Pagina 1 van 3

V70 2001 motor slaat af

Geplaatst: 28.07.2013 - 08:34
door pbtew
Goedemorgen,

Ik ben Pascal en heb sinds kort een V70 2.4 Turbo uit 2001

We zijn ermee op vakantie geweest (4000km). Op de snelweg probleemloos maar op kronkelweggetjes slaat de motor af en toe af bij terugschakelen naar de 2e versnelling of wanneer ik de auto in zijn vrij zette bij afdalingen. Wanneer ik dan snel naar de derde versnelling schakelde en liet opkomen sloeg de motor meestal weer aan.

Vaak waarschuwingen op het dashboard na het spontaan uitschakelen van de motor. Even het contact uit en aan en deze waren weer verdwenen
2x echter niet. Het lampje motormanagement bleef branden. Dat duurde ongeveer een half uur. Daarna plotseling weer uit.

Ook 2x een waarschuwing dat de motor minder presteerde.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Verder echt een heerlijke auto!

Geplaatst: 28.07.2013 - 12:46
door lint
Welkom.
Even voorstellen in het voorsteldeel van het forum is wel zo leuk, bij voorkeur met foto's!
Voor het probleem met afslaan van de motor is laten uitlezen een goede manier om de storing op te sporen.

Geplaatst: 28.07.2013 - 12:58
door Oceanracer
Ik gok op een versleten ETM, oftewel het gasklephuis.

Geplaatst: 28.07.2013 - 23:26
door JosW
Stekker van de nokkenas-sensor? Had ooit hetzelfde probleem als TS. Mijn mannetje heeft toen de pennetjes van de stekker wat verbogen zodat het contact beter werd. Probleem was daarna over. Misschien een optie in het geval van TS?

Geplaatst: 28.07.2013 - 23:33
door Oceanracer
Even los het het probleem, de bak in z'n vrij zetten tijdens een afdaling is op z'n zachts gezegd onverstandig.

Geplaatst: 29.07.2013 - 14:06
door JosW
Oceanracer schreef:Even los het het probleem, de bak in z'n vrij zetten tijdens een afdaling is op z'n zachts gezegd onverstandig.
Puur interesse, mag ik vragen waarom?

Geplaatst: 29.07.2013 - 14:14
door Oceanracer
Tuurlijk!

1. In z'n vrij loopt de motor stationair en dat kost brandstof, bij gas los in een versnelling remt de auto op de motor af en dat kost dus geen brandstof omdat de gasklep wordt gesloten.

2. De auto is bij ingetrapte koppeling onderstuurd, bij gas los in een versnelling licht overstuurd, wat voor het normale stuurwerk een must is. Bij het rijden met een caravan is dat des te belangrijker, door de belasting op het uiteinde van de auto (de kogeldruk).

3. Doordat de motorrem niet wordt benut, moet alles met de voetrem worden geremd, met als gevolg dat deze erg warm kan worden en derhalve kan verglazen of krom trekken. Ook kan de remvloeistof gaan koken. Dat verglazen kan overigens ook bij de oplooprem van de caravan gebeuren.

Geplaatst: 29.07.2013 - 14:31
door M@rcel
Probeer de versnelling te kiezen waarbij je je rem niet hoeft aan te raken. Dat de motor dan een paar duizend toeren meer draait doet hem niks (belasting is vrijwel nul).

En als je dan moet remmen, komt je remvermogen bovenop het motorremvermogen. Is ook handig bij bergaf.

Geplaatst: 29.07.2013 - 17:20
door lint
Dat is toch basiskennis!
Of wordt het tegenwoordig met autorijles niet meer uitgelegd? Waarschijnlijk is er nu meer aandacht voor het nieuwe rijden.

Geplaatst: 29.07.2013 - 20:48
door Oceanracer
Ik leg het wel altijd uit ( sterker nog: laat leerlingen dezelfde bocht nemen eerst zónder, danmét koppeling omhoog), en het ingaan van een bocht met ingetrapte koppeling betekent nog altijd zakken bij het CBR, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen het (daarna) ook zo blijft doen. Bovendien heeft niet iedereen bij mij rijles gehad.

