Problemen met acceleratie T4 na onderhoud

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VolvoJanssen
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 11.05.2012 - 22:50

Allen,

Graag jullie hulp gevraagd mbt het onderstaande.

Vandaag mijn V40 (T4) opgehaald na de eerste onderhoudsbeurt (30.000 KM). In de rit naar huis toe merkte ik direct dat de acceleratie van de auto "anders" was. Na een aantal keren proberen, merkte ik dat het niet meer lukt om de auto maximaal vermogen te laten leveren in de eerste versnelling en dat het maximale vermogen pas bij 5000 Toeren geleverd wordt in de tweede versnelling. Dit heb ik kunnen vaststellen door te letten op de rechter meter (dashboard in de performance mode).

De dealer heeft ook in de auto gereden en geeft aan dat ze geen gebrek aan vermogen merken (is er wel degelijk!). Dat het dashboard aangeeft dat niet het volledig vermogen geleverd wordt kan komen door DTSC (het uitzetten hiervan maakt geen enkel verschil...). Ze hebben de computer uitgelezen en deze toont geen meldingen.

ze willen nu eerst in een andere T4 rijden (was vandaag niet beschikbaar) voordat ze met conclusies komen. Ik heb aangegeven dit niet te accepteren omdat ik al een duidelijk probleem constateer en ik verwacht dat ze de importeur benaderen als ze het zelf niet weten.

Ze hebben nu aangegeven maandag contact met mij op te nemen met de feedback van de importeur.

Hebben jullie nog tips over wat het misschien zou kunnen zijn? alle suggesties zijn welkom en alvast bedankt!
Volvo V40 T4 Summum. Extra opties: introline, verwarmde voorstoelen, verwarmde voorruit, 17 inch segomo velgen (ZWART metallic), afneembare trekhaak, Dakspoiler, Styling kit
Gebruikersavatar
twcoolen
3rd Gear member
Berichten: 353
Lid geworden op: 13.04.2013 - 08:45

VolvoJanssen schreef:Allen,

Graag jullie hulp gevraagd mbt het onderstaande.

Vandaag mijn V40 (T4) opgehaald na de eerste onderhoudsbeurt (30.000 KM). In de rit naar huis toe merkte ik direct dat de acceleratie van de auto "anders" was. Na een aantal keren proberen, merkte ik dat het niet meer lukt om de auto maximaal vermogen te laten leveren in de eerste versnelling en dat het maximale vermogen pas bij 5000 Toeren geleverd wordt in de tweede versnelling. Dit heb ik kunnen vaststellen door te letten op de rechter meter (dashboard in de performance mode).

De dealer heeft ook in de auto gereden en geeft aan dat ze geen gebrek aan vermogen merken (is er wel degelijk!). Dat het dashboard aangeeft dat niet het volledig vermogen geleverd wordt kan komen door DTSC (het uitzetten hiervan maakt geen enkel verschil...). Ze hebben de computer uitgelezen en deze toont geen meldingen.

ze willen nu eerst in een andere T4 rijden (was vandaag niet beschikbaar) voordat ze met conclusies komen. Ik heb aangegeven dit niet te accepteren omdat ik al een duidelijk probleem constateer en ik verwacht dat ze de importeur benaderen als ze het zelf niet weten.

Ze hebben nu aangegeven maandag contact met mij op te nemen met de feedback van de importeur.

Hebben jullie nog tips over wat het misschien zou kunnen zijn? alle suggesties zijn welkom en alvast bedankt!
Deze ervaring had ik direct vanaf het begin in mijn T3, alsof er een begrenzing in de 1ste versnelling zat.
Hierdoor schakel ik zo snel mogelijk over naar de 2de versnelling om snel te kunnen accelereren.

Is er misschien een aanpassing in SW doorgevoerd die zoiets teweeg kan brengen? Een update die ik al vanaf levering heb misschien?
V40 T3 R-Design MY14|Titanium Grey|Business Pack Pro|Sensus Connected Touch|R-Design Plus Line|Dynamic Line|Lighting pack 2|Heated chairs and windshield|18" Ixion II
team Scargot
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.01.2013 - 16:33

interessant..... Ik had exact hetzelfde na de 60.000km beurt.

