Pagina 1 van 2
Geschakelde 12V koelkast
Geplaatst: 24.07.2013 - 23:23
door Volvo315
Hoi,
Ik heb een GDW trekhaak gemonteerd met voertuigspecifieke 13 polige Jaeger kabel voor mijn Volvo S60 van 2001. Dus met relais en extra zekering.
Nu zie ik dat de constante spanning wel werkt maar ik wil héél graag dat de geschakelde 12V werkt ivm gebruik van een koelkast onderweg!
Ik zie dat de kabel waar volgens mij die geschakelde 12V op zou moeten zitten, gewoon los hangt. Die zit niet in het dikke blok waar de rest mee aangesloten zit.
Mag ik die geschakelde spanning ergens wegpakken? Of haal ik me dan problemen op de hals?
Iemand die het weet? Kon er niet een duidelijk antwoord op vinden helaas....

Geplaatst: 25.07.2013 - 07:04
door Plein69
Ik weet niet of je bij je S60 een 12V aansteker blok in de kofferbak heb zitten?
Bij de V70 zit die er. (Bij mijn S80 ook maar weet niet of die daar origineel hoort)
Daar kan je 12 Volt vandaan halen.
Richard
Geplaatst: 25.07.2013 - 07:43
door Volvo315
Hi Richard,
Bedankt voor je reactie. Er zit helaas standaard geen 12V aansluiting in de kofferbak.
Ik zit natuurlijk wel vlak bij het elektrisch gebeuren dus ik moet er één kunnen vinden. Maar is het verstandig? De koelkast vraagt natuurlijk wel wat....
Vind het wel erg raar. Sluit je een 13 polige stekker aan juist om de extra functies en dan blijkt de functie waar het je zowat om te doen is, niet aangesloten!
Waar dient die extra geplaatste 15A zekering voor eigenlijk?
Hoe dan ook, we gaan zaterdag op vakantie. Werkende koelkast of niet

Geplaatst: 25.07.2013 - 11:33
door laheije
Sluit gewoon vanaf de accu een 12 volt kabel aan met een zwevende zekering er tussen en natuurlijk een schakelaar. Het gebruik van een koelkast valt best mee.
Huub
Geplaatst: 25.07.2013 - 13:08
door Ben
Precies, rechtstreeks vanaf de bron.
Maar vergeet niet om de verbinding te verbreken als je een tussenstop maakt.
Je zult niet de eerste zijn waarvan de koelkast de accu heeft leeggetrokken.
Geplaatst: 25.07.2013 - 13:53
door Oceanracer
Het gebruik van een koelkast valt wel mee? Huh? Dat ding trekt anders 100 Watt hoor!
Op pin 10 geschakelde stroom aansluiten én op pin 11 een goede massa aansluiten. Dan werkt alles naar behoren. Niet gaan lopen klooien met stroom!
Geplaatst: 25.07.2013 - 14:07
door laheije
Oceanracer schreef:Het gebruik van een koelkast valt wel mee? Huh? Dat ding trekt anders 100 Watt hoor!
Op pin 10 geschakelde stroom aansluiten én op pin 11 een goede massa aansluiten. Dan werkt alles naar behoren. Niet gaan lopen klooien met stroom!
Er zit natuurlijk veel verschil in maar die van mij die valt best mee, al moet ik zeggen dat dit eigenlijk een koelbox is.
Huub
Geplaatst: 25.07.2013 - 14:18
door diesel01
Is er niet een dealer in de buurt die je wil helpen.
Ik heb vroeger eens kortsluiting gehad in een draad van de contourverlichting van een oplegger, weleenswaar 24 volt.
Ik was voor de grens met Frankrijk net op tijd met het blussen van een ontstaan brandje.
Doordat de zekering niet door ging bleef er stroom op staan met plastic, staal en water niet de beste combi.
Geplaatst: 25.07.2013 - 15:26
door laheije
diesel01 schreef:Is er niet een dealer in de buurt die je wil helpen.
Ik heb vroeger eens kortsluiting gehad in een draad van de contourverlichting van een oplegger, weleenswaar 24 volt.
Ik was voor de grens met Frankrijk net op tijd met het blussen van een ontstaan brandje.
Doordat de zekering niet door ging bleef er stroom op staan met plastic, staal en water niet de beste combi.
Dan zat er waarschijnlijk een te hoge ampère zekering in.
Dan kan je wachten op zo iets.
Huub
Geplaatst: 25.07.2013 - 15:44
door MarioC70
Monteer een stopcontact achter in de koffer,verkrijgbaar bij de dealer,sluit dit aan met een zekering er tussen en klaar is tie..rechtstreeks vanaf de accu dus,die zit immers ook achterin.Dan omzeil je het canbus gedeelte,je hebt geen storingen enz.Zo simpel is het.
Ik neem aan dat er aan die koelbox een aansteker plug zit...
Geplaatst: 25.07.2013 - 16:21
door diesel01
Nu is mijn mensenkennis niet heul groot.
TS wekt bij mij de indruk dat het voorgestelde geen gesneden koek is, zomaar even een stroomdraadje trekken om een koelkast tijdens de reis te laten draaien is niet iets wat je zomaar even doet.
Ik ga pas in Sept met vakantie en sta dus niet in de file achter een caravan die dienst doet als fakkel maar zou het voor TS jammer vinden als op die manier de vakantie vroegtijdig over is.
@laheije, klopt dat wordt gedaan om in sommige gevallen weer rijdbaar te worden, in dit geval niet daar het een eigen trekker betrof.
Ik heb simpelweg de verlichtingsdraden losgetrokken en los van elkaar met ducktape waterdicht gemaakt, het ene lampje maakt geen verschil op de zichtbaarheid.
Geplaatst: 25.07.2013 - 16:24
door MarioC70
De vraagstelling is ook beetje vaag,gaat het om een koelkast in de caravan of een koelbox in de auto..
En voor een koelbox in de auto,is het een kwestie van een stopcontact kopen,aansluiten en klaar.
We doen dat regelmatig voor allerlei electrische 12V apparatuur..
Als montage netjes gebeurd en volgend de regeltjes,dan is er niets mis mee.
Dus niet op de hobby bob manier,dat werkt niet..
Geplaatst: 25.07.2013 - 16:29
door lint
Misschien kan TS meer duidelijkheid geven over de vraag koelbox achterin de auto of koelkast van de caravan.
Geplaatst: 25.07.2013 - 17:13
door diesel01
Zoals ik het lees heeft hij een 13 polige stekker waarbij de constante stroomdraad zijn koelkast van de caravan moeten voeden, ivm zelfgemaakte bami voor de eerste nacht en koud bier...heeuul belangrijk

