Pagina 1 van 1

ECM-6805: Laaddrukregeling - onjuiste stroming

Geplaatst: 11.08.2013 - 23:35
door albertje
Hoi Allemaal,

Mijn vrouw en ik hadden er in Nederland al 2x last van gehad maar in de vakantie onderweg naar Roemenië was het echt raak. Tijdens het rijden, wanneer je net even wat meer vermogen nodig hebt, valt het vermogen weg en krijg ik de melding "Motor service vereist". Is niet fijn als je net op een helling een vrachtwagen wilt inhalen...

Gelukkig ligt mijn Dice standaard in de auto en laptop had ik ook wel bij de hand. Aangekomen op mijn bestemming, uitgelezen met Dice en laptop en foutmelding "ECM6805: Laaddrukregeling - onjuiste stroming" komt tevoorschijn.

De broer van mijn zwager die bij mijn Volvo garage werkt vertelde me dat ik eerst maar eens de motorrubbers moest afdichten om te kijken of dat het probleem veroorzaakt. De regelaar voor de turbo en de motorrubbers maken gebruik van dezelfde bron voor een vacuum.
Slangetje naar de motorrubbers afgedopt maar wederom, op een steile helling, de melding en weg vermogen.

Na twee weken Roemenië nog een weekje naar Kroatië geweest. Ook hier, als het goed warm was en bij een goede helling, gelijk weer de melding.

Uiteindelijk ben ik zonder problemen thuis gekomen (Nederland is gemiddeld gezien alleen maar bergafwaarts :D ). In Nederland ben ik de foutcode ook niet meer tegengekomen.

Na lekker zoeken op internet, verschillende fora en youtube een lijst gemaakt van dingen die ik samen met mijn zwager wil gaan onderzoeken.

- EGR klep, koeler en dat aluminium buisje waar de slang van de intercooler en EGR koeler samenkomen
- Vacuumslangen
- Slangen van de turbo naar intercooler
- Intercooler
- Turbo

Afgelopen vrijdag begonnen met de werkzaamheden bij m'n zwager op de oprit. Als eerste zijn we begonnen met het demonteren van de EGR klep en bijbehorende onderdelen. Een paar bussen remmenreiniger verder en hij zag er weer goed uit. Helaas heb ik geen foto gemaakt van de binnenkant (Had ik te vuile handen voor)

Afbeelding

Afbeelding

Nadat de EGR en onderdelen weer op zijn plek zat zijn we de vacuum slangen gaan controleren. Op internet een aantal manieren gezien maar de rooktest leek mij nog de beste. Helaas heb ik hier niet de apparatuur voor maar een zwager met een sigaret doet het ook goed. We konden niet echt iets vinden en wilden verder gaan naar de turboslangen.

Het schoot me alleen te binnen dat ook de regelaar voor de turbo, voor op het motorblok, ook nog wel eens defect wil raken. Die ook gelijk gedemonteerd en er kwam een hele partij witte prut uitzetten uit de aansluiting die naar de turbo gaat. Ook hier weer een bus remmenreiniger op gezet en nadat er nog meer prut uit kwam de boel weer in elkaar gezet. Ook hier heb ik geen foto's van maar voor meer info klik op deze link. Het verwijst naar het Volvo forum van Groot Brittannië.

Het was inmiddels al half 7 's avonds en we besloten om alles maar terug te bouwen. De slangen en de turbo bewaren we voor een volgende keer.

Ik ben benieuwd of de melding snel terug komt. Anders moet ik binnenkort weer op vakantie om te kijken of de melding daar misschien terug komt. (Zou ook vervelend zijn. :D)

Als laatste nog een fotootje van de motor. Het blijft een mooie techniek en het is nog leuker om er mee bezig te zijn.

Afbeelding

Ik probeer jullie op de hoogte te houden en als jullie nog adviezen of tips hebben hoor ik het graag. :D

Geplaatst: 12.08.2013 - 09:27
door jaapburg
Nuttige informatie.... Ik heb precies hetzelfde probleem, op vakanties (veel hard rijden en bergen e.d.) kreeg ik de storing. Af en toe in Nederland ook.

Zit in het vacuum-circuit de egr ook?

Geplaatst: 12.08.2013 - 10:29
door albertje
Hoi jaapburg,

De EGR klep zit niet in het vacuumcircuit. Deze wordt gewoon elektrisch aangestuurd vanuit de ECM. Maar mijn zwager had het erover dat als deze door vuil iets open staat dat dit ook problemen kan geven.
En na meer dan 350000km op de teller had de klep wel een schoonmaakbeurt verdient.

Ook succes met je auto.

Geplaatst: 12.08.2013 - 11:37
door jaapburg
Duidelijk. Mijn auto gaat eerst komende week naar de dealer, zij gaan allerlei vacuumonderdelen afsluiten en op druk zetten. Na de diagnose en evt reparatie ga ik de boel ook eens even grondig schoonmaken, na 289.000 km mag dat dus ook wel...

Geplaatst: 12.08.2013 - 15:50
door albertje
Neem er dan ruim de tijd voor... Wij zijn wel een dag bezig geweest en we hebben nog niet alles kunnen testen of controleren.