Omdat ik met name autosnelweg rijd en bijna nooit in de stad merk ik er normaalgesproken niet zo veel van, maar als ik er op let is het er wel degelijk.
ik heb een D4 Summum, Vibrant Copper met espresso-bruin leer, Intro line, 18"; Taranis. De schuifdaken waren uitverkocht.

Voor de fun heb ik een Lotus Elan+2. Die heeft alles wat een Volvo niet heeft (of eigenlijk andersom: een Volvo heeft alles wat een Lotus niet heeft)
Fietsventje
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 15.07.2010 - 22:25

'k Heb ooit nog gelezen dat alleszins voor dieselwagens er in de eerste versnellingen een beperking wordt gezet op het koppel van de motor om de versnellingsbak te sparen.

Immers, door de grote overbrengingsverhouding in de eerste paar versnellingen wordt het koppel van de motor omgezet naar nog veel grotere koppels in de transmissie.

Wie weet is dit een gelijkaardig verhaal?
BMW 318d (F31 mj 2017) Touring Sport-line (01/2017 - ...)
Volvo V40 (mj 2013) D3 Summum (10/2012 - 01/2017) - Afbeelding
Volvo V50 (mj 2004) 2.0d Kinetic (08/2009 - 09/2012)
Ford Focus (mj 2004) 1.8 TDCi (04/2007 - 07/2009)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27458
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als het probleem is opgetreden na de servicebeurt zal het wel met een software update te maken hebben, iets van service 2.0!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Cavallino
4th Gear member
Berichten: 777
Lid geworden op: 14.07.2008 - 22:23

Die beperking van trekkracht in de eerste versnelling ervaar ik ook, alsof de motor 'geknepen' wordt. In twee sleurt hij er vervolgens als een malle aan. Ik meen dat het zich voordoet sinds mijn auto getuned is (polestar via de dealer), m.a.w. toen er nieuwe software geladen werd. Mijn gedachte is dat het een doelbewuste beperking is, om spinnende wielen te voorkomen, maar ben erg benieuwd wat de importeur ervan zegt!
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
Gebruikersavatar
Meeratne
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 17.07.2012 - 07:09
Locatie: Almere

Ik heb er vanavond eens op gelet (T3 met onlangs de 30k beurt) en ook ik ervaar in de 1e versnelling iets minder power (of 't zit tussen de oren)...

....Maar!!! (en dit is een gokje) wellicht komt het wel omdat de airco nogal z'n best moet doen deze dagen?
Mark1975
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2012 - 18:10

Geplaatst: Di 12 Feb, 2013 3:30 pm (Geen onderwerp)

--------------------------------------------------------------------------------
Recent Polestar tuning laten monteren op de V40 T4 (2013). Hier ben ik niet tevreden over. In zijn 2 is vermogen afgenomen met het orgineel. In zijn 3,4,5 (en wrs.6) is er niet een contineu stijgende opbouw van vermogen. De motor houdt bij hogere toerentallen (4000 toeren) in om daarna weer verder te gaan met zijn vermogensopbouw. Dit meestal met meerdere malen inhouden, stotteren. Er is zeker een toename van koppel zoals de bedoeling is. De Volvo dealer heeft de auto terug gehad en hier aan "gesleuteld". Resultaat lijkt beter maar niet weg.
Wat kan dit zijn? En zijn er collega Volvo rijders die dit ook hebben gehad na tuning? Is het tuning-pakket een standaard pakket wat op de auto "gezet" wordt en daarmee klaar of wordt hier nog aan gesleuteld?

