Pagina 1 van 1

V70 D5 trillingen

Geplaatst: 03.07.2013 - 18:04
door Deevijf A3
Heb een D5 uit 2006 met 195K op de teller. Maar, bij 50 km/u en tussen 90 en 120 km zit er een trilling in de hele auto.

Vorige week de banden (van het merk Hercules (!???)) laten vervangen door nieuwe Michelins. Een velg had een klein tikje gehad maar volgens bandenleverancier zou die velg geen voelbare trilling kunnen veroorzaken.

Maar toch trilt de hele auto nu nog tussen de 85-130 km/u!

Heeft iemand voor mij een goede tip om de oorzaak van die trilling boven tafel te krijgen?

Geplaatst: 03.07.2013 - 18:26
door lint
Misschien versleten motorsteunen?

Geplaatst: 03.07.2013 - 20:41
door Deevijf A3
Hoi Lint,

Verklaren versleten motorsteunen dat intense getril bij die snelheid?

Geplaatst: 03.07.2013 - 20:51
door edraket
Welnee, dat kan en motorsteun echt niet veroorzaken. IS het een automaat is een handgeschakelde?

Geplaatst: 03.07.2013 - 21:09
door Deevijf A3
Hoi EdRaket,

Het is een handgeschakelde. Het trilt als ik tussen de 80 en 130 km/u rij. Niet alleen in het stuur maar de hele auto trilt....

Geplaatst: 03.07.2013 - 21:13
door edraket
Als je de motor ontkoppelt en laat uitrollen bij 130, wordt het trillen dan minder?

Geplaatst: 03.07.2013 - 22:16
door Deevijf A3
Hoi EdRaket,

Nee, het trillen blijft dan gelijk. Tot ik onder de 80 km/u kom en dan stopt het weer...

Geplaatst: 03.07.2013 - 22:47
door edraket
Is het ineens ontstaan na een reparatie of geleidelijk aan? Het kan zijn dat er een naaf krom is. Meet deze goed op met een micrometer. De velg kan nog zo recht zijn, maar als de naaf slingert krijg je alsnog trillingen.

Verder zou ik zelf de slingering van de banden op de auto controleren. Ik heb al vaker meegemaakt dat banden simpelweg niet goed zijn en onrust geven in een auto, terwijl de bandenboer aangeeft dat alles ok is. Je kan nergens vanuit gaan wat dat betreft.

Trilt het stuur zelf ook in je handen, of is er alleen onrust in de gehele auto?

Geplaatst: 03.07.2013 - 22:56
door Deevijf A3
Dank voor je reactie. Voor dat opmeten van de naaf (??) naar de Volvo garage? Het trilt ook in het stuur/handen maar ook de stoelen, dashboard etc. De hele auto dus!

Is ontstaan na het monteren van de zomerbanden. Met de winterbanden was er geen probleem. Het zijn trouwens imitatie lmalthea's (17 inch). Zou het ook in de centreerringen kunnen zitten.

Wie kan ik dit het beste laten analyseren?

Geplaatst: 04.07.2013 - 09:40
door Doeke Dobma
Je geeft zelf al het antwoord op je vraag. Als het trillen is ontstaan na het plaatsen van de zomerbanden, is daar dus iets mis mee. Als de trilling in je onderstel of motorsteun of wat dan ook zou zitten, zou je er immers altijd last van hebben, ongeacht wat voor velgen of banden je hebt.

Geplaatst: 04.07.2013 - 11:07
door edraket
Precies, ik heb het vermoeden dat er iets niet goed zit met de velgen. Waarschijnlijk ligt de velg niet goed aan, of zit er een randje aan de centreerring. Beste wat je kunt doen is de velgen aan de auto controleren op slingering. Je ziet dan denk ik direct waar het probleem zit. Maar als de bandenboer al aangeeft dat er een slingertje in de velg zit zou dat wel eens het probleem kunnen zijn. Met immitatie weet je nooit wat je krijgt...

Geplaatst: 04.07.2013 - 20:33
door Deevijf A3
Hoi Ed,,

Dank je voor je reactie. Ik ga het onderzoek richten op de velgen. Hoop dan de oorzaak te pakken te hebben.