En onthoud van ieder boutje wat je loshaalt waar het vandaan kwam. Wij hielden ook een boutje over en na lang zoeken vonden we pas weer zijn plekje. :-s

Geplaatst: 12.08.2013 - 16:31
door JeroenSpock
Dat ding achter de dikke slang vooraan, is dat nou die TCV waar ik wel eens over lees? Raakt dat ding altijd een beetje verstopt? Dan wil ik die ook wel eens schoon maken, mijn turbo lijkt soms te stotteren als je hem hoort bij bijna stevig gas geven.
EGR moet ik ook maar eens schoon maken, had tot nu toe alleen dat T-stuk gedaan naast de dikke slang vooraan. Zal wel wat rommel in zitten na 3,5 ton.

Oh en Albert, doe mij en vast veel anderen een lol en zet even in de onderschrift wat voor motor er in je bolide ligt :) Nu zag ik aan de foto's pas wat voor motor er in zit.

Geplaatst: 12.08.2013 - 17:03
door albertje
Hoi Jeroen, ik heb gelijk even een onderschiftje gemaakt.

Volgens mij heet dat ding officieel Turbo Control Solenoid Valve. Bij mij zat ie in ieder geval goed vol met prut. Mocht je turbo haperen kan het ook zijn dat de vanes in de turbo vies zijn. Die wil ik bij mij over een paar weken ook eens bekijken. En ook wil ik nog een soort van rooktest doen op de turboslangen enzo.

Ik heb ook veel gehad aan dit topic op het Volvo UK forum. link

Voor de turbo moet je deze site maar eens lezen. link

Kijk maar eens of er wat nuttigs bij staat.

Re: ECM-6805: Laaddrukregeling - onjuiste stroming

Geplaatst: 05.08.2014 - 21:43
door albertje
MEGAKICK!!

Na bijna een jaar geleden bezig te zijn geweest met de EGR klep en de turbo hebben m'n zwager en ik de stoute schoenen aan gedaan om de turbo de demonteren. Helaas is de foutmelding op de computer toch nog een paar keer terug gekomen met de beruchte 6805 melding. Ik was altijd al benieuwd of de vaantjes in de turbo vies zouden zijn. Dus een paar week geleden met z'n tweeën onder de auto gelegen om de turbo te demonteren. Daarbij hebben we gelijk ook de frisse luchtslangen en de drukslangen van en naar de intercooler losgehaald en gecontroleerd.

Na een uurtje werken (lees klooien) lag de turbo op de werkbank. Maar wat we ook probeerden, we kregen 'm niet open. Hij zat aardig vast en we wilden ook niet teveel geweld gebruiken. Dus maar een paar bussen remmenreiniger er doorheen gejaagd en aan het armpje gevoeld of de vaantjes ook stroef lopen. Dat was totaal niet het geval en daarom hebben we de turbo weer in elkaar gezet. Het enige waar ik nog een vraagteken bij had was de actuator van de turbo. Dat vacuumzuigertje wat het armpje op de turbo bediend.

Ook de rubberen frisse luchtslang van de stalen buis naar de turbo even gecontroleerd. Deze was namelijk vrij zacht en erg makkelijk in te knijpen.

Toen hebben we alle slangen weer aangesloten en de boel onder druk gezet. Om te kijken of ergens een lek in het inlaatcircuit zou zitten. Ene uiteinde van de frisse luchtslang dichtgeplakt met ducttape en een ventieltje erin gezet. Het andere uiteinde is al dicht omdat dit rechtstreeks in het motorblok uit komt. Dus voorzichtig wat druk opgebouwd en de drukmeter in de gaten gehouden. Maar totaal geen drukverlies dus de slangen en de intercooler zijn niet lek.

Nadat alles weer in elkaar was gezet heeft mijn zwager even de auto gestart. De auto stond nog op bokken met mij eronder want ik wilde wel even zien wat dat armpje van de turbo zou doen. Dus mijn zwager geeft gas en ik zie zo die rubberen slang helemaal dicht slaan. Dus lek is hij niet maar de motor krijgt hierdoor veel minder zuurstof dan normaal.

Dus gelijk maar een nieuwe slang besteld en voor de zekerheid een nieuwe vacuum actuator voor de turbo. Voor de rest heb ik nog op de sloop een drukslang opgehaald die van de turbo naar de plastic buis onder de motor gaat. Bij mij zaten er wat scheurtjes in. Hij was niet lek maar alvast voor de zekerheid.

Dus afgelopen weer de spullen binnen gehad en gelijk gemonteerd. De rubberen slang slaat nu niet meer dicht. Hij geeft een heel klein beetje een krimp als je goed gas geeft. Dus dat is weer een oorzaak minder. Zie onderstaande foto's:

Gewoon een mooi plaatje, omdat het kan. :P

Afbeelding


Hier gaat het om, die grote rubberen pijp in het midden van de afbeelding. Die sloeg dicht bij teveel gas. Dit is inmiddels de nieuwe en de auto trekt nu veel gelijkmatiger op. Eerst was het dus met schokken omdat die slang iedere keer dicht sloeg. En dat merk je nu pas omdat die fout er geleidelijk in sluipt.

Afbeelding

En dit is die actuator voor de turbo. Ik weet het, de olie. Ik zag het ook pas op de foto toen ik 'm wilde uploaden. Ik denk dat ik nog iets niet helemaal goed heb vast zitten.

Afbeelding


Ik hoop dat mensen met hetzelfde probleem wat aan deze informatie hebben. Heb helaas geen foto van de turbo los. Op dat moment dacht ik even niet aan foto's maken (helaas).

Binnenkort op vakantie en dan gaan we dus op voor de grote test. We zullen zien hoe de auto zich houd.