Pagina 1 van 1

melding achterdeur open

Geplaatst: 14.07.2013 - 23:37
door RH
ik hen net mijn (Amerikaanse) V70, 2.4, 170 pk MY 2007 geimporteerd in de UK. Hiervoor had ik een mistachterlicht aan de rechterkant nodig. Dat heeft een lokale garage geregeld ( nu heb ik links en rechts een mistachterlicht). Echter sinds dit is gedaan geeft de boardcomputer de melding dat het rechter achter portier open is. Heeft iemand hier een verklaring en/of oplossing voor? Er valt mee te leven, maar de binnenverlichting dimt ook niet als ik de auto afsluit.
alvast bedankt voor de tips.
Roger

Geplaatst: 14.07.2013 - 23:41
door edraket
Hoe heeft de lokale garage dat dan gedaan? Is er nieuwe software in de auto gekomen, of heeft hij met draadjes lopen rommelen?

Geplaatst: 14.07.2013 - 23:52
door RH
ik denk met draadjes. Was wel een Volvo specialist, maar geen officiele dealer.
ik heb zelf al gekeken, maar kan geen wijzigingen vinden. Mijn idee was nl om het mistlicht nu na de MOT weer los te koppelen tot volgend jaar. Maar ik zie niet wat er is veranderd.
De garage zit ook 50 km verder, dus daar ga ik ook niet weer even langs.

Geplaatst: 15.07.2013 - 00:02
door lint
Nieuwe software laden bij de Volvodealer werkt beter dan gerommel in de bedrading van de auto en je hebt geen andere storingen/uitval van functies.

Geplaatst: 15.07.2013 - 11:23
door edraket
Precies, maar dan uiteraard als voorwaarde dat Volvo wil meewerken. Ik heb al vaker vernomen dat de dealer neit zo staat te springen om een buitenlandse auto van nnieuwe software te voorzien.

Maar dit is wel het voordeel van een auto met canbus systemen. Je hoeft dus geen draadjes meer te trekken om iets te wijzigen. Sterker nog, draadjes trekken verstoren het gedrag van de centrale computer met dit als gevolg.

Geplaatst: 15.07.2013 - 12:08
door wim de jong
Het lijkt mij simpel:

Verleng het draadje van het linkermistlamp-houder naar de rechterkant.
Haal het mistlampje uit de houder aan de linkerkant, en monteer deze in de fitting aan de rechterkant.
Dan zou het goed moeten zijn, toch?
Elektrisch gezien geen verschil, en geen verhoging van de belasting van het systeem.

Of is dit te simpel gedacht van mij ?

Geplaatst: 15.07.2013 - 22:26
door RH
zo simpel is hen niet. Dat is het nadeel van de canbus systemen. Als er ergens iets verandert (zelfs een draadje verlengen) in het electrische systeem kun je rare meldingen krijgen ( zoals ik nu ervaar).
Ik ben ook geen fan van wijzigingen in de software aanbrengen. Een vriend van mij heeft de software van USA versie naar NL versie laten omzetten door de dealer (kosten een paar honderd euro). Het heeft een paar maanden geduurt voordat alle storingen verholpen waren.
Zo weet ook niemand hoe de melding van de bandenspanningsmeter uit gezet kan worden als ik mijn winterwielen erop heb. Zowel de NL als de UK dealer kunnen dit niet.
Vandaar dat ik voor het mistachterlicht naar een niet-dealer ben gegaan (en het was veel goedkoper).

Geplaatst: 15.07.2013 - 22:29
door MarioC70
Veel goedkoper,maar meer ellende..en software van USA naar Nl kost geen paar honderd euro,of de dealer was in de war..
Ook dom van die specialist om zomaar draadjes enz te trekken bij een canbus systeem.
Onkunde dus..

Geplaatst: 16.07.2013 - 10:23
door edraket
Ik heb wel eens begrepen dat dealers hun vingers niet willen branden aan het omzetten van software. Klopt dat Mario, of wordt dat wel gedaan, maar dan willekeurig?