Gr.
Adri

Geplaatst: 09.07.2013 - 11:23
door belgian-tsm
Hoi, ik heb ook aftermarket velgen maar dan op een S70 (1997), en heb ook wat last van trillingen, je zou eens kunnen proberen of ze voor u velgen alminium centreerringen verkopen, voor de mijne allesinds nog niet :-(, vermits je een moderne V70 hebt, zal je geen spacers (nodig) hebben. Als ik volgende keer velgen koop, wil ik er direct met juiste naafgat, maar heb nu zo een mooie velg, en die maken ze dan weer niet in 17 inch voor mijn naafgatgrootte en ET waarde. Heeft die bandenboer je auto ook uitgelijnd? en de gewichtjes op de velgen juist gebalanceerd?

Geplaatst: 09.07.2013 - 13:30
door Auk
belgian-tsm, als je je velgen vervangt hoeft de auto niet opnieuw uitgelijnd te worden.

Geplaatst: 09.07.2013 - 17:52
door jorrits60
Ik denk hierbij aan:
- slecht gebalanceerde banden (wellicht plaklood verloren)
- cuppen van de banden (moet je ook horen)
- kromme velg? Stoeprand gepakt?

- Of..en dat was het bij mij bij exact dezelfde klachten...kapotte karkassen in de voorbanden (2jr oude hankook winterbanden) ...

Auto heeft 3x op de brug gestaan om erachter te komen en door testwielen die hetzelfde euvel hadden (verzin je niet) is het pas na alle andere zaken te hebben uitgesloten (vliegwiel, draagarmrubbers, kogels, rechtheid naven) geconstateerd....nieuwe 17" banden et voila weer super sturen.

Bij mijn 18" zomerbanden ervaar ik ook lichte trillingen rond 100, maar dat wordt veroorzaakt door lichte cupvorming. Dat kun je ook zien aan het slijtagepatroon op de loopvlakken van de banden.

Geplaatst: 09.07.2013 - 22:00
door Deevijf A3
@belgian-tsn: ik neem dit mee. De auto gaat een dezer dagen naar het bandenbedrijf. Ik ga ze vragen naar de centreerringen te kijken. Dank je voor de tip.

@jorrits60: de velgen zijn niet krom. Is gecontroleerd net voordat ik nieuwe banden heb gekocht (vorige week 4 nieuwe Michelins laten monteren). Uitgelijnd was hij vorig jaar. En sinds niets geks mee gebeurd. Ik zet op dit moment m'n geld maar op de centreerringen. En als dat het probleem niet veroorzaakt dan gaan we verder zoeken in bv. Motorsteunen.......

Dank jullie voor je bijdragen!

Geplaatst: 09.07.2013 - 23:17
door Gast
Ik gok op een "kromme" aandrijfas. Klinkt misschien vreemd maar ik lees dit hier wel vaker.
Oorzaak onbekend.

Geplaatst: 09.07.2013 - 23:40
door belgian-tsm
Die plastic centreerringen gaan snel kapot, want toen ik mn spacers ertussen wou steken moest ik ook nieuwe ringen steken, want er waren er bij die gebarsten waren... en kapotte ringen geven ook trillingen. later had ik er dan spacers tussen gestoken die specaal voor mijn naafmaat geschikt waren, en nu trilt mijn auto vanaf 120 km/h (mijn probleem wordt al behandeld in velgen & banden sectie( maar moet er bij zeggen dat ik dus eigenlijk velgen gebruik die voor C70 zijn. 7.5J vanplaats 7J ik wou mooie velgen onder mn S70 en heb ongewilt problemen bij gehaald :-(, nogtans vroeg ik aan de bandenboer velgen die op mn auto mogen... Natuurlijk je hebt een V70 waarop veel mogelijk is met de standaard Volvo velgen, en ook meer keuze dan dat ik heb bij de S70 als ik voor de OEM moet gaan. Maar als je echt zeker wilt zijn of het aan de velgen ligt, anders eens even andere wielen onder zetten en kijken of je het dan nog hebt, maar dan met velgen die voor de auto zijn (zie gelijkvorming)

Geplaatst: 10.07.2013 - 19:42
door evert65
Om e.a uit te sluiten proberen een dagje op je winteerbanden te gaan rijden.
Heb je dan geen problemen, dan weet je zeker dat je zomer velgen het zijn