Pagina 1 van 2

airco probleempje

Geplaatst: 25.07.2013 - 20:00
door dste46
Hallo,
Mijn naam is Dirk,
sinds 2012 ben ik nu een jaar in het bezit van een Volvo S40 T5, top auto, daarvoor vanaf 2006 een S80 gehad
Alleen nu met het warme weer constateer ik dat de Airco na een km of 4, 5, rijden uitschakelt en ongekoelde lucht blaast waardoor het bloedheet wordt in de auto. Uitlezen bij de garage en proefrijden met uitleesapparatuur aan boord geeft geen storing aan, wel stijgt de condensor temp. van 10 graden naar 30 graden, maar ziet dit niet als een probleem. Omdat hij het wel doet als je begint met rijden denkt de garage dat het geen lekkage betreft, en hij is pas opnieuw afgevuld. Volgende week wordt verder gezocht, maar misschien herkend iemand dit probleem? Terug redenerend heb ik er denk ik al een jaar last van maar door al het koude weer van het afgelopen jaar, wel twijfels gehad maar niet echt dit probleem als zodanig ervaren

gr. Dirk

Geplaatst: 26.07.2013 - 00:32
door MarioC70
Aircopomp schakeld uit door een fout in de aansturing van de magneetkoppeling of de afstand van de koppeling te groot,niet bij een dealer geweest denk ik?
Afstellen van de pomp is de oplossing..

Geplaatst: 26.07.2013 - 08:13
door dste46
Bedankt voor de reactie,
Ik heb hem bij de garage waar hij gekocht is gebracht, inderdaad geen dealer, maar op zich wel coulant dus wil ik ze de gelegenheid geven dit naar behoren op te lossen en omdat het vanaf aanschaf al is, de garantie termijn hierin mee te wegen, daarom kan een goede tip enkel maar tijd besparen, daarom dank daarvoor.

Geplaatst: 26.07.2013 - 08:33
door janvanmeer
Is het zo Mario dat een dealer problemen beter op kan lossen. Ik ben zelf particulier en geen lease rijder. Ik heb voor mijn Volvo al enkele malen bij de dealer voor een storing een prijsopgave laten doen. Als je de bedragen hoort loop je hard weg.

Geplaatst: 26.07.2013 - 11:11
door MarioC70
janvanmeer schreef:Is het zo Mario dat een dealer problemen beter op kan lossen. Ik ben zelf particulier en geen lease rijder. Ik heb voor mijn Volvo al enkele malen bij de dealer voor een storing een prijsopgave laten doen. Als je de bedragen hoort loop je hard weg.

Als ik zo je verhaal lees,met uitlezen enz,dan heb ik niet het idee dat ze verstand van een airco installatie hebben..

Geplaatst: 26.07.2013 - 11:27
door janvanmeer
MarioC70 schreef:
janvanmeer schreef:Is het zo Mario dat een dealer problemen beter op kan lossen. Ik ben zelf particulier en geen lease rijder. Ik heb voor mijn Volvo al enkele malen bij de dealer voor een storing een prijsopgave laten doen. Als je de bedragen hoort loop je hard weg.

Als ik zo je verhaal lees,met uitlezen enz,dan heb ik niet het idee dat ze verstand van een airco installatie hebben..
Bij dealer wil men zo graag alles vervangen i.p.v. repareren.
Uitlezen kost bij ons slechts €70,-- ecl.BTW zegt men gewoon. Bij het autobedrijf waar ik langs ga is het service en geeft men ook advies hoe te handelen.
Op advies van de dealer had ik al nieuwe verstuivers gehad, nieuwe turbo, nieuwe sensoren, nieuwe kabelbomen en ga zo maar door.
Nog niks vervangen maar gewoon gerepareerd of schoongemaakt.

Geplaatst: 26.07.2013 - 11:32
door MarioC70
Bij mij kost uitlezen niks,maar daar heb je voor een airco installatie meestal weinig aan..
Er zijn nu eenmaal veel bedrijven die niets of weinig weten van airco,s.
Hoe goed de service ook moge zijn.
Repareren is vaak ook niet mogelijk,vanwege het niet voorhanden zijn van onderdelen.
Versnelling bakken werden vroeger door mijn vader ook gereviseerd bij Volvo,is nu niet meer aan de orde,je kunt er zelfs geen onderdelen meer voor krijgen.

