Casus pro diagnosi
Geplaatst: 01.07.2013 - 23:17
Volvo s40 2.0 benzine.
110.000 km gelopen
1,5 jaar gelden tweede hands gekocht
Het leek allemaal zo voorspoedig te gaan.
maar dan toch 30000 km na aankoop:
1500km gereden naar Kroatie en vervolgens nog 600km naar Hvar. Volle achterbak, airco continue aan, en op hvar bergweggetjes, veer schakelen soms veel toeren. (moet de auto allemaal aankunnen toch?)
Klachten begonnen na een aantal dagen op Hvar wegrijden uit het appartement voor een uitje. Reed een lichte helling op, schakelde op naar zn twee na onderweg te zijn en voelde ineens korte tijd geen reactie op mijn gas, na dieper indrukken direct wel reactie, ik dacht misschien te vroeg opgeschakeld te hebben (maar volgens was dat het toch niet, dat merk je anders). Aantal seconden later toch "verminderd motorvermogen" en een auto die echt niet meer vooruit komt. Auto direct aan de kant gezet, halve minuut gewacht aangezet en weer weggereden. Op de eerste kruising slaat de auto vervolgens af terwijl ik gewoon normaal reed in mijn twee (niet zo fijn midden op de kruising). Auto weer aangezet en doorgereden 10 minuten naar onze bestemming. Derest van de vakantie op Hvar geen problemen meer gehad.
Teruggereden naar zagreb, nog eens 600km ongeveer (eerst met de boot vanaf Hvar weer naar Split, het vast land). Zonder problemen. Auto uit laten lezen: geen meldingen. (dat is gek toch???). Volvogarage nog even met de auto gereden, geen problemen kunnen vinden.
Twee dagen na aankomst daar op familiebezoek een stadje een uur rijden van zagreb weer een probleem. Ik reed in met drie wilde rustig opgeschakelen naar mijn vier, zat een beetje rond de kijken, hield mijn koppeling een paar seconden vast en plots zakt de toerenteller naar 0 en slaan alle lampjes aan, alsof de auto uitvalt, koppeling weer op laten komen en pas bij heel hoog oplaten komen kwam de auto toch in zijn versnelling en sloeg als het ware weer aan. Om te testen de koppeling nog een keer op de zelfde weg aantal seconden ingedrukt en weer hetzelfde verschijnsel.
Auto weer naar de officiele volvo dealer gebracht. Auto opgetild, uitgelezen > weer geen meldingen, maar de koppeling stonk wel en was versleten, zou zeer goed met het probleem te maken kunnen hebben en misschien is de koppeling te slecht om terug mee te rijden naar nederland. Koppeling vervangen, ongeveer 800 euro, huurauto via volvo card (dat was mooi). Vervolgens met de nieuwe koppeling de garage verlaten en hij schakelt als een zonnetje maar bij vrijwel tot stilstand komen voor een rotonde, ontkoppeld in zn 2, een flucuerend rusttoerental tot onder de 500, bijna afgeslagen, voorkomen door weer door te rijden. Bij aankomst thuis in zn achteruitgeparkeerd, zette ik de auto weer rustig en zn 1, hield mn koppeling in en zette rustig de radio en airco uit, handrem aan (deze volgorde houd ik altijd aan) en op het moment dat ik het contact uit wil draaien slaat de auto weer vanzelf af (weer dus bij lang ingedrukt houden koppeling).
Auto op de dag van vertrek sochtendsvroeg opnieuw na laten kijken door de dealer. Die wist echt niet meer wat het was. Hij heeft nog een luchtsensor schoongemaakt die het toerental in rust regelt?
Terugreis naar NL 1500km zonder problemen. Vanmiddag bij het terugrijden van het werk op de snelweg bij terugschakelen van zn 5 naar zn 4 bij ontkoppelen weer alle lichtjes aan en toerental naar 0.
Iemand ideeen?
alvast dank!
110.000 km gelopen
1,5 jaar gelden tweede hands gekocht
Het leek allemaal zo voorspoedig te gaan.
maar dan toch 30000 km na aankoop:
1500km gereden naar Kroatie en vervolgens nog 600km naar Hvar. Volle achterbak, airco continue aan, en op hvar bergweggetjes, veer schakelen soms veel toeren. (moet de auto allemaal aankunnen toch?)
Klachten begonnen na een aantal dagen op Hvar wegrijden uit het appartement voor een uitje. Reed een lichte helling op, schakelde op naar zn twee na onderweg te zijn en voelde ineens korte tijd geen reactie op mijn gas, na dieper indrukken direct wel reactie, ik dacht misschien te vroeg opgeschakeld te hebben (maar volgens was dat het toch niet, dat merk je anders). Aantal seconden later toch "verminderd motorvermogen" en een auto die echt niet meer vooruit komt. Auto direct aan de kant gezet, halve minuut gewacht aangezet en weer weggereden. Op de eerste kruising slaat de auto vervolgens af terwijl ik gewoon normaal reed in mijn twee (niet zo fijn midden op de kruising). Auto weer aangezet en doorgereden 10 minuten naar onze bestemming. Derest van de vakantie op Hvar geen problemen meer gehad.
Teruggereden naar zagreb, nog eens 600km ongeveer (eerst met de boot vanaf Hvar weer naar Split, het vast land). Zonder problemen. Auto uit laten lezen: geen meldingen. (dat is gek toch???). Volvogarage nog even met de auto gereden, geen problemen kunnen vinden.
Twee dagen na aankomst daar op familiebezoek een stadje een uur rijden van zagreb weer een probleem. Ik reed in met drie wilde rustig opgeschakelen naar mijn vier, zat een beetje rond de kijken, hield mijn koppeling een paar seconden vast en plots zakt de toerenteller naar 0 en slaan alle lampjes aan, alsof de auto uitvalt, koppeling weer op laten komen en pas bij heel hoog oplaten komen kwam de auto toch in zijn versnelling en sloeg als het ware weer aan. Om te testen de koppeling nog een keer op de zelfde weg aantal seconden ingedrukt en weer hetzelfde verschijnsel.
Auto weer naar de officiele volvo dealer gebracht. Auto opgetild, uitgelezen > weer geen meldingen, maar de koppeling stonk wel en was versleten, zou zeer goed met het probleem te maken kunnen hebben en misschien is de koppeling te slecht om terug mee te rijden naar nederland. Koppeling vervangen, ongeveer 800 euro, huurauto via volvo card (dat was mooi). Vervolgens met de nieuwe koppeling de garage verlaten en hij schakelt als een zonnetje maar bij vrijwel tot stilstand komen voor een rotonde, ontkoppeld in zn 2, een flucuerend rusttoerental tot onder de 500, bijna afgeslagen, voorkomen door weer door te rijden. Bij aankomst thuis in zn achteruitgeparkeerd, zette ik de auto weer rustig en zn 1, hield mn koppeling in en zette rustig de radio en airco uit, handrem aan (deze volgorde houd ik altijd aan) en op het moment dat ik het contact uit wil draaien slaat de auto weer vanzelf af (weer dus bij lang ingedrukt houden koppeling).
Auto op de dag van vertrek sochtendsvroeg opnieuw na laten kijken door de dealer. Die wist echt niet meer wat het was. Hij heeft nog een luchtsensor schoongemaakt die het toerental in rust regelt?
Terugreis naar NL 1500km zonder problemen. Vanmiddag bij het terugrijden van het werk op de snelweg bij terugschakelen van zn 5 naar zn 4 bij ontkoppelen weer alle lichtjes aan en toerental naar 0.
Iemand ideeen?
alvast dank!