VolvoS80D5 BJ2006 nokas ingesleten motor is niet te reparere
Geplaatst: 12.08.2013 - 20:07
door volvos80d5
Wij hebben onlangs langs de kant van de weg gestaan: in eerste instantie 'knapte' er iets maar geen foutmelding. Dus door gereden. na ongeveer 8 km een melding dat we moesten stoppen en spoedonderhoud moesten laten plegen.
De auto is weggesleept en naar onze garage gebracht (geen dealer).
Auto komt uit de Lease en is tot het moment dat wij de S80 kochten dealer onderhouden.
Onze garage heeft de auto onderzocht en geconstateerd dat in ieder geval de nokas is ingesleten. Nader onderzoek door hen heeft uitgewezen dat er ijzerschilfertjes in de motor zouden zitten.
Behalve wij zijn mensen om ons heen erg verbaasd dat dit met deze motor mogelijk is (km stand 240.000km). Reparatie kost excl. inbouwen vd motor 3500euro :? .
Wij vragen ons af of dit een volvokwaal is of sprake van nalatigheid. Lastig is dat onze volvo dus sinds wij eigenaar zijn, niet dealeronderhouden is (wel door een echte volvokenner) en dus door 2 bedrijven is onderhouden....
Is het mogelijk te wijten aan verkeerd onderhoud door één van deze garages? of echt gewoon pech?
Wij zijn nu genoodzaakt om deze auto te verkopen.
Wie van jullie als volvo liefhebber zou ons kunnen helpen met het beantwoorden van de vraag hoe dit mogelijk kan zijn?
En mocht je interesse hebben en handig zijn door zelf een motor in te bouwen, laat het ons weten. Wellilcht kun je onze S80 dan kopen?
Auto heeft altijd zijn beurtjes gehad. onlangs de distributieriem en de waterpomp vervangen.
Groeten!
Geplaatst: 12.08.2013 - 20:19
door Ben
Altijd jammer als een eerste bericht een pechbericht is.
Sterkte met het verlies.
Re: VolvoS80D5 BJ2006 nokas ingesleten motor is niet te repa
Geplaatst: 12.08.2013 - 21:50
door MarioC70
volvos80d5 schreef:Wij hebben onlangs langs de kant van de weg gestaan: in eerste instantie 'knapte' er iets maar geen foutmelding. Dus door gereden. na ongeveer 8 km een melding dat we moesten stoppen en spoedonderhoud moesten laten plegen.
De auto is weggesleept en naar onze garage gebracht (geen dealer).
Auto komt uit de Lease en is tot het moment dat wij de S80 kochten dealer onderhouden.
Onze garage heeft de auto onderzocht en geconstateerd dat in ieder geval de nokas is ingesleten. Nader onderzoek door hen heeft uitgewezen dat er ijzerschilfertjes in de motor zouden zitten.
Behalve wij zijn mensen om ons heen erg verbaasd dat dit met deze motor mogelijk is (km stand 240.000km). Reparatie kost excl. inbouwen vd motor 3500euro :? .
Wij vragen ons af of dit een volvokwaal is of sprake van nalatigheid. Lastig is dat onze volvo dus sinds wij eigenaar zijn, niet dealeronderhouden is (wel door een echte volvokenner) en dus door 2 bedrijven is onderhouden....
Is het mogelijk te wijten aan verkeerd onderhoud door één van deze garages? of echt gewoon pech?
Wij zijn nu genoodzaakt om deze auto te verkopen.
Wie van jullie als volvo liefhebber zou ons kunnen helpen met het beantwoorden van de vraag hoe dit mogelijk kan zijn?
En mocht je interesse hebben en handig zijn door zelf een motor in te bouwen, laat het ons weten. Wellilcht kun je onze S80 dan kopen?
Auto heeft altijd zijn beurtjes gehad. onlangs de distributieriem en de waterpomp vervangen.
Groeten!
Het komt helaas vaker voor,oorzaak is meestal verkeerde olie..
Of verversingstermijn te lang,waardoor de olie te sterkt verdund wordt met brandstof.
Om de 15000km is verstandiger dan om de 30000km bij die motoren.
Kijk is op de site van CSN Engines.
Die hebben nieuwe Volvo motoren..
Geplaatst: 12.08.2013 - 22:09
door volvos80d5
heel erg bedankt voor deze goede en bruikbare reactie!
ik heb de fakturen ff gecheckt:
bij 187130 km: Shell Helix Ultra Extra 5W30
bij 215355km: Shell Helix Ultra Extra 5W30
Nu bij kmstand 244000km dit 'euvel'.
Wij vragen ons af: had de garage dit moeten/kunnen weten?... en dus kunnen voorkomen?
groeten!
Geplaatst: 13.08.2013 - 00:21
door MarioC70
volvos80d5 schreef:heel erg bedankt voor deze goede en bruikbare reactie!
ik heb de fakturen ff gecheckt:
bij 187130 km: Shell Helix Ultra Extra 5W30
bij 215355km: Shell Helix Ultra Extra 5W30
Nu bij kmstand 244000km dit 'euvel'.
Wij vragen ons af: had de garage dit moeten/kunnen weten?... en dus kunnen voorkomen?
groeten!
Dat is moeilijk in te schatten of het onderhoud goed gepleegd is.
Er zijn inderdaad maar weinig garages die echt iets van Volvo weten,vooral van de nieuwere modellen,klinkt vreemd misschien,maar die ervaring is er.
