Pagina 1 van 1

AWD, zelf testen achterste aandrijving

Geplaatst: 16.08.2013 - 21:03
door martinwill
Sinds vorige week ben ik in het bezit van een xc90 2.5T aut uit 2004. ivm een kapotte olieslang (iets met overdruk?) is vandaag de auto bij de volvo dealer geweest om dit te repareren. Toen ik hem bracht gelijk maar even aangegeven dat ik het gevoel had dat er iets niet klopte met de auto. Bij rijden op de autobaan en tijdens het accelereren begon vanaf zo'n 100 km per uur het stuur wat te trillen en dit bleef zo tot 160 km per uur, toen ben ik maar opgehouden. zodra ik het gas losliet was het trillen ook weg. Ook voelde ik iets raars tijden het sturen in de stad en heb ik een paar keer gehad dat tijdens het wegrijden met gedraaide wielen (wegrijden terwijl ik rechtsaf sloeg) dat de voorwielen vrij gemakkelijk begonnen te spinnen. Uiteraard greep het systeem wel in maar volgens mijn neef, die een xc70 heeft, mag dit niet kunnen. Ook vond ik de auto wat zweverig tijdens het insturen. De volvo garage heeft hierop een testrit gemaakt en de auto op de brug gehad. Volgens hen is er iets niet goed met de overbrenging naar de achterste wielen omdat deze op de brug niet meedraaiden. Volgens de monteur is er voor 90% zekerheid iets niet goed met de bus waar de spie inzit??? deze schijnt er niet meer in te zitten. In het beste geval moet er een nieuwe bus onder, uiteraard met spie, en in het slechte geval moet de volledige mof (?) vervangen worden? Ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord omdat ik zoals jullie kunnen merken niet veel kaas van heb gegeten. Zou het gunstig uitvallen dat ben ik met zo'n €150 klaar, en in het slechtste geval worden de kosten geraamd op zo'n €1600!! Dit is alleen te bekijken door een en ander te demonteren. Uiteraard niet een echt leuke kennismaking met de auto, maar wat rijd kan kapot gaan moet ik dan maar denken.
Mijn vragen zijn nu als volgt:
Komt iemand dit verhaal bekend voor?
En is door mij zelf te testen of de aandrijving op achterste wielen inderdaad niet aanwezig is? Ik heb iets gelezen over de auto met 4 wielen van de grond halen, maar dit helaas niet door mij te realiseren. Als de reparatie is uitgevoerd wil ik dit uiteraard wel graag kunnen testen.
ivm de kosten zit ik erover te denken om de reparatie niet bij de volvo dealer uit te laten voeren maar bij een autobedrijf bij mij in de buurt die ik redelijk ken (geen volvo specialisten, maar wel goede contacten met volvo garage).

Geplaatst: 16.08.2013 - 21:05
door OGA244
geef gewoon flink gas, trekt hij spinnend weg worden de achterwielen niet aangedreven

Geplaatst: 16.08.2013 - 21:18
door Ben
En ga naar een garage die de XC90 kent.
Onbekendheid maakt meer kapot ......

Geplaatst: 16.08.2013 - 23:59
door lint
Komt vaker voor dat de aandrijving naar de achterwielen defect raakt en zo te lezen was dat ook de conclusie van de Volvogarage.

Geplaatst: 17.08.2013 - 08:29
door SUV XC90 T6
Is dit een specifieke klacht bij de 2,5 T of geldt dit eigenlijk voor alle XC90 modellen?

Geplaatst: 17.08.2013 - 08:33
door OGA244
Dat is bij alle modellen

Geplaatst: 17.08.2013 - 08:36
door SUV XC90 T6
Goed om te weten , dan moet ik dus bij een proefrit op een grasveldje gaan staan of in ieder geval op een wat losse ondergrond en dan dus hard optrekken, spinnen de voorwielen dan is de achter aandrijving defect.

Zeg ik dat zo goed?

Geplaatst: 17.08.2013 - 09:14
door Discovery

Geplaatst: 19.08.2013 - 20:21
door Captain Slow II
Onder de auto gaan liggen , en als je de aandrijf-as naar de achterwielen kan ronddraaien , dan heb je geen vier wiel aandrijving.

Geplaatst: 24.08.2013 - 22:34
door MartinG
SUV XC90 T6 schreef:Goed om te weten , dan moet ik dus bij een proefrit op een grasveldje gaan staan of in ieder geval op een wat losse ondergrond en dan dus hard optrekken, spinnen de voorwielen dan is de achter aandrijving defect.

Zeg ik dat zo goed?
@SUV XC90 T6: Heb bovenstaande zelf wel eens geprobeerd met mijn XC90, het blijft lastig om te constateren op deze manier, maar soms lukt het wel. Ik merkte nadat de voorwielen gingen slippen, de achterwielen daarna gingen meedoen en 'schoot' daardoor vooruit. Je moet dus echt de ruimte hebben en een beetje nat gras voor het slippen kan geen kwaad.

succes.

Geplaatst: 10.09.2013 - 11:09
door Monsieur Duquai
Goedemorgen. De as naar de achterwiel aandrijving van mijn kortgeleden aangekochte xc90 D5 2006 kan ik met de hand doordraaien. Ter informatie: de quote van mijn niet off. Volvo dealer in A'dam is 380,00 euro, materiaal inbegrepen, excl.btw. Waarbij hij vermeldde dat de veelgeroemde mof (of companion flange) tegenwoordig in een setje geleverd wordt met olie en nog een onderdeeltje ?filter? (117,00). Klein voorbehoud hield hij wel ivm mogelijke schade aan overige overbrenging.

Ik bemerk nog een probleem met de bak: Bij het overschakelen naar een hogere versnelling maakt hij soms plotseling toeren waarbij het lijkt dat ik in z'n 'vrij' gas geef. Als ik dan het gas vlug loslaat, schakelt ie wel door naar de hogere versnelling. Ik plaats een nieuw topic hierover, vrees een beetje voor deze kuren. Als iemand hier misschien een idee over heeft?

Geplaatst: 24.12.2013 - 06:46
door Monsieur Duquai
Al met al was niet alleen de mof (met binnenkrans) kapot, maar ook de overige aandrijving. Kosten 2.000,00 ex. Tkan verkeren

Geplaatst: 24.12.2013 - 07:14
door MartinG
Dat is een behoorlijk bedrag, een tegenvaller dus. Maar nu wel weer werkend AWD. 😀