Hoog olieverbruik 1.8
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 28.07.2020 - 15:49
Bij de dealer, Volvo Ede geweest, gaven aan dat de pakking er nog prima uit zag. Vermoedelijk zit het in de zuigerveren. Dealer maakte zich nog geen zorgen. Hij gaf aan om het olieverbruik in de gaten te houden. Tussen de 5 en 10.000 wat bij gooien, is normaal voor deze blokken volgens de dealer. De olie op de kleppendeksel is meer zweet dan lekkage. Ik ga het afwachten. Wat denken jullie? Kan ik prima mee doorrijden en af en toe een liter olie bijgooien??
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 691
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
olieverbruik van 1 liter op 5000 tot 10000 vind ik nog niet schokkend.
Een motorrevisie kost je al gouw 2500 - 3000 euro, mits je de motor zelf uit- en inbouwt.
Een motorrevisie kost je al gouw 2500 - 3000 euro, mits je de motor zelf uit- en inbouwt.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27657
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat genoemde verbruik is inderdaad nog binnen de perken.
Ik zou er voorlopig niets aan doen, gewoon bijvullen en goed in de gaten houden. Mocht het erger worden kan er altijd nog actie worden ondernomen.
Ik zou er voorlopig niets aan doen, gewoon bijvullen en goed in de gaten houden. Mocht het erger worden kan er altijd nog actie worden ondernomen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 691
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Je zou eventueel een toevoeging bij je olie kunnen doen, maar of het echt helpt weet je nooit zeker.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 691
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Ik heb 2 jaar geleden hier een Opel 4 cilinder laten reviseren:
http://desutter.nl/
Kostte inclusief 4 nieuwe 1e overmaat zuigers, boren, honen, 2 nieuwe kleppen en pakkingen etc. iets van 1500 euro.
http://desutter.nl/
Kostte inclusief 4 nieuwe 1e overmaat zuigers, boren, honen, 2 nieuwe kleppen en pakkingen etc. iets van 1500 euro.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 28.07.2020 - 15:49
Klinkt raar, maar zit nu op de derde tank v-power en merk echt een heel groot verschil. Auto rijd veel beter en is ook een stuk vlotter. Nogmaals een flesje injectiereiniger er bij gekieperd en gaan met die banaan. Verder houd ik nu de olie in de gaten, gaat tot op heden goed. Zo slecht is die v power dus niet
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 691
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
1 motor die stuk gaat is nog niet synoniem voor alle motoren van dat type.
Zo te lezen heeft de TS namelijk helemaal geen probleem.
Daarnaast een onderblok scheurt niet zomaar.... mishandel nu al jaren dik opgevoerde motoren op de dragstrip, maar heb nog nooit een onderblok stuk gehad.
Heb er wel genoeg gezien, maar dat was toch meestal een drijfstang die naar buiten kwam.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 22.12.2020 - 15:16
Al een wat oudere topic maar dit filmpje legt heel helder uit waarom deze motoren zo snel zoveel olie gebruiken!
Ik rij zelf een V50 1.8 met een olieverbuik van 1l op 450km. Vandaag toralin geprobeerd. Die reinigt de zuigerveren. Zag er hele positieve reviews over en de compressie was ook stuk beter na het toepassen.
Ik rij zelf een V50 1.8 met een olieverbuik van 1l op 450km. Vandaag toralin geprobeerd. Die reinigt de zuigerveren. Zag er hele positieve reviews over en de compressie was ook stuk beter na het toepassen.
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 691
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met die toevoeging gewoon uit nieuwsgierigheid.robertcus3 schreef: ↑22.12.2020 - 17:46 Ik rij zelf een V50 1.8 met een olieverbuik van 1l op 450km. Vandaag toralin geprobeerd. Die reinigt de zuigerveren. Zag er hele positieve reviews over en de compressie was ook stuk beter na het toepassen.
Had je van te voren de compressie gemeten, zodat je achteraf kan vergelijken of er verbetering in zit?
