V60-PIH-D6 - Wie heeft het laagste verbruik

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

HeinvdW schreef: Ik heb het verbruik van zowel stroom als brandstof bijgehouden over een afstand van zo'n 22.000 km

Aan de ene kant zie ik op de klok een verbruik over deze afstand van 2.3 l/100 m , maar mijn werkelijk gemeten waarden zijn anders:

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 30.12.2015

Hoe is dit verschil te verklaren?
Ik denk aan:

1. Onnauwkeurigheid van de meetmethode in de auto.
2. Verbruiksmeter in de auto houdt geen rekening met de brandstofkachel.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Ik houd al een hele tijd alle ritten bij in een Excel schema. Ook ik merk dat de auto het verbruik over een kortere periode meet, aangezien ik hetzelfde soort verschil tegenkom. Ook merk ik een verschil tussen de brandstof die gebruikt is voor de aandrijving en het verbruik van de boordcomputer. Dit is te verklaren doordat de boordcomputer enkel de laatste zoveel km meeneemt in zijn berekening.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
madcrow81
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.01.2016 - 21:23

Hallo, ik ben sinds een aantal weken de gelukkige bezitter van een V60 PIH. Ik kom uit een 320D kortom het is even wennen... maar waarschijnlijk bij de eerste keer bijtelling betalen snel gewendl ;-).

Ik moet mijn laadpas nog ontvangen dus ik rijd de afgelopen tijd enkel op diesel. Wat mij opvalt is dat de auto verre van zuinig is. Wat halen jullie gemiddeld als je een periode niet laadt? Met mijn BMW kon ik met gemak 1100 km rijden op een 57 liter tank (bv van Ischl - Oostenrijk naar Amsterdam gereden op 1 tank, en veel lange stukken 180 gereden!). Nu in de Volvo rijdt ik zeer beheerst en let er altijd op dat de motor zo rustig mogelijk loopt. Verder merk ik in de woonwijk dat de auto vaak overstapt op elektrisch. Vooral als ik de cruisecontrol aanzet blijft de auto elektrisch rijden. Kortom ik had zuinigere waardes verwacht. Bij 500km is de tank gewoon leeg. Ik hou mijn hart vast als ik naar de Wintersport ga... ben bang dat ik dan om de 300km moet tanken...
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

500km is niet normaal. Ik ben net terugkomen uit Zuid Frankrijk en haalde met gemak 700km. En ik rijd niet heel rustig..
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
madcrow81
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.01.2016 - 21:23

RichieB schreef: 500km is niet normaal. Ik ben net terugkomen uit Zuid Frankrijk en haalde met gemak 700km. En ik rijd niet heel rustig..
Mmm dat klinkt een stuk beter. Het gekke is dat bij bijna alle testen die ik lees dat als je de auto op cruise set met 130km per uur 1l op 12.5km.

Zijn er nog meer mensen met ervaringen zonder te laden?

Hier bv een review van een v60: (bron: http://www.autokopen.nl/autotests/33093 ... -in-hybrid)

Zitten er dan nog addertjes onder het gras? Zeker, maar daar kom je vooral op de snelweg achter. Niet dat de V60 Plug-In Hybrid daar slecht rijdt. Integendeel, het is een zalige reisauto met dito stoelen en een uitrustingsniveau dat niet voor niets ‘Summum’ heet. Nee, het is het brandstofverbruik op de snelweg dat pijnlijk aantoont dat zijn fabrieksopgave echt te mooi is om waar te zijn. Bij een constante snelheid van 120 km/u verbruikt de dieselmotor volgens de boordcomputer al rond 7,0 l/100 km (1 op 14,3) en bij de nieuwe maximumsnelheid van 130 km/u stijgt dat zelfs richting 8,0 l/100 km (1 op 12,5). Je moet tussendoor dus flink opladen om het gemiddelde dieselverbruik omlaag te krijgen en dat heb ik dan ook gedaan. Helaas blijkt de naar 45 liter verkleinde dieseltank nauwelijks toereikend voor de veelrijder. Maarliefst vijf volledige acculadingen en 37,37 liter dieselolie brachten mij 641,8 km ver en dat resulteert in een testgemiddelde van 1 op 17,2, wat voor een auto met deze prestaties ‘an sich’ niet slecht is. Echter, gezien het forse aandeel elektrische kilometers, de vele acculadingen en een fabrieksopgave van 1 op 55,6 zakt het groene geweten van deze V60 hier keihard door het ijs.

