Pagina 1 van 2
Automatische klimate control en manual mode
Geplaatst: 29.07.2013 - 08:54
door Ritchie72
Mijn volvo c30 diesel uit 2009 heeft een automatisch climate control, die je ook op manual kunt zetten.
Kan iemand mij vertellen wat nu de verschillen zijn, of wanneer zet ik deze op automatisch, en wanneer op manual.
Geplaatst: 29.07.2013 - 09:22
door gsx750r
Lees de bladzijden 80 t/m 91 van het
Instructieboekje en je weet alles.
Rob
Geplaatst: 29.07.2013 - 09:36
door Ritchie72
Ik weet wel dat het kan, maar ik wil graag ervaringen van gebruikers horen, dus wanneer gebruikt men automatic en wanneer manual.
Geplaatst: 29.07.2013 - 10:19
door lancer
Altijd op volautomatisch. Buiten het instellen van de temp. heb je dan nergens omkijken naar.
Eventueel kun je in de configuratie de ventilatie snelheid iets bijregelen als het je teveel tocht.
Geplaatst: 29.07.2013 - 10:43
door Ritchie72
Maar wanneer gebruikt men manual ? Waarom zit deze optie er dan op.
Ik weet er verder niet veel van, dus daarom vraag ik het hier.
Geplaatst: 29.07.2013 - 11:24
door Ben
Omdat er altijd mensen zijn die het zelf willen doen

Geplaatst: 29.07.2013 - 11:31
door Ritchie72
Maar als ik dus manual gebruik, wordt dan ook de temperatuur geregeld ? zoals bij automatic ?
Geplaatst: 29.07.2013 - 11:35
door Rutger
Ja, ook dan regelt de auto het klimaat. Met manueel heb je ook de mogelijkheid om de ventilator zachter te laten blazen op dezelfde temperatuur.
Geplaatst: 29.07.2013 - 11:38
door lint
De ecc gewoon altijd op automatisch zetten, alleen de temperatuur is dan regelbaar. Op de handmatige stand kan je andere instellingen wijzigen zoals ventilatorsnelheid en luchtverdeling.
Geplaatst: 29.07.2013 - 11:38
door Herko_ter_Horst
Uit het Instructieboekje (hint, hint): "Als u een of meer handmatige functies selecteert, worden de overige functies nog steeds automatisch geregeld. Alle handmatige instellingen worden uitgeschakeld, wanneer u de functie AUTO activeert."
Geplaatst: 29.07.2013 - 11:39
door Ritchie72
Dank je, ik dacht dat als je deze op manual zet, dat de temperatuur niet meer gecontrolleerd wordt, en je dus eigenlijk een "ouderwetse" airco hebt.
Geplaatst: 29.07.2013 - 11:42
door inbedrijf
Voorbeeld: Als je auto in de zon heeft gestaan is hij bloedheet van binnen als je dan de auto start blaast hij als een malle op automatisch, als je dan een gesprek wil voeren met je mede passagiers lukt dat eigenlijk niet. En dan draai ik de knop meestal even naar rechts (haal ik hem dus van automatisch af) zodat ik iedereen kan verstaan.
Geplaatst: 29.07.2013 - 12:07
door Rutger
Jup doe ik ook
Geplaatst: 30.07.2013 - 14:48
door Marvaa
Hetzelfde hier, als het heet is dan draai ik ook met de hand de ventilator terug want die maakt anders teveel herrie Verder altijd in de auto stand maar als het kan wel de airco uit.
Geplaatst: 30.07.2013 - 15:53
door lint
Marvaa schreef:Hetzelfde hier, als het heet is dan draai ik ook met de hand de ventilator terug want die maakt anders teveel herrie Verder altijd in de auto stand maar als het kan wel de airco uit.
Waarom de airco uit, de temperatuur blijft automatisch geregeld worden.
Met de airco aan heb je ook minder last van vochtige lucht en zoals je hebt kunnen lezen is het beter voor de levensduur van de airco.
Geplaatst: 30.07.2013 - 17:03
door Marvaa
Ik snap dat de temperatuur automatisch geregeld wordt, dat wil ik ook graag. Het gaat mij om het benzine verbruik (15-25% toename bij ingeschakelde airco, bron:
http://www.tankkorting.nl/bespaartips.html)
De airco gaat sowieso 10 minuten voor aankomst uit i.v.m. vocht op de verdamper (vieze lucht voorkomen)
Als de ruiten beslaan gaat de airco wel aan.
Wat betreft de levensduur, als je de airco maar regelmatig gebruikt (min. 1x per week) verder geen probleem m.i.
lint schreef:Marvaa schreef:Hetzelfde hier, als het heet is dan draai ik ook met de hand de ventilator terug want die maakt anders teveel herrie Verder altijd in de auto stand maar als het kan wel de airco uit.
Waarom de airco uit, de temperatuur blijft automatisch geregeld worden.
Met de airco aan heb je ook minder last van vochtige lucht en zoals je hebt kunnen lezen is het beter voor de levensduur van de airco.
Geplaatst: 30.07.2013 - 17:13
door lint
Onze trouwe 940 uit 1996 met ecc heeft op dat gebied nog nooit problemen gegeven en de airco/ecc staat altijd aan op automatisch.
Wel natuurlijk periodiek airco onderhoud gehad.
Geplaatst: 30.07.2013 - 18:16
door Rutger
Zoals met alles is periodiek onderhoud altijd goed, zowel voor de techniek als de mens.
Geplaatst: 05.08.2013 - 13:46
door sbv
Marvaa schreef:Ik snap dat de temperatuur automatisch geregeld wordt, dat wil ik ook graag. Het gaat mij om het benzine verbruik (15-25% toename bij ingeschakelde airco, bron:
http://www.tankkorting.nl/bespaartips.html)
De airco gaat sowieso 10 minuten voor aankomst uit i.v.m. vocht op de verdamper (vieze lucht voorkomen)
Als de ruiten beslaan gaat de airco wel aan.
Wat betreft de levensduur, als je de airco maar regelmatig gebruikt (min. 1x per week) verder geen probleem m.i.
lint schreef:Marvaa schreef:Hetzelfde hier, als het heet is dan draai ik ook met de hand de ventilator terug want die maakt anders teveel herrie Verder altijd in de auto stand maar als het kan wel de airco uit.
Waarom de airco uit, de temperatuur blijft automatisch geregeld worden.
Met de airco aan heb je ook minder last van vochtige lucht en zoals je hebt kunnen lezen is het beter voor de levensduur van de airco.
Heb je het ook zelf gemeten. Er staat namelijk zoveel op internet wat niet allemaal waar hoeft te zijn.
Ik rij zelf altijd met airco op de auto stand. waarom dingen zelf regelen als het ook automatisch kan.
Voor de zuinigheid heb ik mijn Volvo niet
Geplaatst: 05.08.2013 - 14:43
door Marvaa
Zeker niet alles op internet is waar maar ik neem aan dat het algemeen bekend is dat het gebruik van de airco brandstof en zelfs vermogen kost.
En of dat nou 1% of 25% is, vind ik niet zo interessant.
Als de temperatuur niet te hoog is en de ramen niet beslaan vind ik het onnodig de airco te gebruiken en ik heb mijn volvo ook niet omdat hij zo zuinig is.