Pagina 1 van 1
Amalthea velgen op V50
Geplaatst: 17.07.2013 - 15:47
door Bainrow
Goedemiddag,
ik heb sinds een week mijn eerste volvo.
Een V50 2.0D uit 2004 is het geworden.
Erg veel plezier van deze auto en rijdt echt heerlijk!
Alleen staat deze nu nog op zijn 16" winterslofjes en ben ik aan het kijken voor zomerbanden. Nu kan ik heel voordelig aan een set originele Volvo Amalthea Velgen komen maar dan 17".
Een vriend van mij had deze gekocht voor zijn V70 uit 1998 maar deze passen bij hem niet zo heel goed.
Echter is mijn vraag of deze velgen wel onder mijn V50 gaan passen.
Op de Amalthea velgen liggen nu Potenza sloffen in de maat 225/45/17
De huidige wintersloffen zijn 205/??/16 (De ?? weet ik niet uit mijn hoofd)
Kan iemand mij vertellen of dit gaat passen??
Thnx a lot!!
Grtz
Bainrow
Geplaatst: 17.07.2013 - 22:19
door Dave07
Et waardes en naafdiameter opmeten/opzoeken van de velg.
Dan kunnen we er meer over zeggen.
Geplaatst: 18.07.2013 - 01:31
door Phacoid
Link naar website van Volvo:
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-425368
Ze passen dus standaard niet op je wagen.
Geplaatst: 18.07.2013 - 07:30
door Longone
Ik denk dat het met een set centreerringen van 65.1 naar 63.4 wel gaat passen.
Alleen zal Volvo dat zelf nooit voorstellen omdat het minder officieel is.
Steekmaat is gewoon 5 x 108, ET is 49 dus netjes binnen de marge t.o.v. 52,5.
Geplaatst: 18.07.2013 - 09:05
door Bainrow
Thnx voor de info!
Jammer dat ze niet standaard gaan passen maar fijn dat er eventueel wel een oplossing voor is.
Grtz
Geplaatst: 18.07.2013 - 14:08
door Rutger
Mooie velg wel
Geplaatst: 18.07.2013 - 14:39
door lint
Beter niet doen als de velgen niet passen zonder aanpassingen zoals centreerringen. Het is niet voor niets dat Volvo daar niet achter staat.
Geplaatst: 18.07.2013 - 16:32
door Bainrow
Ik lees veel verschillende meningen over het werken met bijv. centreer-ringen.
Al heb ik nog niet concreet kunnen vinden waarom je het niet zou moeten doen.
Je hoort dingen over balanceren maar dat wordt dan direct tegen gesproken door iemand die al jaren met V60 velgen +centreer ringen op een V50 rijdt (bijv).
Helaas lijken de originele velgen voor de V50 (of in ieder geval passend) lastig aan te slepen. Op marktplaats gekeken maar ook dat valt tegen of je betaalt de hoofdprijs voor een set.
Iemand misschien nog verdere tips/"adresjes"/of iets?
Grtz
Geplaatst: 18.07.2013 - 17:53
door Fons099
Centreerringen zijn een noodoplossing om niet passende velgen passend te maken.
Ieder zichzelf respecterende garage zal het gebruik van deze ringen afraden.
Je kunt beter doorsparen voor een setje passende velgen.
Geplaatst: 18.07.2013 - 18:26
door Blade
Centreerringen werken prima. Je hebt zelfs stalen ringen voor zware auto's.
Ik rij al jaren met die ringen (plastik) geen trilling te voelen hoor, ook nog geen loslopend wiel gehad.
ET waarde is wel heel belangrijk voor het weggedrag, net als ook de banden maat en breedte van de velgen.
Geplaatst: 19.07.2013 - 07:52
door DrRossi
Waarom zijn mensen zo tegen die centreer ringen?
Elke wielen fabrikant maakt zijn wielen met een zo groot mogelijk gat zodat deze dmv die ringen op zo veel mogelijk auto's past.
Ook BBS, OZ, Borbet en andere .
Als je de wielen er dagelijks afhaalt zal zo'n ring vast wij slijten
Geplaatst: 25.07.2013 - 21:14
door Bainrow
Ze liggen eronder!
Geplaatst: 25.07.2013 - 22:24
door pimsam
Waarom zijn mensen zo tegen die centreer ringen?
Elke wielen fabrikant maakt zijn wielen met een zo groot mogelijk gat zodat deze dmv die ringen op zo veel mogelijk auto's past.
Ook BBS, OZ, Borbet en andere .
Als je de wielen er dagelijks afhaalt zal zo'n ring vast wij slijten
+1
Een centreerring is niets anders dan een hulpmiddel tijdens montage van de velgen op de naaf.
Als je de bouten van de velg stapsgewijs monteert kun je ook zonder centreerring de velg monteren. Het naafgat moet dan natuurlijk wel groot zijn dan de naaf anders gaat het niet lukken.
Geplaatst: 25.07.2013 - 22:42
door Fons099
@Pimsam,
Als de naaf te klein is voor het naafgat en de centreerring enkel gebruikt als montagehulpmiddel, ga je dan de bouten niet ook op afschuiving belasten?
Mij lijken wielbouten alleen maar geschikt om op trek te belasten.
Geplaatst: 25.07.2013 - 22:57
door lint
Fons099 schreef:@Pimsam,
Als de naaf te klein is voor het naafgat en de centreerring enkel gebruikt als montagehulpmiddel, ga je dan de bouten niet ook op afschuiving belasten?
Mij lijken wielbouten alleen maar geschikt om op trek te belasten.
Dat is correct en tevens juist!
Geplaatst: 26.07.2013 - 15:06
door pimsam
Als de naaf te klein is voor het naafgat en de centreerring enkel gebruikt als montagehulpmiddel, ga je dan de bouten niet ook op afschuiving belasten?
Mij lijken wielbouten alleen maar geschikt om op trek te belasten.
Nope. De naafring draagt de auto niet maar de bouten (of moeren) doen dat. Daarom zijn ze ook conisch. M.a.w. alle krachten gaan via de bouten, niet via de naafring.
Tevens, zoals al gezegd is in een eerder antwoord, velgfabrikanten maken velgen zoveel mogelijk passend op meerdere auto's door kunststof naafringen te gebruiken. En zo'n kunststof ringetje kan echt die krachten niet aan.