Pagina 1 van 1

Intercooler

Geplaatst: 06.08.2013 - 19:15
door nieuwedaf V70
Intercooler vraag
Een vraag; tijdens de terugreis uit Italië met de caravan achter de auto viel het mij op dat de V70 D5 163 pk steeds meer ging roken bij het vol gas geven. Nu lees ik op de site dat het mogelijk de intercooler kan zijn en dat het in en uit bouwen veel werk is en dat de prijs behoorlijk is. Alleen de vraag kan ik de intercooler “ door meten/afpersen” en waar kan ik aan zien dat deze zijn langste tijd heeft gehad buiten het roken. De auto heeft nu 234000 gelopen. Of eerst de injectors laten door meten. Wie kan mij helpen met het zoeken.
Alvast bedankt

Geplaatst: 06.08.2013 - 22:09
door 1-wiel
Intercooler gaat vaak lekken op de onderste lamel.
Dit omdat de intercooler als het ware steeds opgepompt wordt en weer leegloopt, metaalmoeheid is de oorzaak van een lekke intercooler...
Heb je oliesporen aan/bij de intercooler.?

Ga morgen bij een d5 de intercooler vervangen ivm lekkage en de bumper voorzien van gaas om de condensor te beschermen tegen steenslag...
Bumper moet toch los voor het vervangen van de intercooler...

Kan voor je de intercooler ook vervangen... Pm me maar.

Geplaatst: 06.08.2013 - 22:14
door lint
Een lekke intercooler zie je door olie sporen aan de intercooler en soms kan je het buiten de auto horen door een ander geluid bij gas geven.

Geplaatst: 07.08.2013 - 18:34
door Gast
Kan ook de slang zijn van de turbo naar inlaatbuis. Die willen wel eens scheuren.

Geplaatst: 07.08.2013 - 19:54
door nieuwedaf V70
Dank jullie wel voor de antwoorden vandaag veel regen dus morgen even kijken of er olie onder aan der intercooler zit. En ter info ja de turbo of intercooler maakt sinds dien een ander geluid. Het klinkt wel stoer maar niet zo als het was.
De inlaat buis loopt toch ook onder het motorblok door ?of bedoel je de buis van de turbo naar de ic toe?

Geplaatst: 07.08.2013 - 21:46
door Gast
Ja die aan de buis zit die onder het blok doorloopt.

Geplaatst: 08.08.2013 - 10:52
door Marelli
Meestal zal je bij een lekke intercooler (of de kanalen vanaf turbo tot inlaat) een 'Motor Service Vereist' melding krijgen, vooral bij koude motor en dan flink optrekken. De turbodruk-inspuit verhouding klopt niet meer en de motor valt in limp-home mode.

Ik heb nu al 2x de intercooler vervangen (erg eenvoudig) en idd de onderkant was lek. Ik krijg nu af en toe bij koude motor een MSV-melding. En de motor rookt flink (vette zwarte walmen) bij flink gas geven bij oprijden snelweg enzo. Met bijna 440.000 km op de teller maakt ik me daar geen zorgen meer over (kan net zo goed slijtage en/of oude injectors zijn).

Geplaatst: 08.08.2013 - 11:20
door Schapekoppie
Heb je ook gechecked of je meer brandstof bent gaan verbruiken en is je motor luidruchtiger geworden? Zoja dan moet je misschien de compressie laten meten voor alle zekerheid. Mijn intercooler heb ik ook laten vervangen maar daarna was mijn kop aan de beurt.

Geplaatst: 09.08.2013 - 20:43
door nieuwedaf V70
Even een update , de IC is goed en lekt niet geen olie o.i.d, De injectors zijn goed geen verlies en geen lekke pakking. de turbo slang van en naar de turbo en IC zijn heel en bij belasting ( even gas geven ) geen lekkage.
Maar bij goed luisteren met het raam open lijkt het of de turbo bij gas geven als wij rijden een soort vacuüm geluid maakt het lijkt op blazen van de turbo maar klinkt als vacuum zuigen. Ik merk wel dat bij wegrijden vanuit stilstand dat het net is of de turbo inhoud en dan met vermogen wel inkomt en bij het rijden op de snelweg gaat de auto als een raket.
Dan de vraag aan jullie ????? wie heeft een idee.

