Pagina 1 van 2
LPG en Chiptuning, gaat dat samen?
Geplaatst: 10.07.2013 - 16:19
door FotograafPatrick
LPG en toch willen chiptunen: Een vreemde combinatie is het, daar ben ik mij van bewust. Ik zal de critici onder ons alvast voor zijn door op te merken dat ik inderdaad aan de ene kant Nederlands zuinig ben en daarom op LPG ben gaan rijden, maar aan de andere kant wil ik wel dat de auto wat pittiger wordt (en daardoor waarschijnlijk meer gaat verbruiken) en dat is tegenstrijdig. Dat klopt. Die opmerking hoeft u nu dus niet meer te maken
Anyway, ik ben toch een beetje aan het oriënteren op het gebied van chiptunen.
Ik heb een XC90 T6 die sinds kort op LPG loopt. Nu is het zo dat ik geen snelheidsrecords wens neer te zetten, maar de XC90 zou onderin wel wat meer koppel mogen hebben. Standaard wens dacht ik zo.
Nu lees ik her en der verschillende reacties van tuners en gebruikers vwb de combinatie van het chiptunen en lpg. Ik lees dat de vermogenswinst minimaal is, maar daarentegen zegt een tunebedrijf dat lpg niets uitmaakt.
Zijn er hier ervaringen of tips?
Geplaatst: 10.07.2013 - 16:43
door V70/2.4D/2003
Tip:
Ga eens informeren bij Rica, BSR of Fasttech. Polestar zou een optie kunnen zijn mits die tuning leveren voor de T6, geen idee of dat zo iets, zou je eens op de site van Polestar moeten kijken.
In zijn algemeenheid: Volvomotoren van die generatie + T6 in het bijzonder + LPG en vermenigvuldigd met tuning brengt mij bij de vraag of dat nu wel verstandig is ten aanzien van het behoud en levensduur van de motor. Maar daar kunnen de specialisten alhier vast en zeker iets zinnigs van zeggen en een gedegen advies op geven.
Geplaatst: 10.07.2013 - 16:58
door Walter
Denk dat het grootste struikelblok niet de lpg maar de versnellingsbak is. Dat is de reden dat veel tuners (Rica o.a.) in het verleden geen T6-en hebben getuned.
Re: LPG en Chiptuning, gaat dat samen?
Geplaatst: 10.07.2013 - 17:33
door Thijs
FotograafPatrick schreef: Die opmerking hoeft u nu dus niet meer te maken

?
V70/2.4D/2003
In zijn algemeenheid: Volvomotoren van die generatie + T6 in het bijzonder + LPG en vermenigvuldigd met tuning brengt mij bij de vraag of dat nu wel verstandig is ten aanzien van het behoud en levensduur van de motor.
Ehh??
Geplaatst: 10.07.2013 - 17:36
door bart simpson
Woord voor woord duidelijk en waar, maar ik zeg doen!
Ben zelf dolgelukkig met al het extra werk dat het in de werkplaats brengt
Geplaatst: 10.07.2013 - 17:54
door Bas1982
Gaat waarschijnlijk niks worden, De meeste lpg installaties kunnen niet genoeg inspuiten wat chippen vraagt, en teveel hitte. De kop gaat het niet fijn vinden. Wat wel kan is finetunen om de auto perfect op gas te laten lopen, maar pk winst zal het niet opleveren.
Geplaatst: 10.07.2013 - 17:59
door V70/2.4D/2003
Hé Thijs, dit bedoelde ik dus te zeggen maar ik kan natuurlijk niet voor Bart Simpson spreken, dat kan hij zelf vele malen beter en ......iets minder cryptisch
bart simpson schreef:Woord voor woord duidelijk en waar, maar ik zeg doen!
Ben zelf dolgelukkig met al het extra werk dat het in de werkplaats brengt
Geplaatst: 10.07.2013 - 18:00
door Ben
Patrick heeft een aantal zaken die kennelijk niet met elkaar stroken
XC90
LPG
T6
zuinig
chippen
Ik denk dat hij er een paar zal moeten selecteren en doorstrepen.
Geplaatst: 10.07.2013 - 18:11
door V70/2.4D/2003
XC90
LPG
T6
zuinig
chippen

