Pagina 1 van 1

Geur van koelvloeistof in interieur

Geplaatst: 11.08.2013 - 14:31
door rafke56
Sinds kort ruik ik een lichte geur van koelvloeistof in mijn volvo c70 1999. Ik zie nergens lekkage. Wie herkent dit? Hoe valt dit mogelijk op te lossen?

Geplaatst: 11.08.2013 - 14:33
door lint
Mogelijk lekke kachelradiateur, zit achter het dashboard. Bij lekkage is vervangen de oplossing.

Geplaatst: 12.08.2013 - 08:28
door TPRPowerflush
bij het voetgedeelte een zijpaneel weghalen, dan kan je hem zien zitten. En eventueel de koelvloeistoflekkage ook.
De kachel radiator vervangen is gemakkelijk, de ellende zit is de klikkoppeling.
Dat is een drama, die klikdingen willen vaak maar een paar keer afdichten.
Ik ben er lang mee aan de gang geweest, en zal het nooit meer doen op de originele klem-klik methode.
De meesten werken gewoon met slangen en slangklemmen, is makkelijker, minder grijs haar, en bovenal goedkoper....

Geplaatst: 14.08.2013 - 23:56
door c70_ibo
Ik heb dat probleem ook met mijn c70 t5 uit 98,

ben naar de volvo dealer geweest om te vragen wat het kost enz, ze vertelden mij dat een orgineel exemplaar rond de 240 euro kost, en als je immitatie zou gebruiken dat dat geen lekkere warmte geeft in de winter en de kans groot is dat hij binnen 2jaar weer lekt.

En ze vertelden mij dat heel de dashboard eruit moet zodat je een nieuwe kan plaatsen.

Ik geloofde het niet zo, want heb op internet foto's gezien waarbij mensen het via de bestuurderskant zelf uithalen en de nieuwe erin stoppen, kwestie van uitzoeken hoe je het beste kunt doen

Geplaatst: 15.08.2013 - 10:57
door edraket
Dash hoeft er echt niet uit, Het is al met al 2 uurtjes werk, en ook een aftermarket geeft prima warmte hoor. Beetje boel bangmakerij. Slechte contactpersoon dat hij dit soort praatjes in de wereld wil helpen.

Geplaatst: 15.08.2013 - 12:33
door MarioC70
Fijn zo,n advies van een dealer,ze weten zelf vaak niet hoe een en ander in elkaar steekt..

Geplaatst: 16.08.2013 - 11:46
door 030V70
Zelfde probleem gehad met mijn vorige V70 Classic. De koelvloeistof lekt je auto in op de voetmatten, vandaar dat je het niet direct merkt.
Het interieur van de auto voelt plakkerig aan en de ramen beslaan ontzettend (in geval van de C70 met dit weer misschien wat minder ;-)

ik heb m laten vervangen bij een volvo specialist, niet de Dealer.

volgens mij is het gedoe met de airco bij mij begonnen nadat ik een reiniging had laten uitvoeren bij een Bandenbedrijf die dat aanbieden.

Geplaatst: 16.08.2013 - 17:13
door lint
030V70 schreef:Zelfde probleem gehad met mijn vorige V70 Classic. De koelvloeistof lekt je auto in op de voetmatten, vandaar dat je het niet direct merkt.
Het interieur van de auto voelt plakkerig aan en de ramen beslaan ontzettend (in geval van de C70 met dit weer misschien wat minder ;-)

ik heb m laten vervangen bij een volvo specialist, niet de Dealer.

volgens mij is het gedoe met de airco bij mij begonnen nadat ik een reiniging had laten uitvoeren bij een Bandenbedrijf die dat aanbieden.
Moraal van het verhaal: niet voor airco zaken naar een bandenbedrijf!

Geplaatst: 17.08.2013 - 08:46
door 030V70
@Lint, Ja daar heb je helemaal gelijk in, das een beginnersfout.. nu enkel nog naar de Volvo specialist ;-)

Geplaatst: 18.08.2013 - 22:15
door edraket
lint schreef:
030V70 schreef: volgens mij is het gedoe met de airco bij mij begonnen nadat ik een reiniging had laten uitvoeren bij een Bandenbedrijf die dat aanbieden.
Moraal van het verhaal: niet voor airco zaken naar een bandenbedrijf!
Lijkt me toeval. Ze komen helemaal niet bij de kachel radiator. Zou niet weten hoe je met een airco reiniging de kachelradiator lek kan krijgen.

Geplaatst: 18.08.2013 - 22:17
door MarioC70
Precies,het heeft er ook niets mee te maken..

Geplaatst: 19.08.2013 - 08:27
door 030V70
Oke, kan dat niet liggen aan het feit dat het systeem onder (te hoge misschien) druk is gezet?
De dag na die reiniging bleef de airco knipperen, toen begon de auto van binnen te plakken en ontdekte ik een natte bijrijders mat.

Anyway, geloof niet zo in toeval.... maar als je dit ze stellig neerzet dan ga ik er van uit dat jullie gelijk hebben.