Alvast bedankt voor het mee denken.

Geplaatst: 10.08.2013 - 08:19
door TPRPowerflush
De IC gaat inderdaad snel kapot, kan al rond de 2 ton kapot gaan, en meestal op de onderste lamellen.
Een en ander is snel te zien aan de vettigheid rondom de IC en de condensor.
( momenteel hebben we een XC90 D5 staan met dat zelfde probleem, wagen heeft slechts 230k gelopen ) en geloof me, bij de D5 komt het heel vaak voor...

Inderdaad kan de buis ( met de pot er aan ) die onder het blok doorloopt ook wel eens kapot gaan, ook moet je de pakkingen goed bekijken, ook die willen in het inlaat traject wel eens bezwijken, ook daar kan je gekke dingen van krijgen en flink vermogensverlies.

Ik denk toch dat je een probleem hebt in het inlaat traject, bij inhouden en vreemde aanzuig geluiden moet je daar eerst aan denken.

Is hij uitgelezen?

Kapotte intercooler

Geplaatst: 13.08.2013 - 21:37
door 1-wiel
Zo ziet een kapotte intercooler eruit...
Opgeblazen onderste lamellen en oliesporen aan de onderkant.

Geplaatst: 16.08.2013 - 18:42
door nieuwedaf V70
Beste 1-wiel, zo ziet mijn IC er niet uit deze is nog keurig schoon. De auto is uitgelezen en een oude melding stond er nog in maar had niets met het roken te maken.
Wel heb ik in een andere topic geschreven ( +/- jaar geleden ) dat ik een storing had bij hard optrekken bij een lauwe motor en deze dan in de noodloop ging maar dit is verholpen met een nieuwe motorsteun.
Wat dit is blijft een raadsel wat ik wel perrongelijk in Duitsland heb gedaan is tanken aan de kant waar de vrachtwagens tanken ( een grotere vul slang ) en zou deze diesel vuiler zijn dan aan de auto kant ? wie weet dit ? Ik heb daar getankt omdat er bij deze pomp alleen bio diesel ( die met zonnebloem of frituurvet ) was te krijgen en ik dit niet aan durf of kan dit wel in een D5 ?

Geplaatst: 16.08.2013 - 21:49
door 1-wiel
Vuile diesel aan vrachtwagenkant lijkt mij onzin, ook de motoren in de vrachtwagens kunnen niet tegen vervuiling, de injectors werken met zeer kleine toleranties....
Alle Nederlandse brandstofmaatschappijen mengen bij-diesel bij de gewone diesel die jij aan de pomp koopt, dit doen ze omdat ze van de Nederlandse staat een bepaald percentage bio-diesel moeten verkopen per jaar, maar er nog geen enkele dieselmotor in Nederland op volledige bio-diesel loopt...

Geplaatst: 17.08.2013 - 01:35
door JeroenSpock
De monteurs bij Qbuzz zeggen wel eens tegen me dat ik beter bij de vrachtwagenpomp kan tanken, want die diesel is minder lang in omloop of zo. Zit minder lang in de tank en wordt vaker bijgevuld, dus verse diesel.

Geplaatst: 26.08.2013 - 20:31
door nieuwedaf V70
Even een update; we hebben een nieuw geluid bij de auto, Als ik gas geef gaat er " iets" hard blazen en ik denk de turbo en ??, maar als ik het gaspedaal los laat gaat het zelfde geluid weer komen en bijna even hard en het lijkt ook op blazen ( of mogelijk zuigen ) Het probleem is alleen hoorbaar bij een koude motor en als de motor warm wordt *als wij goed willen luisteren en zoeken* dan gaat het geluid weg dus het is alleen hoorbaar bij een koude motor??????
Ik denk dat er iets uit zet door de warmte en het *gat* afsluit. Wie o wie heeft een idee?
Alvast bedankt

Geplaatst: 27.08.2013 - 02:31
door Thijs
Scheur ergens in het inlaat traject na de turbo, of wellicht ergens een pakking uit?