Volvo 440 1994 1.8 benzine 90 pk - Inlaatspruitstukpakking

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken heb ik een Volvo 440 uit 1994, 1.8 liter 90 pk.
Deze loopt stationair onregelmatig. De vorige eigenaar (mijn zwager) heeft bij een garage onderzoek laten doen (vv: uitlaatdemper (was lek), vacuumslangen, gasklephuis, inlaatspruitstukpakking gecheckt op lekkage = niet lek).
Dit alles is echter een jaar geleden, sindsdien is er 10-15k met de auto gereden.

Wanneer ik nu remreiniger rondom het inlaatspruitstuk spuit (metname rond de 4e cil (vanuit de auto gezien de meest linker) gaat de motor anders lopen, wanneer ik blijf spuiten dreigt hij zelfs af te slaan.
Daarom verdenk ik de inlaatpakking. Het enige wat ik niet zeker weet: de nevel zou langs het luchtfilter/luchtslang kunnen lopen en daarlangs het systeem binnen gaan.

Wat ik me afvraag:

Klopt het dat het inlaatspruitstuk 1 geheel is (dus los van uitlaatspruitstuk) en ik dus ook 1 pakking nodig heb om deze te vervangen?
Sommige topics brengen mij wat in verwarring, het lijkt of men over 1 geheel spreekt (wat ik me niet kan voorstellen).

Is er ergens een how-to beschikbaar over het vervangen hier van?
Nog aandachtspunten tijdens het vervangen van de pakking?

Ik wil dit samen met een maat gaan uitvoeren. Hebben allebei op motorfiets voldoende (technische) ervaring, echter bij een auto zijn sommige dingen toch weer nieuw/anders.

Groet en bedankt,

Kajotan.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Het is 1 pakking..en een uurtje sleutelen..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Bedankt!

Weet iemand ergens een how-to? Of iemand die bereid is een paar tips te geven?

Dan nog: hoe testen jullie lekkage van zo'n pakking?
Bij motorfietsen spuiten wij remreiniger rondom een pakking. Ik ben hier een beetje bang op ''brandgevaar'' het spul is natuurlijk behoorlijk brandbaar, evenals de rest van het vettige motorblok.
Dus hoe doen jullie dit, veilig en goed?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Met remmenreiniger dus ook,
moertjes los halen spruitstuk iets terug schuiven,oude pakking goed verwijderen en weer monteren met een nieuwe.
Welk type motor heb je,precies.
Een mono of multipoint..
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Motor: B18U.
Wat betreft mono of multipoint, hoe kan ik dit zien?
Ik weet dat de garage de injectoren/injectorhuis heeft vervangen.

Vandaag een boel remreiniger langs het inlaatspruitstuk gespoten, echter ben ik bang dat de garage gelijk heeft: er gebeurt helemaal niets.

Wat mij opviel is dat de carterontluchting enorm vies en smerig is. Zou dit met het onregelmatige stationair lopen te maken kunnen hebben?
Zo ja, hoe maak je deze het beste schoon?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

B18U is monopoint..
Denk dat de stappenmotor op de carburateur vast zit en stuk is..
Kleppen te strak,kan ook nog..
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Stappenmotor is nagekeken door garage, ook is er een gereviseerde gasklephuis in gezet. Hoe is stappenmotor zelf te checken?
Kleppen is voor zover ik weet niets mee gedaan..
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Gasklephuis?
Denk een andere carburateur?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Ik ben nou toch wel een beetje aan het twijfelen geslagen.... Vanavond weer flink wat remreiniger op de inlaat gespoten (met koude motor) en hij gaat toch wel degelijk slecht lopen, als je 10 sec gericht op de 3/4e cilinder blijft spuiten slaat hij zelfs af.
Ik kan me niet voorstellen dat hij zelfs afslaat door nevel wat via je luchtslang je motor in komt... wat denken jullie?

Vrees dat ik toch de pakking maar moet vervangen om het uit te sluiten.

Wat zit er allemaal op het inlaatspruitstuk aangesloten?
Moet het kvs uit het systeem getapt worden?
Iemand tips om bij de onderste boutjes van het spruitstuk te komen?

Bedankt!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Kvs blijft erin.
Schermplaatjes demonteren.dan kun je er zo bij...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Even een Vadis gerelateerde vraag: Waar kan ik in vredesnaam vinden welke bougies erin die B18U moeten? Ik ben toch zeker al 15 min aan het zoeken, maar geloof dat ik het mis?
Iemand een tip?
Gebruikersavatar
Live4Volvo
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
Locatie: Molenhoek
Contacteer:

Kijk eens bij winparts voor onderdelen. Geven (bijna) altijd de juiste onderdelen aan. Of de brezan eens bellen. Anders eens bellen naar Volvo? Heb je al eens in onze documentatie gekeken?
Volvo 460 1.8i - 1996 R.I.P.
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Dat snap ik.
Maar ik heb dit programma om niet steeds Brezan te bellen of Winparts te bekijken. Het lijkt me dat het hier mee moet kunnnen. Iemand een idee?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Bougieset 1.00 3344473
Staat in Vadis,
Ontsteking en regelcomponenten,rechtsboven linkse pijl klikken en de bougies komen te voorschijn..