Hoe meet Volvo precies de statement in de brochure?: een dieselverbruik van slechts 1,8 l/100 km en niet meer dan 48 gram CO2-uitstoot.
Laatst gewijzigd door madcrow81 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
madcrow81
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.01.2016 - 21:23

Hebben meer mensen last van het volgende:

Terwijl ik voornamelijk elektrisch aan het rijden ben gaat toch de meter van de brandstof naar beneden... Ik rij voornamelijk pure de laatste dagen dus gebruik brandstof. Dit is ook duidelijk te zien op de app. Schiet mij maar lek...
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Waarschijnlijk de verwarming? De brandstof meter links op het dashboard is puur virtueel. Geeft geen reëel beeld van de hoeveelheid diesel die je nog hebt.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

al rond 7,0 l/100 km (1 op 14,3) en bij de nieuwe maximumsnelheid van 130 km/u stijgt dat zelfs richting 8,0 l/100 km (1 op 12,5). Je m

Dat kan maar als de auto het roetfilterschoonbrand is het verbruik hoog. Bij ingereden auto's kun je bij constant 120 best wel 6.0l/100km halen.
Bij 130 zit ik normaal tussen de 6,5 en 6,9

Maar tegenwind/spelen en vooral niet constante snelheden rijden kost veel extra brandstof.

Hoe zwaarder een auto, des te meer heb je met een voortdurend bewegend gaspedaal een navenant hoger gebruik. Vooral bij bmw rijders zie je dat vaak terug. En ook bij de zgn bumperrijders
madcrow81
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.01.2016 - 21:23

vaudi schreef: al rond 7,0 l/100 km (1 op 14,3) en bij de nieuwe maximumsnelheid van 130 km/u stijgt dat zelfs richting 8,0 l/100 km (1 op 12,5). Je m

Dat kan maar als de auto het roetfilterschoonbrand is het verbruik hoog. Bij ingereden auto's kun je bij constant 120 best wel 6.0l/100km halen.
Bij 130 zit ik normaal tussen de 6,5 en 6,9

Maar tegenwind/spelen en vooral niet constante snelheden rijden kost veel extra brandstof.

Hoe zwaarder een auto, des te meer heb je met een voortdurend bewegend gaspedaal een navenant hoger gebruik. Vooral bij bmw rijders zie je dat vaak terug. En ook bij de zgn bumperrijders
Ik had hiervoor een BMW 320 EDE en als ik 120 op de CC reed dan haalde ik 1 op 25km. Het is een prima auto de volvo en vooral omdat de bijtelling zo laag is maar zuinig is de auto verre van. Ik had toch echt wel verwacht dat de Volvo zuiniger zou zijn.
Laatst gewijzigd door madcrow81 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Als je bij constant 120km/u op de CC 1 op 25 haalt, dan is dat 4,0 l / 100km. Die BMW zal ongetwijfeld in haar klasse zeer zuinig zijn.

Dat heb ik nog nooit met een auto kunnen halen, ook niet met de vw bluemotion polo van 1050kg.
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

madcrow81 schreef: Hebben meer mensen last van het volgende:
Terwijl ik voornamelijk elektrisch aan het rijden ben gaat toch de meter van de brandstof naar beneden... Ik rij voornamelijk pure de laatste dagen dus gebruik brandstof. Dit is ook duidelijk te zien op de app. Schiet mij maar lek...
Denk ook verwarming, heb dat met de XC ook. In de app zie je dan geen benzine verbruik in de rittenstaten, maar de meter loopt wel terug.
Overigens kun je het wel herleiden uit het totaalverbruik. Ik heb uitgerekend dat er per rit van ca 30-45 min zo'n 0,5 tot 0,75l benzine doorheen gaat.
Alleen voor de verwarming dus! Best veel, als je uitrekent wat je voor dat geld aan elektriciteit kunt gebruiken, heb je een gloeiende auto volgens mij.
madcrow81
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.01.2016 - 21:23

vaudi schreef: Als je bij constant 120km/u op de CC 1 op 25 haalt, dan is dat 4,0 l / 100km. Die BMW zal ongetwijfeld in haar klasse zeer zuinig zijn.

