Pagina 1 van 1
Harde klik bij schakelen naar R en D
Geplaatst: 16.07.2013 - 10:45
door pimsam
Ik hoor bij het schakelen van neutraal naar D of naar R een hard klik, alsof metaal of metaal slaat. Met de ramen en dak dicht en de radio een beetje aan hoor je het bijna niet en was het me ook nog niet opgevallen.
Nu met het mooie weer rijd ik bijna altijd met het dak en het raam open en valt het me wel op.
De klik hoor je ook als de bak zelf naar 1 schakelt. Het is bij mijn vorige XC90 nooit zo opgevallen maar die had enerzijds geen schuifdak (reed meer met airco aan) en was anderzijds een 5 bak.
Herkent iemand dit fenomeen?
Geplaatst: 17.07.2013 - 01:48
door MartinG
Hoe oud is je xc90? ik herken het zelf niet moet ik zeggen.
Geplaatst: 17.07.2013 - 09:00
door VolvoTech
Kan heel goed de centrale asbout zijn...
Deze eerst maar eens aandraaien en anders los, aandrijfarm invetten en een nieuwe bout er in (met locktight)
Geplaatst: 17.07.2013 - 10:56
door pimsam
Hoe oud is je xc90? ik herken het zelf niet moet ik zeggen.
Kan heel goed de centrale asbout zijn...
Deze eerst maar eens aandraaien en anders los, aandrijfarm invetten en een nieuwe bout er in (met locktight)
Daar had ik ook al het e.e.a. over gelezen maar ik dacht dat je deze klik hoort zodra je begint te rijden. Ik hoor bv. ook de klik als ik al rijd en de bak zelf naar 1 schakelt (bv bij het naderen van een stoplicht).
Die nieuwe bouten zijn toch met dat rubber?
Ik moet vandaag of morgen naar de dealer omdat mijn V50 gisteren is afgesleept vanwege een kapotte dynamo. Gelukkig Select garantie. Valt me alleen tegen dat ik een Suzuki Swift als vervangauto krijg. Had na 10 km al rugpijn
Geplaatst: 17.07.2013 - 10:57
door pimsam
Gaat niet helemaal lekker met citeren...... Maar jullie begrijpen vast wat ik bedoel....
Geplaatst: 29.07.2013 - 08:27
door pimsam
Ik heb de bouten gecontroleerd. Ik kon ze makkelijk een stuk vaster aandraaien. Dit had echter nauwelijks effect. De dealer zei dat ze ook vastgelijmd konden worden maar bij reparatie kan dat wel een "pain in the ass" zijn om ze los te krijgen.
Ik heb eens een beetje gestruind op Amerikaans en Engelse fora. Het blijkt dat het geklik (bij niet XC90 modellen) opgelost wordt door het monteren van de bouten van een XC90. Deze hebben standaard een conisch rubber deel dat de bewegingen van de aandrijfas tegen gaat.
Ik dus gisteren de bouten verwijderd om te zien hoe het rubber er aan toe is. Er zat echter helemaal geen rubber. Vreemd maar het plaatsen van nieuwe bouten met rubber geeft daarmee wel hoop op een oplossing.
Onderdeelnummer van de bout is 30714142. Ik ga ze vandaag bestellen.
Geplaatst: 29.07.2013 - 08:52
door Gast
pimsam schreef:Ik heb de bouten gecontroleerd. Ik kon ze makkelijk een stuk vaster aandraaien. Dit had echter nauwelijks effect. De dealer zei dat ze ook vastgelijmd konden worden maar bij reparatie kan dat wel een "pain in the ass" zijn om ze los te krijgen.
Ik heb eens een beetje gestruind op Amerikaans en Engelse fora. Het blijkt dat het geklik (bij niet XC90 modellen) opgelost wordt door het monteren van de bouten van een XC90. Deze hebben standaard een conisch rubber deel dat de bewegingen van de aandrijfas tegen gaat.
Ik dus gisteren de bouten verwijderd om te zien hoe het rubber er aan toe is. Er zat echter helemaal geen rubber. Vreemd maar het plaatsen van nieuwe bouten met rubber geeft daarmee wel hoop op een oplossing.
Onderdeelnummer van de bout is 30714142. Ik ga ze vandaag bestellen.
Heb ik ook gedaan. 5 minuten werk en probleem opgelost. Wel even een momentsleutel gebruiken.
Geplaatst: 30.07.2013 - 17:56
door pimsam
Gistermiddag de bouten gekocht en gemonteerd. Het is nog niet 100% over maar wel al veel minder. Met name van D naar R en v.v. geeft ie nog een zacht klikje. Dat was met de andere bouten aanzienlijk beter hoorbaar.
Ik ben er tevreden mee.