Pagina 1 van 7
Hoog olieverbruik 1.8
Geplaatst: 25.06.2013 - 16:59
door Fluppes
3000 km geleden heb ik de olie en filter vervangen van mijn V50 1.8.
3000 km later begint het oliedruklampje te branden. Peilstok staat helemaal droog. Ik had nog 1 liter olie staan. Deze bijgevuld, maar de peilstok staat nog steeds droog.
Morgen haal ik nieuwe olie en vul ik bij tot correct nivo, maar ik weet nu al dat het verbruik meer dan 1l/3000 km is.
Dit lijkt mij erg hoog, of zie ik dit verkeerd?
Geplaatst: 25.06.2013 - 17:37
door The Volvoboy
Lijkt me vrij hoog ja.
Geplaatst: 25.06.2013 - 21:00
door lint
Dat is inderdaad een fors olieverbruik, is er nergens een olielekkage?
Geplaatst: 25.06.2013 - 21:40
door Laguna-S60
Weet je ook zeker dat het blok goed gevuld was?
Geplaatst: 26.06.2013 - 17:36
door Fluppes
Ik heb vandaag goed afgevuld. Ik zit op een verbruik van 1 op 1000.
Het blok was zeer zeker goed gevuld, ik heb het nl zelf gedaan.
Lijkt me een vrij ernstig probleem bij een auto met net 100.000 op de teller.
Geplaatst: 26.06.2013 - 19:14
door Blade
Welk olie type heb je erin gedaan? Als het olie druk lampje heeft gebrand ben ik bang dat er intern wel wat schade is aangericht aangezien er dus geen oliedruk (geen olie) meer was.
Vanaf hoeveel km heb je de auto? Altijd op tijd zn beurten gehad? En waar onderhoud laten uitvoeren? Regelmatig olie gepeild?
Voor zover ik weet gebruiken die ford motortjes(1.6, 1.8 en 2.0) nihil olie! Uiteraard wel met de juist viscositeit EN specs.
Geplaatst: 26.06.2013 - 23:30
door Fluppes
Gewoon de voorgeschreven olie. Ik heb de auto met 55000 gekocht van familie. De auto is door hem nieuw aangeschaft via een universele garage. Heeft elke 10000 km onderhoud gehad.
Wel heeft de auto in die periode veel korte stukjes gereden (<7 km), waarbij toch wel eens het gas fors werd ingetrapt. en dan nog een eer of 4 per jaar een lang stuk op vakantie.
Olie heb ik niet altijd gecontroleerd. Bij alle vorige auto's is dat nooit nodig geweest, vandaar.
Of de olie die door de garage altijd is gebruikt, de juiste specs heeft weet ik niet. De olie die ik er in gedaan heb, voldoet helemaal aan de Ford en dus ook Volvo specs.
Verder merk ik niks aan de auto. Gewoon normaal vermogen. en geen rare geluiden.
Geplaatst: 27.06.2013 - 09:16
door edraket
Carterventilatie schoon maken. Zeker door de vele korte stukje is dat een verdachte. Je kunt de compressie laten meten, maar als er een olieschraapveer beschadigd is meet je geen compressie verlies.
Geplaatst: 01.10.2013 - 22:02
door Guus80
Beste Fluppes,
Ik zit met een V50 1.8 uit 2006 met hetzelfde symptoom; 1:1500 olieverbruik.
de dealer zegt echter dat de carterventilatie ok is en de compressie ook.
heb jij al een oplossing gevonden?
groet,
Guus
Geplaatst: 28.10.2013 - 13:09
door tyou
Ik ben ook zeer geïnteresseerd in dit topic. Ik heb sinds mijn zomervakantie een erg hoog olieverbruik met mijn 1.8 uit 2005. Dealer heeft de motor geflushed. Afgelopen zaterdag geconstateerd dat de olie weer helemaal op was. Geen druppel aan de peilstok. Er is al gekeken naar de carterventilatie, maar dat lijkt het probleem niet op te lossen. What's next?
Geplaatst: 28.10.2013 - 13:15
door MarioC70
Meestal komt het door verkeerde olie,goedkope olie,verkeerde specs,verschillende soorten door elkaar gebruiken enz..
Geplaatst: 28.10.2013 - 19:56
door tyou
Ik heb de dealer de olie laten vervangen, die was niet bepaald goedkoop en ik hoop dat ze daar wel weten wat de juist soort is.
Moet ik er nu vanuit gaan dat het de olieschraapveren zijn? De auto heeft 140.000 gelopen, ik hoopte dat dit soort reparaties nog even achterwege zouden blijven.
Geplaatst: 29.10.2013 - 20:25
door Guus80
het kan zijn dat de olieschraapveren vastgekoekt zijn. spoelen van de motor zou dan moeten helpen. advies is om daar Forte voor te gebruiken. daarna nieuwe olie erin.
als dit niet helpt dan een leak lock erin, die maakt de klekseals weer soepel waardoor ze beter afdichten. dit is ook een mogelijke oorzaak.
Groet,
Guus
Geplaatst: 29.10.2013 - 21:04
door tyou
Vandaag contact gehad met de garage. Motor is maand geleden geflushed. Nu nog hoog olieverbruik. Advies was nu om olieschraapveren te vervangen, maar dat is een reparatie van zo'n 1500-2000 euro. Daar kan ik een hoop olie voor kopen...
Geplaatst: 30.10.2013 - 07:01
door Longone
Fluppes schreef:Wel heeft de auto in die periode veel korte stukjes gereden (<7 km), waarbij toch wel eens het gas fors werd ingetrapt.
Komt op mij over als "thermische stress", m.a.w. door grote en snelle temperatuurswisselingen het blok naar de k.l.o.t.e. geholpen

Geplaatst: 12.11.2013 - 12:21
door Jelmardb
Heren,
Ik zit met precies hetzelfde probleem bij een V50 MY2005 1.8. Auto staat nu bij de garage. Iemand ervaringen met een oplossing?
Gr. Jelmar
Geplaatst: 12.11.2013 - 19:58
door Longone
Motorrevisie? En dan daarna wat rustiger rijden ...
Geplaatst: 12.11.2013 - 21:41
door Jelmardb
Ik heb deze auto nog geen jaar en slechts 10.000 km mee gereden.. Dan moet de vorige eigenaar het gas flink hebben ingetrapt. Er staat nu 121.000 km op de teller.
Geplaatst: 15.11.2013 - 13:06
door Hippies
Hallo,
ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb mijn V50 deze zomer gekocht met 137.000 op de teller.
Het exacte olieverbruik weet ik niet (ik heb een tijdje zonder olie rondgereden vrees ik) maar het is minimaal 1 liter op 1000 km.
Gisteren olie helemaal gevuld, tot streepje max. Nog geen 500 km gereden gisteren en de peilstok staat nu al helemaal droog. De motor maakt geen rare geluiden o.i.d.
Hoe erg is het dat een motor veel olie verbruikt? M.a.w. welke problemen staan mij te wachten?
Hiervoor had ik een MAZDA 626 uit 1998, die verbruikte werkelijk helemaal geen olie op 20.000km (dit reed ik in een jaar en ieder jaar liet ik de olie verversen).
Heb ik met mijn V50 een kat in de zak gekocht?
mvg. Hippies
Geplaatst: 15.11.2013 - 17:33
door Jelmardb
Hallo Hippies en anderen,
Het probleem schijnt in de zuigers en zuigerveren te zitten.
Wellicht dat we hier iets mee kunnen doen richting Volvo Nederland?
Gr Jelmar