Pagina 1 van 2

motor probleem

Geplaatst: 11.07.2013 - 11:40
door René76
Hallo allemaal ik ben nieuw op het forum en heb al geprobeerd het een en ander op te zoeken en uitgeprobeerd.

Mijn probleem is het volgende.

Ik heb een volvo 850 GLE uit 1994 op lpg.

De auto heeft een paar weken geleden een backfire gehad,
daarna reed hij weer als van ouds, prima dus.

En deze week op de snelweg ja hoor weer een backfire, wat me opviel is dat het elke keer in het lage toeren gebied is.

Maar nu loopt de auto stationair heel onrustig en als je dan weg rijd en gas geeft dan lijkt het of de auto uit valt.

Dus op een gegeven moment ging ook het lambda lampje branden, maar nu is die ook weer uit.

Ik heb dus op het forum gezocht en heb de codes opgezocht bij de A2 geeft hij 1-1-1 aan en bij A3 gaf hij 3x een andere code aan 1x 1-4-1 1x 1-4-2 en 1x 1-4-4 maar wat ik begreep heeft dit niks met de motor te maken maar met de rem en het stuur.

Dus ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik het zoeken moet?

Kan iemand mij misschien wijzer maken in dit verhaal?

Geplaatst: 11.07.2013 - 12:13
door edraket
Als je een backfire hebt gehad is de kans erg groot dat er om te beginnen al iets niet goed zit. Wat voor installatie zit erin? Vialle?

Ik zou nu even zoeken naar lekken in het inlaatsysteem. Door de backfire zijn er vaak slangen los gesprongen of zelfs uit elkaar geklapt.

Geplaatst: 13.07.2013 - 08:58
door René76
Ik weet niet welke installatie er in zit maar het probleem is er zowel op gas als op benzine.

Maar gisteren ging het lambda lampje weer branden en heb ik gelijk de A2 diagnose uitgelezen en die gaf 1-2-1 weer.

Als ik het goed begrepen heb is dat iets met het manifolt of ook wel genoemd inlaatspruitstuk maar wat weet ik niet precies.

Geplaatst: 13.07.2013 - 19:48
door edraket
121 is het ontbreken van het signaal van de maf sensor. De gle 10 klepper heeft een map sensor (pressure ipv flow). Zou eens een andere proberen.

Geplaatst: 13.07.2013 - 21:55
door René76
Kun je mij vertellen waar die zit?

Geplaatst: 14.07.2013 - 13:25
door edraket
Die zit net na het luchtfilter op de buis geschroefd naar het gasklephuis.

Geplaatst: 15.07.2013 - 21:07
door René76
Ik zie alleen maar een soort van sensor in het luchtfilterhuis met een kabel en verders niets.

Zou de MAP sensor misschien op de gasklep zitten?

Ik heb geen idee waar ik moet zoeken.

::( ::( ::( ::( ::( ::( ::( ::(

Geplaatst: 15.07.2013 - 21:09
door René76
Ik heb er trouwens een foto van gemaakt maar ik word er geen wijs uit hoe je een foto kan toevoegen aan een bericht.

Geplaatst: 15.07.2013 - 21:13
door bas850
Kan je ook aangeven welke omgeving je woont, zijn er vast forummers in de buurt.

Geplaatst: 16.07.2013 - 07:25
door mad
René76 schreef:Ik heb er trouwens een foto van gemaakt maar ik word er geen wijs uit hoe je een foto kan toevoegen aan een bericht.
Bericht schrijven, klik op preview en daar kun je attachments toevoegen, echter niet te groot.. want dan wordt de foto geweigerd.

Geplaatst: 16.07.2013 - 10:56
door edraket
Sorry, heb je op het verkeerde been gezet, maar de map sensor zit tegen het front aan geschroefd (MAF sensor zit op het luchtfilter), net boven de radiateur. Er loopt een (wit) vacuum slangetje naartoe. Kijk goed of de vacuum slang niet los zit of lek is.

Geplaatst: 18.07.2013 - 21:26
door René76
Bedankt voor de reacties, ik heb de MAP sensor gevonden.

En inderdaad het vacuüm slangetje zat los, dus dat is opgelost.

Alleen voor niets een nieuwe gekocht.

Maar wat de rest van de problemen betreft wat zou ik hier aan kunnen doen.

Misschien een nieuwe vlamdover nieuwe vacuüm slangen volgens mij ontbreken er namelijk een paar en de carter ontluchting schoon maken of vernieuwen.

Heeft iemand suggestiesen en tips hoe ik dat kan doen of dat het nodig is.

Geplaatst: 20.07.2013 - 10:53
door edraket
Vlamdover loshalen en kijken hoe vervuild deze is. Je kunt de olievuldop loshalen en in de slang die is aangesloten op de vlamdover. Daar in blazen en kijken of je goede lucht doorstroming hebt.
Vlamdover (gaas) kan er ook uit, dan verstopt de boel niet zo snel.
Om de carterontluchting schoon te maken moet je inlaatspruitstuk eraf. Ben je toch een dikke 2 uur mee zoet al met al.

Geplaatst: 20.07.2013 - 12:08
door René76
Dus dan heb ik een inlaatpakking nodig en een carter filter.

En als de vlamdover succes vol door geblazen is dan kan ik die dus terug plaatsen.

Dan is mijn volgen de vraag moet de inlaat op moment aangetrokken worden?

En op hoeveel NM moet dat dan?

En in welke volgorde moeten de bouten of moeren aangetrokken worden.

O ja, en waar zit de vlamdover?

Sorry voor de vele vragen, maar hier heb ik al zo veel nuttige informatie gekregen dus vandaar al mijn vragen.

Geplaatst: 20.07.2013 - 18:29
door edraket
Moet officieel op moment, maar op gevoel is ook goed. Zijn M6 boutjes, dus iets van 15Nm uit mijn hoofd. je kunt er zowiezo niet zo goed bij, dus op moment zal niet met alle boutjes lukken. Nog een tip: de onderste boutjes hoeven er niet uit, alleen een stukje los, dan kun het spruitstuk er naar boven uit tillen. Bovensten moeten er dan uiteraard wel uit.

De carter ventilatie pot kun je meestal wel schoon maken.

Geplaatst: 22.07.2013 - 17:32
door René76
Ik ben er net achter gekomen dat de motor onregelmatig loopt wanneer de airco aan staat.

Misschien een kapotte airco pomp?

Geplaatst: 23.07.2013 - 09:23
door René76
Vanmorgen nog een keer geprobeerd.

Eerst naar mijn werk gereden een stationair laten draaien airco aan gedaan en nergens last van.

Ik snap er niks van.

Geplaatst: 23.07.2013 - 10:27
door edraket
Even de gasklep en stationair regelaar reinigen lost dit probleem vaak op. Wanneer is dat voor het laast gedaan?

Geplaatst: 23.07.2013 - 22:07
door René76
Geen idee, ik heb de auto nog niet zo lang.

Maar ik heb wel een sterk vermoeden dat er lang geen onderho.ud aan deze auto is gedaan

Geplaatst: 21.10.2013 - 14:59
door René76
De auto loopt nu wel goed stationair.

Ik heb wat losse vacuüm slangen gevonden en vast gezet en ook een nieuw luchtfilterhuis geplaatst.

Maar de fout code op de A3 positie zijn nog niet opgelost.

Misschien eerst resetten en dan kijken of het terug komt.

Dan is alleen de vraag hoe reset je die?