Pagina 1 van 1
stationair probleem 740
Geplaatst: 02.08.2013 - 22:55
door marc740
Dan maar direct mn eerste probleempje!!
Als ik de auto koud start loopt hij direct en mooi stationair!
Na een stukje te hebben gereden zet ik hem in de nutraal stand (automaat)
en klimt hij naar een hoog toerental (heb geen toerenteller) dus weet niet hoeveel,schat 3000 toeren.
Helaas werkt de temperatuur meter ook niet!!
Heeft dit iets met de sensor te maken dat deze zo hoog stationair draait?
Motor loopt verder prima!
dieselt soms ook na als ik hem van kontakt zet!!
Kan iemand mij vertellen waar ik kan gaan zoeken?
Geplaatst: 02.08.2013 - 23:04
door MarioC70
Zou eerst de tempzender controleren,dat kan inderdaad van invloed zijn op het lopen..
Welk bouwjaar is de auto?
Geplaatst: 02.08.2013 - 23:22
door lint
wat voor motor heb je, carburatie of injectie?
Geplaatst: 02.08.2013 - 23:23
door MarioC70
Dat weet hij zelf denk ik nog niet..
Geplaatst: 02.08.2013 - 23:27
door lint
Even de motorkap open doen en hij kan het zien, of een foto maken dan kunnen wij het ook zien.
Geplaatst: 03.08.2013 - 13:54
door marc740
Nee, weet nog niet welke motor!
Bj 1986
wel de 2,3 carburateur met het rode onderblok.
Hoe kan ik testen of de sensor stuk is?
MVG
Geplaatst: 03.08.2013 - 15:16
door lint
Volgens mij heeft de temperatuursensor geen effect op de carburateur, is alleen voor het signaal van de temperatuurmeter in het dashboard.
Het kan ook valse lucht zijn dat geeft ook een verhoging van het toerental.
Door de sensor kort te sluiten aan massa kun je kijken of je temperatuurmeter uitslaat, weet je zeker dat die goed is.
Verder kan je de sensor doormeten maar het is handiger en sneller om een nieuwe sensor te plaatsen.
Geplaatst: 03.08.2013 - 16:39
door marc740
Ok bedankt
Zal ff kortsluiten! en kijke wat ie doet
Zal wel in de tellerhuis zitten,de brandstofmeter doet ook raar!
Zal alle slangen even nagaan en de barberateur ff goed schoonmaken.
Hoezo kan ik onder de kap zien welke motor het gaat?
Staat dit op een typeplaatje of zo?
Geplaatst: 03.08.2013 - 16:46
door lint
Als de brandstofmeter ook van slag is in combinatie met de temperatuurmeter is vaak de spanningsstabilisator voor deze meters defect. Dat ding zit op de printpaat van je instrumenten.
Je kan aan de motor zien of het een injectie of carburateur uitvoering is, verder is er vaak een aanduiding van het motortype en/of motornummer op een plaatje te zien.
Geplaatst: 03.08.2013 - 21:50
door marc740
Het is een carburateur!
Helaas kan ik nergens iets aan opmaken welke motor type het is
Zal de klok eens naar een specialist hier in de buurt brengen
Geplaatst: 03.08.2013 - 21:54
door MarioC70
B230K is het dan denk ik..
Geplaatst: 04.08.2013 - 10:51
door marc740
juist dat wou ik graag weten!
op de oude fahrzeugbrief staat 84kw bij vermogen!
Maar we zijn ver afgedwaald van het huidige probleem!
Toerental !!
Heb het idee dat de shoke niet goed zn werk doet!
Als ik de aanzuigpijp demonteer en het klepje van de shoke beweeg,blijft deze soms steken!
Heb hem goed schoon gemaakt en iets olie aan gedaan!
Kijken wat ie nu doet!
Kan ik de hele carburateur niet demonteren en dan schoonmaken in een bakje ontvetter of zo??
Of is dit slecht idee?
Geplaatst: 04.08.2013 - 11:55
door lint
Als je de carburateur wilt schoonmaken kan je beter een revisie doen van de carburateur. Er zijn revisiesets in de handel voor de meest voorkomende carburateurs. Daarna de carburateur goed afstellen, of laten afstellen en de Volvo rijdt weer prima.
Geplaatst: 04.08.2013 - 21:02
door marc740
Zal eens kijken of hier een goede in de buurt woond.
Voor het afstellen dan
dat rivisiesetje kank zelf wel monteren
hoop dak geen sachs heb want daar kan ik geen set voor vinden
Geplaatst: 04.08.2013 - 21:53
door marc740
Kan trouwens niets vinden over het tanken!
Er staat in het boekje dat er minstens oktaan 93 in moet
Is dat dan met lood of zonder?
In het boekje bij trefwoord tanken staat dat je motoren na 1987 gewoon loodvrij mag tanken
zal dit betekenen dat ik een loodvervanger moet gaan toevoegen??
Geplaatst: 04.08.2013 - 21:56
door lint
Als je auto en de motor uit 1986 is, moet er dus loodvervanger bij.
Geplaatst: 04.08.2013 - 23:08
door mightyspawn
Ik zou de carburateur eerst eens grondig reinigen en daarna pas overgaan op een revisie set. Carburateurs zijn door de jaren wel wat complexer geworden met alle membraampjes die erop zitten. Goed reinigen en lekker alles laten weken. Daarna alle dingen goed schoon vegen en weer in elkaar bouwen. Meestal verhelpt dit alle problemen. Zo heb ik al menig 360 weer lekker aan de gang gekregen zonder dat het een duit centen kost.
En check je inlaat spruitstuk pakking, die heb ik bij beide 740s die ik heb al moeten vervangen omdat die daar vals is. Zie je wel of die daar heel vochtig is, maar in mijn gevallen ging het om een kject injectie.
Geplaatst: 04.08.2013 - 23:12
door mightyspawn
Laat die loodvervanger aub achterwegen, het mag wel, maar in mijn ogen totaal overbodig bij dit type auto. De b2xx reeks heeft dit zeker niet meer nodig en de voorganger volgens mij ook niet. Heb nu in het totaal toch wel een half miljoen kilometers gemaakt met 2x360, 1x240 en 2x740. En er nog nooit loodvervanger in gehad en ze liepen allemaal als een zonnetje nadat ik er eens een goede onderhouds beurt tegen aan heb gegooid.
Die additieven die in loodvervanger zit kunnen pakkingen en rubber leidingen aantasten. Zeker bij stilstand van het voertuig, dus pas er mee op.
Wel raad ik af om E10 te tanken in Duitsland, nouja ook alleen van horen zeggen. Ik tank het wel altijd als ik op familiebezoek ga. Scheelt weer 5 cent.Volgens mij wordt het hier ook toegevoegd, maar wordt het niet vermeld bij de pomp.
Geplaatst: 05.08.2013 - 21:06
door marc740
Bedankt voor reactie!! super!
Ga eerst morgen even lekker de carburateur in bad doen!!
vind hij vast fijn
Vorige duitse eigenaar was van het jaar 1938 en heeft dat vast niet gedaan!!
Hij ziet er zo op het oog ook gewoon smerig uit!
Ok dan heb ik geluk dat ik niet met die vervelende loodvervangers hoev te knoeien
Zal normaal 98 tanken,hoe meer octaan hoe beter toch!
Heb trouwens gekeken en kan nergens een motornummer vinden
wel staat op de oude fahrzeugbrief dat hij 84kw heeft,na mijn weten 114pk
klopt dat?
Kan me nu ook iemand vertellen welk blok dit is?