Startproblemen en hoger verbruik
Geplaatst: 20.07.2013 - 12:15
Ik heb een Volvo V50 2.0D (April 2006). Een jaar geleden wilde ik na een kwartier pauze in (warm) Frankrijk weer starten en dat lukte pas na vier (soms langere) pogingen. Sindsdien, bij warme motor lastig starten.
Daarnaast is een aantal maanden geleden (weet niet of het afhankelijk van elkaar is) het gemiddelde verbruik met ongeveer 20 - 25% toegenomen.
Hieronder een gedetailleerdere beschrijving van met name gedrag laatste paar weken.
Sinds een jaar start de auto slechter
- Bij koude start moet ik het contact iets langer (~1 a 2 seconden) aanhouden voordat motor aanslaat. Dit was voorheen direct lopen.
- Bij direct starten van de motor na stoppen, of kort (tot ~10 minuten) na stoppen van de motor is gedrag hetzelfde als hierboven.
(al sloeg hij gisteren bij keren af, en kostte het vier pogingen om de motor weer te starten).
- Bij starten van de motor na ongeveer 15 minuten als de temperatuur van motor is terug gelopen tot ongeveer halverwege de temperatuur meter start de motor of zeer moeizaam of niet.
- Startmotor lijkt goed te draaien.
Sinds een aantal maanden is het verbruik van de auto/motor substantieel toegenomen. Van 1:17,5 naar 1:13. Bij volgen van de verbruiksmeter is dan volgende te zien.
- Direct na starten is het verbruik hetzelfde als het was voordat gemiddelde verbruik is toegenomen. Bij 80 km/h geeft meter ongeveer 3.5 l/100 km aan.
- Net voordat motor op de eindtemperatuur is voel ik een schokje (inhouden motor?) en neemt het verbruik toe, tot in eerste instantie ongeveer 6.0 l/100km (bij 80 km/h en ook 100 km/h)
- Na een paar minuten neemt verbruik dan af tot ongeveer 5.5 l/100km.
- Na minuut of 10 - 15 neemt verbruik ineens weer af tot 3,5 l/100km. Dit verbruik duurt dan ongeveer 30 seconden - 1 minuut en dan herhaald het riedeltje zich weer.
- Bij 100 km/uur is gedrag ongeveer hetzelfde, bij 120 km/uur neemt de tijd in hoog verbruik en in laag verbruik af, frequentie van de "cyclus" neemt toe, minuut of 5 hoog gebruik, boven 6 l/100km, verbruik in stapjes omlaag naar 4,5 l/100km (zoals het vroeger was), en daarna weer omhoog.
- Bij stukken die ik veel rij (woon/werk, ~25 km) is het veranderen van gebruik meestal op ongeveer dezelfde plek, na dezelfde tijd rijden.
- Bij woon werk gaat verbruik vaak omlaag nadat ik daarvoor iets omhoog ben gereden i.v.m. brug, en gaat ook weer omhoog als ik of weer voor brug omhoog moet rijden, of moet schakelen in een bocht. Bij langere stukken op de snelweg is het hier niet van afhankelijk dus vraag me af of dit relevant is (wanneer motor iets meer arbeid moet leveren bij gelijke snelheid, of deze juist afneemt).
- Ik rij stukken op provenciale weg, 80 km/uur, vaak op cruise control.
- Tot een jaar geleden reed ik ongeveer 35000 - 40000 km per jaar, daarna 15000 - 20000.
Voor bovenstaande is auto een aantal keren bij de garage geweest, en is het helaas nog niet opgelost.
- In juli 2012 is deeltjesfilter vervangen bij 225000 km (normaal gepland bij 240000 km)
- Bij 240000 km beurt zijn o.a. deeltjes filter en brandstof filter vervangen
- In april 2013 is één injector vervangen die bleek te lekken.
- In mei 2013 is de auto naar de garage geweest en is nieuwe software (motor management) geladen. Tevens is gloei installatie gecontroleerd en in orde bevonden.
- In juni 2013 is lucht geconstateerd in brandstof toevoer en dat is verholpen. Daarnaast in instelling voor motor management ingesteld voor zuiniger rijden. Wat er verder nog is aangepast en gerepareerd is onbekend. Er is vooral gezocht naar mogelijke oorzaken.
De toename in brandstofverbruik is begonnen na bezoek garage in mei 2013.
