Pagina 1 van 1

Wisselend verbruik 1.6d

Geplaatst: 26.06.2013 - 17:13
door T!M
Van mijn auto is de verschildruksensor/voeler (30757183) vervangen, aangezien het vermogen wegviel. Het vermogen valt niet meer weg, echter nu dient het volgende probleem zich aan.

De auto is de ene keer zuinig; de andere keer niet. Zo kan hij bij 120km/u op de CC 8.3l op 100km aangeven. Als ik de auto herstart en dezelfde snelweg oprijd op 120km/u CC, geeft ie 5.9l op 100km aan. Kortom, hij geeft een wisselend verbruik. Iemand een idee hoe dit kan?

Geplaatst: 26.06.2013 - 19:34
door Marcnij
Roetfilter aan het regenereren?

Geplaatst: 26.06.2013 - 19:38
door T!M
Maar dan gebeurt het wel heel vaak: per 100km minimaal één keer!

Geplaatst: 27.06.2013 - 18:14
door Longone
Roetfilter vol?

Geplaatst: 30.06.2013 - 09:16
door T!M
Hoe kan ik dat controleren?

Geplaatst: 30.06.2013 - 11:22
door wim de jong
Dit verschil in verbruik kan veroorzaakt worden door het roetfilter regeneratie proces. Als dat vaak voorkomt, zou het kunnen dat er iets mis is met de elektronica die dat regeneratie proces regelt.
Daar zijn wat horror verhalen over, maar helaas is dit de realiteit.
Een van de gevolgen is dan dat de motor "op hol slaat" en ook al staat het contact uit, de motor wordt ongecontroleerd over de max toeren gejaagd en uiteindelijk naar de eeuwige jachtvelden geholpen.
Blijf je oliepeil controleren, als deze stijgt, is hij bezig om ongecontroleerd te regenereren, met uiteindelijk het op hol slaan.
Zaken die je dan direct moet doen:
- roetfilter verwisselen.
- de elektronica die het proces regelt, verwisselen.
- carter olie met oliefilter direct verwisselen. (omdat de olie te verdunt raakt)

Een echt duurzame oplossing: roetfilter eruit halen, leeghalen, en de software aanpassen...... Een kennis van mij heeft ook een V50 - 2.0D en heeft hem verwijderd.....software is ook aangepast. Via de APK (bij een volvo dealer) kreeg hij geen opmerkingen, werd zonder problemen goedgekeurd. Zodra de mijne er aan toe is om dat filter te wisselen, verwijder ik hem ook....ga geen bijna € 1000 uitgeven voor een nieuw filter, terwuijl de hele aanpassing bijna € 400 kost.

Enige van die horror verhalen:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4959425

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=211626

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 9ef5c4f4af

Geplaatst: 30.06.2013 - 12:36
door Fons099
Probleem met horrorverhalen is dat je de andere 10-duizenden gebruikers niet hoort omdat daar geen problemen zijn.
Helaas is dat het verhaal van de enkeling blijft hangen.

Geplaatst: 30.06.2013 - 12:42
door lint
Klinkt inderdaad als een probleem met het roetfilter en/of een storing in het regeneratieproces.
Zoals al is aangegeven zijn er 2 oplossingen: vervangen van roetfilter en regeneratie elektronica of het verwijderen van het roetfilter met software aanpassing.
Optie 2 schijnt een beter rijdende auto op te leveren en geen problemen te geven bij de APK, al zijn niet alle geleerden het daarover eens.

Geplaatst: 02.07.2013 - 19:39
door T!M
Inmiddels 2000km verder en de momenten dat het verbruik toeneemt is afgenomen. Zou het kunnen zijn dat de auto een 'achterstand' had op het gebied van regenereren en dat hij dat ging inhalen (door het meerdere keren achter elkaar te doen)?