Pagina 1 van 2

Nivomat V70 2009

Geplaatst: 19.07.2013 - 10:17
door D5R-Design
Woensdag moest mijn V70 voor een 160.000 km beurt.
Na een uur kreeg ik een telefoontje met de mededeling dat de achterschokdempers lek waren en moesten vervangen worden.
Voor het bedrag van 1179 euro. :evil:
Bij na vragen blijkt dat de nivomats voor de V70 3 na 2008 niet geleverd kunnen worden door automateriaalzaken of andere leveranciers.
Volvo blijkt het alleen recht te hebben voor het verkopen van deze schokbrekers.
De dealer vraagt voor de losse demper € 535,-
Na wat bellen kan ik nu voor € 415,- ze kopen.
Het blijft een belachlijke prijs voor een schokbreker zeker als je weet dat ze voor de oude V70 nivomat voor € 285,- over de toonbank gaan.

Jammer volgende keer geen nivoregeling meer aanklikken op de optie lijst.

Geplaatst: 19.07.2013 - 10:21
door Hans oet Twent
Tja Alwin..... Hobby's kosten geld...... GEINTJE!

Geplaatst: 19.07.2013 - 13:53
door lint
Apart verhaal dat Volvo het alleen recht heeft op de verkoop van nivomaten. Er zijn dus geen andere schokdemperfabrikanten die nivomaten fabriceren en verkopen aan de de handel?

Geplaatst: 20.07.2013 - 08:37
door D5R-Design
Goed geraden # lint#.
Te weinig vraag uit de handel geeft Volvo het alleen recht.
NMA.. denk ik.
En de Dealer valt ook door de mand..
aanbieding van € 1179,- nu voor € 979,- staat op de factuur
Volgende keer maar zeiken over alle onderdelen krijg je tenminste korting.
Ja Han het is gewoon mijn werkhok... weinig hobby meer bij.

Geplaatst: 20.07.2013 - 10:30
door edraket
Allebei lek? Dat is wel erg snel. Ik zou wel de oude meevragen. Ik denk ik ze zou vervangen voor gewone.

Geplaatst: 20.07.2013 - 10:41
door Msuidgeest
Zo vreemd is die prijs toch niet? Ik heb ook meer dan 800 betaald voor een set, weliswaar inclusief stabilisatorstang, en ze er zelf onder gezet.

Makkelijk klusje trouwens: had ik niet verwacht. Paar bouten los nemen, dingetje weghalen, bouten weer vast en klaar is Klara. En die stang kon je er gewoon tussendoor proppen.

Geplaatst: 19.08.2013 - 21:57
door Frank24
Msuidgeest schreef:Makkelijk klusje trouwens: had ik niet verwacht. Paar bouten los nemen, dingetje weghalen, bouten weer vast en klaar is Klara. En die stang kon je er gewoon tussendoor proppen.
Was het (nog) maar zo:
Door het gebruik van een afwijkende bodemplaatsectie kunnen bij een V70 vanaf deze generatie geen niveaumatten meer achteraf worden gemonteerd.
En andersom gaat het dus waarschijnlijk ook niet meer.
Ergo conclusio: Wie een gebruikte met niveauregeling zoekt (caravantrekker) vindt niets, behalve de R-designs (te stug) of de AWD's (automaat), en wie het dan toch heeft, loopt er bij reparaties op leeg.
Geen idee of het iets uithaalt, maar ik zou eens proberen of je ze in het buitenland misschien goedkoper kunt krijgen.

Geplaatst: 20.08.2013 - 09:49
door edraket
Kun je een nivomat auto niet ombouwen naar niet nivomat?

Geplaatst: 20.08.2013 - 15:58
door Msuidgeest
Als je eenmaal geproefd hebt aan bepaalde dingen wil je vaak niet anders meer.

Geplaatst: 20.08.2013 - 20:42
door Frank24
Wat mij vandaag nog te binnen schoot:
Zou het misschien iets uithalen om eens bij Ford te informeren?
De Mondeo en S-Max hebben volgens mij een soortgelijk onderstel en zijn ook met niveauregeling te bestellen, het zou me niets verbazen als ze dezelfde schokdempers gebruiken.
Succes in ieder geval!