Nu dus op zoek naar mogelijke oorzaken die onderzocht kunnen worden. Waarbij ik niet weet of beiden mankementen aan elkaar gekoppeld zijn of twee aparte oorzaken. Graag hulp. Mocht je specifieke vragen hebben ter verduidelijking, let me know.
Daarnaast is een aantal maanden geleden (weet niet of het afhankelijk van elkaar is) het gemiddelde verbruik met ongeveer 20 - 25% toegenomen.
Hieronder een gedetailleerdere beschrijving van met name gedrag laatste paar weken.
Sinds een jaar start de auto slechter
- Bij koude start moet ik het contact iets langer (~1 a 2 seconden) aanhouden voordat motor aanslaat. Dit was voorheen direct lopen.
- Bij direct starten van de motor na stoppen, of kort (tot ~10 minuten) na stoppen van de motor is gedrag hetzelfde als hierboven.
(al sloeg hij gisteren bij keren af, en kostte het vier pogingen om de motor weer te starten).
- Bij starten van de motor na ongeveer 15 minuten als de temperatuur van motor is terug gelopen tot ongeveer halverwege de temperatuur meter start de motor of zeer moeizaam of niet.
- Startmotor lijkt goed te draaien.
Sinds een aantal maanden is het verbruik van de auto/motor substantieel toegenomen. Van 1:17,5 naar 1:13. Bij volgen van de verbruiksmeter is dan volgende te zien.
- Direct na starten is het verbruik hetzelfde als het was voordat gemiddelde verbruik is toegenomen. Bij 80 km/h geeft meter ongeveer 3.5 l/100 km aan.
- Net voordat motor op de eindtemperatuur is voel ik een schokje (inhouden motor?) en neemt het verbruik toe, tot in eerste instantie ongeveer 6.0 l/100km (bij 80 km/h en ook 100 km/h)
- Na een paar minuten neemt verbruik dan af tot ongeveer 5.5 l/100km.
- Na minuut of 10 - 15 neemt verbruik ineens weer af tot 3,5 l/100km. Dit verbruik duurt dan ongeveer 30 seconden - 1 minuut en dan herhaald het riedeltje zich weer.
- Bij 100 km/uur is gedrag ongeveer hetzelfde, bij 120 km/uur neemt de tijd in hoog verbruik en in laag verbruik af, frequentie van de "cyclus" neemt toe, minuut of 5 hoog gebruik, boven 6 l/100km, verbruik in stapjes omlaag naar 4,5 l/100km (zoals het vroeger was), en daarna weer omhoog.
- Bij stukken die ik veel rij (woon/werk, ~25 km) is het veranderen van gebruik meestal op ongeveer dezelfde plek, na dezelfde tijd rijden.
- Bij woon werk gaat verbruik vaak omlaag nadat ik daarvoor iets omhoog ben gereden i.v.m. brug, en gaat ook weer omhoog als ik of weer voor brug omhoog moet rijden, of moet schakelen in een bocht. Bij langere stukken op de snelweg is het hier niet van afhankelijk dus vraag me af of dit relevant is (wanneer motor iets meer arbeid moet leveren bij gelijke snelheid, of deze juist afneemt).
- Ik rij stukken op provenciale weg, 80 km/uur, vaak op cruise control.
- Tot een jaar geleden reed ik ongeveer 35000 - 40000 km per jaar, daarna 15000 - 20000.
Voor bovenstaande is auto een aantal keren bij de garage geweest, en is het helaas nog niet opgelost.
- In juli 2012 is deeltjesfilter vervangen bij 225000 km (normaal gepland bij 240000 km)
- Bij 240000 km beurt zijn o.a. deeltjes filter en brandstof filter vervangen
- In april 2013 is één injector vervangen die bleek te lekken.
- In mei 2013 is de auto naar de garage geweest en is nieuwe software (motor management) geladen. Tevens is gloei installatie gecontroleerd en in orde bevonden.
- In juni 2013 is lucht geconstateerd in brandstof toevoer en dat is verholpen. Daarnaast in instelling voor motor management ingesteld voor zuiniger rijden. Wat er verder nog is aangepast en gerepareerd is onbekend. Er is vooral gezocht naar mogelijke oorzaken.
De toename in brandstofverbruik is begonnen na bezoek garage in mei 2013.
Nu dus op zoek naar mogelijke oorzaken die onderzocht kunnen worden. Waarbij ik niet weet of beiden mankementen aan elkaar gekoppeld zijn of twee aparte oorzaken. Graag hulp. Mocht je specifieke vragen hebben ter verduidelijking, let me know.