Pagina 1 van 3

Koude dieselmotor icm PIH

Geplaatst: 30.06.2013 - 21:06
door v60pih
Ik lees in vele autobladen dat een dieselmotor het meest slijt als deze nog niet op bedrijfstemperatuur is en aardig wat toeren maakt. Advies is rustig in toeren goed warmrijden.

Maar hoe zit dat met de PIH? Als je electrisch naar de snelweg tuft vanaf huis en bij 120 km/hr komt de dieselmotor erbij dan krijgt de koude motor toch enorm veel te verduren?

Of in/rond de stad waarbij de motor regelmatig bijspringt maar niet op bedrijfstemperatuur komt?

Geplaatst: 30.06.2013 - 21:53
door Jolly Breeze Racing
Goeie vraag, deze vraag spookt ook bij mij door het hoofd.

Heeft de PIH aanpassingen hiervoor?

Geplaatst: 30.06.2013 - 22:00
door Jeroen
Vandaar het preconditioneren, ook als het 20 graden is?
Ik doe het niet maar ik denk dat het wel beter is.

Geplaatst: 30.06.2013 - 22:00
door kissyfur
als je gewoon rustig optrekt naar 120.. of zelfs pas bij 120 de diesel aan laat slaan denk ik niet dat dat heel slecht is. Hoeveel toeren draait hij dan.. en hoeveel toeren draait een normale V60 D5 diesel denk je,.. als je vanaf je huis een paar keer naar 50 optrekt, misschien 80 op de randweg.. en dan de snelweg pakt? Gewoon lekker bij 2500 toeren warmdraaien is volgens mij prima?

Geplaatst: 01.07.2013 - 14:27
door jp-v60
wat nu als je ff de power modus inschakelt om ff je buurman die naast je staat met zijn dikke bmw een poepie te laten ruiken. Dan ga je toch tot de bodem. Lijkt me dat volvo op één of andere manier er toch wel voor zorgt dat de motor op temp is

Geplaatst: 01.07.2013 - 14:47
door JeroenV60PHID
Je D5 of T6 moet je ook niet vol doortrekken als hij koud is. Volgens mij zorgt de PIH er voor dat bij het opstarten de olie verwarmt wordt tot bedrijfstemp.

Dit PIH systeem juist beter als een conventionele aandrijving.. Koude start en normaal rijden tot aan de snelweg op de elektro motor daarna over op de diesel met een toerental tussen 2000-2500. Lijkt me niet dat je op de snelweg meteen volle toeren wil draaien (waar kan je hier in Nederland nu boven de 160 rijden??)

Geplaatst: 01.07.2013 - 20:54
door tomtom
jp-v60 schreef:wat nu als je ff de power modus inschakelt om ff je buurman die naast je staat met zijn dikke bmw een poepie te laten ruiken. Dan ga je toch tot de bodem. Lijkt me dat volvo op één of andere manier er toch wel voor zorgt dat de motor op temp is
Dat kan/doet geen enkele fabrikant; gewoon met respect omgaan met het materiaal! Dat betekend dus netjes warm rijden en door de elektromotor spaar je in elk geval al de (hele) koude/belaste start....

Geplaatst: 01.07.2013 - 23:13
door v60pih
Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de PIH D5 is aangepast. Delen zijn zwaarder uitgevoerd (krukas?).

Geplaatst: 03.07.2013 - 11:24
door jp-v60
tomtom schreef:
jp-v60 schreef:wat nu als je ff de power modus inschakelt om ff je buurman die naast je staat met zijn dikke bmw een poepie te laten ruiken. Dan ga je toch tot de bodem. Lijkt me dat volvo op één of andere manier er toch wel voor zorgt dat de motor op temp is
Dat kan/doet geen enkele fabrikant; gewoon met respect omgaan met het materiaal! Dat betekend dus netjes warm rijden en door de elektromotor spaar je in elk geval al de (hele) koude/belaste start....
Dat is nou de vraag, ik rij altijd mijn auto warm en heb met mijn huidige auto al probleemloos 250 k gereden. Als je na een kwartier ff tot de bodem wilt gaan en je hebt daarvoor elektrisch gereden, dan lijkt me dat niet best voor de motor. In dat geval is de hele power modus overbodig, want dat kost je op den duur de motor

Geplaatst: 03.07.2013 - 14:53
door tomtom
Daar had ik ook al even aan gedacht.....maar geen antwoord gevonden...Volvo vragen dus?

Geplaatst: 09.07.2013 - 19:42
door FjodJont
Zit er niet een extra pomp/motor naast de 5 cilinder om de olie rond te pompen en warm te houden? Ik dacht dit ergens gelezen te hebben en dat dit juist een van de struikelblokken was in de afgelopen 5 ontwikkel jaren.

