Pagina 1 van 1

Koel problemen S40 T5

Geplaatst: 13.08.2013 - 19:25
door Alex S40 T5
Beste forumleden,

Allereerst even kort voorstellen, ik ben Alex uit de regio Rotterdam, ik rij al jaren Volvo even kort de geschiedenis:

V40 2.0 T
S40 T4
S40 T4
C30 2.4i
S40 T5

Nu met de laatste auto heb ik een probleem waar ik niet uit kom.

Het is dus een Volvo S40 T5 ( 2.5 5 cyl Turbo ), gechipt naar 270 pk/400 nm

Nu ben ik gisteren vanuit Duitsland terug gekomen ( vakantie ) maar onderweg in Duitsland kreeg ik de melding op het dashboard: ( Motor temperatuur te hoog zet auto aan de kant en motor z.s.m. uitschakelen ), dit direct gedaan, auto in ze vrij motor viel zelf al uit en zo de afrit af. Daar bleek een koel retour slang geklapt te zijn ( gescheurd ), de reservoir was compleet leeg.

De slang hebben we zelf gemaakt, toen water bijgevuld paar keer starten en laten draaien en niets meer aan de hand. Toen verder gereden ri NL, in NL dacht ik bij een pompstation maar even te stoppen om alles te checken, dus ik ga de afrit af en op de parking deed de motor enorm raar, leek wel op 3 of 4 cilinders te lopen i.p.v. 5. Motor gelijk uitgezet en auto is weggesleept. ANWB gaf al aan lekke koppakking.

Maar nu komt het auto is nu thuis, en vandaag het een en ander gecontroleerd. Oliepeilstok en oliedop boven een vlam gehouden, geen geknetter dus geen koelwater.

Auto gestart koud, en liep als een zonnetje.

Met een camera de cilinders inwendig bekeken ook niets vreemds te zien.

Compressie gemeten Koud en Warm, de waardes verschillen naar mijn idee te veel, iemand ideeën hier over:

Koud ( van links naar rechts als je er voor staat )

Cyl 1 - 8.7
Cyl 2 - 7.2
Cyl 3 - 6.8
Cyl 4 - 7.1
Cyl 5 - 9.6

Warm

Cyl 1 - 9.3
Cyl 2 - 8.0
Cyl 3 - 7.4
Cyl 4 - 7.4
Cyl 5 - 9.8

Volgens Vadis zou dit 9 moeten zijn.

Daarna hebben we een klein stukje gereden motor bleef op temperatuur, thermostaat gaat ook netjes op tijd open, en toen is de expansievat gescheurd, dus morgen kan ik op zoek naar een nieuwe, maar heeft iemand een idee wat hier nu loos kan zijn, en moet ik me inderdaad zorgen gaan maken om de koppakking?

Hoor het graag.

Geplaatst: 13.08.2013 - 19:54
door lint
Het lijkt het meest op een lekke koppakking, 3 cylinders met een te lage compressie.

Geplaatst: 13.08.2013 - 20:35
door Johan s60
Lijkt me idd de koppakking, er wordt toch teveel druk opgebouwd in het koelsysteem.

Als de kop er af, is het motorblok goed op scheuren in de cilinder wanden controleren.

Geplaatst: 13.08.2013 - 20:36
door MarioC70
. Oliepeilstok en oliedop boven een vlam gehouden, geen geknetter dus geen koelwater.


Dat is automarkt techniek,gezwam in de ruimte dus,koppakking waarschijnlijk lek,een cilinderlektest doen of een co test..in de vloeistofpot.
Maar ga er maar van uit dat deze lek is,de koppakking,laat de kop ook afpersen inderdaad op eventuele scheur..
Niet meer mee rijden dus..

Geplaatst: 14.08.2013 - 18:48
door Alex S40 T5
Heren,

Bedankt voor de reacties tot nu toe, vandaag nieuw expansievat gehaald koelsysteem gecheckt motor bleef heel de tijd netjes op temperatuur, 2 test rondjes gereden, niets aan de hand, maar helaas, ik kom thuis en de motor begint weer raar te lopen ( op wat cilinders minder en stond te schudden ) en viel uit.

Zoals ik hier boven zie aan de reacties moet ik toch aan de koppaking gaan denken.

Met uitlezen ook geen meldingen te vinden.

Story to be continued...

Geplaatst: 14.08.2013 - 18:53
door MarioC70
En er dan ook niet meer mee rijden,is het beste..

Geplaatst: 14.08.2013 - 19:02
door Alex S40 T5
Bedankt Mario,

Gaan we ook niet meer doen, laat hem zo weg slepen naar me garage, en daar maar de kop er af halen.

Gr Alex

Geplaatst: 14.08.2013 - 19:10
door MarioC70
Zo dus..

Geplaatst: 14.08.2013 - 19:11
door MarioC70
Cilinder schoongespoeld door de koelvloeistof,
Vandaag gedemonteerd..
Aflaten persen nu op inwendige lekkage en vlakheid controle..

Geplaatst: 16.08.2013 - 23:12
door MarioC70
Bij deze motor is een montagefout gemaakt,er zijn twee keer dezelfde kopbouten gebruikt,waardoor de kop niet vast zat,de oude bouten die er nu uitkwamen waren 8 mm langer getrokken.
Dan lijkt het of hij vast zit,maar dat is dus niet het geval,
Altijd nieuwe bouten gebruiken bij een cilinderkop reparatie..
En zorgen dat de gaten waar de bouten in draaien brandschoon zijn.

Geplaatst: 17.08.2013 - 16:17
door Alex S40 T5
Afbeelding


Zo kop is er af, duidelijk verhaal cilinder 3 en 4, die zijn het schoonst. vergeleken met 1, 3 en 5, zoals compressie test al aangaf.

Tevens heb ik van de week een mooi uitlees apparaat aangeschaft waarmee ik kan uitlezen en foutcodes wissen en tijdens het rijden heel wat info bekijken en ook deze gaf fouten op cilinder 3 en 4.

Zie foto hier onder:

Afbeelding

Geplaatst: 17.08.2013 - 21:22
door MarioC70
Is duidelijk te zien,kun je gelijk mooi de kleppen stellen weer..
En gebruik nieuwe kopbouten enz..

Geplaatst: 28.11.2013 - 12:34
door Alex S40 T5
Even een korte update beetje aan de late kant:

Inmiddels 7000 km gereden na de grote beurt: koppaking, kop vlakken, klepseals vervangen, distributie en waterpomp vervangen.

Motor lekker goed ingereden en rijd weer als een zonnetje, naar mijn idee zelfs iets beter dan voorheen meer power.

Weer helemaal blij ::lol:

Geplaatst: 30.11.2013 - 22:24
door simonts
Hoeveel heeft je deze grap gekost?

Geplaatst: 09.12.2013 - 22:54
door Alex S40 T5
600 euro aan materiaal, dus vlakken, pakkingen, distributie set, klepseals, waterpomp.

Man uren geen kosten aan gehad, meeste zelf gedaan met wat hulp van een maatje, dus dat was een kratje bier.

Het is best te doen en ik moet zeggen het was niet echt lang werk paar avondjes en klaar.

Re: Koel problemen S40 T5

Geplaatst: 17.03.2014 - 20:28
door willemf58
Helemaal top, blij dat het meegevallen is

Re: Koel problemen S40 T5

Geplaatst: 17.03.2014 - 22:48
door lint
Goed om te lezen dat het probleem is opgelost, de kosten vallen erg mee vooral door het ontbreken van arbeidskosten door de zelfwerkzaamheid en hulp van je maatje.