Pagina 1 van 2
Airco aan Motor inhouden
Geplaatst: 28.07.2013 - 12:02
door camy
Beste Volvo-vrienden,
Sinds enkele maanden heb ik last van het inhouden/haperen van de motor bij verschillende stukken van het toerental (2800, 4300, 4800 enz..) gebied en dit lijkt steeds een stukje erger te worden.
Om dit te verhelpen ben ook ik aan het vervangen geslagen en heb op advies van de volvo dealer verschillende onderdelen/sensors etc... vervangen, maar dit heeft allemaal helaas niet geholpen.
Gisteren (bij toeval) kwam ik erachter dat het inhouden vrijwel (99%) niet meer aanwezig is indien ik de airco uitschakel.
Als de airo is ingeschakeld, dan houdt de motor op verschillende stukken binnen het toerental gebied in. Bij plakgas is het inhouden/stotteren veeel duidelijker aanwezig als dat ik bijvoorbeeld max 50% gas geef.
De airco werkt goed en blaast ijskoude lucht, alleen hoor ik om de x-aantal seconden een tik vanuit de aircopomp komen. Dit geluid is ook weg indien ik de airco uitschakel. De airco is recent aangevuld en heeft een vacuum check gehad. Het tikken was ook voor het vullen van de airco aanwezig en is dus na het opvullen ook niet verdwenen.
Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Trekt de airco dermate veel stroom weg dat er niet genoeg voor de motor overblijft?
Is mijn accu op? Anders?
Ik ben benieuwd naar jullie tips/adviezen...
Geplaatst: 28.07.2013 - 12:24
door Johan s60
Het tikken is het in schakelen vd airco pomp, dat is normaal.
Omdat het een aan/ uit schakeling is merk je dat meer dan dat je een pomp hebt die constant meedraaid (modulerende pomp)
Heeft de dealer de auto uitgelezen dan, als deze met dergelijke adviezen komt, wat was er mis met de onderdelen die vervangen zijn?
Geplaatst: 28.07.2013 - 12:33
door lint
Inderdaad een raar verhaal van de dealer die het advies geeft allerhande onderdelen van de airco te vervangen zonder een duidelijke diagnose te stellen.
Het gedrag van de pomp met aan en uitschakelen is normaal maar het effect op het motorvermogen is wel erg groot. Misschien toch de aircopomp die het gaat opgeven.
Geplaatst: 28.07.2013 - 13:07
door Oceanracer
Een aircopomp trekt geen stroom, maar draait mee met de multiriem en trekt tussen de 5 en 8 kW, dus ja, dat merk je wel enigszins. Het moet echter niet té gek worden.
Bovendien wordt bij vollast de airco altijd tijdelijk uitgeschakeld, dus als het aan de aircopomp zou liggen, moet het dan juist níet merkbaar zijn.
Opmerkijk is dan wel dat bij uitgeschakelde airco het probleem weg lijkt te zijn. Ik zou eerst eens naar de verbranding kijken. Doe er eens een flesje Forté met rode dop in. Helpt dat niet, kijk dan eens naar de luchtinlaat bij het filter, je ETM en LMM.
Helpt dat niks, dan horen we dat graag.
Re: Airco aan Motor inhouden
Geplaatst: 28.07.2013 - 14:06
door Schorpioen
camy schreef:
Om dit te verhelpen ben ook ik aan het vervangen geslagen en heb op advies van de volvo dealer verschillende onderdelen/sensors etc... vervangen, maar dit heeft allemaal helaas niet geholpen.
Waar is toch de tijd gebleven dat monteurs nog echte monteurs waren en eerst opzoek gingen naar de echte oorzaak van het probleem in plaats van de huidige onderdeel vervangers.
"Uw auto doet dat? Oh, dan is dit onderdeel kapot".
"Ach, het heeft niet geholpen?, Vervang dan dat onderdeel maar"
"Wat zegt u? Uw auto heeft nog steeds het zelfde probleem? Wacht, vervang dan dit onderdeel maar en veel succes"
"O ja, Mogen we wel voor elk geleverd onderdeel even vangen? En nee, electronica onderdelen worden niet retour genomen". :evil:
Geplaatst: 28.07.2013 - 14:10
door Oceanracer
Of deze: "We hebben uw auto uitgelezen, maar daar kwamen geen meldingen uit en dan weten wij het ook niet..."
Geplaatst: 28.07.2013 - 16:11
door lint
Heel soms is er nog een oudere monteur die eerst nadenkt, een diagnose stelt en dan pas onderdelen gaat vervangen.