Geplaatst: 09.07.2013 - 20:17
door Magliaveli
Klopt, dat en een zwaardere krukas. De PIH gebruikt D5 motoren die al tijdens de het productieproces speciale onderdelen krijgen voor de D6

Geplaatst: 15.07.2013 - 09:46
door HFH
Temperatuur meter motor
Volgens mij zit er geen mogelijkheid om de temperatuurmeter in een van de menu's te voorschijn te toveren. In een niet hybride volgens mij wel.
Juist om te zien of je in powermode kunt gaan, lijkt mij enige indicatie wel handig.
Anders is het iedere keer een grote gok of de motor al echt op temperatuur is, immers met voorverwarmen al wel meer op temperatuur, maar geen goede "graadmeter".
Misschien nog middels update aan te passen!!!???

Geplaatst: 15.07.2013 - 09:50
door NielsPHEV
HFH schreef:Temperatuur meter motor
Volgens mij zit er geen mogelijkheid om de temperatuurmeter in een van de menu's te voorschijn te toveren. In een niet hybride volgens mij wel.
Juist om te zien of je in powermode kunt gaan, lijkt mij enige indicatie wel handig.
Anders is het iedere keer een grote gok of de motor al echt op temperatuur is, immers met voorverwarmen al wel meer op temperatuur, maar geen goede "graadmeter".
Misschien nog middels update aan te passen!!!???
Een temperatuurmeter ben ik niet tegen gekomen. Als die er zou zijn is motorolie temperatuur volgens mij de meest relevante.

Geplaatst: 15.07.2013 - 19:49
door FjodJont
Dat is best vreemd. Kan het 'nog' niet checken in de auto dus zal eens zoeken in de handleiding.

Niemand toevallig navraag gedaan bij de dealer of neem je gewoon de gok na 15min rijden :shock:

Geplaatst: 15.07.2013 - 20:05
door RichieB
Ik ga er van uit dat Volvo hieraan heeft gedacht, en dat niet alle PIHs straks met een kapotte dieselmotor zitten.

Geplaatst: 15.07.2013 - 20:11
door NielsPHEV
in een normale V70 kan je de temp ook niet zien en bijna geen enkele Volvo heeft een watertemp meter. mijn ervaring is dat je weet of de auto op temperatuur is en alleen in die gevallen wil je wel eens plank gas geven. ook met een beetje gas is de auto al erg snel door de combi van de e motor en diesel

Geplaatst: 15.07.2013 - 20:16
door FjodJont
Weinig kunnen vinden. Het enige wat ik tegen kom staat onder 'aandrijving-symbolen en meldingen op display'. Wanneer POWER niet beschikbaar is kan dit bijvoorbeeld komen omdat de juiste bedrijfstemperatuur niet bereikt is.

Kan je dan veilig stellen dat wanneer je de POWER modus kan selecteren dat je gas kan geven?

Geplaatst: 16.07.2013 - 11:16
door edraket
Magliaveli schreef:Klopt, dat en een zwaardere krukas. De PIH gebruikt D5 motoren die al tijdens de het productieproces speciale onderdelen krijgen voor de D6
Waar heb je die informatie vandaan?
De PIH heeft waarschijnlijk een heel andere krukas vanwege de koppeling van de generator/startmotor tussen de versnellingsbak en krukas. Maar om te spreken van een zwaardere krukas...

Denk ook niet dat een zwaardere krukas het probleem van een koude motor gaat oplossen, afgezien nog van het feit of de krukas daaronder te lijden zou hebben. Denk eerder aan de zuigers die nog niet goed op temperatuur zijn en daardoor teveel speling in de cilinders of nokkenassen die nog geen olie hebben.

Maar reken maar dat Volvo daar maatregelen tegen heeft genomen. Een oliepomp die continu meedraait, ook als de motor stil staat, wellicht verwarming van de olie.

Geplaatst: 16.07.2013 - 12:03
door ErikV60D6
edraket schreef:
Magliaveli schreef:Klopt, dat en een zwaardere krukas. De PIH gebruikt D5 motoren die al tijdens de het productieproces speciale onderdelen krijgen voor de D6
Waar heb je die informatie vandaan?
De PIH heeft waarschijnlijk een heel andere krukas vanwege de koppeling van de generator/startmotor tussen de versnellingsbak en krukas. Maar om te spreken van een zwaardere krukas...

Denk ook niet dat een zwaardere krukas het probleem van een koude motor gaat oplossen, afgezien nog van het feit of de krukas daaronder te lijden zou hebben. Denk eerder aan de zuigers die nog niet goed op temperatuur zijn en daardoor teveel speling in de cilinders of nokkenassen die nog geen olie hebben.

Maar reken maar dat Volvo daar maatregelen tegen heeft genomen. Een oliepomp die continu meedraait, ook als de motor stil staat, wellicht verwarming van de olie.
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... rid__.html