Bovenstaande heb ik geplaatst in februari. Ondertussen is de auto 2 dagen in Beesd geweest en zit er een tijdelijk tuning pakket op. Stotteren is voorbij. Maar snelheid in zijn 1e en 2e versnelling...nee, absoluut niet. Opgegeven accel
eratietijd haalt de auto bij lange na niet. Heb ondertussen V-power en EUR 98 geprobeert. Geen verbeteringen. Recent een K&N filter geplaatst. Helaas nog geen verbetering. De auto wordt door vele tragere auto's, op papier, in zijn 1e en 2e versnelling zoek gereden. Daar kom ik aan met mijn 200 pk en 285 Nm.
Belooft is dat ik als eerste in Nederland de verbeterde versie van de Polestar tuning ga krijgen. Tja. Of het een verbetering gaat worden...vraag het me af.
Mvg.,

Mark
Volvo S60 2.4d 2007 ed2
Volvo V70 2.4d 2010 lim. edition GT. Rica tuning.
Volvo V40 T4 2013 summum. Polestar tuning.
Gebruikersavatar
VolvoJanssen
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 11.05.2012 - 22:50

Hmm van jullie verhaal mbt het tunen wordt ik niet bepaald vrolijk. Wordt het probleem niet erkend door de dealers dat jullie er al zo lang me lopen? Hoop niet dat ik er zo lang me rond moet rijden want het is behoorlijk irritant en niet waarvoor ik een T4 heb gekocht.

Maar vraagje: Is het bij jullie ook zo dat de auto nooit het maximale vermogen levert volgens de power meter van het dashboard? bij mij lukt het niet om de horizontale gele streep bij het driehoekje te krijgen in de eerste versnelling. Hier blijft toch wel zeker een centimeter verschil tussen bestaan.
Volvo V40 T4 Summum. Extra opties: introline, verwarmde voorstoelen, verwarmde voorruit, 17 inch segomo velgen (ZWART metallic), afneembare trekhaak, Dakspoiler, Styling kit
Mark1975
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2012 - 18:10

VolvoJanssen schreef:Hmm van jullie verhaal mbt het tunen wordt ik niet bepaald vrolijk. Wordt het probleem niet erkend door de dealers dat jullie er al zo lang me lopen? Hoop niet dat ik er zo lang me rond moet rijden want het is behoorlijk irritant en niet waarvoor ik een T4 heb gekocht.

Maar vraagje: Is het bij jullie ook zo dat de auto nooit het maximale vermogen levert volgens de power meter van het dashboard? bij mij lukt het niet om de horizontale gele streep bij het driehoekje te krijgen in de eerste versnelling. Hier blijft toch wel zeker een centimeter verschil tussen bestaan.

Klopt. In zijn 1e en 2e versnelling blijft hier een duidelijk verschil in zitten. In zijn volgende versnelling loopt dit gelijk op bij vol gas.

Gr.

Mark
Volvo S60 2.4d 2007 ed2
Volvo V70 2.4d 2010 lim. edition GT. Rica tuning.
Volvo V40 T4 2013 summum. Polestar tuning.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40596
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik lees in het bericht van de Topicstarter niet dat de auto getuned is.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27458
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Klop, daarom zeg ik ook dat het waarschijnlijk een probleem is met de software van de standaardmotor.
Het vervolg heeft betrekking op de motoren met tuning en identieke problemen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het zelfde probleem doet zich met die D2'tjes toch ook voor? En wordt daar ook niet geadviseerd om (mede daarom) maar in z'n twee weg te rijden?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
SaturN
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 25.07.2013 - 09:45

Dit klinkt niet heel erg positief allemaal. Ik heb zelf afgelopen vrijdag een T4 incl Polestar tuning besteld. De aflevering zal ergens begin oktober zijn. Het inhouden in de 1e en 2e versnelling lijkt mij niet de bedoeling. Er zijn nu diverse personen op het forum die dit ervaren. Je kiest juist voor de tuning van Polestar om zo wat extra vermogen tot je beschikking te krijgen en een optimaal motormanagement, dan wil je niet bij een 0-100 sprint worden zoek gereden door EcoBluemotionEfficiencyGreenline-leasebakken.

