Pagina 1 van 4

Airco leeg na twee jaar, waar kans op lekken?

Geplaatst: 21.07.2013 - 20:37
door jpwg001
Zoals de titel al zegt: mijn airco is leeg na twee jaar. Hij siste er afgelopen week op los en er komt nu geen koude lucht meer uit. Erg fijn, met 33 graden vanuit Amsterdam naar Eindhoven. Twee jaar geleden is de condensor vervangen en vorig jaar de luchtspleet afgesteld.

Op welke plaatsen lekt het systeem vermoedelijk? Wat zijn bekende zwakke plekken? Dat verkort mijn zoektocht hopelijk.

Geplaatst: 21.07.2013 - 20:45
door chalith
De meeste voorkomende lekkageplek is de condensor, als hij zo hard lekt dat 't sist dan moet 't toch eenvoudig te vinden zijn.
Ik heb zo'n UV lamp en bijbehorende bril gekocht en daar altijd t' lek mee kunnen vinden.

Geplaatst: 21.07.2013 - 20:59
door jpwg001
Ik hoop niet weer de condensor, want daar zit gaas voor... Maar het is een kanshebber...

Geplaatst: 21.07.2013 - 21:12
door 1-wiel
Pomp wil ook nog wel eens lekken.
Als er lekdetectie middel is toegevoegd, is het opsporen van de lekkage niet zo spannend.

Geplaatst: 21.07.2013 - 21:16
door jpwg001
Dat is twee jaar geleden al wel gedaan. Toen was er ook fluoriserend middel op de condensor te zien.

Geplaatst: 21.07.2013 - 21:17
door jpwg001
Hoelang mag zo'n pomp eigenlijk meegaan? Mijn auto komt morgen op exact 270.000 km te staan.

Geplaatst: 21.07.2013 - 22:01
door vincent65
Hij "mag" wel 20 jaar meegaan, maar of hij dat ook doet......

Geplaatst: 21.07.2013 - 22:03
door Edwin
Is geheel leeg in 2 jaar abnormaal snel?
Ik heb afgelopen vrijdag ook een complete check laten doen inclusief afvullen en er moest 250 gram (1/4) bij. De airco was 2 jaar geleden voor het laatst afgevuld en wij rijden niet veel met de auto, zo'n 10.000 per jaar.
Kan me dan ook voorstellen dat wanneer je bijvoorbeeld 40.000 per jaar rijdt de airco ook navenant sneller leeg loopt?

Gr. Edwin.

Geplaatst: 21.07.2013 - 22:12
door lint
De plaats van de lekkage is niet zo moeilijk te vinden met een lekdetectiemiddel, kan je goed zien.

Geplaatst: 21.07.2013 - 22:12
door jpwg001
Ik meen dat 8 jaar redelijk standaard is.

Geplaatst: 21.07.2013 - 22:31
door Doeke Dobma
8 jaar? Wauw, dat is om van te dromen. Die van mij mag ook elke 2 jaar:(

Geplaatst: 21.07.2013 - 22:41
door jpwg001
Ik meen dat zo'n 10% koudemiddelverlies per jaar gemiddeld is. Bij 20% werkt het niet meer. Dus kom ik in mijn beredenering op 8 jaar? Verkeerdevinformatie?

Geplaatst: 21.07.2013 - 23:10
door 1-wiel
Vorig jaar de mini cooper van mijn vrouw laten checken...
Er was 80 gram verloren van de vulling die er vanaf de fabriek in was gepompt.
Koedemiddel zat er toen 10 jaar in, ik weet dit zeker daar we de auto nieuw gekocht hebben en ik al het onderhoud zelf doe.
Vorig jaar mijn condensor en pomp vervangen, condensor was lek en de pomp liet lichte lekkage zien tussen de twee helften, omdat het systeem toch leeg moest, maar meteen mijn pomp vervangen.
Systeem werkt nog steeds radeloos, maar gebruik climate-control/airco altijd.

Geplaatst: 21.07.2013 - 23:12
door MarioC70
Precies,als je hem altijd gebruikt heb je de minste problemen..

Geplaatst: 21.07.2013 - 23:16
door jpwg001
MarioC70 schreef:Precies,als je hem altijd gebruikt heb je de minste problemen..
Maar die termijn van 8 jaar, die klopt ook voor Volvo?

Geplaatst: 22.07.2013 - 00:18
door lint
Ik heb dezelfde goede ervaringen met onze 940 uit 1996, de climate control werk nog altijd feilloos, wordt ook altijd gebruikt.
De airco wordt om de 3 jaar gecontroleerd.

Geplaatst: 22.07.2013 - 00:34
door dutchlimits
Gebruik de airco niet vaak maar werkt wel altijd. Wel eenmaal bijgevuld 2,5 jaar geleden

Geplaatst: 22.07.2013 - 10:31
door jpwg001
Ik ga de auto straks even wegbrengen. De airco zou een jaar of 8 moeten werken. Ze gaan hem vullen en er contrastvloeistof aan toevoegen. Over een paar weken even terug om te laten kijken of ze een lek kunnen vinden.

Geplaatst: 22.07.2013 - 12:54
door M@rcel
Gewoon elke twee jaar laten vacumeren en opnieuw afvullen. Kost een paar tientjes, maar dan heb je ook weer verse olie in het systeem. De pomp wordt namenlijk gesmeerd door een smeermiddel dat in het koelmiddel zit.

Geplaatst: 22.07.2013 - 13:43
door Oceanracer
Die van mij bleek hier te lekken:

Afbeelding

Niet de condensor zelf, maar een compleet vergaan o-ringetje was de boosdoener. Dus als er toen alleen een nieuwe condensor is geplaatst en geen nieuwe afdichtingen, weet je gelijk waar je moet zoeken.