Pagina 1 van 2
Fietsendrager zonder trekhaak?
Geplaatst: 12.08.2013 - 14:44
door bobtoorenaar
Beste forumgenoten,
Volgende week gaan wij op vakantie en willen we twee fietsen meenemen. We hebben helaas geen trekhaak. Is het met de XC60 uit 2011 dan nog steeds mogelijk om een fietsendrager op de achterklep te monteren of niet?
Bij voorbaat dank!
Bob
Geplaatst: 12.08.2013 - 14:50
door mad
Welkom op het Volvo-forum.... als ik jou was zou ik een trekhaak monteren, weet je zeker dat je fietsen ook aankomen. Ik heb geen idee of het (nog) kan, maar ik zou er niet mee willen rijden... maar goed, dat wordt niet gevraagd.
http://hollandbikeshop.com/fietsendrage ... eeway-968/
Voor die prijs heb je bijna een trekhaak....
Geplaatst: 12.08.2013 - 17:44
door Ben
Of gewoon op dak natuurlijk.
Geplaatst: 12.08.2013 - 17:51
door MarioC70
mad schreef:Welkom op het Volvo-forum.... als ik jou was zou ik een trekhaak monteren, weet je zeker dat je fietsen ook aankomen. Ik heb geen idee of het (nog) kan, maar ik zou er niet mee willen rijden... maar goed, dat wordt niet gevraagd.
http://hollandbikeshop.com/fietsendrage ... eeway-968/
Voor die prijs heb je bijna een trekhaak....
Een trekhaak kost iets meer,maar ok..vouwfietsen een optie?
Geplaatst: 12.08.2013 - 18:19
door lint
Welkom.
Een fietsendrager op de trekhaak is veel steviger dan zo'n constructie op de achterkant. Fietsen op het dak is altijd lastig met erop en eraf tillen.
Geplaatst: 13.08.2013 - 08:34
door BlackcurrantV70
Ik snap de TS wel, een afneembare trekhaak kost 875 euro, een fietsendrager dan nog eens 300 euro, begint aardig op te lopen om effe de fietsen mee te nemen.
Geplaatst: 13.08.2013 - 09:13
door bobtoorenaar
Precies, daarom. Maar als jullie het qua veiligheid echt afraden gaan we er natuurlijk sowieso niet voor.
Geplaatst: 13.08.2013 - 10:00
door Koidream
Niet alleen de veiligheid durf ik in vraag te stellen. Al eens gedacht aan welke extra krachten er op je achterklep komen? Ik ben er vrijwel zeker van dat deze niet gebouwd zijn voor dit soort doeleinden, daar hebben ze de trekhaak voor gemaakt...
Geplaatst: 13.08.2013 - 17:15
door BlackcurrantV70
Misschien goedkoper om op je bestemming 2 fietsen te huren....tenzij je de trekhaak en de fietsendrager regelmatig denkt te gaan gebruiken.
Geplaatst: 15.08.2013 - 19:18
door Fulaks
Mijn 29" MTB-juweeltje rijdt first class mee binnenin, wielen en zadelpen eruit en hij kan rechtop in de koffer. Met één kind gaat dat perfect. Anders op de Volvo-drager (Thule) op de trekhaak. Onlangs op de AMS-website nog een vergelijking gezien tussen verschillende fietsdragersystemen, en op de trekhaak was het enige dat min of meer deugde.
Geplaatst: 16.08.2013 - 09:08
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Ik heb nog nooit een fietsendrager op een trekhaak van dichtbij bekeken, maar ik heb er altijd een ongemakkelijk gevoel bij. Hoe blijft zoiets stabiel op een kogel? Zit er nog een extra verbinding aan de trekhaak? En dan nog, een vrij grote massa (twee fietsen) met een hoog zwaartepunt en maar steun op één punt, de trekhaak. Dan lijkt me een rek op de achterklep, met steun op vier punten, stabieler. Of zie ik dat verkeerd?
Geplaatst: 16.08.2013 - 09:21
door Battlecruiser
Ja, dat die je heel verkeerd.