Helaas zal dit over enkle jaren verleden tijd zijn en is een automonteur een onderdelenvervanger met een laptop geworden. Zal wel goed zijn voor de omzetcijfers van de werkplaats.
Geplaatst: 28.07.2013 - 17:31
door camy
Mensen, bedankt voor jullie reacties...
De auto is meerdere malen (4- a 5 keer) uitgelezen en telkens was er helemaal niets te zien. Afgelopen vrijdag was ik nog op advies van iemand bij Riemersma in Harderwijk langs geweest en daar kreeg ik te horen dat het toch ECHT de Luchtmassameter of brandstof filter zou MOETEN zijn (na 5min analyse). Ook daar was de auto aan 2 computers gehangen en beide gaven geen foutmeldingen.
Helaas konden ze mij niet verder helpen ivm de vakantie die voor de deur stond, dus ik moest over 3 weken maar weer eens bellen.
Vervolgens toch redelijk teleurgesteld naar huis gereden met continue het inhouden van de motor op de bekende punten binnen het toerental gebied. Op een bepaald moment dan ook maar consequent niet meer als 50% gas geven, omdat je dan ook niets van het inhouden merkt. Het inhouden deed zich dus alleen voor bij volgas of tamelijk flink doorrijden.
Bij mij staat de airco vrijwel altijd aan en zeker de afgelopen weken heb ik de airco aan gehad waardoor het inhouden altijd aanwezig was en steeds irritanter werd.
Tot zaterdag-ochtend toen ik de airco even uitschakelde merkte ik direct dat het inhouden weg was. Natuurlijk kon ik het niet geloven, dus ik schakel de airco weer in en enkele seconden later begint het inhouden weer. Daarna weer de airco uitgeschakeld en het inhouden was voorbij.
Vandaag ben ik een flink stuk met de auto gaan rijden (snelwegen, binnenwegen etc..) en de gehele rit is de airco uitgeschakeld gebleven en geen last van inhouden gehad. Wel van een onaangenaam warme auto
Het inhouden is blijkbaar gekoppeld aan de airco, alleen kan ik momenteel de link tussen deze beide niet leggen. Zeker nu er wordt aangegeven dat de airco ook geen stroom gebruikt. Ik had namelijk even het vermoeden dat misschien mijn accu een beetje zwak zou zijn (lees: aan vervanging toe).
Kan het zijn dat het mechanisme die de airco zou moeten uitschakelen bij gas geven niet goed werkt? Wat is het mechanisme die ervoor zorgt dat de airco wordt uitgeschakeld als het gas erop gaat?
Geplaatst: 28.07.2013 - 17:32
door camy
Oceanracer schreef:Of deze: "We hebben uw auto uitgelezen, maar daar kwamen geen meldingen uit en dan weten wij het ook niet..."
Dit hoor ik idd ook net te vaak, terwijl er toch duidelijk iets aan de hand is.
Geplaatst: 28.07.2013 - 17:36
door Michel84
Ik heb exact hetzelfde probleem bij mijn S40 (2.0 D). Ga dit topic zeker volgen. Ondertussen ook al aardig wat dingen uit kunnen sluiten maar het probleem helaas nog niet kunnen vinden.
Het heeft idd iets met de airco van doen zoals je al aangeeft...
Geplaatst: 28.07.2013 - 17:44
door camy
Michel84 schreef:Ik heb exact hetzelfde probleem bij mijn S40 (2.0 D). Ga dit topic zeker volgen. Ondertussen ook al aardig wat dingen uit kunnen sluiten maar het probleem helaas nog niet kunnen vinden.
Het heeft idd iets met de airco van doen zoals je al aangeeft...
Yesss.. I'm not alone
Ben je wel eens met je klacht bij de dealer langs geweest?
Klopt het dat jij een Diesel hebt?
Ik rij Benzine (2.5 T5), als ik het dan goed begrijp staat het los van de brandstof. Wel hebben beide auto's een Turbo. Zou het wellicht met de Turbo te maken kunnen hebben in combinatie met de Airco, of is dat te ver gezocht?
Geplaatst: 28.07.2013 - 17:58
door Johan s60
Doet ie dit ook op de cruise control?
Geplaatst: 28.07.2013 - 18:01
door camy
Oceanracer schreef:Een aircopomp trekt geen stroom, maar draait mee met de multiriem en trekt tussen de 5 en 8 kW, dus ja, dat merk je wel enigszins. Het moet echter niet té gek worden.
