Koel problemen S40 T5
Geplaatst: 13.08.2013 - 19:25
Beste forumleden,
Allereerst even kort voorstellen, ik ben Alex uit de regio Rotterdam, ik rij al jaren Volvo even kort de geschiedenis:
V40 2.0 T
S40 T4
S40 T4
C30 2.4i
S40 T5
Nu met de laatste auto heb ik een probleem waar ik niet uit kom.
Het is dus een Volvo S40 T5 ( 2.5 5 cyl Turbo ), gechipt naar 270 pk/400 nm
Nu ben ik gisteren vanuit Duitsland terug gekomen ( vakantie ) maar onderweg in Duitsland kreeg ik de melding op het dashboard: ( Motor temperatuur te hoog zet auto aan de kant en motor z.s.m. uitschakelen ), dit direct gedaan, auto in ze vrij motor viel zelf al uit en zo de afrit af. Daar bleek een koel retour slang geklapt te zijn ( gescheurd ), de reservoir was compleet leeg.
De slang hebben we zelf gemaakt, toen water bijgevuld paar keer starten en laten draaien en niets meer aan de hand. Toen verder gereden ri NL, in NL dacht ik bij een pompstation maar even te stoppen om alles te checken, dus ik ga de afrit af en op de parking deed de motor enorm raar, leek wel op 3 of 4 cilinders te lopen i.p.v. 5. Motor gelijk uitgezet en auto is weggesleept. ANWB gaf al aan lekke koppakking.
Maar nu komt het auto is nu thuis, en vandaag het een en ander gecontroleerd. Oliepeilstok en oliedop boven een vlam gehouden, geen geknetter dus geen koelwater.
Auto gestart koud, en liep als een zonnetje.
Met een camera de cilinders inwendig bekeken ook niets vreemds te zien.
Compressie gemeten Koud en Warm, de waardes verschillen naar mijn idee te veel, iemand ideeën hier over:
Koud ( van links naar rechts als je er voor staat )
Cyl 1 - 8.7
Cyl 2 - 7.2
Cyl 3 - 6.8
Cyl 4 - 7.1
Cyl 5 - 9.6
Warm
Cyl 1 - 9.3
Cyl 2 - 8.0
Cyl 3 - 7.4
Cyl 4 - 7.4
Cyl 5 - 9.8
Volgens Vadis zou dit 9 moeten zijn.
Daarna hebben we een klein stukje gereden motor bleef op temperatuur, thermostaat gaat ook netjes op tijd open, en toen is de expansievat gescheurd, dus morgen kan ik op zoek naar een nieuwe, maar heeft iemand een idee wat hier nu loos kan zijn, en moet ik me inderdaad zorgen gaan maken om de koppakking?
Hoor het graag.
Allereerst even kort voorstellen, ik ben Alex uit de regio Rotterdam, ik rij al jaren Volvo even kort de geschiedenis:
V40 2.0 T
S40 T4
S40 T4
C30 2.4i
S40 T5
Nu met de laatste auto heb ik een probleem waar ik niet uit kom.
Het is dus een Volvo S40 T5 ( 2.5 5 cyl Turbo ), gechipt naar 270 pk/400 nm
Nu ben ik gisteren vanuit Duitsland terug gekomen ( vakantie ) maar onderweg in Duitsland kreeg ik de melding op het dashboard: ( Motor temperatuur te hoog zet auto aan de kant en motor z.s.m. uitschakelen ), dit direct gedaan, auto in ze vrij motor viel zelf al uit en zo de afrit af. Daar bleek een koel retour slang geklapt te zijn ( gescheurd ), de reservoir was compleet leeg.
De slang hebben we zelf gemaakt, toen water bijgevuld paar keer starten en laten draaien en niets meer aan de hand. Toen verder gereden ri NL, in NL dacht ik bij een pompstation maar even te stoppen om alles te checken, dus ik ga de afrit af en op de parking deed de motor enorm raar, leek wel op 3 of 4 cilinders te lopen i.p.v. 5. Motor gelijk uitgezet en auto is weggesleept. ANWB gaf al aan lekke koppakking.
Maar nu komt het auto is nu thuis, en vandaag het een en ander gecontroleerd. Oliepeilstok en oliedop boven een vlam gehouden, geen geknetter dus geen koelwater.
Auto gestart koud, en liep als een zonnetje.
Met een camera de cilinders inwendig bekeken ook niets vreemds te zien.
Compressie gemeten Koud en Warm, de waardes verschillen naar mijn idee te veel, iemand ideeën hier over:
Koud ( van links naar rechts als je er voor staat )
Cyl 1 - 8.7
Cyl 2 - 7.2
Cyl 3 - 6.8
Cyl 4 - 7.1
Cyl 5 - 9.6
Warm
Cyl 1 - 9.3
Cyl 2 - 8.0
Cyl 3 - 7.4
Cyl 4 - 7.4
Cyl 5 - 9.8
Volgens Vadis zou dit 9 moeten zijn.
Daarna hebben we een klein stukje gereden motor bleef op temperatuur, thermostaat gaat ook netjes op tijd open, en toen is de expansievat gescheurd, dus morgen kan ik op zoek naar een nieuwe, maar heeft iemand een idee wat hier nu loos kan zijn, en moet ik me inderdaad zorgen gaan maken om de koppakking?
Hoor het graag.