Ik heb nog even opgevraagd wat ik betaald heb voor de revisie van mijn Opel 1.6 16v motortje, inclusief 4 nieuwe zuigers / boren / honen / revisie cilinderkop / vlakken kop / pakkingen / lagers / klein materiaal / montage en dat was 1600 euro, bij De Sutter in Zevenhuizen http://desutter.nl/
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 26.08.2022 - 12:48
Ik kwam dit toevallig tegen en vraag me af waarom in de handleiding dan staat dat beide opties mogelijk zijn?:raspaardje schreef: ↑17.04.2014 - 16:06 De juiste methode:
- Auto staand op een vlakke ondergrond met koude motor
- Peilstok eruit halen en afvegen
- Peilstok erin doen, weer eruit halen en aflezen
Simpel toch?
Oliepeil controleren bij een koude motor:
– Veeg de peilstok schoon, voordat u gaat meten.
– Controleer het oliepeil met de peilstok. De olie moet tussen het MIN- en MAX streepje staan.
– Als de olie dichter bij het MIN-streepje ligt, kunt u eerst 0,5 liter olie bijvullen. Vul bij totdat de olie dichter bij het MAX streepje dat het MIN-streepje op de peilstok ligt. Zie pagina 214 voor de aan te houden hoeveelheid.
Oliepeil controleren bij een warme motor:
– Parkeer de auto op een vlakke ondergrond, zet de motor af en wacht ten minste 10 tot 15 minuten zodat de olie terug in het carter kan lopen.
– Veeg de peilstok schoon, voordat u gaat meten.
– Controleer het oliepeil met de peilstok. De olie moet tussen het MIN- en MAX streepje staan.
– Als de olie dichter bij het MIN-streepje ligt, kunt u eerst 0,5 liter olie bijvullen. Vul bij totdat de olie dichter bij het MAXstreepje dat het MIN-streepje op de peilstok ligt. Zie pagina 214 voor de aan te houden hoeveelheid.
Ik vulde altijd tot max bij over het algemeen bij warme motor wellicht moet ik dat dan toch anders doen. Mijn olieverbruik wisselt, uiteraard verbruik je meer met korte koude ritten. Heb zelf een Volvo V50 1.8 benzine uit 2006 met 294dkm op de teller.
Volgens de handleiding moet je bij warme motor alleen even 10 tot 15 minuten wachten tot alle olie weer terug in het carter is.
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2792
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Dat spreekt elkaar toch niet tegen?
Idd 15min wachten bij warme motor.
Verder altijd de stok schoonvegen, terugstoppen en dan pas aflezen.
Idd 15min wachten bij warme motor.
Verder altijd de stok schoonvegen, terugstoppen en dan pas aflezen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 26.08.2022 - 12:48
Klopt, echter gaf men in het forum aan dat je perse met koude motor moest peilen maar ik volg gewoon de handleiding waarin beide opties mogelijk zijn.raspaardje schreef: ↑24.07.2023 - 19:01 Dat spreekt elkaar toch niet tegen?
Idd 15min wachten bij warme motor.
Verder altijd de stok schoonvegen, terugstoppen en dan pas aflezen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 07.07.2022 - 20:34
Ik heb dit blok ook gehad en vorig jaar naar Kroatië heen en terug meer olie verbruikt dan brandstof. Wil je niet ontmoedigen, maar mocht de kans zich voordoen…….. snel inruilen voor een echt Volvo blok. Olie verbruik gaat toenemen en alles wat je eraan wil doen gaat niet helpen. Ik heb hem terug gebracht naar de garage en een t5 awd gekocht.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 17.12.2021 - 19:41
Kroon Olie 5 W 30 erin donderen nergens geen last van
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 19.03.2024 - 19:21
Heren
Ik zit met een probleem sinds korte een mooie s40 1.8 zonder turbo uit 2006 met 165.000 op de teller nap gekocht. 3de volvo in me leven dus dacht ja leuk.
