Pagina 1 van 2

Airco defect

Geplaatst: 28.05.2006 - 11:53
door Broes
Gisteren kwam ik tot de ondekking dat de airco niet meer aanspringt. De schakelaar op het dashboard werkt goed, ook de temperatuurmeting werkt goed, de fan gaat blazen als de temp in de auto oploopt. Het relais (RL11)voor de magneetkoppeling komt niet op. Bij handbediening van dit relais (kapje er af) schakelt de magneet koppeling wel in. Wat kan de oorzaak zijn? Wie weet raad?

Peter

Geplaatst: 29.05.2006 - 16:38
door mehrzahl
Bij mij sloeg hij ook niet meer aan. Dat kwam door een te laag koelmiddelpeil in het aircosysteem. De condensor was lek, nu doet hij het weer. Misschien kun je het systeem op lekkage laten checken.

Geplaatst: 29.05.2006 - 23:13
door Ramon&Ramon
systeem leeg of de lage druk schakelaar stuk.

Geplaatst: 01.06.2006 - 21:06
door Broes
Inderdaad de condensor is lek, wordt over 14 dagen vervangen, 860 euro
Bedankt voor de tips

Peter

Geplaatst: 01.06.2006 - 21:26
door marsm104
Oef... dure grap, voor zo'n jonge auto!

Geplaatst: 01.06.2006 - 23:01
door Ramon&Ramon
Niet goed opgelet in het forum denk ik gezien de prijs!

Geplaatst: 01.06.2006 - 23:26
door Gast
Broes schreef:Inderdaad de condensor is lek, wordt over 14 dagen vervangen, 860 euro
Bedankt voor de tips

Peter
Allemachtig, bij wie laat je dit doen?

Geplaatst: 01.06.2006 - 23:33
door smokingman
Ramon&Ramon schreef:Niet goed opgelet in het forum denk ik gezien de prijs!
Wat bedoel je daarmee? Dat je het niet een hoop geld vind voor een jonge auto? Of dat het goedkoper kan?

Ik kan alleen maar iets vinden met de zoekfunctie over een compressor en een condensor die vervangen zijn voor zo'n 1800 euro.

Geplaatst: 01.06.2006 - 23:41
door Ramon&Ramon
bij de dealer is het inderdaad erg duur,klopt,is ook een hoop werk!
Als je het vaak doet is het drie uur ex vulen.

Geplaatst: 02.06.2006 - 00:20
door smokingman
Die condensor kan je ertussenvandaan halen via de onderkant met een beetje pielwerk. Dat is volgens mij geen 3 uur werk.

Geplaatst: 02.06.2006 - 11:52
door Ramon&Ramon
een condensor is iets anders dan een verdamper!:)

Geplaatst: 02.06.2006 - 17:23
door smokingman
:?:

Geplaatst: 02.06.2006 - 17:31
door Paul
hebben het gehad met onze 98er V70, na 3 jaar geen airco meer, maar was bekend probleem en werd deels betaald door Volvo.

Ze vertelde toen ook dat er net iemand anders met een V70R uit 99 net bij lyon reed met 32 graden waar vervolgens ook de airco het niet meer deed en vakantie nog begonnen moest. Bij ons was het gelukkig 3 weken voor de vakantie!

Geplaatst: 02.06.2006 - 17:56
door Gast
Wat is het probleem met die condensors?
Door roesten of zo?
Ik hoor dat hier meer problemen mee zijn!

Geplaatst: 02.06.2006 - 20:52
door smokingman
Voor condensors die gaan lekken zijn er 3 verschillende mogelijkheden waardor ze lek gaan.

1: steenslag. De condensor zit voor alle andere koelers en is dus de eerste die eventuele steentjes opvangt. Overigens is dit maar een klein deel van de voorkomende lekkages.
2: Doorschuren door dingen die te dicht op de condensor gemonteerd zijn.
3: Oxidatie.

Tegenwoordig zitten de verschillende koelers (condensor, interkoeler en radiateur) vaak in een soort luchtkanaal ingebouwd. Dit wordt door de fabrikanten bewust zo gemaakt. De hoeveelheid lucht die hierbij uiteindelijk door de laatste koeler gaat is nagenoeg dezelfde hoeveelheid als die door de eerste gaat. Zouden de verschillende koelers los van elkaar staan, dan heb je een hoeveelheid leklucht die langs de randen "weglekt" en wordt de laatste koeler minder efficient gebruikt. Helaas wil het nog wel eens voorkomen dat de harde kunststof behuizing tegen een koeler aan zit. Aangezien auto's altijd trillen, schuurt er dan iets kapot. Aluminium verliest het altijd van kunststof.

Die luchtkanalen hebben een ander nadeel. Eventuele rotzooi (bladeren, veren, blubber enz) kan wel tussen de koelers terechtkomen, maar kan daar niet makkelijk weer weg. Hierdoor ontstaat een vochtige drab, die ervoor zorgt dat het aluminium gaat oxideren (gewoon wegrotten dus)

Verder zie je veel dat koelers zwartgespoten zijn. Naar verloop van tijd gaat de lak scheuren. Door de capilaire werking trekt daar dan vocht tussen en zorgt voor oxidatie.

De snelheid waarmee zo'n oxidatieproces gaat is natuurlijk afhankelijk van een aantal faktoren. Een van de belangrijkste is de kwaliteit van het gebruikte aluminium. Maar ook de vervuiling van bijvoorbeeld het vocht speelt mee. Veel pekel zorgt voor een snellere oxidatie.

Overigens. Volvo V70 van voor 2000 (als ik het goed heb) en de 850 modellen hebben bij lekkage in het aircosysteem meestal een lekke verdamper (die onder het dashboard zit). De latere modellen V70 hebben meestal een lekke condensor.

Geplaatst: 03.06.2006 - 00:23
door Gast
Een duidelijk verhaal. Bedankt.

Geplaatst: 06.06.2006 - 18:06
door VolvoZoeker
@smokingman - Weet je toevallig ook wat het meest voor komt bij S80 1999??? Nee, ik heb nu nog geen problemen, maar liever van te voren gezien, dan nadat het al kapot is..... :-)

Geplaatst: 06.06.2006 - 21:10
door smokingman
De condensor is bij mijn weten nagenoeg of zelfs dezelfde als in de V70. Die gaat dus ook wel eens lek. Verder heb ik in de vriendenkring iemand die bij een taxibedrijf werkt waar ze een aantal S80 met dik 3 ton op de teller hebben. Daar zijn vorig jaar een aantal magneetkoppelingen vervangen omdat bijstellen niet meer hielp.

Maar ik zou me voorlopig geen zorgen maken. De enige modellen waar echt problemen mee waren waren dus de 850's en de eerste S/V70 modellen.

Geplaatst: 06.06.2006 - 21:40
door mehrzahl
Inderdaad de condensor is lek, wordt over 14 dagen vervangen, 860 euro

Kostte mij 695 Euro, bij een Bosch servicepunt...

Geplaatst: 06.06.2006 - 23:30
door Ramon&Ramon
Als je goed had gelezen,had je 250 euro bespaard!