Pagina 1 van 1

Geen airco bij warm weer

Geplaatst: 17.07.2013 - 13:55
door cvonken
Een beetje frusterend; als mijn XC60 een dagje in de zon heeft gestaan met temperaturen van 30+, dan wil de airco veelal niet aangaan na het starten. Er komt gewoonweg geen koele lucht uit de roosters.
Juist als je de airco het hardste nodig hebt, werkt hij niet.

Na de start van de motor, hoor ik de airco pomp ook niet inschakelen. Ook het spelen met de climatecontrol knopjes wil niet baten. De fan draait hard, maar blaast enkel warme buitenlucht naar binnen.
Stop ik de auto na enkele kilometers (motor uit en wachten tot ook de BC/displays uit zijn) en start dan opnieuw, dan hoor ik de airco pomp wel aanslaan na een paar seconden en komt er ook weer koude lucht door de roosters. De airco werkt dan weer naar behoren, de gehele rit.

De dealer kan geen directe foutmeldingen vinden maar denkt dat het te maken heeft met prio's die het motormanagment stelt: bij (te)warme motor, wordt de airco als eerste uitgeschakelt om verdere verhitting te voorkomen.
Daar kan ik inkomen als ik in de bergen hoge eisen stel aan de auto, maar niet na een dagje in de zon gestaan te hebben.
Ik denk aan een foutje in de software; zeker gezien het feit na enkele kilometers de airco na een herstart wel in wil schakelen, terwijl de motor temperatuur dan naar mijn mening hoger zal zijn, dan na een dagje in de zon staan.

Hebben jullie dit al eens meegemaakt?

Cyril

Geplaatst: 17.07.2013 - 14:14
door mad
Wat die dealer denkt is absolute nonsens. Ik heb vrijwel de hele zomer een buitentemperatuur van >40 graden Celsius in de auto als deze geparkeerd staat in de zon, en de airco gaat na het starten gewoon aan het werk. Zelfs bij hoge temperaturen én volle belasting én in de bergen of in de file (nog beroerder): nooit meegemaakt en nooit eerder over gelezen op het forum.
Laat je niet met een kluitje in het riet sturen.....

Geplaatst: 17.07.2013 - 14:17
door lint
Dat verhaal van de dealer klinkt niet echt overtuigend, lijk meer een probleem met het starten van de aircopomp.
Een goede dealer of aircospecialist moet dit kunnen oplossen.

Geplaatst: 17.07.2013 - 14:51
door cvonken
Dank voor jullie reactie.
De stelling van de dealer vind ik aannemelijk, echter vind ik het niet van toepassing op mijn situatie.
Tergelijkertijd als de airco niet aanslaat, krijg ik veelal ook een 'bibberig' beeld van de achteruitkijkcamera en soms zelfs een blauw scherm met een klein icoontje dat aangeeft dat er geen verbinding met de camera is.

Al met al heeft de electronica nogal last van die enorme (*ahum*) warmte in in Nederland blijkbaar.

Ik zal eens zoeken in de richting van de airco zelf, ipv de aansturing ervan vanuit de BC. Wellicht dat de koelvloeistof (een gebrek aan?) roet in het eten gooit als het warm is...

Dank zover.

Geplaatst: 17.07.2013 - 18:46
door BlackcurrantV70
cvonken, ik heb dit nog nooit ervaren met mijn XC60 en die staat ook de hele dag in volle zon.

Dat camera problem heb ik ook nog nooit gezien.

Terug naar de dealer zou ik zeggen..

Geplaatst: 17.07.2013 - 18:52
door Giuseppe
Laat ze even naar de aircokoppeling kijken, misschien dat daar de fout zit.

Geplaatst: 17.07.2013 - 19:09
door Oceanracer
Het verhaal van de dealer klopt ten dele: de aircopomp wordt onder extreme omstandigheden en vollast uitgeschakeld. Dt is echter nooit direct na het starten het geval.

Heb je al veel km's gemaakt met de XC?