Geplaatst: 20.08.2013 - 21:43
door edraket
Msuidgeest schreef:Als je eenmaal geproefd hebt aan bepaalde dingen wil je vaak niet anders meer.
Snap ik, maar dat bedoel ik niet. Het gaat mij erom of hij ook van Nivomat terug kan worden gebouwd naar niet Nivomat.

Geplaatst: 20.08.2013 - 22:23
door Msuidgeest
Dat is alleen te controleren met de beide tekeningen van de achterbrug erbij. Maar als van "met naar zonder" niet kan, zal het andersom ook niet gaan. Verwacht ik vanwege dingen die in de weg zitten of er juist niet zitten en moeten worden aangebracht.

Geplaatst: 25.08.2013 - 11:19
door Johann
edraket schreef:Kun je een nivomat auto niet ombouwen naar niet nivomat?
Een Nivomat versie heeft een dikkere onderste bout van de schokbreker.
De draad/moer zit in de draagarm gelast. :wink:

Geplaatst: 25.08.2013 - 11:58
door edraket
Johann schreef:
edraket schreef:Kun je een nivomat auto niet ombouwen naar niet nivomat?
Een Nivomat versie heeft een dikkere onderste bout van de schokbreker.
De draad/moer zit in de draagarm gelast. :wink:
Als dat alles is lijkt het me niet zo'n probleem om aan te passen. Is er ook nog wat aan de carrosserie anders, of alleen de draagarm?

Geplaatst: 25.08.2013 - 12:02
door edraket
Is de draagarm van staal overigens?

Geplaatst: 25.08.2013 - 13:23
door Johann
edraket schreef:
Johann schreef:
edraket schreef:Kun je een nivomat auto niet ombouwen naar niet nivomat?
Een Nivomat versie heeft een dikkere onderste bout van de schokbreker.
De draad/moer zit in de draagarm gelast. :wink:
Als dat alles is lijkt het me niet zo'n probleem om aan te passen. Is er ook nog wat aan de carrosserie anders, of alleen de draagarm?
Ik heb alleen ervaring andersom. Heb onder de witte V70 KW's gehad voor een Ford Mondeo. Is onderhuids dezelfde auto, net als de S-Max trouwens.
Moest voor de KW's een kleinere bout monteren. M12 vs M16 was het meende ik. Om de schokbreker boven vast te zetten had ik een bovenste steun nodig maar kon bij Volvo destijds niet de steunen los vinden, alleen als complete schokbreker met steun set. Bij Ford waren ze wel los verkrijgbaar.
Later bleek dat dit hetzelfde onderdeel was als met de Nivomat set.

Draagarm is meer een lengte arm en is van staal ja. Loopt van onder de deur naar het wiel. De veren zitten in dwars armen.

Geplaatst: 25.08.2013 - 21:53
door edraket
Boven is dus hetzelfde. In dat geval lijkt het me niet te moeilijk om een auto om te bouwen van nivomat naar niet nivomat en omgekeerd. Goeie info!

Geplaatst: 25.08.2013 - 22:28
door MarioC70
Dat gaat niet zomaar,hangt van type auto af.wel of geen niveau regeling enz enz.
Die zijn volgens mij ook niet te koop voor dat bouwjaar..


Kun je zien aan het typeplaatje..

Geplaatst: 26.08.2013 - 10:17
door edraket
Ik begrijp je opmerking niet helemaal MArio? Het gaat om het converteren van nivomat naar niet nivomat en omgekeerd. Als je de andere schokbrekers besteld (dus niet nivomat voor een nivomat auto bijv), is de bevestiging van de schokbreker aan de onderkant alleen anders. Er werd hier vaak gesproken dat de "carosserie" anders zou zijn (wat me al sterk leek), maar het is dus alleen de onderste draagarm, en dan met name de dikte van de bout aan de onderkant. Dat lijkt me niet al te spannend om aan te passen.

Geplaatst: 26.08.2013 - 10:23
door MarioC70
Het is nogal even werk om dat aan te passen,het is een complete andere constructie die draagarmen.