Versterker + subw aansluiten op de fabrieksstereo: eitje
Geplaatst: 04.08.2013 - 16:16
Gisteren een leuk project achter de rug.
Casus: Je hebt een ingebouwde standaard af-fabriek stereo installatie, maar je zou wat diepere en lagere tonen willen en besluit een versterker met subwoofer aan de bestaande audio toe te voegen. Hoe doe je dat zonder versterker-uitgang op je headunit (RCA aansluiting / tulp uitgang) ?
Ik rij een XC90 uit 2003 met een high-performance stereo installatie. Af-fabriek komt de XC90 met een x-aantal speakers en een standaard Volvo-versterker onder de bijrijderstoel.
Op zich geen geluid om je voor te schamen hoor, integendeel. Maar er lag op zolder nog een mooie JBL versterker en een JBL subwoofer te verstoffen, dus ik dacht, waarom niet...en ik besloot de set gewoon aan te sluiten. Ik was binnen 2 uurtjes klaar...
Na even zoeken op internet kwam ik al snel tot de conclusie dat het goed mogelijk is om een versterker aan te sluiten op een fabrieksinstallatie zonder RCA aansluiting, namelijk middels de speakerkabels.
Er zijn kortgezegd 2 manieren om een versterker aan te sturen middels de speakerkabels.
1. High/Low converter:
Het signaal dat via de speakerkabels loopt, is anders dan het signaal dat door een RCA aansluiting via tulpstekkers loopt. Door de speakers komt een zogenaamd HIGH signaal en door een RCA een LOW. Veel versterkers kunnen alleen overweg met een LOW signaal. Daar zijn de zgn. High/Low converters voor uitgevonden. Je splitst 2 speakerkabels en sluit deze aan op de converter en vervolgens sluit je je versterker aan op de converter.
2. Versterker met HIGH-mogelijkheid:
Sommige versterkers hebben een ingebouwde converter en dus hoef je deze niet los te kopen en aan te sluiten. Zo ook mijn JBL versterker. Ik tapte simpelweg het signaal van de tweeterkabels bij de achterlichten. Ook al zijn dit tweeters, het signaal dat ze ontvangen heeft de volledige bandbreedte dus zowel hoog als laag. (de tweeters hebben een ingebouwde signaalfilter zodat ze alleen hoge tonen verwerken).
Ik kon de afgetapte speakerkabels van de tweeters dus gewoon zo aansluiten op de versterker waarop een subwoofer zit aangesloten.
Aangezien de accu in de achterbak ligt van een XC90, waren de voedingskabels zo aangesloten.
De signaalkabel is het enige lastige onderdeel van het geheel. Deze moet namelijk naar een 12v contact-aansluiting, en die ligt voorin bij de headunit/contact/volvo-versterker. De signaalkabel vertelt simpel gezegd de versterker dat deze pas aan moet, zodra de contactsleutel van 0 naar 1 gedraaid wordt. En dus ook uit, wanneer het contact uit gaat.
Aangezien ik kortgeleden al een Parrot had ingebouwd (aangesloten op de volvo-versterker onder de stoel) heb ik de 12v contactkabel van de Parrot gesplitst en hiermee de signaalkabel mee verbonden. Alleen nog even de signaalkabel onder de vloer weggewerkt naar de achterkant waar de JBL versterker ligt en klaar.
Foto's niet gemaakt, maar is een kleine moeite indien er behoefte naar is.
Casus: Je hebt een ingebouwde standaard af-fabriek stereo installatie, maar je zou wat diepere en lagere tonen willen en besluit een versterker met subwoofer aan de bestaande audio toe te voegen. Hoe doe je dat zonder versterker-uitgang op je headunit (RCA aansluiting / tulp uitgang) ?
Ik rij een XC90 uit 2003 met een high-performance stereo installatie. Af-fabriek komt de XC90 met een x-aantal speakers en een standaard Volvo-versterker onder de bijrijderstoel.
Op zich geen geluid om je voor te schamen hoor, integendeel. Maar er lag op zolder nog een mooie JBL versterker en een JBL subwoofer te verstoffen, dus ik dacht, waarom niet...en ik besloot de set gewoon aan te sluiten. Ik was binnen 2 uurtjes klaar...
Na even zoeken op internet kwam ik al snel tot de conclusie dat het goed mogelijk is om een versterker aan te sluiten op een fabrieksinstallatie zonder RCA aansluiting, namelijk middels de speakerkabels.
Er zijn kortgezegd 2 manieren om een versterker aan te sturen middels de speakerkabels.
1. High/Low converter:
Het signaal dat via de speakerkabels loopt, is anders dan het signaal dat door een RCA aansluiting via tulpstekkers loopt. Door de speakers komt een zogenaamd HIGH signaal en door een RCA een LOW. Veel versterkers kunnen alleen overweg met een LOW signaal. Daar zijn de zgn. High/Low converters voor uitgevonden. Je splitst 2 speakerkabels en sluit deze aan op de converter en vervolgens sluit je je versterker aan op de converter.
2. Versterker met HIGH-mogelijkheid:
Sommige versterkers hebben een ingebouwde converter en dus hoef je deze niet los te kopen en aan te sluiten. Zo ook mijn JBL versterker. Ik tapte simpelweg het signaal van de tweeterkabels bij de achterlichten. Ook al zijn dit tweeters, het signaal dat ze ontvangen heeft de volledige bandbreedte dus zowel hoog als laag. (de tweeters hebben een ingebouwde signaalfilter zodat ze alleen hoge tonen verwerken).
Ik kon de afgetapte speakerkabels van de tweeters dus gewoon zo aansluiten op de versterker waarop een subwoofer zit aangesloten.
Aangezien de accu in de achterbak ligt van een XC90, waren de voedingskabels zo aangesloten.
De signaalkabel is het enige lastige onderdeel van het geheel. Deze moet namelijk naar een 12v contact-aansluiting, en die ligt voorin bij de headunit/contact/volvo-versterker. De signaalkabel vertelt simpel gezegd de versterker dat deze pas aan moet, zodra de contactsleutel van 0 naar 1 gedraaid wordt. En dus ook uit, wanneer het contact uit gaat.
Aangezien ik kortgeleden al een Parrot had ingebouwd (aangesloten op de volvo-versterker onder de stoel) heb ik de 12v contactkabel van de Parrot gesplitst en hiermee de signaalkabel mee verbonden. Alleen nog even de signaalkabel onder de vloer weggewerkt naar de achterkant waar de JBL versterker ligt en klaar.
Foto's niet gemaakt, maar is een kleine moeite indien er behoefte naar is.