Pagina 1 van 1
Startprobleem, warme motor Volvo 164
Geplaatst: 23.07.2013 - 14:54
door kleynm
Hi,
Mijn 164E 1973 heeft een probleem waar ik niet uitkom.
Auto start met koude motor perfect, maar als hij warm is, en ik zet hem uit is het kansloos. Alleen aanslepen werkt dan nog.
Hij vonkt, krijgt benzine en lucht.
De klep van de koude/warme lucht toevoer heb ik al omgeruild met een andere (goedlopende) 164. Dat is het dus ook niet.
Ik kan twee dingen bedenken:
1: er zit een soort electronische ontsteking in (niet die van 123ignition), misschien dat die verloopt bij hogere temp?
2: Ik hoor een tik bij het starten (niet als hij loopt). Misschien een klep?
Tips welkom, voordat ik hem helemaal uit elkaar trek
Maarten
Geplaatst: 23.07.2013 - 15:07
door lint
Heeft deze 164E al een koelvloeistofsensor voor de inspuiting?
Deze sensor maakt het mengsel rijker bij koude start, als die sensor defect is wil de motor warm niet starten door het dan te rijke mengsel.
Geplaatst: 24.07.2013 - 23:49
door pimsam
Heb je geen Haynes van de 164? Daar staat de werking van de Bosch D-jetronic met alle onderdelen in beschreven en een oplossingsschema. Maakt het leven een stuk makkelijker.
Ontsteking is inderdaad elektronisch en dus zonder contactpunten. Daar ligt het waarschijnlijk niet aan. het lijkt er op dat ie te veel benzine injecteert en daardoor een te rijk mengsel krijgt. Koelwater temp sensor controleren is een logische stap.
Geplaatst: 28.07.2013 - 22:04
door kleynm
Bedankt voor jullie reacties!
@ Lint: ja hij heeft een koelvloeistofsensor, en de meter geeft nogal vreemde uitslagen af en toe (schiet soms spontaan in het rood terwijl de motor lauwwarm is. Ik zal morgen een andere sensor proberen.
@ pimasam: Ik heb een Haynes, maar die gaat uit van de originele mechanische ontsteking. Koelwater sensor zal ik aanpakken.
Een vriend van mij zag echter iets anders wat mogelijk (mede) de oorzaak is: De garage heeft een kapotte slang vervangen bij de luchtinlaat (koude start klep). Dat is echter geen gewapende slang, dus die trekt zichzelf vacuum.
Theorie is nu dat als de motor warmer wordt, het rubber zachter wordt en helemaal dichtklapt. Heb net de slang vervangen, ga morgen uitgebreid testen.. Fingers crossed.
Maarten
Geplaatst: 30.07.2013 - 12:14
door biadman
en? ben je er achter??
Geplaatst: 31.07.2013 - 14:11
door kleynm
Neej, niet helemaal.
Wat ik vergat te vertellen is dat deze 164 ook op gas loopt.
Nu de luchtslang is vervangen start hij wel op gas met warme motor (meter staat in het rood, maar die klopt niet). Hij start dan echter niet op benzine.
Als hij eenmaal loopt, loopt hij op gas prima stationair, maar erg slecht op hoge toeren
Op benzine niet stationair en erg slecht bij de hoge toeren.
Blijf die ontsteking verdacht vinden, maar zal voor de zekerheid eerst de vloeistofsensor vervangen..