Pagina 1 van 2

Motor oververhit

Geplaatst: 25.05.2006 - 09:56
door hogie
Gisteren deed zich het volgende voor met mijn V70 2.4T 2001 automaat.
Ik zat in duitsland op de snelweg ( beetje heuvelachtig) en na 2 uur stevig doorrijden, als het verkeer het toeliet (tussen de 140 en 180 km) stond ik opeens in de "stau".
De hele file duurde ongeveer een half uurtje, stilstaan optrekken etc.
Vlak voordat het einde in zicht kwam kreeg ik via de boord computer de melding dat de motortemp te hoog was. Kort daarna kreeg ik de mededeling dat ik de motor zsm moest stoppen.
Nu was dat op dat moment niet mogelijk, drie rijen dikke file in ik stond op de middelste baan. Uiteindelijk naar de rechter baan gegaan ( er was geen vluchtstrook) en gelukkig kwam er net een rustplaats aan.
De auto daarheen gereden , en tijdens het rijden zag je direct de temp. zakken.
Omdat direct na de rustplaats de file opgelost was , besloten direct door te rijden. ( oké dit is geen nette manier om een file te ontlopen, maar dit was overmacht)
Direct nadat ik op de snelweg reed zakte de temp naar normaal en de melding was weg van de boordcomputer.
Is dit normaal?
Ik zat alleen in de auto (ik weeg 95 kg) , had geen aanhanger, geen skibox, en geen extra lading bij me.
Zoals ik al aangaf was ik net 2 uur onderweg ( circa 200 km).
De buitentemp was ongeveer 15 graden. ( belooft wat als het 30-40 graden is)
Dan moet de motor dit toch zelf kunnen koelen of? en wat betekent de melding zsm . 1 minuut of een half uur mag ook.
Zijn er tips om de motor extra te koelen in zo'n situatie?

:?

mvg Hogie

Geplaatst: 25.05.2006 - 13:07
door NOS
de airco extra hard laten blazen
ik heb het op een laptop de temperatuur gezien en dat koelt heel snel af

Geplaatst: 25.05.2006 - 13:10
door hogie
De airco?

Ik dacht juist alleen de ventilator, en niet de airco ( want ook hiervoor moet toch de motor extra energie leveren?, meer warmte?)

Geplaatst: 25.05.2006 - 13:13
door NOS
ik neem aan dat je automatische airco hebt?
dan moet je dat ronde knopje zo hoog mogelijk zetten en de temperatuur van de airco op koud

Geplaatst: 25.05.2006 - 13:24
door hogie
Ik hoop niet dat het nodig is maar zal het onthouden voor het geval het wel nodig is.
Ben eigenlijk nog steeds benieuwd of andere v70 rijders dit probleem kennen of dat ik toch opzoek moet naar een storing in het koelsysteem van de motor.

Geplaatst: 25.05.2006 - 13:58
door s80 1999
misschien zit je radiateur wel verstopt? of zit er iets voor waardoor er niet genoeg koele lucht er langs kan, of misschien wel de ventilator. ik zou er toch even naar laten kijken door de dealer.

Geplaatst: 25.05.2006 - 14:14
door IkeV70
Of gewoon te weinig koelvloeistof. Zeker naar laten kijken.

Geplaatst: 25.05.2006 - 14:23
door ps-amazon
verwarming of airco aanzetten kan op dat moment wel even een oplossing zijn, maar de oorzaak moet opgespoord en verholpen worden, want zeker een moderne auto mag dit soort kuren niet vertonen; dus het koelsysteem moet nagekeken worden, thermostaat goed? slaat de ventilator wel tijdig aan etc.

Geplaatst: 25.05.2006 - 14:42
door hogie
Koelvloeistofviveau is oké.
Hoe kan je zelf controleren of de thermostaat werkt en op tijd de ventilator aanstuurt??

Geplaatst: 25.05.2006 - 15:18
door smokingman
De auto laten draaien en de temp indegaten houden. Als de temp hoog wordt, moet de ventilator bij de radiateur vanzelf gaan draaien. Kijk eens in je instructieboekje waar de zekeringen van die ventilator zitten. En kijk dan of ze heel zijn.

Verder als je in de file staat en je kan in zo'n situatie niet stoppen. Je moet de warmte van je motor afvoeren. Datkan je op de volgende manier een beetje doen. Ventilator op zijn hoogste snelheid zetten en je kachel zo warm mogelijk. Zet de airco UIT!!!

De airco koelt alleen je interieur en niet de motor. Sterker nog, die zorgt voor extra belasting van je motor waardoor die meer warmte produceert.