Geplaatst: 19.08.2013 - 11:06
door t_w
Het zijn 2 compleet los staande systemen. Dus dat zou inderdaad 'toevallig' zijn.

De kachel radiator gaat lekken aan de uiteinden. Aan de boven en onderkant zit een kunststof kap die op de warmtewisselaar zit. Die aansluiting gaat 'lek'.

Hier zie je dat de radiator al wat zweet (rode koelvloeistof). Deze komt uit een V70 van '98...
Het is een bekend 'euvel'.
Afbeelding
Afbeelding

En inderdaad, hij kan gemonteerd worden zonder dat het dash eruit hoeft:
Hier is de oude er al uit:
Afbeelding

Eerst even de kabels van de versnelling aan de kant en de condensafvoer van de kachelunit demonteren. Gaspedaal laat ik ook nog maar even weg.
Afbeelding

Dan kun je de warmtewisselaar er voorzichtig in 'kantelen'. Hier de 'oude' nog. Denk probeer het eerst, voordat ik straks mijn nieuwe warmtewisselaar 'verpruts'...
Afbeelding

Et voila!
Afbeelding

Geplaatst: 12.11.2013 - 16:25
door martman
ik had ook deze lucht in de auto. Bleek dat het een zeer kleine lekkage onderaan het koelvloeistoftankje was. ...

Re: Geur van koelvloeistof in interieur

Geplaatst: 11.01.2015 - 16:25
door Skydisc
Ik mis ook koelvloeistof in mijn V70 van 1999. Moet dit al een paar keer bijvullen en denk ook iets te ruiken. Heb al de dop van het tankje gelost zodat hij geen overdruk meer heeft als hij warm wordt en zodoende minder lekt (hoop ik).
Natte vloerbedekking merk ik nog niet maar ik zal eens een betere blik werpen. Alleen even wachten op minder wind en regen want het moet buiten. :'(
Deze uitleg en foto's stel ik zeer op prijs.
Wordt vervolgd.

Re: Geur van koelvloeistof in interieur

Geplaatst: 11.01.2015 - 16:35
door MU
De dop lossen lijkt me niet verstandig, ik heb altijd begrepen dat overdruk in het systeem van belang is bij de koelfunctie om koelcapaciteit te behouden bij hogere temperaturen (voorkomt dat je koelvloeistof gaat koken & overgaat in gasvorm), en daarnaast loop je nu het risico dat het vaatje overloopt.

Re: Geur van koelvloeistof in interieur

Geplaatst: 11.01.2015 - 23:49
door Skydisc
MU schreef: De dop lossen lijkt me niet verstandig, ik heb altijd begrepen dat overdruk in het systeem van belang is bij de koelfunctie om koelcapaciteit te behouden bij hogere temperaturen (voorkomt dat je koelvloeistof gaat koken & overgaat in gasvorm), en daarnaast loop je nu het risico dat het vaatje overloopt.
Dat van die temperatuur weet ik maar houd dat in de gaten op de temperatuurmeter. In deze koude tijd en geen bergbeklimmen valt dat wel mee.
Overlopen doet hij niet want het niveau houd ik wat lager (wel boven minimum) en het verdwijnt sowieso.
Ben wel heel opgelucht dat het dashboard er niet uit hoeft als het lek daaronder zit maar voorlopig zie ik nog niets nat worden.

Re: Geur van koelvloeistof in interieur

Geplaatst: 16.01.2015 - 19:32
door rafke56
Het was een lekke kachelradiateur, zit achter het dashboard. Bij lekkage is vervangen de oplossing.

Eindelijk weer fris interieur

Re: Geur van koelvloeistof in interieur

Geplaatst: 05.05.2015 - 22:53
door Skydisc
rafke56 schreef: Het was een lekke kachelradiateur, zit achter het dashboard. Bij lekkage is vervangen de oplossing.

Eindelijk weer fris interieur
Deze optie bekeek ik als eerste en inderdaad er lag wat koelvloeistof onder de mat maar niet in de mate van wat ik bij moest vullen.
Kachelradiator vervangen met behulp van de getoonde foto's, waarvoor veel dank.
ECHTER... het was niet over. Op een gegeven moment kom ik thuis na een half uur in de file en bij het afzetten ging het koelvloeistofniveaulampje branden en raasde de koelfan maximaal. Dat deed hij nooit. Toen meteen de motorkap open en jawel, het tankje was leeg. Onder de auto lag mijn hele voorraad koelvloeistof. :'(
Bij nadere inspectie bleek de onderste koelslang van de radiateur af te liggen. De slangklem was kapotgeroest en deed dus nauwelijks dienst. De file zorgde voor wat extra temperatuur dus wat meer druk in het systeem en flop, de slang lag er af. Had ik even mazzel dat het precies thuis gebeurde.
Ook maar de slangklem van de aircoradiateur verniewd voor een rvs-uitvoering ant de oude was ook behoorlijk roestig.
De ondefinieerbare lekkage was dus via die radiatorslang die het toen nog net kon houden.
Probleem opgelost. :D