Pagina 1 van 1

Mijn ervaring met LPG inbouw

Geplaatst: 04.07.2013 - 21:05
door FotograafPatrick
4 weken geleden liet ik een Prins G3 installatie inbouwen door Ad Ruissen LPG.

Prima prijs, prima gesprek gehad met Ad, dus meteen afspraak gemaakt. Ik bracht de auto op zondag en kon de reeds klaargezette leenauto meenemen. (nouja, leenautootje dan). Het is toch wel even wennen als je een XC90 gewend bent en dagelijks veel spullen meesleept :wink:.

De inbouw. Ik wilde de brandstofschakelaar (of display) graag op het dashboard, dat had ik al bekeken en uitgemeten, maar Ad zei echter dat het niet kon en heeft de schakelaar naast de pook geïnstalleerd. De schakelaar zelf is erg fraai, met een hoop lampjes en een luide piep voor als de lpg bijna op is of problemen constateert.

De vulopening wilde ik graag achter de originele tankklep, vlak naast de bestaande vulmond van de benzine. Ik vind zo'n opvallende, zwarte lpg-dop onderaan de bumper namelijk erg lelijk. Gelukkig was er net genoeg ruimte om dit te realiseren en het is dan ook netjes gedaan. Via Whatsapp (hoe modern) hielden we contact en de auto kon ik 2 dagen later weer ophalen.

Helaas kwamen er na de inbouw 2 kleine technische problemen. Binnen een week bleek de vulopening defect. Er lekte bij de 2e tankbeurt veel lpg na het loskoppelen van de lpgslang en dat baarde mij zorgen. Het was pas de 2e tankbeurt na de inbouw, maar ik merkte dat het tanken een stuk langer duurde dan de eerste tankbeurt. Omdat ik heen en weer rijden naar Ruissen erg ver vind, stuurde Ad onder garantie een vulopening per post naar mij toe, welke ik vervolgens zelf installeerde. Ad had alvast wat dibond op het schroefdraad gedaan zodat ik dat niet zelf hoefde aan te schaffen voor het monteren. Geen simpel klusje maar het demonteren en monteren lukte, en het probleem was verholpen, waar het tenslotte om ging.

Het tweede probleem was iets anders. In de 4e week (deze week) gaf de schakelaar ineens na ca. 100km al aan dat de lpg op was. Dat kon natuurlijk niet. Het zou een verbruik betekenen van 1op1,5. Enkele km's later schakelde de lpg vanzelf over naar benzine. Tanken werkte niet, de pomp sloeg dan ook steeds af en pompte geen lpg over. Meteen Ad geraadpleegd en die zei dat er wat aan de hand was en dat er naar gekeken kon worden. Ondertussen reed ik op benzine gewoon weer verder.

Omdat mijn agenda deze tijd bomvol staat (zowel overdag als ’s avonds), kon ik het mij eigenlijk niet permitteren weer helemaal naar Ad in Broekland te rijden. Ik kon ook absoluut niet zonder auto deze week.
Omdat Ad het vervelend vond maar ook wilde helpen bood hij aan om de leenauto te komen brengen en bij mij voor de deur om te ruilen voor de Volvo. 's Avonds nog heeft hij de lpg getest en het bleek een defecte vlotter. Die werd dan ook vervangen onder garantie, waarna Ad ook nog even naar het verbruikverhaal heeft gekeken en vervolgens testritten heeft gemaakt.

Het verbruik was erg slecht en (nog even afwachtend op een lange rit test) nu blijkt dat volgens Ad al weer beter te zijn. Gelukkig maar.
Ad kwam vanavond de auto weer netjes brengen en haalde de leenauto op. Prima service. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ik kreeg ook nog gratis een navulling voor de valvecare en de brandstof voor het heen en weer rijden in zowel mijn XC90 als de leenauto hoefde ik niet te betalen hoewel ik erop aandrong. Heel erg netjes.

Al met al een rare start van mijn eerste LPG ervaring, zullen we maar zeggen. Achteraf goede service van Ad Ruissen, hij blijkt veel meer betrokken dan ik dacht en dat wierp z’n vruchten af.

Laten we nu verder maar hopen op vele kilometers zonder zorgen, zoals ik weleens van andere LPG rijders mag lezen.

Geplaatst: 04.07.2013 - 21:13
door rammstein01
Hallo Patrick,

Fijn dat alles nu naar behoren is opgelost. Mijn XC loopt ook op G3, ik heb wel de lpg indicator tussen de ventilatie openingen geplaatst gekregen bij Mesman. En de vulopening achter de tankklep. Is nu eenmaal de mooiste oplossing.

Hoop dat de problemen nu opgelost zijn. Mijn verbruik is ongeveer 1 op 8 bij een normale rijstijl. Mijn vorige S70 2.5T deed dat iets zuiniger, dus een vooruitgang is het zeker.

Veel geluk met je XC.

Rob

Geplaatst: 04.07.2013 - 21:15
door Marc Apeldoorn
Goed te lezen dat e.e.a. weer functioneert, maar ik kreeg wel een beetje de slappe lach bij dit verhaal...

Geplaatst: 05.07.2013 - 07:41
door mad
Goed gedaan mijnheer Ad Ruissen! Veel plezier en veilige kilometers gewenst met je G3!