Ontstekingssyteem Afdrukken



Fig. Omschrijving Aant. PS Onderdeelnummer
1 Verdeler 1.00 3344523
2 Verdelerkap 1.00 3342862
3 Rotor 1.00 3449620
(3342863)
4 Afdichting 1.00 3342864
5 Koolborstel 1.00 3342162
6 Zeskantbout 3.00 986966
7 Ring 3.00 986478
8 Hoogspanningskabel 1.00 3418154
EXC B18FT, FTM
Hoogspanningskabel 1.00 3433362
B18FT,FTM
9 Bougiekabelsset 1.00 3342846
10 Bougieset 1.00 3344473
B18K,KD,KP,KPD,EP,FP,, B16F,B18F,U.
Bougieset 1.00 3344899
B18E,ED,TURBO,B20F.
11 Clip 2.00 OP 3342547
12 Clip 3.00 OP 3342548
13 Steun 1.00 3342549
EXC B18FT, FTM, REPL 1 PCS 3456050-8,, 2 PCS 3344851-5
Steun 1.00 3343057
B18FT,FTM, REPL 1 PCS 3456050-8,, 2 PCS 3344851-5
14 Stofkap 1.00 3449925
(3432575)
15 Bobine
Regelsystem voor motor B18 TURBO CH -013837
Bobine
Regelsystem voor motor B18 TURBO CH 013838-205699
Bobine
Regelsystem voor motor B18 TURBO CH 205700-322116
Bobine
Regelsystem voor motor B18 TURBO CH 322117-589342
Bobine
Regelsystem voor motor B18 TURBO CH 589343-
16 Steun 1.00 NS
17 Regeleenheid
B18E XX
Regelsystem voor motor B18E
B18F XX
Regelsystem voor motor B18F
B18K,KD XX
Regelsystem voor motor B18K,B18KD
B18KP,KPD XX
Regelsystem voor motor B18KP,KPD
B18EP 440 XX
Regelsystem voor motor 440 B18EP
B18FP 440 XX
Regelsystem voor motor 440 B16F
B18FP 440 XX
Regelsystem voor motor 440 B18EP
B18FP 440 XX
Regelsystem voor motor 440 B18FP
B18FP 440 XX
Regelsystem voor motor 440 B18U
B18FP 440 XX
Regelsystem voor motor 440 B20F
B18EP 460 XX
Regelsystem voor motor 460 B16F
B18EP 460 XX
Regelsystem voor motor 460 B18EP
B18EP 460 XX
Regelsystem voor motor 460 B18FP
B18EP 460 XX
Regelsystem voor motor 460 B18U
B18EP 460 XX
Regelsystem voor motor 460 B20F
B18FP 460 XX
Regelsystem voor motor 460 B16F
B18FP 460 XX
Regelsystem voor motor 460 B18EP
B18FP 460 XX
Regelsystem voor motor 460 B18FP
B18FP 460 XX
Regelsystem voor motor 460 B18U
B18FP 460 XX
Regelsystem voor motor 460 B20F
18 Massakabel 1.00 3435307
(3470633)
19 Houder 1.00 OP 3342142
B18K,KP,KPD
20 Steun 1.00 3456050
EXC B18K, KP, KPD
21 Clip 1.00 3121943
R.H.D
22 Houder 1.00 3549774
B18FT, (3416235)
23 Klem 1.00 3344851
B18U
24 Clip 1.00 3473213


Onderdeel aan lijst toegevoegd Toevoegen aan lijst Nieuw Onderdelenlijst Nieuw Werklijst
Gegevens Opmerkingen
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Dankjewel.

Vraag. Moet de gasklep opnieuw worden ingeleerd oid als je deze demonteert/ontkoppelt?
Zo nee, wanneer moet dit precies wel?
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Iemand?
Clank
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.01.2013 - 12:04
Locatie: Tilburg

Als het een hier een digitale gasklep is met stappenmotor wel ja, als het er eentje is met een kabel, dan natuurlijk niet.
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Zoveel werk is t niet hoor die pakking. Maar ik red het zeker niet in een uurtje. Min 2.
kajotan
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
Locatie: Omgeving Zwolle

Pakking komt morgen binnen.

Hoe draaien jullie de moertjes los zodat ze niet afbreken?
Mijn idee was het in twee etappes te doen, eerst alles uitbouwen tot het spruitstuk en dan alles nachtje laten weken in kruipolie.
Bovenste moertjes zijn misschien met staalborstel te bereiken maar onderste niet, schroefdraad zal wel niet zo fris meer zijn.
Ik neem aan als er een draadeind afknapt de kop eraf moet?
Clank
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.01.2013 - 12:04
Locatie: Tilburg

Sowieso even laten weken in kruipolie, daarnaast gewoon even je volle verstand gebruiken als je bezig bent. Niet als een malle ergens aan gaan hangen. Met een staalborstel afschuren heb je niet veel aan. Dat is namelijk alleen de buitenkant.
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”