Dat heb ik nog nooit met een auto kunnen halen, ook niet met de vw bluemotion polo van 1050kg.
Klopt, ik kon het ook niet geloven hoe zuinig de auto was. Ik heb totaal 110k gereden met de auto en mijn gemiddelde was 1 op 19 (5,2 l / 100km.) De motor van de drie serie is dan ook een waanzinnig soepel lopende motor. maar ja... geen 7% bijtelling :-)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Die ede's zijn in daadwerkelijk gebruik inderdaad heel zuinig
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Als er iets niet constant is bij de V60 PIH is het wel het brandstofverbruik bij 120 km/h. Schommelt bij mij doorgaans tussen 5,5 en 7,5 l /100km, afhankelijk van weg, wind, temperatuur, humeur van de motor, etc. En dan heb ik het over mn winterbanden, waarbij de werkelijke snelheid eigenlijk maar 115 km/h is.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

madcrow81 schreef: Hebben meer mensen last van het volgende:

Terwijl ik voornamelijk elektrisch aan het rijden ben gaat toch de meter van de brandstof naar beneden... Ik rij voornamelijk pure de laatste dagen dus gebruik brandstof. Dit is ook duidelijk te zien op de app. Schiet mij maar lek...
Dat is je kachel, die loopt op diesel om het interieur lekker warm te houden.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
madcrow81
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.01.2016 - 21:23

HeinvdW schreef:
madcrow81 schreef: Hebben meer mensen last van het volgende:

Terwijl ik voornamelijk elektrisch aan het rijden ben gaat toch de meter van de brandstof naar beneden... Ik rij voornamelijk pure de laatste dagen dus gebruik brandstof. Dit is ook duidelijk te zien op de app. Schiet mij maar lek...
Dat is je kachel, die loopt op diesel om het interieur lekker warm te houden.
Maar waarom hoor ik de diesel dan niet? En het drupje op mijn scherm is niet wit maar transparant. Wel maak ik gebruik van de standkachel als ik aan het laden ben. Maar ik dacht dat het interieur dan juist werd verwarm dmv stroom ipv diesel.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15371
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