Geplaatst: 05.07.2013 - 09:28
door Erik V70
Sorry, maar ik vind dit het forum onwaardig.

Geplaatst: 05.07.2013 - 17:41
door mad
Erik V70 schreef:Sorry, maar ik vind dit het forum onwaardig.

want....

Geplaatst: 05.07.2013 - 18:02
door rammstein01
Erik V70 schreef:Sorry, maar ik vind dit het forum onwaardig.

In welke vorm is dit het forum onwaardig?

Rob

Geplaatst: 09.07.2013 - 11:15
door Richard
Leuk om te lezen. ben zelf ook aan het oriënteren naar gas in bouw en was benieuwd naar verbruiken etc. 1:8 is dus haalbaar als ik het zo lees.

Geplaatst: 09.07.2013 - 12:47
door Erik V70
@Mad & Rammstein: Ik denk dat jullie het oorspronkelijke en nu verwijderde topic gemist hebben... Dat was iets minder positief.

@Richard: Succes met je oriëntatie maar ik zou met een grote boog om Ruissen heen lopen.

Geplaatst: 09.07.2013 - 14:25
door Richard
Bedankt. Ruissen wordt het toch niet omdat ik liever iets bij mij in d ebuurt heb :)

Geplaatst: 13.07.2013 - 17:25
door rammstein01
Erik V70 schreef:@Mad & Rammstein: Ik denk dat jullie het oorspronkelijke en nu verwijderde topic gemist hebben... Dat was iets minder positief.

@Richard: Succes met je oriëntatie maar ik zou met een grote boog om Ruissen heen lopen.
Denk het niet, maar blijf het vreemd vinden dat het een onwaardig topic is.

Ik ben blij dat ik voor Mesman gekozen heb. Het was zeker niet naast de deur. maar probleemloos vanaf dag 1. En 1 op 8 is zeer zeker haalbaar, en dan komen er ook geen rekeningen binnen van de "Wet Mulder" Dus een Win-Win situatie.

Rob

Re: Mijn ervaring met LPG inbouw

Geplaatst: 21.09.2014 - 10:45
door raymond_XC90T6
Ik heb sinds kort ook een XC90 op LPG van Prins (VSI). Ik heb er intussen 6000 km mee gereden en het bevalt erg goed!
Het rijdt precies als op benzine. Het verbruik zou beter mogen maar ja, het blijft natuurlijk een dorstig paard.
Je hebt er wel zelf veel controle over want als je echt rustig rijdt is 1 op 7 te halen. Ik rij 1 op 5.8 op lpg omdat ik hem ook wel eens op de staart trap. Daar heb je tenslotte natuurlijk ook zo'n auto voor vind ik. Genieten moet ook mogen!
De valve care vloeistof is overigens nog wel een uitgave om rekening mee te houden. Elke 6000 km oid moet er een nieuwe fles in van 20 à 25 euro.
Ik had laatst trouwens wel iets geks: ik gaf op de snelweg ineens veel gas en de kick-down ging 2 gears terug. Plots een piep en het systeem ging op benzine over! Ik schrok wel een beetje maar ik kon het gewoon weer aanzetten en alles was ok.
Wellicht kon de lpg de gevraagde energie niet leveren en besloot het over te gaan op benzine?

Re: Mijn ervaring met LPG inbouw

Geplaatst: 21.09.2014 - 11:36
door Marc Apeldoorn
Dat laatste wordt softwarematig ingeregeld, als je teveel vermogen vraagt dan kunnen de lpi injectoren niet leveren..

Re: Mijn ervaring met LPG inbouw

Geplaatst: 26.10.2018 - 16:41
door raymond_XC90T6
Intussen is de XC90 T6 de deur uitgegaan. Waarom? Problemen met de electronica vanwege lekkage (moonroof probleem, 2x gehad!!) die te duur zijn om te repareren voor wat de auto nog waard is. Bovendien was 1 van de portieren door mijn vrouw aan gort gereden en zag de auto er niet zo erg mooi meer uit. Het rijgedrag was echter nog steeds ongeslagen! Nooit problemen gehad met de automaat of de motor, altijd kleine ongemakjes waarvoor ik bij de garage moest zijn (raam mechaniekjes etc.). Een auto uit 2003 begint dan toch wel wat ouderdomsverschijnselen te krijgen.

Dus, wat toen? een V8 natuurlijk :-) En dat is ook gelukt; een mooie icy white XC90 uit 2009 met 127.000 Mile op de teller 9 (geimporteerd uit Florida USA in 2011). Deze week de stap genomen om een LPG installatie te laten plaatsen . Het is een BRC installatie geworden met een electronisch JLM valvecare systeem. Vulopening naast de trekhaak. Erg mooi gedaan!
De auto rijdt echt super op LPG; nog beter dan de T6 maar dat is denk ik omdat dit weer een moderner systeem is. Ook bij vol vermogen, rijd ik nog steeds op LPG terwijl de T6 dan oversprong naar benzine.

Ik zal af en toe wel een wat ervaringen met de LPG installatie posten. Er is namelijk weinig over te vinden en alle beetjes helpen ;-)