Geplaatst: 10.07.2013 - 18:18
door lint
Het is inderdaad een zeer wonderlijke combinatie, een XC90 T6 op LPG en dat tunen. Als de meeste geleerden op dit gebied de combinatie afraden of juist aanraden om meer werkplaats omzet te genereren heb ik mijn bedenkingen bij deze combinatie!
Geplaatst: 11.07.2013 - 08:28
door FotograafPatrick
Zoals ik al schreef was ik zelf al vrij sceptisch over deze combinatie, maar ik ben geen techneut en heb geen tuning- of lpg-ervaring. Daarnaast zegt het ene tuningbedrijf dat het prima kan (zeer bekende naam hier) , en het andere zegt dat er problemen van kunnen komen.
Wisselende meningen dus. Het bracht wat gezonde twijfels, vandaar mijn vraag hier op het forum. Tot nog toe zijn jullie meningen duidelijk en daar heb ik wat aan.
Geplaatst: 11.07.2013 - 08:55
door BlackcurrantV70
Ik zou zeggen inruilen voor een D5, die is zuiniger dan de T6, heeft meer Koppel onderin en kan ook nog eens door Polestar getuned worden.
Wat wil je nog meer

Geplaatst: 11.07.2013 - 09:23
door M@rcel
LPG is een prima brandstof voor een getunede motor (octaangetal plm 110).
Of de combi T6/LPG een goeie is, is m.i. niet belangrijk want je rijdt al op LPG.
Tuning brengt alleen een extra belasting (motor/bak/etc) met zich mee, als je het extra vermogen/koppel daadwerkelijk gebruikt. Je zegt dat je een rustige rijder bent, maar af en toe wat extra koppel onderin wel prettig vindt. Extra koppel bij lage toeren is vooral een extra handicap voor de bak, nauwelijks voor de cilinderkop.
In jouw geval zou "Kan de bak van een XC90 T6 het extra koppel bij lage toerentallen na tuning aan?" dan ook een betere vraag zijn. Het antwoord weet ik niet, maar misschien dat je met deze vraag wat genuanceerdere reakties krijgt.
Geplaatst: 11.07.2013 - 09:23
door OGA244
en heeft een betrouwbare 6 bak ipv een onbetrouwbare 4 bak, ik zou het wel weten
Geplaatst: 11.07.2013 - 09:41
door Marc Apeldoorn
Een Xc90 D5?
Ligt eraan uit welk jaar, 163PK versie is echt onderbemeten voor zo'n zware bak.
Als je de route zou lopen om van auto te wisselen, dan zou ik direct een V8 kopen met LPG erin.....
Maar ik kan me voorstellen dat je bij je T6 blijft, auto wisselen betekent namelijk veel afschrijven/bijleggen in het huidige tijdperk ....
Zoals Marcel al schrijft zal extra koppel met name voor de automaat belastend zijn. Er zijn toch een aantal forum sponsoren die tunen en hierover wat kunnen zeggen?
Ik zou hen contacten...
Geplaatst: 11.07.2013 - 09:44
door Walter
M@rcel schreef:In jouw geval zou "Kan de bak van een XC90 T6 het extra koppel bij lage toerentallen na tuning aan?" dan ook een betere vraag zijn. Het antwoord weet ik niet
Dit antwoord weet ik wel en heb ik ook al eerder hier geplaatst. Die 4 bak Geartronic is het struikelblok, destijds was er geen tuner die de handen hieraan wilde branden. Nu alle T6-en uit de fabrieksgarantie zijn en ze deze garantie niet meer over hoeven te nemen, durven ze het wel
Geplaatst: 11.07.2013 - 11:19
door edraket
OGA244 schreef:en heeft een betrouwbare 6 bak ipv een onbetrouwbare 4 bak, ik zou het wel weten
Volgens mij is de T6 alleen maar met 4 bak geleverd.
Ik zou het niet doen. Het risico op serieuze kosten wordt erg groot. Dat is het al bij een T6 op LPG, en ik denk niet (zonder dat ik in jouw portemonnee kan kijken!) dat je dat risico nog verder wilt vergroten.
Geplaatst: 11.07.2013 - 11:40
door FotograafPatrick
Duidelijk verhaal.
Zijn er hier ook ervaringen bekend van deze soortgelijke situaties waarin het dus achteraf fout ging? Ik kon zo gauw niks vinden via "zoeken".
Geplaatst: 11.07.2013 - 11:47
door 4wielen
FotograafPatrick schreef:Duidelijk verhaal.
Zijn er hier ook ervaringen bekend van deze soortgelijke situaties waarin het dus achteraf fout ging? Ik kon zo gauw niks vinden via "zoeken".
Heb je ook gezocht naar situaties waarin het goed ging?
Geplaatst: 11.07.2013 - 11:53
door FotograafPatrick