerental draait, geeft het in D of R schakelen ook een "klap". Maar als ik enkele seconden wacht, of als de motor gewoon al warm is doet hij dit niet. Ik heb het idee, dat dit door de combinatie van het verhoogde toerental en de nog koude olie komt.
Dat heb ik ook en denk dat het wel normaal is. Ik wacht ook 3 a 4 sec voordat ik een versnelling inschakel hoewel ik niet denk dat het veel schade op levert.

Geplaatst: 24.06.2013 - 15:31
door VolvoTech
Versnelling; standaard "issue" lijkt wel inderdaad, veel vermogen ineens op een gewijzigde draairichting (of vanuit neutraal) en boem.
Als hij maar geen boem doet als je op de snelweg terug schakelt van 5 naar 4 bijv (kickdown).

Telefoon;
Dealer update laten proberen te doen. (PHM).
Als dat geen soelaas biedt... dan gaat het waarschijnlijk niet werken.
Beste is inderdaad dan toch zoals anderen hier roepen; carkit er in.
(liefst wel gelijk een bury 9xxx of Parrot 9100 of hoger, GEEN 3000, 3100 of 3200 meer doen hoor!)

Probleem opgelost

Geplaatst: 16.09.2013 - 20:11
door Erik D
De schok/klap in de automaat bak, na overgang van R naar D, is na spoelen bij Varioclean weg. Om de overgang tussen 2 en 3 beter te laten verlopen, heeft Varioclean een nieuwe gemodificeerde B4 servo klep geplaatst. In vergelijk met mijn vorige auto, een Volvo S80 2.4 Aut 170 pk (ingeruild met een km-stand van bijna 260.000 km), schakelt onze huidige Volvo V70 2.4T Aut 200 pk (nu 140.000 km), vooral bij snelheden t/m 60 km/h iets minder soepel. De V70 automaat bak laat het toerental meer oplopen tot circa 2200 rpm en schakelt dan terug. De S80 schakelde al bij 1800 rpm terug. Het kan ook zijn dat het verschil in doseerbaarheid te maken heeft met het verschil in motor karakteristiek (heb nog nooit eerder een 2.4T gehad).
Al met al na het spoelen een hele verbetering. Ben benieuwd hoe lang de automaat zo blijft schakelen. Anders wordt het op termijn toch tijd om het kleppenhuis te vervangen. Ben ook erg tevreden over de service en deskundigheid van Varioclean. Een echte aanrader.
Verder is de geïntegreerde telefoon vervangen door een bakje met een uitklapbare bekerhouder .
In eerste instantie heb ik, omdat we sporadisch gebruik maken van een telefoon in de auto, een Parrot Minikit Neo gekocht. Compact, mooi ontwerp en zeer goede geluidskwalitei. Toch heb ik deze Parrot Minkit Neo teruggebracht omdat de stand-by tijd belabberd was. Na 3 tot 5 dagen was de accu leeg terwijl volgens Parrot dit 6 maand moet zijn. Meer gebruikers klagen hierover. Ben op zoek na een alternatief. Een optie is de Parrot Mki9100.
Iedereen bedankt voor de tips en adviezen.