Pagina 1 van 2

18"op xc70 gaat dat passen?

Geplaatst: 08.08.2013 - 19:33
door hjhj
zijn er xc70's geleverd met 18"velgen?
en gaan 18" xc90 velgen passen op een xc70, en is dit al eens gedaan?

Geplaatst: 08.08.2013 - 19:35
door bart simpson
18" past, maar niet de 18" van een XC90, ET waarde klopt niet en het naafgat klopt niet

Geplaatst: 08.08.2013 - 21:39
door Jers3n
17" Oreander velgen zijn de grootste affabriek geleverde velgen op de XC70 t/m MY07.
En zoals BS terrecht al meld is het naafgat van XC90 velgen anders (dacht groter). Met betrekking tot de ET-waarde (ook wel wielbolling toch?) die is volgens de VOLVO accessoire-site gelijk, nl 49.

18" Velgen van de V70N t/m MY08 (Eudora, Nebula of Capella) passen wel, maar daar staat natuurlijk geen 'XC' in (wat jammergenoeg ook niet in de Oreanders staat).

Geplaatst: 08.08.2013 - 22:37
door hjhj
Jers3n schreef:17" Oreander velgen zijn de grootste affabriek geleverde velgen op de XC70 t/m MY07.
En zoals BS terrecht al meld is het naafgat van XC90 velgen anders (dacht groter). Met betrekking tot de ET-waarde (ook wel wielbolling toch?) die is volgens de VOLVO accessoire-site gelijk, nl 49.

18" Velgen van de V70N t/m MY08 (Eudora, Nebula of Capella) passen wel, maar daar staat natuurlijk geen 'XC' in (wat jammergenoeg ook niet in de Oreanders staat).
ok, iemand een foto van 18"onder "ons"model XC?

Geplaatst: 08.08.2013 - 23:31
door hjhj
het komt wel in de buurt...
Merk: Volvo
Model: XC70 tot 2007
Steek: 5x108
Naaf: 65.1
ET: 49

Merk: Volvo
Model: XC90
Steek: 5x108
Naaf: 67.1
ET: 48

als je het naafgat kunt opvullen met de juiste naafringen, zou het moeten passen volgens mij..

Geplaatst: 29.08.2013 - 22:10
door hjhj
naafgat adapters zijn wel leverbaar
http://www.centreerringen.nl/contents/n ... ingen.html
en spoorverbreders ook:
http://www.spoorverbredershop.nl/conten ... .html#p967
verder nog niet verder met 18"

Geplaatst: 29.08.2013 - 22:37
door lint
Niet gaan rommelen met naafgat adapters en/of spoorverbreders maar altijd passende velgen monteren!

Geplaatst: 30.08.2013 - 08:01
door hjhj
naafgat adapters worden zo veel gebruikt.zie je ook zeer veel bij aftermarket velgen, losse ringen

Geplaatst: 30.08.2013 - 08:16
door Walter
maar dat zegt niet dat het niet af te raden is. Het is een oplapmiddel, McGyvertape op een cabriodak.

Geplaatst: 30.08.2013 - 13:26
door V480-S60
En voor een auto als de XC met 4wd is het al helemaal af te raden om daarmee te gaan "rommelen".

Geplaatst: 30.08.2013 - 14:15
door DrRossi
Wat een gezever weer over die centreer ringen.
Werkt prima, is enkel voor montage, eenmaal gemonteerd beweegt je wiel niet. ik heb xc 90 wielen op mijn s80 gehad zonder probleem en zonder trillingen.
Spoorverbreders ben ik niet voor maar dat is in dit geval niet aan de oorde

Geplaatst: 30.08.2013 - 14:58
door bart simpson
met als gevolg een vaak niet stil te krijgen auto, maar iemand die niet zo heel nauw kijkt merkt dat waarachijnlijk toch niet

Geplaatst: 30.08.2013 - 17:33
door V480-S60
AWD is gewoon heel gevoelig. Daar moet je niet mee gaan "rommelen". Tuurlijk die centreer ringen werken. Anders gebruiken ze ze niet. Maar voor een XC of ander AWD van Volvo is het niet aan te bevelen. Maar ja hij zal het vanzelf merken als de AWD eraan gaat.

