Pagina 1 van 2

storing uitlaatgasreinigingssysteem

Geplaatst: 02.08.2013 - 18:49
door lint
Vandaag tijdens onze vakantie in de Ardennen een oplichtend waarschuwingslampje, oranje motorblokje, geen andere meldingen of waarschuwingslampjes. Opgezocht in het instructieboekje: storing uitlaatgasreinigingssysteem, neem contact op met een Volvodealer.
De S80 doet het verder prima, niets te merken met het rijden.
Ik heb contact gehad met mijn Volvodealer en die wist ook niet wat de oorzaak was maar het was niet ernstig door het ontbreken van andere foutmeldingen. Er werd gedacht aan een defecte sensor en het advies de auto te laten uitlezen na de vakantie.
Hebben jullie een idee van de mogelijke oorzaak van de storing?

Geplaatst: 02.08.2013 - 20:28
door Oceanracer
Bij mij was het de achterste lambda sonde, maar dat mocht ook wel gezien mijn km-stand.

Geplaatst: 02.08.2013 - 20:52
door lint
Mijn kilometerstand is 52000 km.

Geplaatst: 02.08.2013 - 21:12
door Oceanracer
Dan zou het daar niet aan mogen liggen. Heb je daar ergens getankt?

Geplaatst: 02.08.2013 - 21:17
door lint
Ja, als zuinige Hollander heb ik natuurlijk getankt in Luxemburg!
Bij een Shell pomp, € 1.22 voor een liter diesel.
Is de soort/kwaliteit van de diesel van invloed op de uitlaatgasreiniging?

Geplaatst: 02.08.2013 - 21:27
door Oceanracer
Yup! Want daar wordt 10% Bio-ethanol toegevoegd en hier maar 5%. Kijk even of je een busje Forté Petrol Saver of Forté Fuel System Cleaner op de kop kunt tikken.

Geplaatst: 02.08.2013 - 21:32
door lint
Dank, ik ga morgen eens kijken of dat spul hier ook verkopen.

Geplaatst: 02.08.2013 - 21:40
door Oceanracer
Graag gedaan. Succes en een fijne vakantie verder!

Geplaatst: 02.08.2013 - 21:42
door mjeuring
Oceanracer schreef:Yup! Want daar wordt 10% Bio-ethanol toegevoegd en hier maar 5%. Kijk even of je een busje Forté Petrol Saver of Forté Fuel System Cleaner op de kop kunt tikken.
Bio-ethanol in diesel? Hoop het niet.

Geplaatst: 02.08.2013 - 21:46
door lint
Misschien bio-diesel of iets in die geest?

Geplaatst: 02.08.2013 - 21:49
door Oceanracer
Excuus, biodiesel.

Geplaatst: 02.08.2013 - 21:57
door Oceanracer
Nog even over Forté: Deze is voor je diesel, die Fuel System Cleaner moet jij niet hebben, die is namelijk voor benzine.

Geplaatst: 02.08.2013 - 22:03
door lint
Ik heb dit nog gevonden over biodiesel:

Biodiesel is een type biobrandstof, een duurzame energiebron, die gemaakt wordt uit plantaardige olie of dierlijk vet. Biodiesel wordt vaak toegepast in een mengvorm met uit aardolie verkregen diesel. De benaming die men er aan geeft is dan B5 (5% biodiesel) of B20 (bij 20% bijmenging). Bij gebruik van pure biodiesel spreekt men van B100.

Toen Rudolf Diesel zijn eerste dieselmotor bouwde, was deze bedoeld voor olie geperst uit pinda's. Tegenwoordig zijn dieselmotoren niet meer geschikt om zonder aanpassingen te werken op pure plantaardige oliën (PPO) of gebruikte plantaardige oliën (Waste Vegetable Oil). Deze zijn te stroperig en geven veel roet. Om deze reden worden de oliën chemisch met een korte alcohol (zoals ethanol, of methanol) omgezet door transesterificatie.

Maar ik heb nergens kunnen vinden of de diesel in Luxemburg anders van samenstelling is als in Nederland. Heb voor de zekerheid de vraag ook gesteld aan Shell.

Geplaatst: 02.08.2013 - 22:14
door Oceanracer
Toevallig vorige week met de rayonleider gebeld over mijn eigen auto. Aan het einde van het gesprek kwam de biomeuk nog even ter sprake. Hij had het er over dat in Frankrijk en Luxenburg meer (10%) wordt bijgemengd.

Overigens is dit een ieder jaar terugkerend probleem op het forum. Zoek maar eens op "Frankrijk AND diesel"...

Geplaatst: 03.08.2013 - 12:29
door lint
Hier in Belgie was geen Forté voorhanden, de plaatselijke automaterialenhandel had alleen producten van Bardahl.
Ik heb een vergelijkbaar product gekocht en getankt maar helaas het lampje blijft branden, misschien moet er eerst weer een regeneratiecyclus plaats vinden voordat het lampje uitgaat.

Geplaatst: 03.08.2013 - 12:37
door Oceanracer
Meestal moet hij een aantal (ik dacht 5) startcyclussen probleemloos hebben doorlopen om het lampje weer te laten doven. Bij mij hielp het ook om de aansluitklemmen even los te halen van de accupolen en daarna enige tijd tegen elkaar te houden. Geen idee of dat met een '10-er ook helpt/kan.

Geplaatst: 03.08.2013 - 12:42
door lint
Ik wacht het wel even af, de auto doet het verder prima.
De truc met de accupolen doe ik liever niet op vakantie, als er wat misgaat sta je mooi te kijken hier in de Ardennen!

Geplaatst: 03.08.2013 - 13:00
door Oceanracer
Dan gewoon 6 keer starten en een rondje rijden... :shock:

Geplaatst: 03.08.2013 - 15:58
door Mart van der Steeg
Toch vreemd, ook in frankrijk en luxemburg rijden volvo's, die zouden dan tgv. de brandstof /diesel met biodiesel ook problemen moeten krijgen. In Duitsland zit er ook bio diesel bij, nooit problemen mee gehad.

Geplaatst: 03.08.2013 - 16:28
door lint
Het schijnt te maken te hebben met de hoeveelheid biodiesel die wordt bijgemengd. In Luxemburg en Frankrijk is dat blijkbaar anders, een hoger gehalte biodiesel dan in de rest van Europa.
Waarom de Volvo's in Luxemburg en frankrijk daar geen problemen mee hebben weet ik niet. Misschien andere software voor de uitlaatgasreiniging/regeneren van het DPF?
Mijn lampje is nog steeds niet uit, ondanks paar keer starten en een eindje rijden.