Pagina 1 van 1

Versterker + subw aansluiten op de fabrieksstereo: eitje

Geplaatst: 04.08.2013 - 16:16
door FotograafPatrick
Gisteren een leuk project achter de rug.

Casus: Je hebt een ingebouwde standaard af-fabriek stereo installatie, maar je zou wat diepere en lagere tonen willen en besluit een versterker met subwoofer aan de bestaande audio toe te voegen. Hoe doe je dat zonder versterker-uitgang op je headunit (RCA aansluiting / tulp uitgang) ?

Ik rij een XC90 uit 2003 met een high-performance stereo installatie. Af-fabriek komt de XC90 met een x-aantal speakers en een standaard Volvo-versterker onder de bijrijderstoel.

Op zich geen geluid om je voor te schamen hoor, integendeel. Maar er lag op zolder nog een mooie JBL versterker en een JBL subwoofer te verstoffen, dus ik dacht, waarom niet...en ik besloot de set gewoon aan te sluiten. Ik was binnen 2 uurtjes klaar...

Na even zoeken op internet kwam ik al snel tot de conclusie dat het goed mogelijk is om een versterker aan te sluiten op een fabrieksinstallatie zonder RCA aansluiting, namelijk middels de speakerkabels.

Er zijn kortgezegd 2 manieren om een versterker aan te sturen middels de speakerkabels.

1. High/Low converter:
Het signaal dat via de speakerkabels loopt, is anders dan het signaal dat door een RCA aansluiting via tulpstekkers loopt. Door de speakers komt een zogenaamd HIGH signaal en door een RCA een LOW. Veel versterkers kunnen alleen overweg met een LOW signaal. Daar zijn de zgn. High/Low converters voor uitgevonden. Je splitst 2 speakerkabels en sluit deze aan op de converter en vervolgens sluit je je versterker aan op de converter.

2. Versterker met HIGH-mogelijkheid:
Sommige versterkers hebben een ingebouwde converter en dus hoef je deze niet los te kopen en aan te sluiten. Zo ook mijn JBL versterker. Ik tapte simpelweg het signaal van de tweeterkabels bij de achterlichten. Ook al zijn dit tweeters, het signaal dat ze ontvangen heeft de volledige bandbreedte dus zowel hoog als laag. (de tweeters hebben een ingebouwde signaalfilter zodat ze alleen hoge tonen verwerken).
Ik kon de afgetapte speakerkabels van de tweeters dus gewoon zo aansluiten op de versterker waarop een subwoofer zit aangesloten.

Aangezien de accu in de achterbak ligt van een XC90, waren de voedingskabels zo aangesloten.

De signaalkabel is het enige lastige onderdeel van het geheel. Deze moet namelijk naar een 12v contact-aansluiting, en die ligt voorin bij de headunit/contact/volvo-versterker. De signaalkabel vertelt simpel gezegd de versterker dat deze pas aan moet, zodra de contactsleutel van 0 naar 1 gedraaid wordt. En dus ook uit, wanneer het contact uit gaat.

Aangezien ik kortgeleden al een Parrot had ingebouwd (aangesloten op de volvo-versterker onder de stoel) heb ik de 12v contactkabel van de Parrot gesplitst en hiermee de signaalkabel mee verbonden. Alleen nog even de signaalkabel onder de vloer weggewerkt naar de achterkant waar de JBL versterker ligt en klaar.

Foto's niet gemaakt, maar is een kleine moeite indien er behoefte naar is.

Geplaatst: 04.08.2013 - 20:01
door Timmie
Foto's altijd welkom!

Geplaatst: 15.08.2013 - 08:52
door volvoaudio
Klinkt goed Patrick, en ik ben ook wel benieuwd naar de foto's...
Ik heb namelijk ook nog een versterker, subwoofer en goeie boxen liggen.
Ik ben aan het twijfelen om mijn HU-803 te vervangen voor een Pioneer met bluetooth en carkit. En daar de verterker aan te koppelen..

Geplaatst: 15.08.2013 - 15:21
door FotograafPatrick
Je originele HU vervangen met zo'n plasticfantastic 1-din stereo? Kan mij niet voorstellen dat je dat heel graag wilt :)

bytheway, heb je een org. Volvo versterker onder de bijrijderstoel?

Ok, ik ga even wat fotootjes maken als ik daar tijd voor vind.

Geplaatst: 22.08.2013 - 13:36
door jaapburg
Ben ook benieuwd naar de foto's!

Geplaatst: 22.08.2013 - 14:10
door Candisa
FotograafPatrick schreef:Je originele HU vervangen met zo'n plasticfantastic 1-din stereo? Kan mij niet voorstellen dat je dat heel graag wilt :)
Ik ga het nochtans doen in mijn V70, terwijl ik echt wel de betere HU803 heb. Sterker nog, ik geef met plezier mijn stuurwielbediening (radio kun je toch zo bij), telefoon (werkt toch niet met mijn provider) en RTI-systeem (hopeloos verouderd, PietPiet doet het prima) op!

Dit komt in de plaats:
Afbeelding

Klein detail: deze headunit is voorzien van McIntosh loopwerk, BurrBrown chipsets en 4-weg DSP...
Goed geluid begint tenslotte bij een goede bron. Nog een setje handgemaakte Britse versterkers (Genesis) en even fatsoenlijke luidsprekers + subwoofer er bij, en ik heb Muziek ipv geluid in de auto...

Mijn oren zullen alvast de HU803 niet missen. Gelukkig ben ik vanuit mijn 940 gewend om ouderwets te reiken naar de bediening van zaken en nog niet doodverwend met stuurwielbediening...
Het wegvallen van dat (anders best wel coole) RTI-schermpje geeft me ook de mogelijkheid een fatsoenlijke breedbandige centerspeaker te monteren, wat de plaatsing van o.a. stemmen een stuk nauwkeuriger maakt voor zowel mij als mijn passagier (wat noch met time-alignment, noch met een te kleine centerspeaker mogelijk is).

Gaat de JaakJaak vervelen, dan stop ik gewoon een plastic-fantastic uitklappend 7" schermpje boven de HX-D2 i.c.m. een car-pc, meteen een stuk actueler en veelzijdiger dan welk RTI-systeem dan ook!


Elk heeft zo zijn smaak, ik begrijp mensen die het liever origineel houden, zo raak ik ook nog van mijn HU803, RTI, CD-romwisselaar, versterker en telefoon vanaf, ipv het op zolder te moeten stockeren...


Isabelle