Pagina 1 van 1

Casus pro diagnosi

Geplaatst: 01.07.2013 - 23:17
door Nik0la
Volvo s40 2.0 benzine.
110.000 km gelopen
1,5 jaar gelden tweede hands gekocht

Het leek allemaal zo voorspoedig te gaan.
maar dan toch 30000 km na aankoop:

1500km gereden naar Kroatie en vervolgens nog 600km naar Hvar. Volle achterbak, airco continue aan, en op hvar bergweggetjes, veer schakelen soms veel toeren. (moet de auto allemaal aankunnen toch?)

Klachten begonnen na een aantal dagen op Hvar wegrijden uit het appartement voor een uitje. Reed een lichte helling op, schakelde op naar zn twee na onderweg te zijn en voelde ineens korte tijd geen reactie op mijn gas, na dieper indrukken direct wel reactie, ik dacht misschien te vroeg opgeschakeld te hebben (maar volgens was dat het toch niet, dat merk je anders). Aantal seconden later toch "verminderd motorvermogen" en een auto die echt niet meer vooruit komt. Auto direct aan de kant gezet, halve minuut gewacht aangezet en weer weggereden. Op de eerste kruising slaat de auto vervolgens af terwijl ik gewoon normaal reed in mijn twee (niet zo fijn midden op de kruising). Auto weer aangezet en doorgereden 10 minuten naar onze bestemming. Derest van de vakantie op Hvar geen problemen meer gehad.

Teruggereden naar zagreb, nog eens 600km ongeveer (eerst met de boot vanaf Hvar weer naar Split, het vast land). Zonder problemen. Auto uit laten lezen: geen meldingen. (dat is gek toch???). Volvogarage nog even met de auto gereden, geen problemen kunnen vinden.

Twee dagen na aankomst daar op familiebezoek een stadje een uur rijden van zagreb weer een probleem. Ik reed in met drie wilde rustig opgeschakelen naar mijn vier, zat een beetje rond de kijken, hield mijn koppeling een paar seconden vast en plots zakt de toerenteller naar 0 en slaan alle lampjes aan, alsof de auto uitvalt, koppeling weer op laten komen en pas bij heel hoog oplaten komen kwam de auto toch in zijn versnelling en sloeg als het ware weer aan. Om te testen de koppeling nog een keer op de zelfde weg aantal seconden ingedrukt en weer hetzelfde verschijnsel.

Auto weer naar de officiele volvo dealer gebracht. Auto opgetild, uitgelezen > weer geen meldingen, maar de koppeling stonk wel en was versleten, zou zeer goed met het probleem te maken kunnen hebben en misschien is de koppeling te slecht om terug mee te rijden naar nederland. Koppeling vervangen, ongeveer 800 euro, huurauto via volvo card (dat was mooi). Vervolgens met de nieuwe koppeling de garage verlaten en hij schakelt als een zonnetje maar bij vrijwel tot stilstand komen voor een rotonde, ontkoppeld in zn 2, een flucuerend rusttoerental tot onder de 500, bijna afgeslagen, voorkomen door weer door te rijden. Bij aankomst thuis in zn achteruitgeparkeerd, zette ik de auto weer rustig en zn 1, hield mn koppeling in en zette rustig de radio en airco uit, handrem aan (deze volgorde houd ik altijd aan) en op het moment dat ik het contact uit wil draaien slaat de auto weer vanzelf af (weer dus bij lang ingedrukt houden koppeling).

Auto op de dag van vertrek sochtendsvroeg opnieuw na laten kijken door de dealer. Die wist echt niet meer wat het was. Hij heeft nog een luchtsensor schoongemaakt die het toerental in rust regelt?

Terugreis naar NL 1500km zonder problemen. Vanmiddag bij het terugrijden van het werk op de snelweg bij terugschakelen van zn 5 naar zn 4 bij ontkoppelen weer alle lichtjes aan en toerental naar 0.

Iemand ideeen?

alvast dank!

Geplaatst: 02.07.2013 - 11:59
door Longone
Klinkt als electronica spookprobleem, ergens een gaar component of los contactje, en mijns inziens is de kans groot dat het probleem steeds groter wordt en de Volvo garage je niet kan helpen, want er staat immers niets in de ECU.

Je kunt met Google zoeken op "auto electronica problemen" en dan vind je diverse bedrijven die zeggen daarin gespecialiseerd te zijn en je wellicht kunnen helpen.

Inruilen kan ook.

