Pagina 1 van 1

Koppelingspedaal werkt niet

Geplaatst: 13.08.2013 - 10:22
door joeri1974
Beste forummers die beter weten hoe dingen werken dan ik, help!

Kortgeleden stond ik met pech in Oostenrijk, zie de thread over 'koppelingscylinder lekt?'

Inmiddels is de auto in NL gearriveerd. Ik zou graag de diagnose van de dealer even bij jullie willen controleren en hoop dat jullie wellicht advies kunnen geven over ander onderhoud dat direct slim mee te nemen is.

SYMPTOMEN

Koppelingspedaal heeft nog twee standen: ingedrukt en uit. Ontkoppelen doet ie niet. De eerste keer dat dit gebeurde was het reservoir van de remvloeistof bijna leeg. Conclusie ÖAMTC: vloeistof op, dan werkt de koppelingcylinder niet, cylinder zal lek zijn.

Lokale reparateur in Oostenrijk heeft de koppelingscylinder ontlucht en de vloeistof bijgevuld. Pedaal heeft een middag perfect gefunctioneerd, maar na 3 uur geparkeerd te hebben, was het aan-uitsymptoom weer terug. Nu was het reservoir van de remvloeistof echter wél helemaal gevuld!

DIAGNOSE VOLVO-DEALER

De dealer heeft de auto nog niet open gemaakt, maar wel al de diagnose gesteld. Volgens mijn dealer is de "drukgroep kapot". Die moet vervangen worden. Misschien moet ook de koppeling vervangen worden.

Kostenplaatje:
- Drukgroep vervangen: € 1015,43, waarvan ong. € 100 materiaal, de rest arbeid. O.a. de versnellingsbak moet eronderuit.
- Koppeling direct meenemen: € 474,00 extra.

MIJN VRAGEN AAN JULLIE

1) Klinkt deze diagnose logisch? Zeker icm eerst leeg, daarna vol remvloeistofreservoir? De drukgroep heeft toch niet zo veel met lekken te maken? Waar was de eerste keer die vloeistof dan naartoe?

2) De auto heeft ong. 160.000 km gelopen, een V70 D5 uit september 2006. Is het verstandig om direct wat andere onderdelen ook te vervangen, waar ze nu gemakkelijk bij kunnen, omdat anders op korte termijn het spul weer uit elkaar moet? (en zo ja: welke?)

Veel dank!!

Geplaatst: 13.08.2013 - 11:02
door MarioC70
Drukgroep kost geen 100 euro en de koppeling compleet voor 474 euro daar zit de drukgroep bij in.
Iets aan het verhaal klopt niet,je bedoelt denk ik het druklager voor 100 euro..
1000 euro arbeidsloon klopt ook niet..

Geplaatst: 13.08.2013 - 11:08
door edraket
Verhaal klinkt wel aannemelijk, maar ik zou eerst zeker willen zijn dat de hoofd koppelings cilinder niet stuk is. Deze kan namelijk ook dezelfde symptomen geven. Bij een V70 uit 2006 is het echter wel aannemelijk dat de koppelings cilinder in de bak stuk is, dit is een zwak punt bij de eerste V70's vanaf modeljaar 2006. Bespreek dus goed met de dealer dat ze uit sluiten dat de hoofd koppelings cilinder nog goed is. Dat scheelt later discussies als die alsnog vervangen moet worden.

Als ze toch de bak eraf hebben zou ik ook de koppeling zelf laten vervangen. Deze gaan toch wel vaak na de 2 ton, en het zou erg jammer zijn als je binnenkort weer de bak eraf moet laten halen. Misschien kun je een "dealtje" maken over het extra vervangen van de koppeling. Blijft hoe dan ook veel geld.

Geplaatst: 13.08.2013 - 11:14
door MarioC70
Drukgroep vervangen: € 1015,43, waarvan ong. € 100 materiaal, de rest arbeid.


Bovenstaande zin klopt dus niet,,dat bedoelde ik dus..

Geplaatst: 13.08.2013 - 11:39
door edraket
Vindt 900 euro overigens wel erg veel geld aan arbeid om de bak eraf te halen. Is een officiele Volvo dealer?

Geplaatst: 13.08.2013 - 11:58
door 1-wiel
om de bak eraf te halen laat je of het subframe zakken of je haalt het er helemaal onderuit (vind ik het makkelijkst)

Geplaatst: 13.08.2013 - 12:01
door Walter
maar een bak werk is het zeker, je moet heel wat weghalen.

Geplaatst: 13.08.2013 - 17:43
door edraket
Er staat minder dan 8 uur werk voor, dat is dan toch geen 900 euro?

Geplaatst: 13.08.2013 - 18:02
door lint
edraket schreef:Er staat minder dan 8 uur werk voor, dat is dan toch geen 900 euro?
Dat zal niet veel schelen met een arbeidsloon van 90 tot 100 euro bij de dealer!

Geplaatst: 13.08.2013 - 18:24
door MarioC70
Je zegt het verkeerd,je betaald 8 uur en ze doen er 5 uur over.. :)

Geplaatst: 13.08.2013 - 18:26
door lint
Ja, zo is het snel rijk worden!

Geplaatst: 13.08.2013 - 20:05
door joeri1974
Dank je wel voor jullie reacties! Alleen heb ik nog steeds geen idee waar de remvloeistof naartoe kan zijn: bij de eerste stilval was ie op, bij de tweede niet. Iemand enig idee?

Geplaatst: 13.08.2013 - 20:29
door MarioC70
Het druklager is lek en het loopt dus de bak in..plus dat er veel lucht in het systeem komt.

Geplaatst: 13.08.2013 - 20:30
door MarioC70
Voor 950 euro incl koppeling en druklager ben je weer klaar...

Geplaatst: 13.08.2013 - 21:07
door olav
MarioC70 schreef:Voor 950 euro incl koppeling en druklager ben je weer klaar...
Waar? Is dat een klus voor elke willekeurige garage, of zit je met gereedschap waardoor je toch met Volvo garages aan de slag gaat?

Geplaatst: 13.08.2013 - 21:11
door MarioC70
Lees het forum is goed door en kijk ook is in de profielen van mensen die de vragen beantwoorden,dat schept een hoop verlichting..en kennis.. :)

Geplaatst: 27.08.2013 - 10:32
door olav
En? Inmiddels weer rijdend?

Geplaatst: 27.08.2013 - 13:21
door V70 T5 assen
olav schreef:
MarioC70 schreef:Voor 950 euro incl koppeling en druklager ben je weer klaar...
Waar? Is dat een klus voor elke willekeurige garage, of zit je met gereedschap waardoor je toch met Volvo garages aan de slag gaat?
Dat kan bij een willekeurige GOEDE garage.
Er staan ook horror verhalen op het forum :)
Ik meende een garage in ijselmuiden