Ik denk overigens aan jouw verhaal te horen dat je koelventilator defekt is. Omdat als je gaat rijden (=rijwind) je motortemperatuur weer zakt. Laat er een garage naar kijken als je er zelf geen kaas van hebt gegeten. Een oververhitte motor kan nogal wat gevolgschade hebben. En dat is altijd vele malen duurder dan een nieuwe zekering of een nieuwe ventilatormotor.

Geplaatst: 25.05.2006 - 15:38
door NOS
de airco moet je op warm zetten!
dan gaat de warmte van de motor naar de airco, dus niet op koud

Geplaatst: 25.05.2006 - 15:53
door smokingman
Haha, 14 jaar en dan al zo eigenwijs.

Vraagje aan jou. Als je thuis in de keuken de koelkastdeur helemaal openzet. Wordt het dan warmer of kouder in de keuken?

Geplaatst: 25.05.2006 - 16:12
door NOS
mischien 0.1 graad kouder?
ik heb de auto uitgelezen met een laptop, daarop kon je o.a de temperatuur zien. De airco stond aan, toen lieten we de ventilator draaien en de temperatuur zetten we hoog. Toen ging de motortemperatuur snel omlaag

Geplaatst: 25.05.2006 - 16:36
door Renkel
smokingman schreef:De auto laten draaien en de temp indegaten houden. Als de temp hoog wordt, moet de ventilator bij de radiateur vanzelf gaan draaien. Kijk eens in je instructieboekje waar de zekeringen van die ventilator zitten. En kijk dan of ze heel zijn.

Verder als je in de file staat en je kan in zo'n situatie niet stoppen. Je moet de warmte van je motor afvoeren. Datkan je op de volgende manier een beetje doen. Ventilator op zijn hoogste snelheid zetten en je kachel zo warm mogelijk. Zet de airco UIT!!!

De airco koelt alleen je interieur en niet de motor. Sterker nog, die zorgt voor extra belasting van je motor waardoor die meer warmte produceert.

Ik denk overigens aan jouw verhaal te horen dat je koelventilator defekt is. Omdat als je gaat rijden (=rijwind) je motortemperatuur weer zakt. Laat er een garage naar kijken als je er zelf geen kaas van hebt gegeten. Een oververhitte motor kan nogal wat gevolgschade hebben. En dat is altijd vele malen duurder dan een nieuwe zekering of een nieuwe ventilatormotor.
Helemaal mee eens....... :thumbleft:

Geplaatst: 25.05.2006 - 16:40
door vOlOv
smokingman schreef:Haha, 14 jaar en dan al zo eigenwijs.

Vraagje aan jou. Als je thuis in de keuken de koelkastdeur helemaal openzet. Wordt het dan warmer of kouder in de keuken?
Ik gok warmer aangezien de koelkast nogal wat warmte produceert als die continue staat te draaien (<-- met de deur open).

Uit gevoel zeg ik (net als tourwagens op het circuit) kachel op heet en ventilator op max, eventuele airco uit (<-- die zit trouwens in het voorbeeld zowieso niet meer in zo'n tourwagen maar goed). Krijg je het zelf wel weer behoorlijk warm van trouwens. :toothy6:

Edit: O ja, eventueel je ramen openzetten, dan krijgt de kachel de temp nooit voor elkaar (spreekwoordelijke voor de mussen stoken ), dus zal de auto continue alle warmte uit het motorcompartiment weg trekken...

Geplaatst: 25.05.2006 - 16:41
door s80 1999
Ik denk dat NOS de Climate control bedoeld.

Geplaatst: 25.05.2006 - 16:48
door Ramon&Ramon
als de koelvin niet draait helpt de airco aanzetten ook niet!
controleer de thermostaat even?
Velen weten denk ik niet dat als je de airco aanzet de koelvin gaat draaien.
Dan koelt hij dus beter.
Velen hebben de klok horen luiden en weten niet waar dat ding hangt:):):)

Geplaatst: 25.05.2006 - 16:55
door vOlOv
Ramon&Ramon schreef:als de koelvin niet draait helpt de airco aanzetten ook niet!
8) Goeie tip dus voor als je in de file staat drie rijen dik. Zet de airco aan want NORMAAL gaat dan de koelvin draaien...of niet.

Ik kies dus toch voor de oude minst technische manier :wink:

Geplaatst: 25.05.2006 - 17:13
door Ramon&Ramon
Als alles goed werkt is er niks aan de hand,simpel
Loopt hij ook niet warm.
Thermo schakelaar goed?
Koelvin motor met aanhang werkt goed?

Geplaatst: 25.05.2006 - 21:19
door Andretti
Ik denk dat je ventilator vervangen moet worden, ik heb hetzelfde gehad. Daarna geen melding meer gehad en de temperatuur loopt niet meer op.