Pagina 1 van 1
airco
Geplaatst: 25.07.2013 - 09:19
door maljw
Mijn airco heb ik afgelopen winter laten äfvullen"en controleren omdat ik met de zomer van toen merkte dat er tijdelijke koude lucht kwam welke opeens stopte met verkoelen. Na een tijdje uit te hebben gestaan deed hij het dan weer. De garage zei toen dat er waarschijnlijk te weinig vloeistof in zat. Dus afvullen.
Nu met deze hitte gebruik je hem weer langer maar doet het nog steeds hetzelfde. Na een tijdje prima koelen stopt hij er mee.
Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn??
Geplaatst: 25.07.2013 - 09:26
door glenfiddich1983
Teveel speling op de magneetkoppeling, dat is het meest waarschijnlijk.
Door slijtage wordt de magneetkoppelingsplaat dunner, waardoor de afstand tussen het koppelingsplaatje en de magneet te groot wordt. Hij pakt dan niet goed meer, zeker niet bij warmte. De afstand wordt bepaald door meerdere schijfjes, het is een kwestie van een of twee van die schijfjes er tussen uit halen zodat de afstand kleiner wordt en de magneet weer pakt!
Zie hier een duidelijke howto:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 469.0.html
Geplaatst: 25.07.2013 - 09:55
door MarioC70
Je kunt dat wijzigen zonder de boel te hoeven demonteren...
Geplaatst: 25.07.2013 - 10:07
door glenfiddich1983
Je zult volgens mij toch echt de drie bouten los moeten maken en de koppelingsplaat verwijderen om bij die schijfjes te komen?
Geplaatst: 25.07.2013 - 12:55
door maljw
Dank je wel.Ik heb net de garage bezocht en hier de vraag ook neer gelegd,geen volvo dealer, en deze zie ook dat er te veel speling in zal zitten en dat er dan 1 of 2 ringetjes tussen uit moeten en dan kan die nog jaren mee.
De link is ook duidelijk.De ringetjes noemde hij : simms.
Geplaatst: 25.07.2013 - 14:47
door MarioC70
Moeilijk doen als het makkelijk ook kan..maar ok..
Geplaatst: 25.07.2013 - 15:03
door glenfiddich1983
MarioC70 schreef:Moeilijk doen als het makkelijk ook kan..maar ok..
Waarom schrijf je dan niet even hoe het op een makkelijker manier kan? Dan leren we er allemaal iets van?

Geplaatst: 25.07.2013 - 15:13
door MarioC70
Sorry?,dat heb ik de laatste weken al meerdere keren aangegeven en uitgelegd..
En je moet natuurlijk eerst zeker weten of het wel in de koppeling zit,andere storingen moet je daarbij eerst uitsluiten..
Geplaatst: 25.07.2013 - 15:31
door glenfiddich1983
MarioC70 schreef:Sorry?,dat heb ik de laatste weken al meerdere keren aangegeven en uitgelegd..
En je moet natuurlijk eerst zeker weten of het wel in de koppeling zit,andere storingen moet je daarbij eerst uitsluiten..
Heb die berichten inmiddels gevonden.. je schrijft de veren torderen met een tooltje, wat voor tooltje is dat dan en hoe gaat dat in zijn werk?
Andere oorzaken uitsluiten.. dat is natuurlijk wel zo maar als je al ziet dat de spleet te groot is en je bent zelf een beetje handig dan kan je betrekkelijk eenvoudig die ringetjes er tussen uit halen, kost niks dus je bent niks verloren als het niet de oplossing blijkt te zijn. En het is wel de meest voor de hand liggende oplossing.
Geplaatst: 25.07.2013 - 15:38
door MarioC70
Die koppelingen kunnen behoorlijk vast zitten,als je dat treft,dan heb je een probleem.
En zo makkelijk kun je er niet bij,dus voor een leek en a-technische mensen is het gewoon niet te doen..
Geplaatst: 25.07.2013 - 15:41
door glenfiddich1983
MarioC70 schreef:Die koppelingen kunnen behoorlijk vast zitten,als je dat treft,dan heb je een probleem.
En zo makkelijk kun je er niet bij,dus voor een leek en a-technische mensen is het gewoon niet te doen..
Oké, dat wil ik van je aannemen. Maar hou ons nou eens niet in spanning en verklap wat dat voor tooltje is, en hoe dat in zijn werk gaat

Geplaatst: 25.07.2013 - 15:46
door MarioC70
Is een simpel ding om de veertjes iets te torderen bij oude type pompen..
Geplaatst: 25.07.2013 - 16:31
door lint
Dat werkt alleen bij de oudere pompen en is, neem ik aan, een tijdelijke oplossing.
Wat is er anders bij de nieuwe pompen dat deze tordeertruc niet werkt?
Geplaatst: 26.07.2013 - 00:28
door MarioC70
Daar kun je niet bij de veren,,
Geplaatst: 26.07.2013 - 11:06
door piet22
MarioC70 schreef:Sorry?,dat heb ik de laatste weken al meerdere keren aangegeven en uitgelegd..
Mario, ik heb je posts van de afgelopen weken nagezocht maar ik kan geen uitleg van je vinden.
Bedoel je de broodzak-clipjes truc?
Piet
Geplaatst: 26.07.2013 - 11:14
door MarioC70
Nee,dat is een beuntechniek...
De veertjes iets torderen zodat de spleet kleiner wordt..
Je kunt ook de pomp testen door rechtstreeks 12V er op te zetten en kijken of hij wel of niet inslaat,de stekker los halen op de pomp en er spanning op zetten.
Dan weet je zeker dat het in de koppeling zit als hij niet inslaat.
Geplaatst: 26.07.2013 - 12:03
door piet22
En dat torderen doe je gewoon door er een platte schroevendraaier tussen te zetten en dan een beetje te wrikken?
Piet
Geplaatst: 01.08.2013 - 09:52
door maljw
ik heb inmiddels getracht om de ringetjes er uit te halen maar krijg hem niet gedemonteerd.zit te vast. daarom de truc met het troderen gedaan. Ik heb hem nu al langer dan een kwartier laten draaien en hij is nog steeds koud.
Het zal tzt toch wel vervangen worden benik bang. Of kun je deze truc eideloos blijven herhalen?
Geplaatst: 01.08.2013 - 11:56
door piet22
Maar hoe werkt die truc van dat torderen nou precies? Ik heb dat nog nergens gevonden. Mario zegt dat hij het heeft opgeschreven maar ik vind het niet en in dit topic legt hij het ook niet uit.
Piet
Geplaatst: 26.09.2013 - 15:02
door marwess
gewoon je speling ff af laten stellen en ben je voor 50 euro weer klaar
gr
mar