Nu hangt die draad los en zit dus niet in de stekkerdoos bij de trekhaak waar de stekker van de caravan in gaat.
Een gevalletje even naar de dealer waarbij de monteur die draad in het daarvoor bestemde gat druk en vast zet zodat er gegeten en gedronken kan worden.
Geplaatst: 25.07.2013 - 18:08
door lint
Lijkt mij ook, een hele simpele en doeltreffende oplossing voor het koelkastprobleem!
Geplaatst: 25.07.2013 - 19:05
door Oceanracer
Het is toch niet zo dat je voor een koelbox in de auto stroom bij de trekhaak weghaalt? Hoop ik...
Geplaatst: 25.07.2013 - 19:13
door Volvo315
Het gaat om een koelkast in de caravan, geen koelbox iig.
Ben bij Autohûs Haren geweest. Daar lieten ze me een handleiding zien die ik op internet ook kon zien: instructie 8698535 op
http://accessories.volvocars.com/
Nu hebben ze het daar over een keuze in de bedrading. Ik zou de optie 'opladen' gebruiken. De loshangende kabel kan ik in het stekkerblok duwen. Past perfect! Alleen geen spanning helaas.
Ik heb voor nu de constante spanning in gebruik. Zal er op moeten letten om de koelkast bij stops uit te zetten. Na de vakantie ga ik verder.
En waarom ik zo voorzichtig ben, ik heb genoeg gehoord en gelezen oa. hier over storingen etc. Rechtstreeks via de accu zodat je het canbus omzeilt is ook zeker een goede tip maar ik zou het graag via contact willen en ik was er vanuit gegaan dat het met monteren van de voertuigspecifieke kabelset, relais en zekering voor elkaar zou zijn.
Geplaatst: 25.07.2013 - 20:23
door diesel01
Wat zegt Bert(chef werkplaats Volvo Broekhuis Groningen) er van?
Bijzonder goed adres die gewoon meedenken.
Edit heb je het eea zelf gemonteerd of heb je het laten doen?
Geplaatst: 25.07.2013 - 20:43
door Volvo315
Ik heb Broekhuis niet gevraagd. Zal er aan denken!
Heb het zelf gemonteerd. Bumper verwijderen, trekhaak monteren, kabelset aansluiten etc is allemaal heel prima te doen. Fijne auto's om aan te werken! Alleen dit met geschakelde + wil niet lukken zoals ik wil

Geplaatst: 25.07.2013 - 23:51
door Oceanracer
Er zit een geschakelde 12V links achterin je bagageruimte, in de zekeringruimte. Pak je hem daar toch vandaan. Hij is eigenlijk voor je actieve subwoofer, maar die zul je niet achterin hebben liggen.
Maar als ik het zo lees, zit je stekker van de caravan zelf ook niet goed! De koelkast hoort namelijk op een andere pool te zijn aangesloten als de binnenverlichting.