Geplaatst: 30.08.2013 - 21:18
door Jers3n
Mij ontgaat de directe relatie tussen centreerringen en een kapotte (HALDEX) AWD, de gevoeligheid van het HALDEX-systeem is veel minder dan de eerdere systemen met een visco-koppeling. Onbalans, wat op de loer ligt bij gebruik van centreerringen, kan ook bij niet goed gebalanceerde passende velgen voorkomen.
Zijn er voorbeelden bekend dat door het gebruik van centreerringen de AWD het begeeft?
Ik ben overigens ook niet direct een voorstander van het gebruik van centreerringen hoor, persoonlijk zou ik het niet zo snel doen.

TS oriƫnteert zich op de mogelijkheid 18" velgen te monteren op zijn (voor hem) nieuwe XC70. Dat hoeft technisch geen probleem te zijn, of er mooie geschikte originele Volvo velgen naar zijn zin te vinden zijn kan wel eens lastiger zijn. Maar after-market zijn er vast goed passende velgen te vinden, of die dan weer naar zijn smaak en prijs zijn is aan hjhj.

Overigens zijn er via Google wel wat voorbeelden van XC70 ('00-'07) te vinden met 18" velgen, o.a. met pegasus velgen, ook voorbeelden met XC90 velgen zijn er te vinden.

Geplaatst: 31.08.2013 - 07:51
door bart simpson
zoek even verder en vrijwel iedere dealer heeft wel getob met een auto die door die vulringen trilt en niet te balanceren blijkt (ik reken kloktijd dus hoe meer er trilt hoe meer het me brengt)

Geplaatst: 31.08.2013 - 19:48
door Jers3n
Dat snap ik, die onbalans kaart ik ook aan.
Het ging mij om de directe relatie tussen het gebruik van centreerringen (al dan niet met onbalans) en een kapotte AWD. Die directe link ontgaat mij vooralsnog, dat kan ik mis hebben, ook prima. Maar zonder onderbouwing of voorbeelden ervaar ik die opmerkingen, en dan bedoel ik puur die over centreerringen als oorzaak van een kapotte AWD, als 'uit de lucht gegrepen'.
Waarschuwen is natuurlijk prima, maar dan wel gefundeerd.

Geplaatst: 04.09.2013 - 10:55
door jaapburg
Als je met de montage van centreerringen de boel goed schoon maakt, en zorgt dat je je bouten goed kruislings aantrekt is er niets aan de hand. De centreerringen zijn rond, en niet ei-vormig. Dus als je de juiste ringen koopt past het gewoon. Bovendien centreert een wiel zich ook op de bouten, niet alleen maar op de naaf, want die paar mm van de naaf houd je wiel ook niet vast ;)

Geplaatst: 05.09.2013 - 00:46
door Candisa
Ik vraag me af of al die anti-centreerring mensen ook wekelijks hun voor- en achterbanden met elkaar wisselen of regelmatig de minst versleten set laten trimmen om rondom altijd exact evenveel profiel te hebben...

Uiteraard mag je met uw 4x4 zeker niet in de modder gaan ploeteren, want als er op de ene velg een spatje meer hangt dan op de andere... ai ai ai!

Nee joh, de techniek gaat er echt niet aan door een ET waarde die 1mm afwijkt of een centreerringetje die misschien een paar microgram uit balans is...
Wel even die centreerringetjes netjes recht in de velgen drukken en de wielbouten kruislings (telkens 1 overslaan, kan niet missen met 5 bouten) in 3 stappen (vast, bijna goed, goed; dus bvb. 50Nm, 100Nm, 115Nm) op moment aantrekken.

Een bandenboer die een velg met centreerring niet uitgebalanceerd krijgt, moet gewoon even een andere stiel aanleren, of een fatsoenlijk balanceer-apparaat aanschaffen...

Isabelle

Geplaatst: 05.09.2013 - 07:51
door Battlecruiser
Maar grote velgen op terreinwaardige auto's staan toch helemaal niet mooi? Dan gaat het stoere er van af...

Geplaatst: 05.09.2013 - 22:57
door samplersam
Antaeus
Ik heb de 17" van de XC90 op mijn XC70 met de Pirelli's, 4 jaren nu. Op de 16" Tellus zittten Continental winterbanden.
Niks geen problemen. De AWD getande bus is voor dat ik de Antaeus velgen had aangeschaft al vervangen bij 210.000.
Nu staat de teller op 295.000.... Gaat prima.
Ik ben van mening dat 18" makkelijk moet gaan.