De trekhaak is van gesmeed staal en bedoeld om enorme krachten in alle richtingen op te nemen. Als je het koppelmechanisme van een goede fietsdrager bekijkt zie je dat de fietsdrager met meerdere punten aanhecht aan de trekhaakknobbel + steel. Wél moet men de afstelling goed instellen, zodat de klemkracht optimaal is. Dat doen veel mensen niet en daarom zie je nog wel eens iemand met een scheve fietsdrager rijden (in de bocht scheefgezakt)
Een klepdrager hangt met vier punten aan de achterklep die tegenwoordig meestal van plastic is. De scharnierpunten van een achterklep zijn daar niet voor bedoeld en gaan dus werken met veel slijtage als gevolg. En dan heb ik het nog niet eens over de lakbeschadigingen én over het feit dat de fietsen op zo'n achterklep heel hoog gedragen worden. Daardoor is het zwaartepunt van de auto hoger en dus een slechtere wegligging. En bovendien vangt de auto met zo'n klepdrager veel meer wind.
Geplaatst: 16.08.2013 - 09:24
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Dank voor de uitleg.
Overigens is de achterklep van een XC60 van metaal en niet van kunststof. Dat zal dus wel meevallen. Opmerking over het zwaartepunt lijkt bij wel juist.
Geplaatst: 16.08.2013 - 09:25
door Koidream
Om even te vervolledigen, zijn bij en dergelijk systeem nummerplaat en verlichting volledig zichtbaar?
Is dergelijk systeem kantelbaar zodat je in je koffer kan zonder alles weer te demonteren?...
Toch niet fout zo...
http://www.volvo-forum.nl/files/dscf0001_medium_142.jpg
Geplaatst: 16.08.2013 - 09:53
door diesel01
V70 D5 Ed. II Geartronic schreef:Ik heb nog nooit een fietsendrager op een trekhaak van dichtbij bekeken, maar ik heb er altijd een ongemakkelijk gevoel bij. Hoe blijft zoiets stabiel op een kogel? Zit er nog een extra verbinding aan de trekhaak? En dan nog, een vrij grote massa (twee fietsen) met een hoog zwaartepunt en maar steun op één punt, de trekhaak. Dan lijkt me een rek op de achterklep, met steun op vier punten, stabieler. Of zie ik dat verkeerd?
Vorige week stond er een strak aangekleede A5 op de vluchtstrook met daarvoor een Agilia met fietsendrager waar één fiets opstond.
De neus van de Audi in elkaar en een verfrommelde elektrische fiets klem onder de auto..
Ik heb het niet zo op fietsendragers en mensen die kinderzitjes en fietstassen laten zitten.
Geplaatst: 16.08.2013 - 09:53
door GinoB
de achterklep van de XC60 is van polyster
Geplaatst: 16.08.2013 - 10:13
door V70 D5 Ed. II Geartronic
GinoB schreef:de achterklep van de XC60 is van polyster
Ik zal straks eens kijken, maar ik dacht het niet.
Geplaatst: 17.08.2013 - 10:17
door BlackcurrantV70
Klopt, de achterklep is van polyester
Geplaatst: 18.08.2013 - 03:53
door Thijs
BlackcurrantV70 schreef:Klopt
Wat? gnagna
Geplaatst: 18.08.2013 - 10:19
door 030V70
Onlangs zelf met een fietsendrager van Utrecht naar Valkenburg en weer terug gereden met 3 racefietsen. Op de vorige V70 Classic. Was een kantelbaar model, ideaal want je blijft toegang houden tot de kofferruimte. Het merk weet ik even niet meer.
Zag er allemaal solide uit, maar het vreemde idee / gevoel dat er zoveel gewicht op die kogel rustte ebte pas weg na een aantal kilometer en drempels waarin alles nog stevig zat.
Echter op de terugweg, bijna thuis, hing de drager licht naar beneden, puur de afstelling zoals Battlecruiser al aangaf.
Oordeel: ideaal kantelbaar systeem, in dit geval voor 3 fietsen. Makkelijk te monteren en goed inklapbaar. Op het dak zelf heeft mijn esthetische voorkeur, maar is minder praktisch. Kofferbak drager vind ik er persoonlijk altijd heel lelijk uit zien.. En idd, mensen haal die zitjes en tassen van die fietsen af, dat gewapper...
Dus Bob, ik zou voor een dak draag systeem gaan...