Niets gemerkt tijdens de proefrit op de thermostaat en schokbreker na geen kraakjes piepjes geratel. Om en al dacht kleine reparatie dus auto gekocht en de reparaties laten uitvoeren.
Nu valt me op dat de auto veel blauwe rook produceert (olieverbranding) en veel olie vreet ik heb het dan over meer dan 1l/1000km.
Na al deze berichten vrees ik niet een kat in de zak maar een tijger.
De vorige eigenaar is niet meer te bereiken en aangezien ik in het noorden woon en de auto gekocht is in Zeeland rijd je ook niet effe heen en weer.
Nu wil ik de flush uitvoeren gasklephuis schoonmaken en nieuwe pakking en eventueel de cartenventilatie laten nakijken.
Nu is mijn vraag heeft dit zin? Of verspil ik daarmee alleen maar mijn geld?
Ik ben een alleenstaande vader van 2 kids met een normaal arbeidsloon dus heel breed heb ik het ook niet . Mijn spaargeld zit in deze auto.
Is het verstandig de wagen zsm te verkopen ? Hij rijd verders lekker.
Of ben ik gewoon mijn geld kwijt?
Heeft er iemand advies.
Graag advies waar ik wat aan heb.
Mvg mojo
Ik zit met een probleem sinds korte een mooie s40 1.8 zonder turbo uit 2006 met 165.000 op de teller nap gekocht. 3de volvo in me leven dus dacht ja leuk.
Niets gemerkt tijdens de proefrit op de thermostaat en schokbreker na geen kraakjes piepjes geratel. Om en al dacht kleine reparatie dus auto gekocht en de reparaties laten uitvoeren.
Nu valt me op dat de auto veel blauwe rook produceert (olieverbranding) en veel olie vreet ik heb het dan over meer dan 1l/1000km.
Na al deze berichten vrees ik niet een kat in de zak maar een tijger.
De vorige eigenaar is niet meer te bereiken en aangezien ik in het noorden woon en de auto gekocht is in Zeeland rijd je ook niet effe heen en weer.
Nu wil ik de flush uitvoeren gasklephuis schoonmaken en nieuwe pakking en eventueel de cartenventilatie laten nakijken.
Nu is mijn vraag heeft dit zin? Of verspil ik daarmee alleen maar mijn geld?
Ik ben een alleenstaande vader van 2 kids met een normaal arbeidsloon dus heel breed heb ik het ook niet . Mijn spaargeld zit in deze auto.
Is het verstandig de wagen zsm te verkopen ? Hij rijd verders lekker.
Of ben ik gewoon mijn geld kwijt?
Heeft er iemand advies.
Graag advies waar ik wat aan heb.
Mvg mojo
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27657
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
In jouw situatie zou ik m'n verlies nemen en verder gaan kijken.
Gasklephuis schoon maken lost niets op aan het olieverbruik en aangezien ie lekker walmt en dus olie verbruikt is het wel iets meer dan een carterventilatie en zit het dieper in het blok.
Gasklephuis schoon maken lost niets op aan het olieverbruik en aangezien ie lekker walmt en dus olie verbruikt is het wel iets meer dan een carterventilatie en zit het dieper in het blok.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 691
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Andere optie is een dikkere olie te gebruiken met een extra toevoeging in de hoop dat het verbruik dan iets minder wordt.
Natuurlijk kan je altijd die flush proberen en dan de dikkere olie erin met de toevoeging.
Neemt niet weg dat 1 liter op 1000 km met blauwe walm meestal einde verhaal betekend, dus revisie of andere motor.
Natuurlijk kan je altijd die flush proberen en dan de dikkere olie erin met de toevoeging.
Neemt niet weg dat 1 liter op 1000 km met blauwe walm meestal einde verhaal betekend, dus revisie of andere motor.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27657
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat is vooral uitstel vrees ik.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D