Bovendien wordt bij vollast de airco altijd tijdelijk uitgeschakeld, dus als het aan de aircopomp zou liggen, moet het dan juist níet merkbaar zijn.
Opmerkijk is dan wel dat bij uitgeschakelde airco het probleem weg lijkt te zijn. Ik zou eerst eens naar de verbranding kijken. Doe er eens een flesje Forté met rode dop in. Helpt dat niet, kijk dan eens naar de luchtinlaat bij het filter, je ETM en LMM.
Helpt dat niks, dan horen we dat graag.
Ik heb de brandstof sensor vervangen, gasklephuis laten reinigen, brandstof reiniging laten uitvoeren, uitlezen, bougies, enz....
Niets van dit alles heeft geholpen. LMM is de luchtmassameter, maar wat is de ETM?
Geplaatst: 28.07.2013 - 18:04
door Johan s60
Electronic Throttle Module, ofwel electronische gasklep
Geplaatst: 28.07.2013 - 18:29
door Schorpioen
Als er al een storing in het brandstof gedeelte zit kan het zijn dat je dit zonder airco niet voelt.
Door het inschakelen van de airco zal de motor meer weerstand krijgen en zal het probleem wel voelbaar worden.
Het uitlezen van de electronica is niet zaligmakend aangezien niet elke storing een foutcode zal opslaan.
Zo zal een mechanische storing zelden of nooit te traceren zijn met de computer.
Ik lees dat je één van de opties het brandstoffilter zou kunnen zijn.
Is deze al vervangen?
Is namelijk meestal een vergeten, maar belangrijk onderdeel bij een beurt.
Geplaatst: 28.07.2013 - 18:38
door camy
Schorpioen schreef:Als er al een storing in het brandstof gedeelte zit kan het zijn dat je dit zonder airco niet voelt.
Door het inschakelen van de airco zal de motor meer weerstand krijgen en zal het probleem wel voelbaar worden.
Het uitlezen van de electronica is niet zaligmakend aangezien niet elke storing een foutcode zal opslaan.
Zo zal een mechanische storing zelden of nooit te traceren zijn met de computer.
Ik lees dat je één van de opties het brandstoffilter zou kunnen zijn.
Is deze al vervangen?
Is namelijk meestal een vergeten, maar belangrijk onderdeel bij een beurt.
Het brandstoffilter is nog niet vervangen. Dit kost namelijk 400+ euro bij de dealer. De brandstoffilter zit (volgens de Volvo dealer Svala Almere) in de tank en vormt een 1 geheel met de vlotter etc... Gezien het hoge bedrag voor het vervangen hiervan ben ik redelijk terughoudend in gewoon even proberen.
Persoonlijk wel een vaag gegeven dat Volvo het zo lastig en duur maakt om enkel een simpele brandstoffilter te vervangen. Lijkt mij niet echt voor de hand liggend om dat ding zo ver weg te werken...
Klopt het trouwens wat de dealer mij heeft vertelt?
Of kan de filter wel los worden vervangen?
Ik heb al bij het rechter-achterwiel gekeken en daar zit idd geen brandstoffilter.
Geplaatst: 28.07.2013 - 18:52
door Schorpioen
Als ik in H-Base kijk zie ik alleen maar een leidingfilter (heb je al gekeken of er zo een opzit?) en geen filter wat in de brandstoftank zou moeten.
Kan zijn dat ze die niet leveren.
Geplaatst: 28.07.2013 - 19:55
door Johan s60
Er zit idd een grof filter in de tank maar die hoeft nooit vernieuwd te worden, wellicht een andere dealer opzoeken als ze dit willen gaan vernieuwen.
Een fijn filter zit ergens onder de wagen, maar die zal het probleem niet zijn, anders zou ie constant inhouden
Geplaatst: 28.07.2013 - 20:01
door camy
Ergens heb ik wel het gevoel dat het uitschakelen van de airco een tijdelijke oplossing is voor het inhouden en dat het op een bepaald moment weer terug zal komen. Ik hoop dat hier tussen de Volvo-experts er iemand is die dit probleem bekend zal voorkomen.
Heeft iemand een tip voor een monteur/garage waar je Volvo wel serieus wordt gecontroleerd?
Geplaatst: 28.07.2013 - 22:31
door Oceanracer
Een defecte (lees versleten koolborstels) ETM geeft nog wel eens vergelijkbare problemen, maar dan vooral ook snel afslaan van de motor door een terugval in toeren bij schakelen en stilstand van de wagen. Er komt echter geen foutmelding van. Tot het moment dat hij het in het geheel niet meer doet.