1,3 l/100 km - 2014 - 46450 km Pipo44 (44km woon-werk, 2x per dag laden)
1,5 l/100 km - 2015 - 25034 km Broek bijgewerkt 27 sept. 2015
1,8 l/100 km - 2014 - 14487 km Poni
2,2 l/100 km - 2014 - 37652 km volvosan
2,5 l/100 km - 2014 - 51455 km Goukcher (verbruik is overigens over de gehele periode)
2,6 l/100 km - 2013 - 70507 km Rovo (op basis van werkelijke getankte liters)
2,6 l/100 km - 2013 - 35056 km Jeroen
2,6 l/100 km - 2013 - 25700 km pih60
2,6 l/100 km - 2014 - 1295 km Marelli
2,6 l/100 km - 2014 - 37000 km co2clean (mijn vader zijn auto)
2,7 l/100 km - 2014 - 28119 km Theking
3,0 l/100 km - 2014 - 62200 km Marc van Os
3,1 l/100 km - 2013 - 37914 km Autowina, werkelijk getankte liters, volgens VOC 2,4l
3,1 l/100 km - 2014 - 1391 km V60_PHEV
3,2 l/100 km - 2013 - 22000 km RichieB
3,2 l/100 km - 2014 - 9429 km knakworst
3,2 l/100 km - 2014 - 1000 km TMacD (heb em na 6,300 km gereset)
3,3 l/100 km - 2014 - 46.000 km Kokus
3,3 l/100 km - 2014 - 7250 km Vaudi
3,4 l/100 km - 2014 - 27961 km Robin (Nutcaze)
3,4 l/100 km - 2014 - 13354 km Vonkenvolvo
3,5 l/100 km - 2014 - 1721 km R.Bijl
3,5 l/100 km - 2015 - 9938 km pdreissen
3,6 l/100 km - 2013 - 47049 km RoaldH
3,6 l/100 km - 2013 - 34050 km Paul
3,6 l/100 km - 2013 - 35127 km Dennis
3,6 l/100 km - 2013 - 20500 km Hein
3,6 l/100 km - 2013 - 18264 km Zoefje
3,6 l/100 km - 2014 - 12523 km CasperV60PIH
3,7 l/100 km - 2014 - 9000 km sandershortie
4,0 l/100 km - 2015 - 10449 km Sayin (werkelijke liters, volgens VOC 3,5l)
4,0 l/100 km - 2014 - 22000 km Hans 98
4,0 l/100 km - 2013 - 49420 km badi
4,0 l/100 km - 2014 - 10300 km Jolle
4,4 l/100 km - 2013 - 21802 km hupje
4,4 l/100 km - 2013 - 73184 km Theking
4,5 l/100 km - 2014 - 32105 km IV39 (4 x pw 100 km ww enkele reis, op beide locaties laden)
4,5 l/100 km - 2014 - 4118 km Rappe Henderik
4,6 l/100 km - 2015 - 16000 km J.vanderloo (Dagelijks min 85km snelweg enkele reis. Thuis en op werk laden.)
4,8 l/100 km - 2014 - 41.000 km jrkalf
4,8 l/100 km - 2013 - 27.000 km ptimmermans
4,9 l/100 km - 2014 - 9519 km Dr. Schupp
5,0 l/100 km - 2013 - 1000 km EV70S
5,2 l/100 km - 2014 - 10.000 km Alexmem
5,4 l/100 km - 2013 - 33800 km Autozoeker
5,5 l/100 km - 2014 - 3954 km rtino
5,6 l/100 km - 2014 - 150.000 km - rsnhakan
5,7 l/100 km - 2013 - 17666 km pvdg
5,8 l/100 km - 2014 - 100.000 km jvov60 (elke dag 1x laden)
5,9 l/100 km - 2014 - 9500 km Durden
6,1 l/100 km - 2014 - 5100 km Hueting
6,2 l/100 km - 2014 - 1000 km Bliepje
6,3 l/100 km - 2014 - 24632 km IkeV70
6,3 l/100 km - 2014 - 28421 km @je
6,4 l/100 km - 2014 - 2200 km Kissyfur (nooit laden)
7,6 l/100 km - 2014 - 493 km FjodJont
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

madcrow81 schreef:
vaudi schreef: Als je bij constant 120km/u op de CC 1 op 25 haalt, dan is dat 4,0 l / 100km. Die BMW zal ongetwijfeld in haar klasse zeer zuinig zijn.

Dat heb ik nog nooit met een auto kunnen halen, ook niet met de vw bluemotion polo van 1050kg.
Klopt, ik kon het ook niet geloven hoe zuinig de auto was. Ik heb totaal 110k gereden met de auto en mijn gemiddelde was 1 op 19 (5,2 l / 100km.) De motor van de drie serie is dan ook een waanzinnig soepel lopende motor. maar ja... geen 7% bijtelling :-)
Ik heb ook veel met de 320d EDE en de 520d EDE gereden en die zijn op langere ritten een stuk zuiniger dan de V60 PIH.
Toen mijn V60 nog nieuw was, scoorde ik vrijwel dezelfde verbruikscijfers als jij. Maar als de auto goed is ingereden (> 5000 à 10000km), zakt het verbruik behoorlijk tijdens de snelwegritten. Je moet wel rekenen op ongeveer 1 liter per 100 km meer dan de EDE. Maar die hoefde geen 300 kg extra aan accu en andere spullen voor de elektrische aandrijving mee te slepen.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Valt toch nog wel mee, het verbruik van de V60.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door HeinvdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Valt zeker wel voordelig mee te rijden.
Wat ook veel scheelt. Ik betaal nu minder dan E 1,- voor een liter diesel i.t.t. E 1.45 die er was toen ik mijn 1e tankje vulde.
Vond de auto direct al veel zuiniger omdat ik toen altijd onder de E 60,- tankt. Daarvoor was dat rond de E 80,-
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”