Geplaatst: 13.08.2013 - 13:10
door Quota
Verhalen heeft imho geen zin, twee zaken die naar elkaar verwijzen. De huidige garage zal zeggen het onderhoudsvoorschrift van Volvo nageleefd te hebben (met de 30k km interval) en volvo zal aangeven dat het onderhoud zeer waarschijnlijk niet conform voorschriften en door niet gekwalificeerd personeel is uitgevoerd.
Het begin van een mogelijk eindeloze discussie die jou niets meer oplevert dan hoofdpijn en frustraties.
Neem het verlies, zoek een andere bolide en laat voortaan elke 15k km de olie verversen van en D5 (als er tenminste weer een volvo voor in de plaats komt).
Sterkte!
Geplaatst: 14.08.2013 - 21:18
door Thijs
Het is de verkeerde olie, hij voldoet niet aan de A5-B5 specificatie...
Geplaatst: 18.08.2013 - 03:07
door haasje
Jammer dat er door TS niet meer gereageerd wordt. Ik had een pb gestuurd, maar krijg geen reactie.
Geplaatst: 18.08.2013 - 03:45
door Thijs
Die is ruzie aan het maken met de garagist die er, zoals ik het nu zie, verkeerde olie in heeft gegooid. Maar wel handig als hij weer zou reageren idd..
Geplaatst: 17.11.2013 - 21:44
door eldee
Voor de D5 in de S80 van 2006 geldt volgens mij:
Oliekwaliteit: ACEA A3/B3/B4
Viscositeit: SAE 0W-30
Althans, zo staat het in mijn boekje.
A3/B3/B4 stelt hogere eissen aan de slijtagebeperking van de olie.
A5/B5 levert wat in qua slijtagebeperking en richt zich meer op brandstofbesparing.
Die Shell olie is A3/B3 en dat zou dus moeten voldoen. Alleen de viscositeit voldoet niet, maar daar stelt Volvo ook geen eisen aan. Als er maar aan de oliekwaliteit wordt voldaan.
eldee schreef:Voor de D5 in de S80 van 2006 geldt volgens mij:
Oliekwaliteit: ACEA A3/B3/B4
Viscositeit: SAE 0W-30
Althans, zo staat het in mijn boekje.
A3/B3/B4 stelt hogere eissen aan de slijtagebeperking van de olie.
A5/B5 levert wat in qua slijtagebeperking en richt zich meer op brandstofbesparing.
Die Shell olie is A3/B3 en dat zou dus moeten voldoen. Alleen de viscositeit voldoet niet, maar daar stelt Volvo ook geen eisen aan. Als er maar aan de oliekwaliteit wordt voldaan.
Is jouw 2006 misschien een laat op kenteken gezette 2004 dan? Want de euro 4 met DPF in een 2006 heeft echt de A5B5 olie nodig..
Probleem van TS lijkt ook wel heel erg op de bekende kopproblemen.
Geplaatst: 18.11.2013 - 19:41
door Gast
Ik ga er vanuit dat de oorzaak het regeneren is geweest.
En tegen brandstof in de motorolie kan geen enkel blok, ongeacht welke olie je ook gebruikt.
Wat ik hoor is dat je niet meer merkt dat de thermostaat kapot is, omdat je de temperatuurmeter niet meer aan wezig is en dat daardoor de computer blijft regenereren.
Geplaatst: 18.11.2013 - 22:46
door VolvoTech
TS is foetsie denk ik, dus T maar op slot?
Geplaatst: 18.11.2013 - 22:49
door Ben
Laatste Bezoek: Ma 12 Aug, 2013 18:55
Geplaatst: 18.11.2013 - 22:55
door Discovery
Thijs schreef:Is jouw 2006 misschien een laat op kenteken gezette 2004 dan? Want de euro 4 met DPF in een 2006 heeft echt de A5B5 olie nodig..
Hangt er vanaf of het een oud model of nieuw model is. S80 D5 liep niet gelijk met S60/V70/XC70 D5, deze hield de oude 163pk D5 zonder roetfilter totdat het nieuwe model kwam.
Geplaatst: 20.11.2013 - 17:32
door Rex
De olie wordt verdunt met brandstof die niet in de olie hoort te komen. Constructie fout van Volvo. Ook met de door volvo voorgeschreven olie ontstaat er schade aan de kleppentrein, nokas, enz.
In ons bedrijf hebben wij inmiddels schade opgelopen bij 8 S80 D5 motoren.
Bij Volvo doen ze net of ze van niets weten.
Uit de gemaakte oliemonsters blijkt dat olie verdund is met brandstof en er veel roet in zit, ver boven de norm. Door roet in de olie ontstaat er schade aan de nokas en steunen. (stoters)
Geplaatst: 20.11.2013 - 17:48
door diesel01
Het is niet alleen Volvo die het probleem kent.
Geplaatst: 21.11.2013 - 19:28
door Thijs
Rex, Na de software update gebeurt het verdunnen eigenlijk niet meer, tenzij er bijna alleen maar korte stukjes mee gereden worden waardoor de auto niet door zijn regeneratie cyclus komt en continu blijft regenereren.
diesel01, Leuk filmpje, maar dat heeft hier weinig mee van doen. Ik heb nog niet een op holgeslagen D5 gehoord, en als er wel een is is dat toevallig lijkt mij.
Geplaatst: 21.11.2013 - 20:13
door dutchlimits
Kan zoiets ook niet gebeuren wanneer de motor een keer zonder olie heeft gelopen?