Geplaatst: 26.07.2013 - 11:39
door janvanmeer
MarioC70 schreef:Bij mij kost uitlezen niks,maar daar heb je voor een airco installatie meestal weinig aan..
Er zijn nu eenmaal veel bedrijven die niets of weinig weten van airco,s.
Hoe goed de service ook moge zijn.
Repareren is vaak ook niet mogelijk,vanwege het niet voorhanden zijn van onderdelen.
Versnelling bakken werden vroeger door mijn vader ook gereviseerd bij Volvo,is nu niet meer aan de orde,je kunt er zelfs geen onderdelen meer voor krijgen.
versnellingsbakken zijn zeer goed tegenwoordig en hoeven in principe, bij goed gebruik, niet vervangen te worden maarrrrrrr wel elke 100.000 de olie verversen en niet zoals Volvo stelt 'for life' gesmeerd.
Is ook met motorolie. bij mij gaat in het 1.6d blokje elke 8.000 km nieuwe long life in met filter natuurlijk. Verbruikt na 330.000 km geen olie, eerste turbo etc.

Geplaatst: 26.07.2013 - 20:43
door Elvis
Bij mijn V50 was vorige zomer de magnetische koppeling van de airco gesneuveld.
Op weg naar het Garda Meer met 36 gr schakelde de airco elke keer na ca. 2-5 minuten weer uit en begon hete lucht te blazen.
De tijdsinterval van Dirk komt daarmee aardig overeen.

Of de storing ook op te lossen was geweest door de koppeling na te stellen weet ik niet. Hij is bij thuiskomst direct vervangen.

Tegenvaller was dat de aircounit en koppeling niet los te leveren waren voor dit type. Ik was dus i.p.v. Euro 50,-- voor de koppeling nu Euro 800,-- kwijt voor de complete unit met koppeling.

Opmerkelijk was dat het uitvallen begon bij een buitentemperatuur van boven de 25 gr. Daaronder bleef de airco het doen.
Wel heb ik sinds aanschaf van de auto (2de hands) in 2010 altijd lichte schokjes gevoeld (even wegvallen van de trekkracht van de motor) bij het inschakelen van de airco tijdens het rijden. Na vervanging van de unit was dit euvel weg.

Geplaatst: 26.07.2013 - 22:33
door MarioC70
Dat is een hoop geld,pomp kost 315 ex plus uur monteren en vullen..

Geplaatst: 27.07.2013 - 10:37
door wim de jong
Je kan ook alleen een losse koppeling kopen voor de compressor. Niet bij VOLVO (vinden ze niet interessant genoeg) maar als je zoekt, zijn ze er wel.
Ben je bijna de helft kwijt van een nieuwe compressor.

Bestaat uit een ring met ingebakken spoel, en een stalen schijf, incl ringetjes.

Geplaatst: 27.07.2013 - 20:26
door Schorpioen
Ik weet niet zeker of er wel losse koppelingen te krijgen zijn.
Bij de leverancier waar wij wel eens losse delen kopen staan ze in ieder geval niet.
AircoControle

Geplaatst: 27.07.2013 - 22:56
door MarioC70
Die kost de helft van een complete pomp...in de meeste gevallen..
Ik heb koppelingen zat liggen maar of dat verstandig is,het blijft gebruikte meuk natuurlijk..

Geplaatst: 28.07.2013 - 12:11
door wim de jong
Ik heb laatst een losse spiksplinternieuwe koppelingset in doos (spoel, meeneemwiel en poullieschijf, incl 3 ringetjes verschillende diktes met alle schroeven erbij) gekocht voor het airco systeem van mijn V70.....niets mis mee. (je moet alleen 2 ellebogen hebben om deze te monteren, zoveel ruimte had ik daar.)
Kost ongeveer 40% van een complete nieuwe compressor....( € 190 incl )

Zelf monnteert hij ook de losse koppelingen voor rond de € 300, maar dat is dus incl werkuren.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ietsjes korting kreeg, omdat het een kennis is, maar ik zou eens bellen, als ik jouw was. Nee heb je, ja kan je krijgen.
http://www.autoaircozwolle.nl/

Geplaatst: 28.07.2013 - 17:06
door wim de jong
MarioC70 schreef:Als ik zo je verhaal lees,met uitlezen enz,dan heb ik niet het idee dat ze verstand van een airco installatie hebben..
Mijn bescheiden mening: 80% van de dealer hebben totaal geen verstand van airco, of willen/kunnen er niets aan doen.
Bijv Volvo Serva in Amersfoort laat alles doen bij de buurman. http://goo.gl/maps/uIJb2
Daar zit echt een vakman; CCC. Ik zie geregeld volvo's (ook nieuwe) daar staan, die in opdracht van Serva onder handen genomen worden. Dan gaan ze terug naar Serva, en deze gooit de prijs die ze zelf betalen aan de buurman nog een keer over de kop, en dat mag de klant betalen.

En Volvo Verkerk Utrecht gaat naar de overbuurman, (ACC) schuin ertegen over, ook aan de Hudsondreef: http://goo.gl/maps/UZILy.
Ook daar zie je geregeld Verkerk Volvo's staan.
Zelfs de magazijnman van Verkerk verwees me daarnaar toen ik onderdelen vroeg voor de compressor.