Het nieuwe rijden zorgt trouwens vanzelf voor het juiste gebruik van de koppeling. Je remt immers net zo lang af op de motor, al dan niet met hulp van de bedrijfsrem, totdat de toerenteller 1000 rpm aangeeft en pas dán wordt de koppeling ingetrapt en direct naar de juiste versnelling geschakeld, passend bij die rijsnelheid. Dus ook niet álles versnellingen weer doorlopen, zoals vroeger werd geleerd.

En voor diegenen die het nog niet weten: Bij het rijden in de bergen, altijd met de zelfde versnelling naar beneden als die je ook zou gebruiken bij die zelfde berg omhoog.

Geplaatst: 29.07.2013 - 21:00
door JosW
lint schreef:Dat is toch basiskennis!
Of wordt het tegenwoordig met autorijles niet meer uitgelegd? Waarschijnlijk is er nu meer aandacht voor het nieuwe rijden.
Zeker! Was even in de veronderstelling dat TS het over een automaat had. Vandaar mijn vraag. Ik rij al 35 jaar in de bergen en raak daar het rempedaal minder aan dan hier in Nederland.
Ergo, mijn vraag richting Oceanracer komt inderdaad een beetje dommig over.

Geplaatst: 29.07.2013 - 21:14
door Oceanracer
Ohw, dat geeft toch niks?!! Altijd wel mensen die er wat van opsteken. En bergaf je automaat in z'n vrij zetten is gelijk je bak om zeep helpen, los van punt 2 & 3. Punt 1 is minder van toepassing bij een (oudere) automaat, omdat die gaat freewheelen.

Geplaatst: 29.07.2013 - 22:23
door JosW
Bedankt voor je mededogen Erwin.

Geplaatst: 30.07.2013 - 10:30
door pbtew
Ik heb het niet over hele afdalingen in z'n vrij te maken. Ik laat hem wel eens uitrollen in z'n vrij als er een stoplicht aankomt of iets dergelijks. Dan slaat de motot ook heel af en toe af. Hier in Nederland nog niet meegemaakt trouwens. Vrijdag gaat de auto naar de garage. ik kan zelf niet zien welk soort gasklephuis ik heb.

Geplaatst: 07.08.2013 - 20:29
door pbtew
Ben naar de garage geweest. Inderdaad het gasklephuis. Hij wordt gereviseerd bij AC tronics.

Geplaatst: 08.08.2013 - 13:56
door Oceanracer
Zeker weten? Een nieuwe kost bij de dealer niet veel meer en geeft wél zekerheid plus dat je niet dagen zonder auto zit...

Geplaatst: 08.08.2013 - 16:54
door MarioC70
pbtew schreef:Ben naar de garage geweest. Inderdaad het gasklephuis. Hij wordt gereviseerd bij AC tronics.
Met beetje pech heb je over een tijdje weer hetzelfde probleem,een nieuwe was slimmer geweest.

Geplaatst: 08.08.2013 - 17:03
door pbtew
Tsja, en andere experts zeggen juist dat de nieuwe (die na navraag 600 euro kost) uiteindelijk ook weer kapot gaat en een gereviseerde juist niet omdat daar chips op zitten. Kost ook nog meer dan de helft minder.

Geplaatst: 08.08.2013 - 17:20
door pbtew
Net even de Volvo dealer gebeld. Een nieuw gasklephuis kost bij hen 400 euro incl. software en BTW excl. montage en inleren.
Volgens de dealer betreft dit een door Volvo aangepast type waardoor de klachten verdwenen zouden moeten zijn...
Wat is nu wijsheid?? Een mieuwe of laten reviseren? En waarom?

Geplaatst: 08.08.2013 - 17:36
door MarioC70
Kost bij de dealer 302 euro incl btw ex software,weet niet hoe ze aan 400 komen..
Inleren is onzin,dat doet de software namelijk.
Is het zeker dat de storing in het gasklephuis zit en niet in de koelvloeistofsensor?
Bij de dealer uitgelezen?