Zelf heb ik een proefrit in een T3 handbak en een T4 automaat gemaakt. Bij de T3 herken ik dit fenomeen niet, de T4 met automaat reed heel anders vanwege de powershift maar in de korte tijd dat ik ermee gereden heb is het voor mij achteraf lastig te bepalen of de T4 in de eerste versnellingen aan het inhouden was.
Cavallino
4th Gear member
Berichten: 777
Lid geworden op: 14.07.2008 - 22:23

Ik heb erop gelet; ik krijg in de powermeter het 'streepje' wel degelijk op het niveau van het 'driehoekje' in de eerste versnelling (volgas bij ongeveer 5000 toeren).

Dat de auto in 2 niet trekt of stottert herken ik niet. Punt is dat ik in '1' (in ieder geval gevoelsmatig) minder snel wegkom bij het stoplicht dan de 122pk Golf TSI van mijn lieftallige echtgenote. Dat is geen groot probleem - want geen frequente exercitie - maar wel vreemd.
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
Gebruikersavatar
VolvoJanssen
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 11.05.2012 - 22:50

Zojuist heeft de dealer gebeld, ze hebben het probleem erkend! Het klopt inderdaad niet dat het "streepje" in de powermeter niet bij het "driehoekje" komt in de eerste versnelling en pas veel te laat bij de 2de.

Na overleg met de importeur willen ze nu een aantal "parameters" uitlezen om verder onderzoek te doen. Komende woensdag breng ik hiervoor de auto naar de dealer.

De importeur had overigens wel aangegeven dat dit geen bekend probleem is en er ook nog geen andere gevallen waren gemeld. Gezien de bovenstaande reactie's verbaasde dit mij wel.

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen!


Overigens: mijn auto is inderdaad niet getuned!
Volvo V40 T4 Summum. Extra opties: introline, verwarmde voorstoelen, verwarmde voorruit, 17 inch segomo velgen (ZWART metallic), afneembare trekhaak, Dakspoiler, Styling kit
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40596
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

VolvoJanssen schreef: De importeur had overigens wel aangegeven dat dit geen bekend probleem is en er ook nog geen andere gevallen waren gemeld. Gezien de bovenstaande reactie's verbaasde dit mij wel.
Tja, er zijn forummers die denken dat een melding op het forum volstaat.
Het forum is alziend en alwetend maar de invloed gaat niet zo ver dat hier gemelde klachten automatisch in het systeem worden opgenomen ;-)
Als een dealer niet met de klachten naar VCNL gaat zullen die daar niet bekend zijn.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik denk dat de bereidwillendheid van de betrokken dealer ook minstens zo belangrijk is. Als het daar wordt afgedaan als een producteigenschap zal dat het ook blijven.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27458
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Wel goed dat je dealer de klacht goed oppakt en verder onderzoek gaat doen naar de oorzaak.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Mark1975
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2012 - 18:10

VolvoJanssen schreef:Zojuist heeft de dealer gebeld, ze hebben het probleem erkend! Het klopt inderdaad niet dat het "streepje" in de powermeter niet bij het "driehoekje" komt in de eerste versnelling en pas veel te laat bij de 2de.

Na overleg met de importeur willen ze nu een aantal "parameters" uitlezen om verder onderzoek te doen. Komende woensdag breng ik hiervoor de auto naar de dealer.

De importeur had overigens wel aangegeven dat dit geen bekend probleem is en er ook nog geen andere gevallen waren gemeld. Gezien de bovenstaande reactie's verbaasde dit mij wel.

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen!


Overigens: mijn auto is inderdaad niet getuned!

Vanavond korte test in zijn 1e en 2e versnelling. In zijn 1e versnelling blijft de streep van de vermogensmeter ruim onder het driehoekje, ook als de toerenbegrenzer ingrijpt. In zijn 2e versnelling komt de streep van de vermogensmeter na 5500 toeren bij het driehoekje wat reeds boven aanstaat.
Beide ESP uit. Auto is "Polestar" getuned.

Hieronder een link van een Volvo T3 2013 zoals het volgens mij zou moeten zijn:


Gr. Mark
Volvo S60 2.4d 2007 ed2
Volvo V70 2.4d 2010 lim. edition GT. Rica tuning.
Volvo V40 T4 2013 summum. Polestar tuning.
Plaats reactie

Terug naar “V40”