Niet voor niets gaat een volvo dealer echt niet meer klooien met ringetjes, compressor afstellen, losse koppeling leveren......niet interessant genoeg. Nee, PATS, een nieuwe compressor, met afvullen, tig arbeidsuren etc etc......veeeeeel ludieker! (lees; meer geld in het laatje)

Je kan dus beter gewoon met je volvo direct naar een airco specialist gaan, die hebben er vaker meer verstand van (ze doen niet anders) en je bent goedkoper uit. Elke airco installatie in een auto is gewoon hetzelfde principe, met dezelfde onderdelen.

schoenmaker, blijf bij je leest......hier ook van toepassing!

Geplaatst: 28.07.2013 - 17:25
door lint
Inderdaad een goede tip, de aircospecialist voor aircoproblemen!
Maar dat gaag ook op voor andere deelspecialisaties zoals: banden, startmotoren, dynamo's, uitlaten etc.
De dealer dan alleen nog maar voor de reguliere onderhoudsbeurten en merkspecifieke reparaties?

Geplaatst: 28.07.2013 - 17:31
door Fons099
Alle beurten laat ik doen bij de vakgarage.
Dus eigenlijk dealer helemaal niet meer nodig...

Geplaatst: 28.07.2013 - 19:19
door Schorpioen
wim de jong schreef: Mijn bescheiden mening: 80% van de dealer hebben totaal geen verstand van airco, of willen/kunnen er niets aan doen.
Ik denk dat het met andere dingen te maken heeft.
Investeren in een airco test/vulstation, cursussen voor de monteurs, milieu eisen, vergunningen....
Als je dan gaat kijken wat de kosten zijn en wat het eventueel gaat opbrengen is het het overwegen waard om te kijken of er een aircoreparateur in de buurt zit en daar afspraken mee te maken voor de airco problemen.

Wat betreft het zonder meer vervangen van complete onderdelen.
Als merkdealer kan het weleens zo zijn dat je verplicht de onderdelen bij de importeur moet afnemen en dat je geen imitatie delen mag gebruiken.
We hebben dat als truckdealer ook.
wel complete airco compressoren kunnen krijgen maar geen losse koppelingen.
Tot een jaar of 2-3 geleden er helemaal niets geleverd kon worden.
Airco compressor leverancier had een leverings probleem.
we zijn toen zelf gaan zoeken naar een oplossing en kwamen bij een leverancier uit die losse koppelingen levert.
99% van de airco uitval was het gevolg van een defect koppeling.
We zijn daarop de losse koppelingen gaan monteren en konden zodoende de klant helpen.
Hierop hebben we contact opgenomen met de importeur van de trucks en het probleem voorgelegd.
Sinds die tijd kunnen we ook via hun de losse koppelingen bestellen.
Het is dus maar net wat de dealer wil en voor zijn klanten wil doen.

We hebben nu ook de afspraak dat als we onderdelen van het zelfde merk en type ergens anders in de markt goedkoper kunnen krijgen, we dit aangeven en ze gaan dan kijken hoe dat kan en passen de prijzen aan.

Er zijn echter ook automerken die hun produkten zo goed beschermen dat je gewoon nergens anders imitatie delen kan bestellen.

Geplaatst: 31.07.2013 - 17:06
door dste46
Update,
Ben bij de garage langs geweest heb hem de tip, van de magneetkoppeling aangereikt, hij was daar bekend mee. Na een dag de auto weer opgehaald, probleem verholpen door de koppeling er af te halen, wat aardig vast gerot zat, en de vulring verwijderd. Alles werkt weer en omdat een jaar geleden tijdens de proefrit ook al de Airco stopte, deze reparatie niet in rekening gebracht, ik zeg top garage een geen Dealer, maar Vak garage.
Gr. Dirk

Geplaatst: 31.07.2013 - 17:20
door MarioC70
wim de jong schreef:Ik heb laatst een losse spiksplinternieuwe koppelingset in doos (spoel, meeneemwiel en poullieschijf, incl 3 ringetjes verschillende diktes met alle schroeven erbij) gekocht voor het airco systeem van mijn V70.....niets mis mee. (je moet alleen 2 ellebogen hebben om deze te monteren, zoveel ruimte had ik daar.)
Kost ongeveer 40% van een complete nieuwe compressor....( € 190 incl )

Zelf monnteert hij ook de losse koppelingen voor rond de € 300, maar dat is dus incl werkuren.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ietsjes korting kreeg, omdat het een kennis is, maar ik zou eens bellen, als ik jouw was. Nee heb je, ja kan je krijgen.
http://www.autoaircozwolle.nl/

Waarom zo veel geld uitgeven voor een koppeling,als je voor 295 ex btw een nieuwe orginele pomp hebt?