Geplaatst: 17.07.2013 - 21:51
door cvonken
Er staat nu bijna 146.000 op de teller en hij is uit 2010: geen garantie meer.
Dus zomaar terug naar de dealer impliceert veelal kosten.

Vanmiddag na het werk gestart, maar dit keer direct koude lucht.
Niet echt te reproduceren, dus dat maakt het vinden van de oorzaak lastiger.

Geplaatst: 17.07.2013 - 22:11
door Oceanracer
Ik weet niet of dat bij nieuwere modellen ook nog zo werkt, maar bij de S60/V70/S80 series zijn ergens tussen de 1,5 en 2 ton veelal de magneetkoppelingen versleten. Hij "pakt" dan niet meer doordat er een te grote tussenruimte is ontstaan door de slijtage van die koppeling. En juist bij een hoge omgevingstemperatuur doet zich dat probleem nog eerder voor. Wellicht dat je dat eens kunt navragen/nameten. Bij de oude modellen mag er niet meer dan zo'n 0,5 mm aan ruimte tussen zitten.

Geplaatst: 17.07.2013 - 22:23
door cvonken
Oceanracer: je doelt op de koppeling van de airco? (of mis ik de logica als je de 'echte' koppeling bedoelt?)

Geplaatst: 17.07.2013 - 22:55
door MarioC70
Is een software probleem..even goed uit lezen en onderstaande test doen..

Geplaatst: 17.07.2013 - 23:16
door Oceanracer
cvonken schreef:Oceanracer: je doelt op de koppeling van de airco? (of mis ik de logica als je de 'echte' koppeling bedoelt?)
Ik doelde inderdaad op de koppeling, gemonteerd op de aircopomp. Niet die van de versnellingsbak.

Maar nogmaals, geen idee of dat probleem zich ook al bij de nieuwere modellen voordoet hoor, 't was maar een idee....

Zou eerst die softwareperikelen zien uit te sluiten.

Succes!

Geplaatst: 18.07.2013 - 17:00
door BlackcurrantV70
Waarom ben je zo bang om even lang de dealer te rijden om uit te lezen ?

Ze gaan heus geen duizenden euros kosten maken aan je auto zonder dit eerst met jou te overleggen, alleen uitlezen gaat heus geen bom geld kosten en mogelijk weet je direct wat er scheelt.

Geplaatst: 18.07.2013 - 21:12
door cvonken
@MariaC70: dank voor de PDF. Ik begrijp echter niet geheel wat er hier gedaan wordt. De laatste tekeningen duiden op te meten temperaturen?
En hoe verhoudt zich dit tot het software probleem: wat is de bedoeling van de uitkomst van het document?

@BlackcurrantV70: de dealer heeft al een gehele vida test gedaan en een '2.0' upgrade van de software. De climate controle software bleek al up to date.
Als ik wederom terugkeer met de vraag 'lees de BC nog eens uit' dan moet ik een goed argument hebben. En dat hoop ik hier nu te vinden ;-)

Geplaatst: 18.07.2013 - 21:19
door MarioC70
Wat is het bouwjaar en de km stand van de auto?

Geplaatst: 18.07.2013 - 21:20
door cvonken
@MarioC70: Feb 2010, 146.000 km

Geplaatst: 18.07.2013 - 21:23
door MarioC70
Als hij het onder de 30 graden wel doet zit het probleem meestal in de pomp zelf,een onderbreking in de spoel...
Of toch de luchtspleet is verkleinen..
De veertjes iets torderen,zodat de koppelingspleet wat kleiner wordt.
Dat weet de dealer natuurlijk ook,,,,
Hangt van het type pomp af ook..

Geplaatst: 19.07.2013 - 11:30
door mad
MarioC70 schreef:Dat weet de dealer natuurlijk ook,,,,
Optimist..... :silly: :lol:

Geplaatst: 17.09.2013 - 21:26
door cvonken
Kleine aanvulling: afgelopen week (rond de 15-20 graden) weigerde de airco ook spontaan; dus niks te hoge temperatuur deze keer.
Volgende week een grote beurt, dus meteen maar meenemen.