Pagina 1 van 3

XC40 gaat nog even duren

Geplaatst: 05.07.2013 - 11:21
door Ben
Volvo would like to build a bespoke XC40 compact SUV, but any such model is up to five years away, say company sources, becuase there is no suitable platform available.

The Chinese-owned company has designed a bespoke platform, known as the SPA (Scaleable Platform Architecture), which is due to be rolled out late next year under the replacement for the XC90. However, the smallest model based on the SPA is likely to be the next-gen S60.

Volvo insiders say an XC40 would “fit the brand and sell in numbers”. In recent times, the company’s best-selling models have been the XC90 and XC60. With downsizing trends across the world, and the success of models such as the Audi Q3 and Range Rover Evoque, the absence of an XC40 is a significant gap in Volvo’s line-up. Future Cross Country models will simply be rugged versions of existing road cars, whereas XC models will be bespoke SUVs.

More details have also emerged about the engineering behind the SPA. It is constructed in five sections, with the section roughly between the centre of the front wheels and the A-pillars — which carries the engine and transmission — being the same size on all models underpinned by the platform.

Volvo sources confirmed that the SPA will be able to accommodate both mechanical four-wheel drive and electrically driven rear axles for hybrid versions. The SPA will only take Volvo’s all-new four-cylinder engines.

Autocar has also learned that Volvo and its owner Geely are preparing to launch a mid-market brand. Geely is positioned as the budget brand and Volvo the global premium nameplate. As yet it is unclear whether the mid-market brand will be for China only or offered globally.

bron: Autocar

Geplaatst: 05.07.2013 - 12:45
door casper
Jammer dat Volvo niet eerder aan de XC40 begonnen is.
Andere merken schieten hun voorbij en palmen de markt in in dit segment.
Het zou nu al een topper in de verkoop kunnen zijn.
Dat noemt men de bal misslaan.

Geplaatst: 05.07.2013 - 13:08
door Marc Apeldoorn
In Apeldoorn noemt men dat de plank misslaan :P

Geplaatst: 05.07.2013 - 13:20
door Ben
Ontwikkeling van een nieuw model duurt een jaar of 4.
4 jaar geleden was Volvo nog van Ford en zat er een rem op nieuwe modellen

Geplaatst: 05.07.2013 - 14:29
door Marc Apeldoorn
nee Ben, fout is het nieuwe platform. no way dat het 4 jaar
duurt om model te ontwikkelen. probleem is dus een foutief
ontworpen platform niet geschikt voor kleine modellen

Geplaatst: 05.07.2013 - 14:32
door Ben
Tja, dan heeft de designafdeling in Zweden ons verkeerd voorgelicht.
Daar hanteren ze toch écht 4 jaar.
En het platform is niet verkeerd. Het is goed voor de grotere auto's.
Er zal dus een ander platform moeten komen voor een maatje kleiner.

Geplaatst: 05.07.2013 - 16:53
door lint
Jammer, er is vast al een markt voor de XC40.

Geplaatst: 05.07.2013 - 17:43
door Marc Apeldoorn
Dan liegen ze dat ze zwart zien Ben...
Ik werk nu 15 jaar in de automotive industrie, en 10 jaar geleden kon Toyota al op basis van modulair & concurrent engineering een nieuw model (zonder gewijzigde techniek) binnen 12-16 maanden ontwikkelen . Als je pretendeert een scaleable platform te hebben, dan is het echt een blunder dat de kleinere auto's er dus niet op geschaald kunnen worden, en hoeveel kleiner is de v40 in basis met de S60???

Geplaatst: 05.07.2013 - 17:52
door volvo
En dus maakt Volvo een klassieke fout in marketing. Ze kijken naar hun eigen mogelijkheden, in plaats van het luisteren en kijken naar de markt! Jammer, ik was écht in voor een XC40 model. Niet om de "looks" (kennen we nog niet)maar om alles wat een auto aantrekkelijk maakt voor de doelgroep. Ze hadden hem zo op mogen schrijven voor mij. Jammer, dan toch maar een Qashqai?? ::cry:

Geplaatst: 05.07.2013 - 18:17
door Marc Apeldoorn
Ik snap het zelf ook niet zo, tendens was naar kleinere motoren en kleinere auto's, en dan komt er een VEA die hierbij past (afscheid van 4+ cilinders...) en geen SPA................

Geplaatst: 05.07.2013 - 18:32
door Thom
Dit kan toch niemand verbazen? Volvo is een volger, geen trendsetter:

Opkomst SUV's (X5, ML etc.) -> XC90
Midsize SUV's (X3 bv.) -> XC60
Premium compacte middenklasser (A klasse, A3, 1 serie) -> V40

Dus dit is helemaal niet vreemd.

Geplaatst: 05.07.2013 - 18:37
door Marc Apeldoorn
AHa Thom,

En als Volvo volgend jaar met een XC40 zou komen dan waren ze zeker volger geweest...
Maar dat lijkt er dus niet van te komen en dan slaan ze de plank heel erg mis...

Geplaatst: 06.07.2013 - 09:39
door BlackcurrantV70
Toyota doet het misschien sneller, maar de terugroepacties liegen er niet om.

De V40XC komt toch al aardig in de buurt van een Xc40 ?

Verleden week de eerste V40XC in het wild gezien en dit is echt een leuke auto geworden, ik vind hem knapper dan de "gewone" V40

Geplaatst: 06.07.2013 - 14:55
door Johann
Volvo is over de regel 3 tot 4 jaar te laat met technieken.

Geplaatst: 08.07.2013 - 18:09
door Thom
Dat vind ik wat al te cru gesteld, de V60 PIH en daarvoor diverse baanbrekende veiligheidsfeatures waren toch echt wel eerder dan de concurrentie

Geplaatst: 08.07.2013 - 20:06
door lint
Volvo loopt niet voorop in de ontwikkelingen op autogebied, zijn meer trendvolgers.

Geplaatst: 08.07.2013 - 20:08
door bart simpson
ooit:
lamdasonde..
3 puntsgordel
2 zaken die door alle andere automerken geadopteert zijn...
recent:
voetgangersairbag

Geplaatst: 08.07.2013 - 20:11
door lint
Dat is waar maar dat zijn details, echte grote ontwikkelingen zijn er niet geweest.

Geplaatst: 08.07.2013 - 20:21
door OGA244
vorig jaar deze vergelijkingstest gelezen?
http://www.iihs.org/RATINGS/summary.aspx?class=15
wie de trendvolgers zijn staat te bezien als je de resultaten ziet.

Geplaatst: 09.07.2013 - 05:49
door BlackcurrantV70
SIPS, gordijnairbags, city safety enz, niet echt achterlopers vind ik.