"Door blijven eikelen" zou voor mij geen optie zijn omdat dat zwaar ten koste gaat van mijn eigen en mijn vrouw's nachtrust.

Geplaatst: 02.07.2013 - 15:40
door xxbv92
Had ook wat duistere electronisch klachten, nieuwe accu heeft dit verholpen!

Geplaatst: 02.07.2013 - 20:28
door Nik0la
Longone schreef:
"Door blijven eikelen" zou voor mij geen optie zijn omdat dat zwaar ten koste gaat van mijn eigen en mijn vrouw's nachtrust.
Ben het met je eens. De gedachte is er al. Misschien gaatie eruit. Mijn vriendin heeft een auto van de zaak en de volvo is niet noodzakelijk. We hebben het druk en hier hebben we geen tijd en zenuwen voor. Op deze manier blijft alleen een onnodige kostenpost over.

Re: Casus pro diagnosi

Geplaatst: 02.07.2013 - 22:40
door V50-Mart
Nik0la schreef:Volvo s40 2.0 benzine.
110.000 km gelopen
1,5 jaar gelden tweede hands gekocht

Het leek allemaal zo voorspoedig te gaan.
maar dan toch 30000 km na aankoop:

1500km gereden naar Kroatie en vervolgens nog 600km naar Hvar. Volle achterbak, airco continue aan, en op hvar bergweggetjes, veer schakelen soms veel toeren. (moet de auto allemaal aankunnen toch?)
je reed toch niet bergop over die weggetjes in de vijfde versnelling he? Hoor je nog wel eens, dat mensen in de vijfde versnelling van alles doen bergop, zelfs met zware lading (erachter). Ik zou ook de Airco niet de hele tijd aan zetten, het kost je toch een hoop PK's die je misschien goed kon gebruiken, maar das persoonlijk misschien.

Geplaatst: 02.07.2013 - 22:59
door Nik0la
Neejoh 5de versnelling was op een 80 weg vlak. Natuurlijk rijd je omhoog of omlaag eerder in een lagere versnelling. Ik schreef al "Veel toeren". Ik ben niet zo van het nieuwe rijden en rijd niet schakellui. Ik let goed op de wagen. Denk dat me niets te verwijten valt.

Geplaatst: 27.07.2013 - 16:16
door Nik0la
Naar een volvo specialist geweest. Die heeft het gaskleppenhuis schoongemaakt, zou t kunnen zijn zeidie.

Vandaag weer 2 keer afgeslagen nu gewoon in z'n vrij voor t stoplicht. En ook 3x keer gehad dat de auto zelf gas begint te geven voor het stoplicht tot steeds meer toeren, waarop de auto uit moeten zetten.

Dit wordt niks meer denk ik ...

Geplaatst: 29.07.2013 - 20:46
door HbTps
Nik0la schreef:
Longone schreef:
"Door blijven eikelen" zou voor mij geen optie zijn omdat dat zwaar ten koste gaat van mijn eigen en mijn vrouw's nachtrust.
Ben het met je eens. De gedachte is er al. Misschien gaatie eruit. Mijn vriendin heeft een auto van de zaak en de volvo is niet noodzakelijk. We hebben het druk en hier hebben we geen tijd en zenuwen voor. Op deze manier blijft alleen een onnodige kostenpost over.

En dan iemand anders opzadelen met jouw probleemauto?

Geplaatst: 29.07.2013 - 21:49
door wim de jong
HbTps schreef:En dan iemand anders opzadelen met jouw probleemauto?
Dat doet iedereen toch?
Ga jij een 100% perfecte auto inruilen? Natuurlijk niet.

Als je een auto verruilt voor een andere, ben je hem zat, en meestal omdat er zaken aan mankeren. Als ik zeker weet dat ik hem inruil. zou ik ook in ieder geval geen grote dure beurt laten uitvoeren....

Geplaatst: 30.07.2013 - 08:13
door Carlsson 900
wim de jong,
Dat lijkt me inderdaad de normale gang van zaken.

Geplaatst: 30.07.2013 - 11:22
door HbTps
wim de jong schreef:
HbTps schreef:En dan iemand anders opzadelen met jouw probleemauto?
Dat doet iedereen toch?
Ga jij een 100% perfecte auto inruilen? Natuurlijk niet.

Als je een auto verruilt voor een andere, ben je hem zat, en meestal omdat er zaken aan mankeren. Als ik zeker weet dat ik hem inruil. zou ik ook in ieder geval geen grote dure beurt laten uitvoeren....

Mee eens maar er was niet gesproken over inruilen....alleen dat de Volvo overbodig was.