Pagina 1 van 2

Winterbanden in de zomer

Geplaatst: 02.08.2013 - 09:14
door Ben
G&E vandaag

BUNSCHOTEN - Te lang doorrijden op winterbanden is de bestuurder van een BMW donderdagnacht duur komen te staan. Hij raakte op de A1 bij Bunschoten de macht over het stuur kwijt, reed zestig meter door de berm, sloeg over de kop en belandde in de sloot.

De chauffeur en zijn medepassagier konden het wrak zelf verlaten, en mankeerden vrijwel niets. Volgens de politie gaan auto's die met heet weer op de van zachter rubber gemaakte winterbanden doorrijden als het ware 'zweven' boven het wegdek.

bron:Gooi & Eemlander

Geplaatst: 02.08.2013 - 10:08
door mjeuring
Rare uitspraak van de politie. Grip van winterbanden is 10% minder dan vergelijkbare zomerbanden (info ADAC). Maar zweven?
Ik denk dat het rijgedrag van de chauffeur meer te maken had met het ongeval.

Geplaatst: 02.08.2013 - 10:29
door lint
Het is waarschijnlijk een combinatie van winterbande in de zomer, rijkunsten van de bestuurder en het merk auto.

Geplaatst: 02.08.2013 - 14:41
door Herko_ter_Horst
mjeuring schreef:Rare uitspraak van de politie. Grip van winterbanden is 10% minder dan vergelijkbare zomerbanden (info ADAC). Maar zweven?
Ik denk dat het rijgedrag van de chauffeur meer te maken had met het ongeval.
Die 10% geldt voor gemiddelde snelheden en temperaturen. Ik kan me goed voorstellen dat de rubbercompound van winterbanden het bij hogere temperaturen progressief slechter gaat doen.

Ik lees hier dat de prestaties van winterbanden bij een buitentemperatuur van 35 graden met maar liefst 30% zijn afgenomen. Dat is serieus veel en dus gevaarlijk.

Dus bij een buitentemperatuur van tegen de 30 en dus waarschijnlijk een asfalttemperatuur van 50-60 graden, kunnen dat soort banden m.i. best glibberig worden. Of dat nu echt de hoofdoorzaak van deze crash is, weet ik uiteraard niet.

Geplaatst: 02.08.2013 - 14:58
door NJ8
+1

Geplaatst: 02.08.2013 - 15:01
door Oceanracer
Ben schreef: - Te lang doorrijden op winterbanden is de bestuurder van een BMW donderdagnacht duur komen te staan. "Hij raakte op de A1 bij Bunschoten de macht over het stuur kwijt, reed zestig meter door de berm, sloeg over de kop en belandde in de sloot.
Herko_ter_Horst schreef:Dus bij een buitentemperatuur van tegen de 30 en dus waarschijnlijk een asfalttemperatuur van 50-60 graden, kunnen dat soort banden m.i. best glibberig worden. Of dat nu echt de hoofdoorzaak van deze crash is, weet ik uiteraard niet.
Midden in de nacht? Nee hoor, gewoon gevalletje eigen schuld, dikke bult. Niks winterbanden!

Geplaatst: 02.08.2013 - 15:05
door mjeuring
Herko_ter_Horst schreef:Ik lees hier dat de prestaties van winterbanden bij een buitentemperatuur van 35 graden met maar liefst 30% zijn afgenomen. Dat is serieus veel en dus gevaarlijk
Jammer dat er niet bij staat hoe zomerbanden het onder deze omstandigheden doen, ook daar zal ongetwijfeld de grip afnemen.

Geplaatst: 02.08.2013 - 15:19
door Walter
ik vind het vooral jammer dat er niets staat over de wijze waarop de bestuurder reed. Met 230 haaks de hoek om lukt nooit

Geplaatst: 02.08.2013 - 17:14
door Hans oet Twent
Er is niets mis mee om winterbanden met minder dan 4 mm profiel op te roken in de zomer. Ik spreek uit ervaring... Ik geloof er geen snars van dat de winterbanden de oorzaak zou (kunnen) zijn.

Geplaatst: 02.08.2013 - 17:29
door MarioC70

Geplaatst: 02.08.2013 - 17:41
door ps-amazon
ik rij al 25 jaar continu op winterbanden en het is me nog nooit gelukt te gaan zweven (lukt me alleen met zomerbanden op een natte weg) maar dit soort discussies hebben we al te vaak gevoerd......
Wat ik echter zelden tegenkom bij ongevalsanalyses is de funktie van de bandenspanning; een halve bar te weinig spanning kan in kritieke rijsituaties zorgen voor een onbestuurbare auto. In de tijd dat ik nog als technisch specialist bij Michelin werkte heb ik regelmatig meegewerkt aan ongevalsanalyses en hebben we vaak een verkeerde bandenspanning als hoofdoorzaak kunnen aanwijzen. Vaak zijn dat de gevallen waar je in de krant leest dat de bestuurder door onbekende oorzaak de macht over het stuur verloor.....

Geplaatst: 02.08.2013 - 22:29
door Hans oet Twent
@ps-Amazon;
Niets aan toe te voegen. +1.

Geplaatst: 02.08.2013 - 22:36
door MarioC70
Dat is binnenkort bij nieuwe auto,s niet meer het geval,er moeten spanningsindicators op.
Als er iets snel stuk gaat,dan zijn het die dingen wel.
Of het helpt is maar de vraag,een brandend lampje wil nog niet zeggen dat de berijder ze ook daadwerkelijk op gaat pompen,veel mensen weten amper hoe een bandenpomp werkt..En hoeveel er in moet..
De motorkap open doen is vaak al een probleem.......

Geplaatst: 02.08.2013 - 23:17
door Battlecruiser
Dus ik vrees dat ik een zeldzaam geval ben met een bandenpomp in elke auto waarmee ik rijd?

Geplaatst: 02.08.2013 - 23:20
door lint
Ja, dat is volgens mij tamelijk zeldzaam!
Ik dacht al dat ik afwijkend was door periodiek de bandenspanning van ons wagenparkje te controleren.

Geplaatst: 02.08.2013 - 23:20
door MarioC70
Dat denk ik ook....
Let onderweg maar is goed op,verkeerd gemonteerde lampen,te zachte banden,richtingaanwijzers doen het vaak niet,of gebruikt men ze niet,remlichten die meestal niet goed werken enz enz...
Veel rijders gaan er ook van uit dat een APK keuring ook een onderhouds beurt is,hij start niet,hoe kan dat nou,hij is net gekeurd en al die onzin nog al meer..

Geplaatst: 04.08.2013 - 23:28
door mightyspawn
Dat is altijd humor, sommige denken zelfs dat een defecte airco afkeur is bij de APK.

Maar ik rij mn winterbanden altijd 1x in de 4 jaar in de zomer. Dan zijn ze bijna op en rij ik ze de zomer op en in de winter nieuwe dr op, is weer een wissel die ik bespaar.

Geplaatst: 05.08.2013 - 08:04
door NJ8

Geplaatst: 05.08.2013 - 12:21
door diesel01
Zijn er ook mensen die met auto's hoger op de wielen wb in de zomer op rijden?
Ik merk wel degelijk verschil in rijgedrag zodra tempraturen omhoog gaan op WB.

Geplaatst: 05.08.2013 - 14:01
door jaapburg
Rijd ze nooit op in de zomer. Vind het gewoon niet verstandig. Je zult die paar meter extra remweg maar nodig hebben, of net even een bochtje verkeerd inschatten....

Zomerbanden zijn voor zomergebruik, winterbanden voor wintergebruik en allweatherbanden voor de lente en herfst :P